• Sphynxey

    Skulle du lämna 13-åring ensam hemma över natten m okänd kompis?

    Min precis nyblivne 13-åring (pojke) ska vara ensam hemma ett par dar om ett par veckor. Nu vill han att en jämnårig kompis som han känt i många år, men aldrig träffat i verkligheten (de träffades på ett spelforum på nätet, och har umgåtts mycket via nätet sen dess) ska få komma och sova över en av nätterna (antingen fredag till lördag eller lördag till söndag). Först såg jag inga problem med det, utan tyckte bara att det var roligt för honom att äntligen få träffa sin kompis, men nu börjar jag noja lite över att släppa in en trots allt helt okänd unge i vårt hem, utan att det finns nån hemma som har nån koll. Som info kan kanske tilläggas att om man skulle placera min son (och hans irl-kompisar) på skalan "total hemma-nörd med enbart extrema nörd-vänner" till "total värsting" så skulle han hamna nånstans i mitten; alltså ingen oregerlig värsting, men heller ingen som alltid följer alla regler och aldrig skulle hitta på nåt dumt.  

    Så, hur hade ni gjort? Skriv gärna en kommentar också, speciellt o du valde ett av de tre sista alternativen.
    Jättetacksam för alla svar jag kan få!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-24 15:01
    Alltså, min fråga gällde idén med att låta en kompis som min son eller jag inte träffat irl sova över när sonen är ensam hemma. Den gällde *inte* om det är lämpligt att lämna en 13-åring ensam hemma. Men eftersom fl är som det är, borde jag ju kunna ha räknat ut att jag skulle bli påhoppad av iaf några människor beträffande saker som inte berör frågan?

    Som gemensamt svar till er som anser att jag är en oansvarig mamma som borde anmälas till soc kommer här lite förtydliganden som jag i min enfald inte ansåg att jag behövde göra, eftersom de inte har med min faktiska fråga att göra:

    1. Eftersom vissa av er uppenbarligen tror att det är nåt skumt i görningen, eller att jag har en ny pojkvän som jag hellre umgås med bara för att jag inte kan vara hemma ser jag inget annat val än att tala om anledningen, även om jag ärligt talat inte tycker att det är nåt nån har något att göra med. Jag ska läggas in för en ganska omfattande operation. Det är som jag sagt i några av mina svar inget jag vill eller själv har valt, men det är heller inget jag kan ändra eller ställa in.

    2. Det har inte fallit mig in att min son inte skulle klara sig ensam några dagar, och ärligt talat har inget i era svar fått mig att ändra uppfattning där (däremot är jag *mycket* tacksam för de som faktiskt stöttat mig på den här punkten). Han står ju inte ensam; han har som sagt pappa helt i närheten, och pappa kommer även att titta till honom med täta mellanrum; de kommer bara inte att *bo* tillsammans. Vi har dessutom bra, pålitliga grannar som har lovat att ha lite koll, och som han kan vända sig till om det skulle vara nåt som var akut.

    3. Anledningen till att sonen inte ska bo hos pappa är återigen ingenting jag anser att jag ska behöva redogöra för, men ok. Anledningen är ffa att sonen och hans pappa funkar bra ihop en timme eller två i taget, men sen är de som hund och katt och bråkar så huset skakar. Jag ser ingen som helst anledning till att utsätta någondera av dem för detta, när sonen alldeles utmärkt klarar att ta hand om sig själv.

    Slutligen vill jag bara säga ett stort tack till alla er som (1) svarat på det som faktiskt var frågan, och inte en massa annat, och (2) stöttat mig i att det faktiskt går att lämna en 13-åring ensam.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna 13-åring ensam hemma över natten m okänd kompis?
  • Anonym (Hm)

    Jag har haft två tonåringar.

    När den äldsta var 13 hade jag absolut kunnat göra detta. Han har alltid varit ärlig och ansvarsfull. Gillat att vara hemma ensam och bara ta det lugnt. Aldrig haft problem med honom om någonting ingen festade eller annat heller senare. Han har valt likasinnade vänner.

