• Anonym (Mmm)

    7åring hemma

    Planeringsdag på gång i skolan. Har tänkt att tioåringen ska vara hemma själv. Det är han ofta, så inga problem. Sjuåringen har varit hemma själv eller med storebror någon eller ett par timmar då och då. Hade tänkt att morfar ska komma som barnvakt eller att hon ska äka med mig till jobbet den dagen men de säger att de självklart kan vara hemma själva tillsammans. Kag är lite kluven. Hade ni vågat lämna er sjuåring hemma en hel dag? Barnen är lugna och jag kan komma hem på 10 minuter om det är problem.

  • Svar på tråden 7åring hemma
  • Anonym (Nej)

    Absolut inte. Skulle inte tänka tanken ens. Barnen bestämmer inte det gör du.

  • LoveRain

    En lugn 10-åring klarar det men en 7-åring är för liten tycker jag. Kanske kan morfar komma vid lunch och stanna några timmar och så är de ensamma på morgonen och någon timme på eftermiddagen?

  • Anonym (Farsan)

    Mina barn är 9&12. Hela dagar lämnar jag inte 9-åringen med storebror men några timmar här och där absolut.

  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2019-10-21 20:12:44 följande:
    Absolut inte. Skulle inte tänka tanken ens. Barnen bestämmer inte det gör du.
    Håller med
  • Gameofthrones

    Ja absolut, varför inte? / har dem mobil, mail, sns och nå på. Då är det lugnt litar du på situationen så är det upp till dig.

    Jag har tre hemma ibland, nås på mobilen.

    Många kommer ha åsikter om lämna barn hemma. Avgör det du inte andras. Så länge du känner dina barn, ansvarstagande mm.

  • Limajo

    Nej det skulle jag inte. Jag lämnar mina (11 och 8) en timme, max två. Även om de är lugna och 11-åringen är klok och sansad är det ett för stort ansvar att lägga på honom om något skulle hända.

  • Elin P

    Mina söner är 12 och 8 år, skulle inte lämna dem en hel dag ensamma. Som du skriver, ett par timmar kan vara okej.

  • fluu

    Det skulle bero på hur bråkiga de är med varandra. Kan sjuåringen bråka med stora för att jäklas? Kan tioåringen köra med lilla? Om de fungerar bra ihop, inga kompisar kommer på besök(som kan ändra dynamiken) och jag fanns så nära så skulle jag nog låta dem vara ensamma. Men jag hade förberett mat och helst jobbat lite kortare dag eller åtminstone kommit hem på lunchen och kollat läget.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden 7åring hemma