• Anonym (Heartbroken)

    Låter min mor som en narcissist?

    Jag vet inte vart jag ska börja, men jag ska försöka att inte skriva en novell.

    Kan börja med att skriva att jag är uppväxt med en mamma som är gift med en man som alltid varit väldigt glad i alkohol, o har kort temperament. Kort stubin enkelt sagt. Inte varit så snäll om ni förstår.

    Jag avgudade dock min mamma som lite även fast jag hatade att hon också gillade att dricka i att det tog fram deras sämsta sidor o att jag alltid låg rädd om nätterna o inte vågade somna förrän det var knäpptyst i sovrummet bredvid.

    Jag försökte få min mamma att välja mellan mig o honom när jag var yngre, gick på gymnasiet. Hon valde honom, eller tog det inte så allvarligt kanske. Men hon lämnade inte honom. Varje gång på fyllan sa hon att vi skulle flytta, att hon letat lägenhet o att vi hade en på gång. Jag trodde henne så många gånger, men tillslut slutade jag göra det när jag förstod att det bara var lögner.

    Jag flyttade hemifrån så fort jag fick ur skolan. Vi pratade ofta telefon, hon hjälpte mig mkt ekonomiskt när det krisade osv.

    Sen fick jag mina barn, o med tiden så märktes det att hon var avundsjuk på att barnens farmor o farfar ofta träffade sina barnbarn. Vi bodde 3 min ifrån dem med bil, medan min mamma är bosatt 3 mil bort (men har vägarna förbi pga sitt jobb, så egentligen har hon alltid haft all möjlighet att hälsa på).

    Hon klagade ofta genom sms, oftast på fyllan. När hon antagligen kände sig ensam.

    Jag har alltid sagt att dörren står öppen o att hon alltid är välkommen att komma när hon vill. Det behövs ingen inbjudan.

    För att försöka sammanfatta kommande år, så kan man säga att hon i princip aldrig träffar sina barnbarn. Jag o barnens pappa gick isär för 5 år sen, så jag har barnen varannan vecka. Vi har haft många bråk de senaste åren då jag blir besviken av att hon inte bryr sig, att hon säger att hon ska hälsa på osv.

    Vi har haft bråk pga hon trakassera en granne genom att smsa både henne o hennes dotter pga. Mamma störde sig på hur hon inte var hemma o tog hand om sin katt, att hon hade någon "afgan" där o enligt henne då så skulle dessa ha ihop det. Mamma ansåg sig ha rätt att lägga sig i då denna väninna o hennes ex gått isär, o mamma är vän med båda, o tyckte väl då att hon hade rätt att skvallra om vad hon såg osv. Både dottern o mamman kontaktade mig o bad mig om hjälp att få henne att sluta trakassera annars skulle de polismanmäla.

    Kan säga att mamma inte tog på sig ansvar utan skyllde på dom o att allt var deras fel o att dottern var rasist osv. Fanns inget belägg för detta för övrigt.

    Vi blev jätteosams då jag försökte förklara att det inte är hennes ensak bla bla.

    Slutade med att mamma, som alltid, drog kortet att hon som köpt så mkt till mig, gett mig så mkt pengar hit o dit, jag bryr mig inte om henne..

    Och det värsta av allt!

    Hon var sjuk dessutom! Helt nytt. Enligt mamma så var hon sjuk, det vsar alvarligt. När jag dessutom inte ville prata med henne mer, av många anledningar senare, så sa hon att det var ärftligt. Hon försökte alltså skrämma mig med att hon var allvarligt sjuk o att det var ärftligt.

    Lägligt nog.

    Fick senare veta, när hon bett om ursäkt flera dagar senare efter att jag blockat henne o hon tog sin mans telefon o smsa, då var det bara högt kolesterol.

    Hon har alltså hotat mig mer eller mindre med att hon är allvarligt sjuk o att jag ev skulle ha samma.

    Hennes man har även haft problem med sitt kissande, han är 10 år äldre än henne o närmar sig 70 o dricker så mkt sprit så de finns inte. Ingen dunderskräll. Han fick ha kateter.

