• Anonym (Gio)

Sambo förjävlig under mens!

Nån mer härinne som lever ihop med en kvinna med seriösa PMS problem??

Jag kan ta lite humörsvängningar, skrik och grin, inga problem . men när de går från att vara en oerhört fin, snäll, rolig och resonlig person till psykot i the shining under loppet av ett dygn, ja då är det lite tungt...

Hur är era kvinnor under mens?

Min går det inte att resonera med alls! ALLT är feloch så klart också mitt fel. T.EX Är det slut på limpa i affären då är det mitt fel som inte åkte tidigare FRÅN JOBBET!

Äskar henne överalltannat men denna helvetesvecka alltså...

• Svar på tråden Sambo förjävlig under mens!
  • Amidina
    Migas skrev 2019-10-31 15:13:52 följande:
    Be henne kolla in https://www.facebook.com/Vulverine/ som skriver mycket bra om PMS och kvinnohälsa i allmänhet  
    Skulle precis tipsa om Jenny! Hon är sjukt jäkla grym, sitter på massvis med kunskap och plöjer forskning som vissa av oss plöjer choklad under mens. Cool Hon finns även på instagram och har skrivit en hel del om PMS och hur man kan komma tillrätta med det.
    Själv var jag på besök hos henne förra året och blev i princip HELT av med min mensvärk som annars hållit mig sängliggande en vecka i månaden i över 20år (och som vården inte kunnat hjälpa mig med trots att jag sökt hjälp regelbundet genom åren)!
  • Anonym (Lglfkf)
    Anonym (Gio) skrev 2019-10-31 15:03:57 följande:

Tack för alla svar!

Ja vi får nog sätta oss ner och snacka lite...har ju aldrig hört om nästan nånying av allt ni nämnt!

Kan ju vara att jag kunnat betett mig på ett annat vis då också...men ska nämna de alternativ ni gett för henne.

Det knepiga blir nog att få med henne på tåget...

Kan hända att stoltheten i henne får sig en liten törn men förhoppningsvis så kan hon iaf kolla upp det.

Återigen tack för era tips och råd! Håll tummarna att det går väl ut hehe:)

Hon borde vara glad för du vill hjälpa henne.
  • Anonym (E)
    Anonym (Gio) skrev 2019-10-31 11:16:17 följande:

Hon har pstav

Många mår skit av hormonella preventivmedel och p-stav är ett av de som har mest hormoner. Antagligen kommer hon må bättre om hon tar ut skiten.

Pms har man normalt sett veckan före mens och inte under mens vilket är ett tecken på att det inte är hennes naturliga hormoner hon mår dåligt av utan snarare av den kemiska obalansen som preventivmedlet ger henne.
  • Anonym (E)
    Amidina skrev 2019-10-31 15:28:17 följande:

Skulle precis tipsa om Jenny! Hon är sjukt jäkla grym, sitter på massvis med kunskap och plöjer forskning som vissa av oss plöjer choklad under mens.  Hon finns även på instagram och har skrivit en hel del om PMS och hur man kan komma tillrätta med det.

Själv var jag på besök hos henne förra året och blev i princip HELT av med min mensvärk som annars hållit mig sängliggande en vecka i månaden i över 20år (och som vården inte kunnat hjälpa mig med trots att jag sökt hjälp regelbundet genom åren)!

Ja! Jenny är superb och super kunnig.
  • Anonym (Rebecca)

Tänker också att det kan vara p-staven som ligger bakom att hon blir sådär. För det kommer ju inte funegra i längden att hon beter sig så + att det måste ju vara skitjobbigt för henne. Kanske ni borde testa använda kondom istället så att hon slipper extra hormoner?

• Presens
    Amidina skrev 2019-10-31 15:28:17 följande:
    Skulle precis tipsa om Jenny! Hon är sjukt jäkla grym, sitter på massvis med kunskap och plöjer forskning som vissa av oss plöjer choklad under mens. Cool Hon finns även på instagram och har skrivit en hel del om PMS och hur man kan komma tillrätta med det.
    OT men jag blir nyfiken på vad du fick för hjälp! :)
  • Anonym (E)
    Presens skrev 2019-11-01 12:20:23 följande:

Nu var inte din fråga till mig men jag tycker att alla kvinnor borde följa henne på Facebook och insta. Vulverine.