    Min andra däremot hade jag inte kunnat lämna. För det första hade han inte velat vara ensam hemma och hade han haft en kompis hemma hade jag varit orolig ändå för han hade mycket väl kunnat göra något bus med en vän och sedan ljugit om det tex.

    Så beror på vad för unge skulle jag säga. Plus att man har någon nära som kan gå dit.

    Jag själv var hemma mycket själv sedan 11 års åldern.. Hade inga problem med det, tyckte det var skönt. Hade ensamstående mamma som jobbade skift dag kväll och natt.

  • modsey
    Sphynxey skrev 2019-10-22 06:18:17 följande:
    Min precis nyblivne 13-åring (pojke) ska vara ensam hemma ett par dar om ett par veckor. Nu vill han att en jämnårig kompis som han känt i många år, men aldrig träffat i verkligheten (de träffades på ett spelforum på nätet, och har umgåtts mycket via nätet sen dess) ska få komma och sova över en av nätterna (antingen fredag till lördag eller lördag till söndag). Först såg jag inga problem med det, utan tyckte bara att det var roligt för honom att äntligen få träffa sin kompis, men nu börjar jag noja lite över att släppa in en trots allt helt okänd unge i vårt hem, utan att det finns nån hemma som har nån koll. Som info kan kanske tilläggas att om man skulle placera min son (och hans irl-kompisar) på skalan "total hemma-nörd med enbart extrema nörd-vänner" till "total värsting" så skulle han hamna nånstans i mitten; alltså ingen oregerlig värsting, men heller ingen som alltid följer alla regler och aldrig skulle hitta på nåt dumt.  

    Så, hur hade ni gjort? Skriv gärna en kommentar också, speciellt o du valde ett av de tre sista alternativen.
    Jättetacksam för alla svar jag kan få!
    Jag tycker absolut att "normala" 13 åringar bör klara att sova själva. Sen vet jag att inte alla fixar det av olika skäl. Mina två stora barn har fått vara själva en natt men då har det funnits andra vuxna i närheten.

    Huruvida kompisen ni inte känner fungerar är ju svårt att säga, men läste att hans föräldrar i så fall skulle finnas hyfsat nära? I så fall skulle jag nog prata med dem för att stämma av och troligen säga ja.
  • Anonym (Nix)
    Tow2Mater skrev 2019-10-23 17:15:43 följande:

    Pojkarna går i samma skola.


    Och? Du lät din 11-åring sova hos någon du inte har en aning om vem det är eller ens har pratat med föräldrarna? Det gör inte en normal förälder med minsta ansvarskänsla
  • Tow2Mater
    Anonym (Nix) skrev 2019-10-23 23:00:04 följande:
    Och? Du lät din 11-åring sova hos någon du inte har en aning om vem det är eller ens har pratat med föräldrarna? Det gör inte en normal förälder med minsta ansvarskänsla
    Vad menar du skulle kunna hända?

    Vad skulle jag lärt mig om en forälder om jag säg pratat med denne i ett par minuter? Eller finns det krav på att man pratat i en viss tid, visst antal ggr? Eller vilka är kriterierna for att anses ansvarsfull?

    Vad skulle jag lärt mig om kompisen om jag träffat denne? Lika där, vilka är kriterierna for att ansvarsfullt låta ens barn sova hos en kompis? (Jag visste de går i samma skola, och bor i samma område, och spelar fotboll dock inte i samma lag).
  • Sphynxey
    Bjoer skrev 2019-10-22 15:27:46 följande:

    Jag är ärligt lite förvånad över att så många är helt främmande för att lämna en tretton(!)-åring hemma själv en natt eller två! Vid den åldern bör man kunna klara sig själv rätt bra.


    Anonym (op) skrev 2019-10-22 15:41:54 följande:
    Håller med.

    Fast då är jag ju född på 70-talet och var ensam hemma varje dag från att jag var 7 år.
    Tack. Det är så jag tänker också.