    Men även där försökte hon vid bråk säga att han hade en tumör i magen. Cancer. Riktigt illa ser det ut. Så synd om dom nu.

    Allt detta kmr alltså alltid upp när det handlar om att HON inte bryr sig om sina barnbarn o när jag säger ifrån att hon inte kan skylla på alla andra. Hon vill gärna skylla på mig o min bror. Att vi inte kommer till dom. Eller att hon inte fått en inbjudan.

    Hon måste alltså ha en inbjudan för att komma o hälsa på sina barnbarn. Trots att hon lovar dyrt o heligt att hon ska ändra sig.

    När vi var osams i julas så gick hon så långt att hon skrev till min bror att jag jobbat som strippa. Det har jag iiiiiinte gjort! Hon försöker alltid få min bror att tycka synd om henne o illa om mig när vi blir osams. Jag o min bror har väldigt bra relation o ses ofta. Det vet hon. Det stör henne. Min bror har aldrig gillat vår mamma, så han bryr sig inte på samma sätt. Han valde att bo hos pappa enbart när de gick isär. Så han känner egentligen ingenting för henne, men jag som är uppväxt med henne o som ändå avguda henne, tar såklart detta väldigt hårt.

    Hon lovade i julas att hon skulle skärpa sig. O de ser alltid likadant ut. Hon hör av sig lite i början, pratar om att vi skulle kunna göra det o det, men sen blir det aldrig av o månaderna går.

    Hon har nu träffat mina barn senast i mars när min ena son fyllde år. Innan där var i julas. I julas var även senast hon träffade min brorson.

    Häromdagen gick jag o min sambo ut med att vi skulle få ett gemensamt barn. Hon delade bilden på sin fb o skrev att hon skulle bli mormor. Det ser ju så bra ut utåt vettni om hon delar det på fb. Hon ringde i början av veckan o sa att hon ville komma o hälsa på nu i helgen, men jag visste att det inte skulle bli så.

    Nu fick min sena on vattkoppor, o lägligt så vågar inte min mamma komma pga hon tar en cellgiftssalva mot hudförändringar. Inte cancer, utan hudförändringar pga för mkt sol, som kan bli cancer om man inte behandlar det (läste jag mig till när hon skickade bild på den salva hon fått).

    Jag kunde inte hitta nånstans att hon inte skulle kunna träffa sina barnbarn varav en har en väldigt lindrig variant av vattkoppor bara för hon tar en salva.

    Men då var hon ju sjuk då. Hon väger nästan 50kg nu. (kan tillägga att hon skrev på fb o till mig för 3 v sen att hon var så stolt över att hon gått ner i vikt pga hon tränat), men nu var viktnedgången pga hon var sjuk. Men "hon skulle nog klara det".

    Hennes man som enligt henne hade en tumör i magen förra julen. Frågade hur det var med den. Den var kvar i ett sms. Men när jag ifrågasatte att han inte verkar ha behövt operation eller cellgifter under närmare ett år, utan bara kateter i några veckor, då hade han opererat sig i juli och allt var bra nu. Likaså kisseriet.

    Men hon orkade inte bråka för hon hade fullt upp med "cancerhormonerna".

    Hon skyllde även återigen på att allt är mitt o brorsans fel. Att vi inte bryr oss om henne, att vi inte kommer dit o hälsar på. Hon vet mkt väl att ingen av oss gillar hennes man. Men ändå så ska vi sätta oss i bilen o åka till henne, men hon som åker förbi mig varje dag till o från jobbet, kan inte svänga in o säga hej.

    Hon nämnde ju även "det vita arkivet" vilket hon gör ibland där hon vill påpeka att hon är så generös trots allt hon köpt till mig o gett genom åren. Typ som att det är värt en medalj att ens mamma köper saker till sitt barn.

    Kan tillägga att jag inte begärt eller frågat efter en endast krona från henne på flera flera år. Jag tar inte ens emot presenter på födelsedagar längre pga det inte är värt det.

