• JuicyJ
    Tue 29 Oct 2019 19:51
    2452 visningar
    28 svar
    28
    2452

    Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?

    Hej!


    Jag vill ha hjälp med vilken sorts hund vi bör köpa. Det vore ju toppen om den fungerar med barn då jag har många syskonbarn och eftersom det kanske kan komma ett barn i vårt hushåll om något år med. Jag vill också att den ska fungera väl med andra hundar.


    Jag vill ha en intelligent, lättlärd och aktiv hund som jag kan utföra hundsporter med. Vilken gren vet jag faktiskt inte själv än, jag är öppen för det mesta. Jag har provat på lite olika former, men vill bli mer seriös nu. Agility och spår lockar mycket. Hunden ska vara stor till mellanstor. Den ska inte kräva jakt eller vallning, utan ska klara sig på annan sort fysisk aktivitet och mental träning. Den ska trivas både i lägenhet och hus, men behöver inte kunna gå i någon stadsmiljö. Jag vill dock kunna ha med den till många olika miljöer. 


    Det ska inte vara för mycket pälsvård.


    Hundraser som lockar mest är australian shepherd och schäfer, vad tror ni om dessa? Labrador och golden retriever ligger också nånstans i bakhuvudet men känns inte helt rätt. Har ni några förslag?


    Jag förstår såklart att hur hundarna är med barn och hundar osv beror mycket på uppfostran och sådär. Att det är individuellt. Den informationen behöver jag inte få ;) 

  • Svar på tråden Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?
  • JuicyJ
    Wed 30 Oct 2019 11:56
    #11

    Tack för fina svar! 


    Det är inte första gången jag har hund, utan jag har växt upp med hund och fick min första hund vid 10 årsåldern (En stor blandning av bla border collie och schäfer som inte passar när man är 10, men som är fantastisk när man blivit äldre!). Jag har redan en hund nu också. Hade jag varit ny hade jag inte lagt någon tanke på aussies eller schäfrar :) 

    Barn är inte direkt något som är aktuellt, jag kanske aldrig får barn heller. Men med tanke på min ålder så tänker jag att det eventuellt kommer att ske inom några år, det vet man ju aldrig. Jag är tacksam över rådet, men eftersom jag är osäker på att jag någonsin kommer att få barn så väntar jag inte och ser med det :) 

    Jag skulle gärna vilja tävla med hund, men då ska både vovve och jag må bra av det också. Ingen stress eller så, utan det ska vara ren och skär arbetsvilja och glädje. Det som behöver byggas upp där är väl mest mitt självförtroende också.

    Jag vet inte exakt varför jag inte fastnar för goldens och labradorer om jag ska vara helt ärlig. Det som lockar med aussies och schäfrar är väl anledningen till att de är krävande och nerviga hundar - De är sjukt intelligenta och energiska. Det finns otroligt mycket att jobba med. De goldens jag har träffat har varit lite "slö", vilket inte riktigt lockar mig, men jag vet ju att det är många som har goldens som jobbar med dem mycket och att de också är väldigt smarta hundar. Jag menar slö i personlighet (familjehundaktig om ni förstår), intei energi. Labbar, och speciellt jaktlabbar, har ju också arbetsviljan osv. Men jag vet inte, det blir inte någon riktig "sparkle" till sådana hundar för mig. Det kan ju vara så att om jag skaffade en sådan så skulle jag ångra mig totalt?


    Jag är glad att tollare har kommit upp här! Det är också en ras som lockar :) Det jag tänker med jakthundar är att de kanske är svåra att ha lösa i skogen? Att det är så stark jaktdrift? Å andra sidan kan ju en aussie kanske få för sig att valla i skogen också hehe :) 


    Jag är så glad och tacksam för era svar! Ni är välkomna att tipsa om andra raser också, jag är inte helt låst till dessa - Även om Australian shepherds är ledande just nu :) 

  • JuicyJ
    Wed 30 Oct 2019 11:59
    #12

    Jag menar att om jag skulle skaffa golden/labbe så kanske jag skulle byta åsikt om dom och inse att dom passar perfekt :)

  • JuicyJ
    Wed 30 Oct 2019 12:07
    #13

    Nu såg jag att jag hade missat en massa tips om raser också. Sheltie, pudel osv :) Tack!