Hon har massa bra info om allt som gäller kvinnors hormoner och reproduktionssystem. Pms, pcos, graviditet, fertilitet, hormonella preventivmedel, menscykel osv.
  • Amidina
    Presens skrev 2019-11-01 12:20:23 följande:
    Jag tog en massa blodprover via ett annat företag och Jenny hjälpte mig tolka dem tillsammans med mina symptom och cykelkarta (hade tempat nåt år och följt andra symptom). Sen fick jag tips och råd om kost och tillskott, och hälsa generellt (många saker man redan vet, men en del jag inte hade koll på), och efter ett par månader efter att jag på riktigt ansträngt mig för att bruka allvar med allt så kunde jag för första gången nånsin ta mig genom en mens helt och hållet utan värktabletter! 
    Har varit sängliggande varenda jäkla månad sen jag var 12, gått på diverse p-medel, fått starka värktabletter, mm mm, utan att ett enda skit har hjälpt. "Livet som kvinna, det får man finna sig i" är vad jag blivit mött av när det vården erbjudit inte har hjälp. Väl värt de pengarna jag lagt på Jennys hjälp, för nu känner jag mig äntligen "normal" vid mens. I värsta fall behövs ett par alvedon, men jag fungerar liksom, som alla andra alltid verkat göra. :)
  • Anonym (pmdstjej)
    Anonym (Gio) skrev 2019-10-31 11:03:11 följande:

Här är några av de roliga "misstagen" jag gjort under sambons perioder. Skulle vara roligt att höra om någon toppar detta...:)

1. Hon bonkar in bilen i brevlådan på väg in på uppfarten. Misstaget: hur FAN jag kunde vara så INIHELVETE dum att jag föreslog ett husköp när jag såg att brevlådan måste vara vid uppfarten istället för kanske längre ner på vägen. (Brevlådan har stått där i 7 år utan några missöden)

2. Vädret visade regn dagen innan hon och väninnorna skulle ha utomhustillställning. Misstaget: det borde jag ha förstått innan, att vädret aldrig stämmer, och förvarnat henne.

3. Hon hade köpt fel tamponger. Misstaget: jag ringde inte henne ftån jobbet och påminde henne om att köpa rätt tampongstorlek.

4. Huset var plötsligt målat i " fel gråton". (Det har också sett likadant ut i 7 år och det var hon som valde färgen) Misstaget: jag var dum i huvet som ens frågade. ..

Detta är misstagen jag kan göra under en BRA dag och kanske flina åt (i smyg förstås).

Sen är mensen slut och jag får tillbaka min lilla duva igen;)

Såhär:

Lider själv av PMDS och det är ett jävla helvete. Om du tycker det är jobbigt, tänk dig att det är 20 miljoner värre för henne. Det försämrar livskvaliteten och livet självt så jävla mycket så det finns inte. Tror män och kvinnor som inte lider av det själva har svårt att förstå hur dåligt man faktiskt mår, och hur förlamande och förstörande det är.

Nu vet jag inte om din tjej har PMDS eller "bara vanlig" PMS. 

Men hon behöver definitivt läsa och lära sig mer om det och hitta strategier för att hantera det. Jag väljer att inte medicinera, men försöker ta hand om sömn och kost och att minimera stress för att slippa det värsta. Jag blir superledsen, deppig, ångestfull, känslig och lättirriterad. Även om min partner och andra i min närhet får skit ibland pga detta, så vet jag om mitt problem och kan komma tillbaka om en stund och be om ursäkt och förklara att det var pga pms. Dvs ha självinsikt och kunna ta ansvar för sina handlingar i den mån det går.

Pmds är så mycket skam så det finns inte. Man mår dåligt, beter sig dåligt, och när man väl mår bra fysiskt/inte har pms längre så mår man dåligt för man skäms över hur man betett sig. Repeat.

Tycker både du och din sambo bör läsa så mycket ni kan om pms och PMDs och hitta strategier som fungerar för er. För mig var det en lättnad att förstå vad jag led av- jag trodde jag var deprimerad och näst intill knäpp ibland. Var tom suicidal emellanåt. 

Finns en sida som heter iampmdd som jag rekomenderar.

Förstå att hon troligtvis lider, om än omedvetet. Skaffa kunskap båda två och försök fundera ut hur ni ska anpassa livet efter detta. Tex. inte ta diskussioner då, åka till IKEA och andra jobbiga saker. Man behöver vila, få kärlek och ta det lugnt. Jag vill ofta vara ifred ELLER är superneedy och vill ha massa kärlek. Försök fundera ut hur din tjej vill ha det/be henne berätta och försök möta dessa behov. Ta hand om henne extra mycket, köp choklad, ge massage tex. Eller ta disken eller vad som helst. Visa att du förstår att hon mår dåligt och att du försöker hjälpa.

Men att hon skyller på dig på detta sätt som hon gör är inte ok. Men jag tror att hon behöver få kunskap om detta, sig själv, för att sluta. Det kommer inte bli perfekt men bättre. Hon behöver självinsikt och kunskap. Detta är hennes problem först och främst. Men även ert gemensamma eftersom det påverkar relationen, precis som vilken annan sjukdom som helst. Hon måste ta det största ansvaret men du måste också göra så mycket du kan.

