• anbr0112233

    Borsta tänderna på barn

    Hej!

    Jag har sådana stora problem att få min 2 åring att borsta tänderna.

    Hur gör ni för att lyckas borsta tänderna på era barn? Fins det något som gör att barnen tycker att det är kul att borsta?

    Hjälper det att köpa tandborste med fin figur eller har ni några andra tips?

  • Svar på tråden Borsta tänderna på barn
  • Jemp

    Sjunga

    Eltandborste

    Låta barnet också borsta

    Är några av de saker som funkat här, i olika perioder.

  • Elda86

    Har en två åring hemma där jag också haft problem med att borsta tänderna och det som funkat bäst hittills är en tandborste och tandkräm med favoriten Bamse, att låta som en tiger så att jag kommer åt tänderna och att jag får borsta först sen får hon.

  • Anonym (Kvinna)

    Mina har alltid haft ont under överläppen vid strängen så vi har behövt hålla upp läppen lite. Efter ett par gånger så har dom vant sig att det inte gör lika ont när man håller så.

  • Anonym (Varsin)

    Ha en borste var, du och barnet. Min femåring vill borsta själv först, sen får vi borsta.

    Bollibompa har en borstatändernafilm.

    En del barn gillar eltandborstar som spelar en melodi. Välj en med dekor som barnet gillar. :)

  • annabellelee

    Jag har speciell tandborstsång som vi sjunger. Läs tex Prick och Fläck tandtrollar, där finns en sång med. Pappan har en speciell saga som han hittat på om hur en varg som inte borstade tänderna tappade sina tänder och blev ledsen. 

    Sen får man bara vara ihärdig. Barnen fattar tillslut att det är något vi alltid gör. 

  • Ruter

    Vi jagar olika troll, djur, fordon, tjuvar ja allting vi kan komma på i munnen som hoppar runt runt runt och gömmer sig på olika ställen.

  • eemeliee

    För oss funkar det bra när vi letar matrester som vi kopplar till vad han ätit under dagen. Vi "hittar" köttbullar här och lite potatis där. Sedan pratar vi om hur bra det var att vi fick bort allt.

  • Rödtjärnens Anna

    Jag borstade tänderna på gosedjur, bilar och andra leksaker i början, sen fick han leka med tandborsten själv, och nu 2 år gammal påminner min son mig att borsta då pyjamasen är på eller då vi klätt på oss på morgon. Jag upplever att smaken på tandkrämen och tandborsten spelar roll. Han gillar inte alls mint, utan vill ha fruktsmak ( Apotekets märke), och Tepe tandborste. Har testat andra märken men då vill han inte borsta.

  • linnéa001

    Folktandvården har en app som heter Rocka munnen. Ett rockband som sjunger och samtidigt en tandborste som visst var man ska borsta. Funkar för oss.

  • Anonym (K)

    Vi har varit ruggigt konsekventa med just tandborstning. Det blir ite roligare, men inte heller nån förhandlingsfråga. Borstade tänderns 2 ggr/dag och var vi bortbjudna på kvällen hade vi med tandborste så det var klart när vi kom hem.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Vi har haft svårt med vår en dotter också. Hon är 6 år nu. Just nu fungerar det bra med med oral B's app magic timer, där man får borsta fram en bild. När hon var mindre försökte jag skoja till det och låtsades att det var tåg eller Blixten McQueen, eller så fick hon välja en sång jag sjöng under tiden. En period där emellan har vi också jagat tandtroll och räddat kattungar. Har hört att andra använt Bolibompas tandborstsång.

  • Elin P

    Vi leker att tandtrollen fastnar på tandborsten och så får han kasta dem på t.ex. mig om pappan borstar, eller spola ner dem i toa. Sen går det inte jämt att borsta så lång stund men är nöjd om det blir lite tandkräm på alla tänder. Han får borsta lite själv också, det går ibland.

  • Elin P

    Tandkräm med fruktsmak är också det som funkar här, inte mint.

Svar på tråden Borsta tänderna på barn