    Sheltien tycker jag att generellt är lite för liten, men de varierar ju i storlek. 

  • Wed 30 Oct 2019 12:21
    #14
    +1

    Om du kg


    JuicyJ skrev 2019-10-30 11:56:02 följande:

    Tack för fina svar! 

    Det är inte första gången jag har hund, utan jag har växt upp med hund och fick min första hund vid 10 årsåldern (En stor blandning av bla border collie och schäfer som inte passar när man är 10, men som är fantastisk när man blivit äldre!). Jag har redan en hund nu också. Hade jag varit ny hade jag inte lagt någon tanke på aussies eller schäfrar :) 

    Barn är inte direkt något som är aktuellt, jag kanske aldrig får barn heller. Men med tanke på min ålder så tänker jag att det eventuellt kommer att ske inom några år, det vet man ju aldrig. Jag är tacksam över rådet, men eftersom jag är osäker på att jag någonsin kommer att få barn så väntar jag inte och ser med det :) 

    Jag skulle gärna vilja tävla med hund, men då ska både vovve och jag må bra av det också. Ingen stress eller så, utan det ska vara ren och skär arbetsvilja och glädje. Det som behöver byggas upp där är väl mest mitt självförtroende också.

    Jag vet inte exakt varför jag inte fastnar för goldens och labradorer om jag ska vara helt ärlig. Det som lockar med aussies och schäfrar är väl anledningen till att de är krävande och nerviga hundar - De är sjukt intelligenta och energiska. Det finns otroligt mycket att jobba med. De goldens jag har träffat har varit lite "slö", vilket inte riktigt lockar mig, men jag vet ju att det är många som har goldens som jobbar med dem mycket och att de också är väldigt smarta hundar. Jag menar slö i personlighet (familjehundaktig om ni förstår), intei energi. Labbar, och speciellt jaktlabbar, har ju också arbetsviljan osv. Men jag vet inte, det blir inte någon riktig "sparkle" till sådana hundar för mig. Det kan ju vara så att om jag skaffade en sådan så skulle jag ångra mig totalt?

    Jag är glad att tollare har kommit upp här! Det är också en ras som lockar :) Det jag tänker med jakthundar är att de kanske är svåra att ha lösa i skogen? Att det är så stark jaktdrift? Å andra sidan kan ju en aussie kanske få för sig att valla i skogen också hehe :) 

    Jag är så glad och tacksam för era svar! Ni är välkomna att tipsa om andra raser också, jag är inte helt låst till dessa - Även om Australian shepherds är ledande just nu :) 


    om du tror att vanlig labrador och jaktlabrador påminner om varandra så förstår jag att du väljer bort alla labradorer. Men då har du inte koll på jaktlabradorer. Det är olika världar. Jag vet vad du menar med trött o slö golden eller vanlig labbe men det draget ser du aldrig hos en jaktlabrador.
  • Wed 30 Oct 2019 12:29
    #15
    JuicyJ skrev 2019-10-30 11:56:02 följande:

    Tack för fina svar! 

    Det är inte första gången jag har hund, utan jag har växt upp med hund och fick min första hund vid 10 årsåldern (En stor blandning av bla border collie och schäfer som inte passar när man är 10, men som är fantastisk när man blivit äldre!). Jag har redan en hund nu också. Hade jag varit ny hade jag inte lagt någon tanke på aussies eller schäfrar :) 

    Barn är inte direkt något som är aktuellt, jag kanske aldrig får barn heller. Men med tanke på min ålder så tänker jag att det eventuellt kommer att ske inom några år, det vet man ju aldrig. Jag är tacksam över rådet, men eftersom jag är osäker på att jag någonsin kommer att få barn så väntar jag inte och ser med det :) 

    Jag skulle gärna vilja tävla med hund, men då ska både vovve och jag må bra av det också. Ingen stress eller så, utan det ska vara ren och skär arbetsvilja och glädje. Det som behöver byggas upp där är väl mest mitt självförtroende också.