    Det hela slutade med att jag bröt kontakten via vår konversation o förklarade att jag inte orkar bli mer sviken o höra lögn efter lögn efter lögn.

    Jag frågade även min moster, som har väldigt nära relation med mamma, om hon hört ngt om den där tumören i magen som min mammas man så fint ska ha/haft. Hon hade inte hört talas om någon sådan, o då ses o umgås dom mkt.

    Ja det gick inte hålla detta kort, men har inte ens nämnt hälften.

    Vad tycker ni det låter som? Ganska likt en narcissist va att aldrig ta på sig eget ansvar o alltid skylla på alla andra, hitta fel hos andra o tyck-synd-om-mig. Alltid allvarligt sjuk också. Men BARA när det blir bråk o hon ställs inför att ta ansvar för ngt.

    Annars aldrig. Men så fort de kmr på tal att hon skiter i sina barnbarn, då är hon allvarligt sjuk.

    Jo hon nämnde även att hennes farmor hde parkinson mitt i allt också, o att det är ärftligt så hon ska kolla det nu också med dna test??!!??!!

    Cancer, parkinson, högt kolesterol, tumör i magen..

    Men!! Dricker gör dom absolut inte! De är också en öm punkt. Den får man inte vidröra för då jävlar får jag mkt skit. Trots att jag bott under samma tak, o hittat antabus-burkar i hennes mans namn, så har de aldrig haft problem med alkohol. Varenda helg är dom fulla o de ser alla på fb på deras bilder. Men icke! Inte enligt henne.

  • Svar på tråden Låter min mor som en narcissist?
  • lövet2

    Hon låter som en alkoholist. En typisk alkoholist. Det finns två stora skillnader mellan en alkoholist och en narcissist:
    1. En narcissist ser alltid till sitt eget bästa. Han/hon är viktigast. En alkoholist ser inte längre än till spriten. Nästa drink är det viktigaste i livet.
    2. En narcissist är vad hon är, nykter eller full. En alkoholist som slutar dricka kan visa sig vara både snäll och omtänksam.

  • Mom2be262

    Ingen erfarenhet av narcisister, däremot alkoholister och hon låter som en klassisk sån. Min biologiska pappa var likadan, skyllde alltid på magsjuka osv när man skulle ses.. De kan bli bra när de är nyktra men de kan gå åt helvete också

  • Anonym (A)
    lövet2 skrev 2019-10-19 22:56:25 följande:
    Hon låter som en alkoholist. En typisk alkoholist. Det finns två stora skillnader mellan en alkoholist och en narcissist:
    1. En narcissist ser alltid till sitt eget bästa. Han/hon är viktigast. En alkoholist ser inte längre än till spriten. Nästa drink är det viktigaste i livet.
    2. En narcissist är vad hon är, nykter eller full. En alkoholist som slutar dricka kan visa sig vara både snäll och omtänksam.
    Håller med
  • Anonym (Heartbroken)

    Mjaaa.. Jag vet inte riktigt om jag håller med om det.

    Min mamma sköter sitt jobb exemplariskt, dricker inte under vardagar osv, utan det har alltid varit helgen som är grejen. Då dricker de vin, bjuder över lika alkoholfriska grannar över på vin o mat o kortspel. Sen spårar det.

    Och eftersom min mammas man har väldigt kort stubin, så blev det snabbt bråk o tjafs o obehag.

    Som ni skriver så säger ni att en narcissist alltid ser till sitt eget bästa, och det är exakt vad hon alltid gör. Alla andra gör alltid fel, enligt min mamma så gör hon aldrig några misstag eller fel. Det är alla andra runt omkring som gör saker fel o som ser världen fel.

    Mamma har alltid haft väldigt svårt för när någon säger emot, vilket jag gör. Hon blir snabbt osams med grannar o liknande, tycker illa om andra som tex mina gamla svärföräldrar för att de spenderade mer tid med barnen o köpte saker till dem osv. Då smutskasta hon dem bakom ryggen o snackade skit om dom. Fy skam på dem som köpte en eldriven bil i julklapp! Gud så hemskt!!!