Lycka till! 
  • Physalis

Jag blir lite orolig över svaren du får. Hade du inte nämnt pms så hade nog svaren sett annorlunda ut. Du verkar ta det med ro men hon har faktiskt ingen rätt att bete sig sådär mot dig.

Det är inte ditt ansvar att hitta lösningar eller läsa på och ha förståelse hur jobbigt det är för henne. Att lägga allt det på dig när hon själv bara låter hormoner och känslor flöda kan leda till psykisk misshandel, om man inte redan nu ska kalla det hon gör för det. Det är hennes egna ansvar att hantera den problematik hon har precis som alla andra människor som har problem eller nedsättning som försvårar livet för de.

Jag tycker du ska kräva att hon söker hjälp för att situationen är ohållbar. Resten får hon sköta. Först då kan du börja ha förståelse för hennes kamp.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Lyssna)

Ett tips som är lätt att ta tag i, lyssna på Annika Norlins (Säkert) sommarprat för ett par år sedan. 

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/586561?programid=2071

D
    et var hon som öppnade mina egna ögon om hur jag faktiskt mådde och gjorde.

Hennes egna ord om att hon skrev texten till sitt sommarprat en pms-vecka och veckan efter raderade ut det för så illa kunde det väl inte vara, för att i nästa pms-vecka skriva allt på nytt igen hur jobbigt/illa/argt osv allt faktiskt var är kvar i mitt huvud ännu.

Det kan du ju dessutom sätta på i radion via mobilen om ni är ute på en längre resa så ni lyssnar båda två. Under en bra vecka

https://theresekrupa.allas.se/2019/07/02/pms-gone-wild/  - läs även kommentarsfältet om du vill ha fler som berättar hur de har det. Kanske nåt för sambon också att läsa igenom och inse att hon inte är ensam!? 

Lycka till, det är för djävligt med pms, jag vet! 

• Anonym (Ace)

Hade du varit kvinna hade alla kvinnor här i tråden sagt åt dig att lämna psykfallet till partner, detta oavsett anledning till dennes regelbundna psykbryt. Nu är det istället fullt med svar som predikar överseende och förståelse samt hur synd det är om henne för det är ju "hormoner" som hon inte kan styra över. WTF liksom... Var är det egna ansvaret? Skulle en man skylla på testosteron i ngt sammanhang (våld, otrohet, aggressioner m.m.) skulle dessa kvinnor inte bry sig ett dyft enkom för att han inte är hon.. Feministisk rättvisa i ett nötskal mao (positiv särbehandling av kvinnor inte objektiv rättvisa). Vilken dubbelmoral...

• Anonym (pmdstjej)
    Anonym (Ace) skrev 2019-11-01 16:40:25 följande:

Hade du varit kvinna hade alla kvinnor här i tråden sagt åt dig att lämna psykfallet till partner, detta oavsett anledning till dennes regelbundna psykbryt. Nu är det istället fullt med svar som predikar överseende och förståelse samt hur synd det är om henne för det är ju "hormoner" som hon inte kan styra över. WTF liksom... Var är det egna ansvaret? Skulle en man skylla på testosteron i ngt sammanhang (våld, otrohet, aggressioner m.m.) skulle dessa kvinnor inte bry sig ett dyft enkom för att han inte är hon.. Feministisk rättvisa i ett nötskal mao (positiv särbehandling av kvinnor inte objektiv rättvisa). Vilken dubbelmoral...

Jag håller med om eget ansvar och att man alltid ansvarar för sina handlingar. Gör man fel, ber man om ursäkt tex. Det är inte bara du som nämt det i tråden. Men precis som att folk har överseende med andra sjukdomar, diagnoser och tillstånd så bör man ha överseende med detta. Detta betyder inte att låta sig själv bli behandlad illa, man ska alltid stå upp för sig själv. TS sambo behandlar honom helfel, TS bör ej acceptera detta, och hon behöver självinsikt och ta ansvar för sitt tillstånd. Hon lider troligtvis av svår pms eller pmds och hon behöver få veta det och lära sig leva efter dessa förutsättningar. Men troligtvis fattar hon inte detta, med tanke på trådstarten, och det är så sorgligt -hur många kvinnor går runt och mår skitdåligt rent utsagt, utan att veta vad det är, för det finns inte någon vettig fakta och kunskap kring det. Det är SJUKT många som blir feldiagnostiserade med depression, bipolär, borderline m.m. när man söker vård.

Problemet är att dels den obefintliga forskningen, minimala kunskapen och faktaspridningen både när det kommer till PMS/kvinnliga besvär, men även som du skriver kring mäns hormoner, i kombination med genusflum där män och kvinnokroppar ska vara 100% lika så blir det såhär. I kombination med stigma från samhället där pms och liknande inte är något som pratas om. 