    Jag vet inte exakt varför jag inte fastnar för goldens och labradorer om jag ska vara helt ärlig. Det som lockar med aussies och schäfrar är väl anledningen till att de är krävande och nerviga hundar - De är sjukt intelligenta och energiska. Det finns otroligt mycket att jobba med. De goldens jag har träffat har varit lite "slö", vilket inte riktigt lockar mig, men jag vet ju att det är många som har goldens som jobbar med dem mycket och att de också är väldigt smarta hundar. Jag menar slö i personlighet (familjehundaktig om ni förstår), intei energi. Labbar, och speciellt jaktlabbar, har ju också arbetsviljan osv. Men jag vet inte, det blir inte någon riktig "sparkle" till sådana hundar för mig. Det kan ju vara så att om jag skaffade en sådan så skulle jag ångra mig totalt?

    Jag är glad att tollare har kommit upp här! Det är också en ras som lockar :) Det jag tänker med jakthundar är att de kanske är svåra att ha lösa i skogen? Att det är så stark jaktdrift? Å andra sidan kan ju en aussie kanske få för sig att valla i skogen också hehe :) 

    Jag är så glad och tacksam för era svar! Ni är välkomna att tipsa om andra raser också, jag är inte helt låst till dessa - Även om Australian shepherds är ledande just nu :) 


    Tollare är lösa när man jagar med den, det är ju en appoterande jakthund så att ha den lös, efter träning så klart, bör inte vara några problem. Enligt mig låter det ärligt talat som hunden för dig.

    Annars hade jag även kollat på jakt-golden? Mindre, smartare och mer arbetsvilliga än sällskapsversionen.
  • LFF
    Wed 30 Oct 2019 12:47
    #16
    JuicyJ skrev 2019-10-30 11:56:02 följande:

    Tack för fina svar! 


    Det är inte första gången jag har hund, utan jag har växt upp med hund och fick min första hund vid 10 årsåldern (En stor blandning av bla border collie och schäfer som inte passar när man är 10, men som är fantastisk när man blivit äldre!). Jag har redan en hund nu också. Hade jag varit ny hade jag inte lagt någon tanke på aussies eller schäfrar :) 

    Barn är inte direkt något som är aktuellt, jag kanske aldrig får barn heller. Men med tanke på min ålder så tänker jag att det eventuellt kommer att ske inom några år, det vet man ju aldrig. Jag är tacksam över rådet, men eftersom jag är osäker på att jag någonsin kommer att få barn så väntar jag inte och ser med det :) 

    Jag skulle gärna vilja tävla med hund, men då ska både vovve och jag må bra av det också. Ingen stress eller så, utan det ska vara ren och skär arbetsvilja och glädje. Det som behöver byggas upp där är väl mest mitt självförtroende också.

    Jag vet inte exakt varför jag inte fastnar för goldens och labradorer om jag ska vara helt ärlig. Det som lockar med aussies och schäfrar är väl anledningen till att de är krävande och nerviga hundar - De är sjukt intelligenta och energiska. Det finns otroligt mycket att jobba med. De goldens jag har träffat har varit lite "slö", vilket inte riktigt lockar mig, men jag vet ju att det är många som har goldens som jobbar med dem mycket och att de också är väldigt smarta hundar. Jag menar slö i personlighet (familjehundaktig om ni förstår), intei energi. Labbar, och speciellt jaktlabbar, har ju också arbetsviljan osv. Men jag vet inte, det blir inte någon riktig "sparkle" till sådana hundar för mig. Det kan ju vara så att om jag skaffade en sådan så skulle jag ångra mig totalt?


    Jag är glad att tollare har kommit upp här! Det är också en ras som lockar :) Det jag tänker med jakthundar är att de kanske är svåra att ha lösa i skogen? Att det är så stark jaktdrift? Å andra sidan kan ju en aussie kanske få för sig att valla i skogen också hehe :) 


    Jag är så glad och tacksam för era svar! Ni är välkomna att tipsa om andra raser också, jag är inte helt låst till dessa - Även om Australian shepherds är ledande just nu :) 


    Jag förstår helt och fullt att du inte vill ha varken golden eller labbe. 

