• Missermajser

    Lämna eller inte? Ångest

    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 13:37:17 följande:

    Tack snälla för er input!

    Jag förstår era olika ståndpunkter. Jag VET så väl att jag har en Karl som många drömmer om. Han är snäll och hjälpsam jobbar hårt och framför allt, som han sa igår o imorse, så älskar han mig mer än livet själv, och han har jättedåligt samvete för att han har försummat mig under så lång tid. Han gråter och har ont i magen.. Alltså mitt hjärta går sönder. Jag vet att jag borde vara tacksam och hålla hårt i honom. Men det är ju det där att jag längtar efter nån annans beröring. Jag kan prata med den andra mannen på ett helt annat sätt än min sambo. Han är intresserad av MIG och vill diskutera saker med MIG. Min sambo är tvärtom. Vi diskuterar aldrig saker. Han ?flörtar? aldrig med mig, vi sitter oftast med mobilerna i soffan.. HUR gör man för att uppskatta det man har??

    Bör tillägga att min sambo är 15 år äldre än mig (han är 45 o jag 30). Jag var bara 23 när vi träffades och har därmed inte jättemycket erfarenhet av andra. Kanske om man träffat 10 idiotkillar innan så man visst vad man hade... Nu börjar han se äldre ut o jag är inte så attraherad längre... känns så jäävla ytligt men hurfan tänker man om?!


    Hej!


    Det är mänskliga reaktioner som alla utsätts för i ett förhållande som du och din man upplever nu.


    Att snubben på jobb är bekräftande och len är inte så konstigt. Han ser ju bara det som är bra med dig. Han delar inte ett krävande barn på 2 år med dig. Han känner spänning inför det okända liksom du gör. När ni levt några år ihop och skaffat krävande ansvar så känner ni inte samma sak för varandra. När man är sexuellt intresserad av en kvinna så är det inte så svårt att flörta och bekräfta....

    Din man är 45 år och då känner man av att man börjat åldras och man är mognare än en 30 åring. Han blir säkert attraherad av kvinnor som är bekräftande mot honom med men han lägger inte lika mycket i det som du. Kärlek har inte med känslor att göra utan det handlar om vad man gör. Att vara kärleksfull är att vara lojal och acceptera även de tråkiga tiderna.


    Du kanske måste träffa 10 andra som du säger. Jag tror inte dom behöver vara idioter (det är inte du heller) men du kommer ändå att upptäcka ungefär samma sak som med denna mannen. Förhållanden blir trista och mindre bekräftande i perioder hela livet. 


    Jag söker själv ofta bekräftelse och jag nöjer mig med att ibland få den av utomstående utan att låta mig bli kär. Jag går hem och bekräftar min tjej när hon verkar upptagen och tråkig med sitt. Hon har fullt upp med att klara ut sitt liv. Alla blir mer självcentrerade när de har mycket måsten och saker som gör dem trötta. Jag väljer att ge det jag själv vill ha och till slut när jag ser att hon tinar upp så kommer mina känslor tillbaks. Hon gör samma sak med mig!
    Andra människor kan aldrig uppfylla mina krav på livet och speciellt om jag inte kan uppfylla dem själv ens. 


    Jag har inget råd om vad du ska välja! Kanske måste du lära dig den långa vägen och prova många förhållanden för att kunna vara nöjd med dig själv eller så kan du göra något bra av det du har redan nu.


    De flesta viktiga erfarenheter är ju smärtsamma och har sitt pris! Kan ske måste vi alla göra de oavsett vad andra säger.

  • Missermajser
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 15:25:09 följande:
    Jo så kanske det är.att man måste genomleva misstagen själv för att veta hur man ska göra.

    Logiken säger såklart vad jag borde göra och hur jag borde känna. Jag BORDE vara nöjd och glad. Och se allt jag har.

    Hag vill så gärna se med andra ögon på min sambo. Men bara tanken på typ sex får mig att vilja gråta. Jag har ställt upp flera gånger, och försökt intala mig att det är det rätta. Men blir oftast att jag bara blundar och håller ut. Låter kanske hemskt men lusten och attraktionen är låååångt borta just nu.

    Hoppas så att jag kan hitta den igen.

    Jag har haft det så med ibland men känslorna påverkas av vad jag tänker! Jag kan avsky en viss musik tills någon börjar berätta om den för mig. Jag ger den tid och lyssnar och sedan börjar den kännas bra. 


    Jag kan vara rädd för någon som jag sedan börjar tycka om! Jag har rent av hatat människor jag idag gillar. Jag kan bli kåt på saker som förr gjorde mig avtänd, mm. Det börjar med tanken! Du har upplevt den största prövningen i ett förhållande med småbarn i tvåårsåldern vilket är extremt romansdödande även om man tycker om sitt barn.


    Din ensamhet i detta öppnade nog upp tanke på bekräftelse och jämförande med andra. När du såg han på jobbet som inte är indragen i familjelivet med småbarn så var det lätt att ta till dig hans charm. 


    Om du själv vill så kan du börja granska den attraktion du känner till arbetskamraten kritiskt så kommer du så småningom att se att du själv fyllt bilden av honom med dina egna önskningar. Att bli kåt/attraherad av andra kan man bli dagligen utan att behöva bli kär.


    Jag har själv använt den metoden många gånger för att släppa knäppa idéer om damer på mina arbetsplatser. Att lugna ner sig i ditt läge tar någon månad oftast eftersom kroppen utsöndrar så mycket hormoner som gör en tokig. Just nu är det jobbigt det förstår jag. 
    Jag tycker dock att du ska försöka släppa passionen på jobbet och låta det gå ett tag och sedan fundera igenom din nuvarande relation så att du kan ta ett nyktert beslut om det förhållandet. Sen om du avslutar det så var själv en tid och sen kan du unna dig en ny romans. Då kommer du att känna dig stolt över dig själv och kan leva bättre med ditt samvete.

  • Missermajser
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 16:01:08 följande:
    Nej det låter hemskt. Det är så dubbelsidigt för jag vill inte känna så. Han är en underbar man och pappa på många sätt. Genomsnäll och engagerad. Han gör inga större fel (förutom dålig på uppskattning), så fattar inte varför det blivit såhär.

    Borde nog prata med nån, problemet kanske är jag. Att jag inte kan se och prioriterar rätt. Att jag ger efter för när jag blir förälskad i nån annan o vill ge upp. Nått är ju fel på mig..,

    Det där få du ta och spika in i honom om du väljer att behålla honom. Det är klart att han måste lära sig att visa dig uppskattning och vara tacksam över att han har dig.
    Men som jag sa tidigare så tror jag mycket på att ger det man själv vill ha! 


    Inget är fel på dig! Jag tror att alla som bildar familj råkar ut för och känner som du nån gång i livet.

Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest