• Anonym (Oroliga familjen)

    Spelmissbrukande familjemedlem, vad gör man?

    En lång historia kort:

    En 30+ årig kille som bor hemma hos vår pappa, konsumerar red bull och cigaretter var dag och gnäller på att han har lite pengar trots att han har socialbidrag, spelar från det att han vaknar till att han går och lägger sig, är sjukskriven för depression, tar inte hand om sin kropp eller utseende, har en tendens till att ljuga om precis allt sålänge det gynnar honom (har resulterat i att vi familjemedlemmar dessvärre inte tror på vad han säger då vi kommit på honom så ofta), hör aldrig av sig till familjemedlemmar om han inte behöver något.

    Har sammanlagt jobbat kanske 4 år i sitt liv, bott hemifrån i perioder men behövt flytta hem igen. Tycker mer eller mindre illa om vår mamma och syster då dom satt press på honom under åren, börjar distansera sig från vår pappa för pappa börjat ställa krav på honom.

    Vi vet inte vad vi ska göra. Så fort vi försöker prata med honom håller han antingen med och vet allt eller så sluter han sig helt, använder sin psykiska ohälsa som motargument till allt (för man kan inte sätta press på någon som säger sig vara självmordsbenägen), eller går där ifrån och smäller igen dörren bakom sig.

    Han är liksom nöjd med att vara 30+ år gammal och bo hemma, få pengar för att sitta och spela dagarna i ända och misshandla sin kropp. (Han säger sig må dåligt över sin situation men på något vis är han ändå nöjd då han aldrig försökt ta sig ur den trots hjälp från både myndigheter och 200% stöd och hjälp från familjen)

    Snälla hjälp oss. Min misstanke då jag och min bror är väldigt lika och fungerar på samma vis är att han kommer köra på med det här sålänge det fungerar. Den dagen han slutar få pengar är jag rädd att han faktiskt kommer ta livet av sig.. Lägger även till att detta är en sån enorm påfrestning för min pappa så att lägga allt ansvar på att pappa ska reda upp situationen då det är där min bror bor funkar inte heller.

    Vi behöver hjälp utifrån men vem kontaktar man? Vi misstänker att han troligtvis ljuger för myndigheterna för att få fortsatt sjukskrivning.

  • Svar på tråden Spelmissbrukande familjemedlem, vad gör man?
  • LoveRain

    Klart han säger att han kommer ta sitt liv då han vet att detta gör att ni backar.

    Ni har försökt en mjuk strategi och hjälpa honom på olika sätt. Inget av detta har hjälpt.

    Jag skulle ställt ett ultimatum. Han får tre månader på sig att visa tydlig förändring. Förändringen består i inget spelande, han börjar betala hyra till sin pappa, han söker aktivt behandling för sitt missbruk och depressionen, har börjar söka jobb och börjar motionera varje dag.

    Gör han inte det så får han flytta ut. Punkt. Var benhård på detta. Även om han blir hemlös. Pappan kan ju formellt be honom flytta och sedan söka handräckning av KF för att få ut honom. Det låter hårt men vilket val har ni? Fortsätter ni med samma strategi kommer han fortsätta med sitt beteende.

  • Anonym (.........)

    Vadå trots hjälp från myndigheter, vilka myndigheter? VIlken hjälp har han sökt o fått? Vilken inblick har ni i det, har ni nån inblick alls? O kan man lita på det han säger (det gör ni ju iofs inte heller), jag själv skulle inte göra det alls troligen. Eftersom det har gått såpass lång tid o inget har hänt. O han är 30+.....

    Lite psykologi: han känner att han inte kan styra sitt liv men styra er, alltså fortsätter han med det, för det är det enda han kan. 

    Det smartaste ni (enskilt utan honom) kan göra är att boka tid hos nån på psyk. Läkare el psykolog (obs EJ kurator eller annan liknande utan tillräcklig utb). O berätta precis ALLT, undanhåll inget. O fråga om råd, vad kan ni o dom göra? Jag tycker det låter som att han har nån underliggande diagnos (obs ej depression), kanske dom på psyk också kommer fram till att en utredning måste göras. Kanske han kan få ett stödboende sen. Dom kanske skickar nån kallelse till honom också.

    Ni kan också boka tid hos soc, nån på familjerådgivningen el liknande. Berätta allt där också, vad säger dom? Bäst är om ni, soc o psyk kunde samarbeta i detta.

    Kommer du följa dom här råden tro??

  • långemendel

    Ni göder hans beteendestörninr.

    Stryp alla ekonomi, kräv korrekt dygnsrytm, kräv korrekt kosthållning och jobbsökande.

    Annars ut.

    Det finns ingen behandling mot destruktivt och släppt beteende.

    Bespara psykvården era problem.

  • Anonym (A)
    långemendel skrev 2019-10-23 13:48:52 följande:
    Ni göder hans beteendestörninr.
    Stryp alla ekonomi, kräv korrekt dygnsrytm, kräv korrekt kosthållning och jobbsökande.

    Annars ut.

    Det finns ingen behandling mot destruktivt och släppt beteende.
    Bespara psykvården era problem.
    Håller med
Svar på tråden Spelmissbrukande familjemedlem, vad gör man?