    Vi hade jack russell terrier just för att vi gillade hundar med attityd. Hundar som är pigga, med på allt man kan tänka sig, har lite egna idéer om hur världen ska vara etc. Aussien har just en hel del sådan egensinnighet som jag gillar (har varit inne själv på aussie i flertalet omgångar men har inte tid för hund än på många år). 

    Alla hundar kan ju dra på vilt i skogen, vare sig de är jaktraser eller ej. Även jakthundar som man jagar med måste kunna bryta jakten om den får kommando. Så just den biten skulle jag inte vara orolig för när det gäller tollaren. Sen är det ju en hund som är avlad för att jobba tillsammans med jägaren på ett helt annat vis än stövare och älghundar tex.
  • Wed 30 Oct 2019 17:49
    #17

    Har du funderat på någon sorts spaniel? En arbets-avlad t. ex. springer eller breton är väldigt pigg och intelligent.

  • JuicyJ
    Wed 30 Oct 2019 20:10
    #18

    Jag har absolut väldigt lite erfarenhet av jaktlabbar, jag träffade mina första jaktlabbar denna månad. Dom var goa och ägaren fick mig att förstå att de är arbetsvilliga och har mycket energi. Det som skrämmer mig är ju just det där med "jakt". Deras ägare verkade verkligen tycka att en jaktlabbe ska jaga, att man annars ska ha en vanlig labbe (även om ägaren menade att dom inte är lika som jaktlabbar). Likaså med andra jakthundar, såsom tollare, springer spaniel osv som också nämns här. Jag har väl tanken att en jakthund som är starkt avlad på det ska få jaga eller i alla fall få gå på jaktträning :) Det känns som att annan träning inte är "rätt" träning för dom? Jag vet ju att jag aldrig kommer att jaga med den, är vegetarian och inte sådär superpigg på jakt. L


    Jag låter säkert motsägelsefull nu när jag skriver att jag vill ha en aussie men inte valla. Aussien verkar ju ha kommit ifrån vallandet litegrann, vissa linjer. Jag har hittat fina kennlar som inte fokuserar på att få fram vallande hundar, men arbetande och lite fokus på snygga. Det känns som att en sådan hund skulle kunna trivas med mig :) Jag har inte fått intrycket av att utställningsaussies är annorlunda mentalt heller? Möjligen isf om dom inte får det dom behöver?


    Jag är tacksam för förslag och jag kollar runt på alla era förslag. Låter det som att jag är negativ till dom så är det för att jag lyfter upp dom negativa sakerna jag tänker på för att se om ni vet bättre om saken :) 

  • Wed 30 Oct 2019 21:25
    #19
    +1
    JuicyJ skrev 2019-10-30 20:10:07 följande:

    Jag har absolut väldigt lite erfarenhet av jaktlabbar, jag träffade mina första jaktlabbar denna månad. Dom var goa och ägaren fick mig att förstå att de är arbetsvilliga och har mycket energi. Det som skrämmer mig är ju just det där med "jakt". Deras ägare verkade verkligen tycka att en jaktlabbe ska jaga, att man annars ska ha en vanlig labbe (även om ägaren menade att dom inte är lika som jaktlabbar). Likaså med andra jakthundar, såsom tollare, springer spaniel osv som också nämns här. Jag har väl tanken att en jakthund som är starkt avlad på det ska få jaga eller i alla fall få gå på jaktträning :) Det känns som att annan träning inte är "rätt" träning för dom? Jag vet ju att jag aldrig kommer att jaga med den, är vegetarian och inte sådär superpigg på jakt. L

    Jag låter säkert motsägelsefull nu när jag skriver att jag vill ha en aussie men inte valla. Aussien verkar ju ha kommit ifrån vallandet litegrann, vissa linjer. Jag har hittat fina kennlar som inte fokuserar på att få fram vallande hundar, men arbetande och lite fokus på snygga. Det känns som att en sådan hund skulle kunna trivas med mig :) Jag har inte fått intrycket av att utställningsaussies är annorlunda mentalt heller? Möjligen isf om dom inte får det dom behöver?