  • Sphynxey
    Jonnynilsson skrev 2019-10-22 16:20:13 följande:
    Ja det kanske är värre nu för tiden. Vi lämnade vår då 12-åriga son nästan ensam en weekend. Dottern var på läger och vi var bjudna på bröllop i en annan stad och sonen ville absolut inte följa med.

    Så vi ordnade med en bekant som fick i uppdrag att titta till huset (hon bor bara några hus bort) lite då och då utan att störa. Han hade även en kompis som vi känner väl som sällskap.

    Det hela avlöpte utan problem.
    Precis.
  • Sphynxey
    Tow2Mater skrev 2019-10-23 00:26:11 följande:
    Om du litar på dem kan de inte alla bo i ert hus?
    Alltså, det skulle de väl iofs, men det tror jag inte att någon av oss ser som nån bra lösning. Vår lägenhet är ganska liten, och jag tror även att den andra familjen hade känt sig ganska obekväma med att "ta över" mitt hem. Jag hade aldrig velat det i motsvarande situation.
  • Sphynxey
    Jemp skrev 2019-10-23 03:32:56 följande:

    Men kan inte barnen träffas dagtid ihop med pappan?

    Jag hade också sagt nej. De kanske inte alls kommer överens utan behöver hjälp att strukturera upp gräl, eller så lockar den andra med din på dumheter (eller tvärtom då men honom känner du ju). Utöver risken som påtalats med att det skulle vara nån annan då.

    Tror jag kunde vara ensam en natt i den åldern (kanske), men inte flera.


    Tack för att du svarar på min fråga! Jo, det kan de ju förstås göra, en stund iaf.
  • Sphynxey
    Anonym (nej.) skrev 2019-10-23 09:08:22 följande:

    En resa du själv inte vill eller har valt...?
    Vad skulle det vara för resa?
    Varför tar du inte med dig barnet?
    Varför kan ingen ni känner vara hemma hos barnet?
    Varför kan inte barnet vara hos någon ni känner?
    Min människosyn har inget med din oförmåga att vara en ansvarsfull, bra o omtänksam förälder.
    Hur kan en pojkvän vara viktigare?


     


    Jag gratulerar dig till att uppenbarligen ha varit så befriad från svåra saker i livet att du inte ens kan föreställa dig att ofrivillig frånvaro ens kan existera; än mindre vad den skulle kunna bero på..

    Min kommentar om din människosyn gällde att istället för att tänka "ok, jag har inte alla fakta här, så låt oss anta att den här människan faktiskt inte är ett egotrippat äckel som sätter sig själv före sin son" så antar du bara det värsta. Förstår du nu hur jag menade?

    I övrigt hänvisar jag dig till min tilläggskommentar i trådstarten.
  • Amidina

    Ser inga konstigheter med att lämna en 13-åring hemma själv, om man vet med sig att de dels klarar sig och dels har någon att vända sig till om nåt händer (behöver ju inte vara SOS-läge, men nåt går sönder eller så), och det verkar du ju ha fixat. :)

    Vad gäller en vän som han och du aldrig träffat känner jag mig lite mer tveksam till, men jag är väldigt nojigt lagd också. Finns det möjlighet så se till att du eller pappan kan träffa den där kompisen innan de lämnas helt ensamma, och uppmärksamma grannarna på läget och se om nån av dem kan kika över oanmälda vid nåt tillfälle (låna socker eller nåt), bara så de kan få en uppfattning om läget.

    Själv var jag ensam hemma i en vecka eller så, med föräldrarna i stugan ca 20min bort, och jag hade vänner över som mina föräldrar kände, och det var aldrig några problem. De visste att jag hade koll på läget och litade på att jag hörde av mig om det var nåt eftersom jag alltid kunde lita på att de ställde upp.

    Lycka till med operationen!

Svar på tråden Skulle du lämna 13-åring ensam hemma över natten m okänd kompis?