Skulle kunna skriva mycket mer. Men kort sagt: Nej, det är inte okej beteende från sambon. MEN man ska ha förståelse för att om hon nu lider av PMDS så är hon praktiskt taget sjuk under denna period. Det är typ 5% av alla kvinnor som har detta. Det är inte "vanlig" pms med humörsvängningar. Det är en sjukdom.

Alla som slipper pms och liknande borde vara jävligt tacksamma. Det behövs mycket mer information om detta. Det är tragiskt att det inte gör det. 
  • Anonym (pmdstjej)
    Anonym (Ace) skrev 2019-11-01 16:40:25 följande:

Jag håller med om eget ansvar och att man alltid ansvarar för sina handlingar. Gör man fel, ber man om ursäkt tex. Det är inte bara du som nämt det i tråden. Men precis som att folk har överseende med andra sjukdomar, diagnoser och tillstånd så bör man ha överseende med detta. Detta betyder inte att låta sig själv bli behandlad illa, man ska alltid stå upp för sig själv. TS sambo behandlar honom helfel, TS bör ej acceptera detta, och hon behöver självinsikt och ta ansvar för sitt tillstånd. Hon lider troligtvis av svår pms eller pmds och hon behöver få veta det och lära sig leva efter dessa förutsättningar. Men troligtvis fattar hon inte detta, med tanke på trådstarten, och det är så sorgligt -hur många kvinnor går runt och mår skitdåligt rent utsagt, utan att veta vad det är, för det finns inte någon vettig fakta och kunskap kring det. Det är SJUKT många som blir feldiagnostiserade med depression, bipolär, borderline m.m. när man söker vård.

Problemet är att dels den obefintliga forskningen, minimala kunskapen och faktaspridningen både när det kommer till PMS/kvinnliga besvär, men även som du skriver kring mäns hormoner, i kombination med genusflum där män och kvinnokroppar ska vara 100% lika så blir det såhär. I kombination med stigma från samhället där pms och liknande inte är något som pratas om. 

Skulle kunna skriva mycket mer. Men kort sagt: Nej, det är inte okej beteende från sambon. MEN man ska ha förståelse för att om hon nu lider av PMDS så är hon praktiskt taget sjuk under denna period. Det är typ 5% av alla kvinnor som har detta. Det är inte "vanlig" pms med humörsvängningar. Det är en sjukdom.

Alla som slipper pms och liknande borde vara jävligt tacksamma. Det behövs mycket mer information om detta. Det är tragiskt att det inte gör det. 
  • Anonym (Lglfkf)
    Anonym (pmdstjej) skrev 2019-11-01 17:08:10 följande:

Har med hemsk pms och mig har de med funderat på bipolär borderline osv. Även adhd. Inte alls kul. Tycker det är så dåligt. Nu är mina humörsvängningar bättre för jag tränat o ätit bättre. Men det lyssnar de inte på.
  • Anonym (pmdstjej)
    Anonym (Lglfkf) skrev 2019-11-02 14:34:47 följande:
    Har med hemsk pms och mig har de med funderat på bipolär borderline osv. Även adhd. Inte alls kul. Tycker det är så dåligt. Nu är mina humörsvängningar bättre för jag tränat o ätit bättre. Men det lyssnar de inte på.
    Så himla trist att höra. Rekommenderar att prova flera olika läkare tills man får någon som har kompetens. Sjukt att inte alla har det.

PMDS är en sjukdom som påverkar den som lider av det både fysiskt och psykiskt. Det är så sorgligt att det inte pratas mer om det. När jag fattade att det var PMDS jag hade så kände jag mig så lättad över att äntligen fatta vad som var fel. Även om det innebär ett väldigt lidande så gör medvetenheten om det mycket. 
  • Anonym (Lglfkf)
    Anonym (pmdstjej) skrev 2019-11-02 15:19:08 följande:

Så himla trist att höra. Rekommenderar att prova flera olika läkare tills man får någon som har kompetens. Sjukt att inte alla har det.

PMDS är en sjukdom som påverkar den som lider av det både fysiskt och psykiskt. Det är så sorgligt att det inte pratas mer om det. När jag fattade att det var PMDS jag hade så kände jag mig så lättad över att äntligen fatta vad som var fel. Även om det innebär ett väldigt lidande så gör medvetenheten om det mycket. 

Ja jag har varit ledsen väldigt länge när de slängt diagnoser hit och dit på mig. Det har jag sagt också. Jag har till och med sagt till dem att, vara försiktiga med att göra så, innan de faktiskt vet om det ens är så. Just för att man kan bli riktigt deppad av det. De svarade inte ens på det. Det skrämmer mig. Mina funderingar om pns svarar de inre heller på. Förutom säga att man inte blir så pass av det så man blir arg sen glad igen efter en stund. Men jag känner många som är sådana...
Svar på tråden Sambo förjävlig under mens!