    Jag är tacksam för förslag och jag kollar runt på alla era förslag. Låter det som att jag är negativ till dom så är det för att jag lyfter upp dom negativa sakerna jag tänker på för att se om ni vet bättre om saken :) 


    Jag behöver ju inte övertala dig att skaffa en jaktlabrador men har lust att svara på det du skriver. Att en jaktlabrador måste jaga är ju bara en persons åsikt. Jag har som sagt jaktlabrador och håller inte med. Min hund har vi jobbat bort jakt på. Han är tränad på räddningssök och bryr sig inte om vilt, även om ett rådjur korsar vägen framför honom. Han jagar inget, inte katter, inte vilt, inte fåglar. Hunden blir vad man gör det till. Min poäng är att det är en arbetshund som verkligen måste jobba men det är inte alls nödvändigt med just jakt. Många hundar från samma kennel som min tränar i allt möjligt, agility, räddningssök, spår, specialsök osv med fina resultat. Många från samma kennel är tjänstehundar i olika befattningar.
  • Thu 31 Oct 2019 05:22
    #20

    Jag är böjd att hålla med tomelilla.

    TS, när du skriver "jakt" och "jaga" så uppfattar jag det som att du menar "springa efter". Retrievers, och många andra "jaktraser" är inte avlade för att springa efter (driva, stöta) vilt, de är avlade på att vara verktyg i jakten. En retriever ska t. ex. inte springa efter vilt, de ska stå bredvid sin förare och på kommando hämta in det fällda bytet utan att äta upp det, och lämna över till sin förare.

    Jag tror du letar efter en hund med hög energi, tydlig av- och på-knapp och som är väldigt människo-orienterad. Det betyder (i min lekmanna-mening) en vallande, apporterande eller (stående) fågelhund.

    Beroende på vilka aktiviteter du vill göra och vilken nivå du siktar på (elit-nivå eller hobby) så kan raser läggas till och/eller uteslutas. Om du siktar på VM i agility eler flyball så är det nästan krav på en BC.

    Som motpol så kan jag då påpeka att jag vet en leonberger som är IDhund och en som är eftersökshund (och de är inte special-avlade på detta, utan "vanliga" linjer), jag vet några new foundland och ett antal goldisar som jobbar med sjöräddning, jag vet en springer och en cocker som är bombhundar, jag vet hundar av alla möjliga raser och blandraser som jobbar som besökshund, assistanshund och terapihund.

  • Thu 31 Oct 2019 05:32
    #21

    Vi har en Staffordshire bullterrier på sex månader. Hon är fantastiskt fin och möter många av de kriterier som du nämner! Det enda är att rasen har - enligt vissa människor - dåligt rykte och anses vara en kamphund. Jag känner att jag ibland behöver försvara vårt val att köpa henne, vilket är trist. Men gör man efterforskningar så är rasen i till exempel England nummer två på listan av hundraser som passar familjer med barn.

  • Thu 31 Oct 2019 05:33
    #22

    Nu när jag läser din post igen - hon möter ALLA kriterier : -)

  • Thu 31 Oct 2019 10:43
    #23
    HejsanJenny skrev 2019-10-31 05:32:31 följande:

    Vi har en Staffordshire bullterrier på sex månader. Hon är fantastiskt fin och möter många av de kriterier som du nämner! Det enda är att rasen har - enligt vissa människor - dåligt rykte och anses vara en kamphund. Jag känner att jag ibland behöver försvara vårt val att köpa henne, vilket är trist. Men gör man efterforskningar så är rasen i till exempel England nummer två på listan av hundraser som passar familjer med barn.


    Hur mysiga staffar än är så är dom clowner och inte helt lätta att få att hålla ihop när det kommer till träning och koncentration och behålla fokus. Vill man tävla är förmodligen inte en staff ett första hands val.
  • LFF
    Thu 31 Oct 2019 10:58
    #24
    +1
    Dexter dot com skrev 2019-10-31 10:43:55 följande:
    Hur mysiga staffar än är så är dom clowner och inte helt lätta att få att hålla ihop när det kommer till träning och koncentration och behålla fokus. Vill man tävla är förmodligen inte en staff ett första hands val.
    Håller med Hjärta
  • Thu 31 Oct 2019 11:52
    #25
    HejsanJenny skrev 2019-10-31 05:32:31 följande:

    Vi har en Staffordshire bullterrier på sex månader. Hon är fantastiskt fin och möter många av de kriterier som du nämner! Det enda är att rasen har - enligt vissa människor - dåligt rykte och anses vara en kamphund. Jag känner att jag ibland behöver försvara vårt val att köpa henne, vilket är trist. Men gör man efterforskningar så är rasen i till exempel England nummer två på listan av hundraser som passar familjer med barn.


