Anonym (Gio) skrev 2019-10-31 11:03:11 följande:
Här är några av de roliga "misstagen" jag gjort under sambons perioder. Skulle vara roligt att höra om någon toppar detta...:)
1. Hon bonkar in bilen i brevlådan på väg in på uppfarten. Misstaget: hur FAN jag kunde vara så INIHELVETE dum att jag föreslog ett husköp när jag såg att brevlådan måste vara vid uppfarten istället för kanske längre ner på vägen. (Brevlådan har stått där i 7 år utan några missöden)
2. Vädret visade regn dagen innan hon och väninnorna skulle ha utomhustillställning. Misstaget: det borde jag ha förstått innan, att vädret aldrig stämmer, och förvarnat henne.
3. Hon hade köpt fel tamponger. Misstaget: jag ringde inte henne ftån jobbet och påminde henne om att köpa rätt tampongstorlek.
4. Huset var plötsligt målat i " fel gråton". (Det har också sett likadant ut i 7 år och det var hon som valde färgen) Misstaget: jag var dum i huvet som ens frågade. ..
Detta är misstagen jag kan göra under en BRA dag och kanske flina åt (i smyg förstås).
Sen är mensen slut och jag får tillbaka min lilla duva igen;)
Såhär:
Lider själv av PMDS och det är ett jävla helvete. Om du tycker det är jobbigt, tänk dig att det är 20 miljoner värre för henne. Det försämrar livskvaliteten och livet självt så jävla mycket så det finns inte. Tror män och kvinnor som inte lider av det själva har svårt att förstå hur dåligt man faktiskt mår, och hur förlamande och förstörande det är.
Nu vet jag inte om din tjej har PMDS eller "bara vanlig" PMS.
Men hon behöver definitivt läsa och lära sig mer om det och hitta strategier för att hantera det. Jag väljer att inte medicinera, men försöker ta hand om sömn och kost och att minimera stress för att slippa det värsta. Jag blir superledsen, deppig, ångestfull, känslig och lättirriterad. Även om min partner och andra i min närhet får skit ibland pga detta, så vet jag om mitt problem och kan komma tillbaka om en stund och be om ursäkt och förklara att det var pga pms. Dvs ha självinsikt och kunna ta ansvar för sina handlingar i den mån det går.
Pmds är så mycket skam så det finns inte. Man mår dåligt, beter sig dåligt, och när man väl mår bra fysiskt/inte har pms längre så mår man dåligt för man skäms över hur man betett sig. Repeat.
Tycker både du och din sambo bör läsa så mycket ni kan om pms och PMDs och hitta strategier som fungerar för er. För mig var det en lättnad att förstå vad jag led av- jag trodde jag var deprimerad och näst intill knäpp ibland. Var tom suicidal emellanåt.
Finns en sida som heter iampmdd som jag rekomenderar.
Förstå att hon troligtvis lider, om än omedvetet. Skaffa kunskap båda två och försök fundera ut hur ni ska anpassa livet efter detta. Tex. inte ta diskussioner då, åka till IKEA och andra jobbiga saker. Man behöver vila, få kärlek och ta det lugnt. Jag vill ofta vara ifred ELLER är superneedy och vill ha massa kärlek. Försök fundera ut hur din tjej vill ha det/be henne berätta och försök möta dessa behov. Ta hand om henne extra mycket, köp choklad, ge massage tex. Eller ta disken eller vad som helst. Visa att du förstår att hon mår dåligt och att du försöker hjälpa.
Men att hon skyller på dig på detta sätt som hon gör är inte ok. Men jag tror att hon behöver få kunskap om detta, sig själv, för att sluta. Det kommer inte bli perfekt men bättre. Hon behöver självinsikt och kunskap. Detta är hennes problem först och främst. Men även ert gemensamma eftersom det påverkar relationen, precis som vilken annan sjukdom som helst. Hon måste ta det största ansvaret men du måste också göra så mycket du kan.
Lycka till!