    Om ni läser här så är det här min mamma i punkt o pricka www.amelia.se/jobbliv/en-narcissist-ar-inte-alltid-latt-att-avsloja-har-ar-9-tydliga-tecken/

    För mamma har alltid pengar varit en drivande faktor. Hon är besatt av pengar o att kunna köpa sig allt o gärna berätta om vad hon köpt o liknande. Min bror brukar säga att hon skulle utan tveka sälja oss för pengar om det erbjudandet stod på bordet.

    Mamma har alltid, sedan jag varit liten faktiskt, varit snabb med att påpeka hur andra ser ut o beter sig, medan hon alltid var så himla modern o hade de snyggaste grejerna o visste bäst (enligt henne).

    Hon har förstört enormt många relationer senaste åren o hänger mer än gärna ut dem med namn på fb för att visa att hon inte gjort ngt fel (självklart utesluter hon ju all sanning).

    I flera år sa hon till mig en version om varför hon o min pappas fru helt plötsligt var osams o inte tål varandra. De var så illa så mamma ville inte vara under samma tak som henne, medan min pappas fru inte brydde sig då hon inte tyckte att de borde gå ut över oss andra, så redan där förstod jag att det grunda i att det egentligen är min mamma som har ngt att dölja. Men hon drog sin version för mig år efter år, men så hittade jag deras arkiverade konversation på mammas fb när jag en dag skulle logga in där va nån anledning.

    Då fick jag se hur min mamma varit fruktansvärt elak mot min pappas fru o trakasserat henne o inte slutat skriva till henne fast pappas fru bett henne att snälla sluta.

    Mamma skrev massa elaka saker, påpekade min pappas frus relation till sin dotter, att hon inte var omtyckt av sin egen dotter o en dålig mamma o att min pappa fortfarande älskade min mamma.

    Bla bla bla.. Hur mkt som helst.

    Hon sa också till mig vid ett tillfälle att min pappa skickat snusk till henne på fb o att han säger att han älskar henne. Jag frågade vart han skrev detta, då sa hon på fb.

    Jag loggade så in o såg hela deras konversation o typ 2 år bakåt, o han har aaaldrig någonsin skrivit något sådant.

    Min pappa är väldigt kort av sig när de kmr till sms osv, så de enda som de egentligen pratat om var huruvida de skulle på deras barnbarns kalas eller ngt annat ytligt varpå min pappa oftast svarat "ok" "ja de ska vi" osv.

    Alltså ljög mamma igen, o har då i sin värld intalat sig att min pappa älskar henne fortfarande o vill vara med henne o detta har hon sagt till mig år efter år, fast det inte finns någon som helst sanning i detta.

    Min pappa o hans fru tål egentligen inte mamma längre efter hennes trakasserier mot min låtsasmamma, men pappa är trevlig o lägger de åt sidan o spelar bara med på tex kalas osv o gör ingen big deal av det eftersom ingen vet vad mamma är kapabel till.

    Mamma har alltid varit väldigt besatt av att vara i centrum. Att allt kretsar kring henne o att alla är avundsjuka på henne. Det är därför aldrig hennes fel, utan alltid alla andra som gör fel.

    Att hennes man är alkoholist däremot det är jag 100 med på. Han dricker varje dag, o trots att jag förbjöd alhokol under mitt tak i julas så smög mamma med två öl till honom tills de skulle komma hit o äta julbord. "det är bara två lättöl" sa hon lite skamset.

    Hon har inga problem att inte dricka i sällskap överlag, utan jag tror att hennes drickande är kopplat till när hon är tillsammans med sin man o kanske ett sätt att bedöva de livsval hon gjort här i livet o vem hon lever med o hur osund hennes egna relation till hennes man är.

    Jag tål inte att vistas under samma tak som honom en timme ens längre, då han blir grinig för allt o har inga nerver kvar, så att leva med honom måste vara ett helvete.

    Men hon ljuger för mig konstant, hittar på sjukdomar o att hon är allvarligt sjuk så vi ska tycka synd om henne.

Svar på tråden Låter min mor som en narcissist?