    Kan bara hålla med Dexter. Staffar kan vara härliga kompisar, men de är TERRIERS. Terriers generellt är envisa och tycker ofta att deras egna idéer är bättre än husses/mattes "förslag" (läs "kommando").
  • LFF
    Thu 31 Oct 2019 13:15
    #26
    BurningDiamond skrev 2019-10-31 11:52:23 följande:
    Kan bara hålla med Dexter. Staffar kan vara härliga kompisar, men de är TERRIERS. Terriers generellt är envisa och tycker ofta att deras egna idéer är bättre än husses/mattes "förslag" (läs "kommando").
    Fast helt ärligt... De aussieägare jag träffat har sagt lite åt det hållet även med sina aussies. De jobbar liksom inte bara för att det är kul att jobba (som tex en bc gör) utan det ska vara på deras vis också Varje träningsstund blir mer en diskussion om vem som har bäst argument att något ska göras på ett visst sätt Det är väl därför jag själv diggar aussies, just för att de är egensinniga 

    /fd terrierägare
  • JuicyJ
    Thu 31 Oct 2019 21:12
    #27

    Det är nog min personliga åsikt att en hund som är avlad till något bör få göra det :) Det är väl något jag får lura vidare på, se hur hundar faktiskt mår när de inte får göra det som de är gjorda för. Säkert så är det så att de mår bra bara de får aktiveras och jobba :)


    Det var någon av fågelhundarna jag kikat på som det stod att de hade en ovanlig taktik, att de gjorde så att fåglarna flög till ägaren så hen kunde skjuta den och sedan hämtade den. Med den tanken så var jakt att springa efter, men annars är det mer att jag tänker att hunden ska få utlopp för sin jaktlust (på sitt sätt) och få vara i sitt rätta element :) Känns som att de flesta kennlar vill att man ska jaga eller jaktträna sådana hundar med? Iaf de jag hittat! Men jag har ju blivit intresserad av dem och har läst och kollat runt lite :)

    Sjukt otippat att få tips om staffordshire bullterrier! :D Dom verkar kanonmysiga, men jag har väl också kanske fördomen om att de inte är den optimala hunden att jobba med på det sättet jag önskar? :) Beror väl kanske vad man satsar på också. 

    Jag har väl inga tankar på att vinna några VM, men vill gärna ha en lite lovande hund ändå! ;) 


    Det är nog så att jag helt enkelt dras till det lite "egensinniga" som alla andra rynkar åt näsan till. Med tanke på att ingen annan ras känns riktigt rätt och jag har verkligen tagit in era förslag :) 

  • LFF
    Fri 1 Nov 2019 10:02
    #28
    JuicyJ skrev 2019-10-31 21:12:37 följande:

     


    Sjukt otippat att få tips om staffordshire bullterrier! :D Dom verkar kanonmysiga, men jag har väl också kanske fördomen om att de inte är den optimala hunden att jobba med på det sättet jag önskar? :) Beror väl kanske vad man satsar på också. 

    Jag har väl inga tankar på att vinna några VM, men vill gärna ha en lite lovande hund ändå! ;) 


    Det är nog så att jag helt enkelt dras till det lite "egensinniga" som alla andra rynkar åt näsan till. Med tanke på att ingen annan ras känns riktigt rätt och jag har verkligen tagit in era förslag :) 


    Nej, staffen är inte en hund om man vill komma nånstans. Det finns en brukschampion (spår) bland staffarna och den ägaren har jobbat hårt. Hon var nära att lyckas även med sin tidigare staffe men där kom de "bara" till högre klass och var en väldigt udda fågel inom bruksvärlden. 

    Vad gäller fågelhundarna så skulle jag i så fall kolla på springer spaniels och speciellt welshen vad gäller en glad, pigg och samarbetsvillig kompis att jobba med. Förutom retrievers då  
Svar på tråden Hjälp, vad ska vi skaffa för valp?