• Fjäril kär

    Fars dag blir jobbigt (inkludera bonusdottern)

    Här behöver pappa sätta ner foten och säga ifrån. Här bestämmer han/ni och inte hon. Att man faktiskt måste uppföra sig och respektera alla i familjen. Punkt.

    Sen å andra sidan så kan jag inte riktigt se måstet i att hon alltid måste vara inkluderad. Hon är ändå stor nog att få ha en egen åsikt om vissa saker och kan faktiskt få slippa ibland. Jag tror stämningen skulle bli mer lättsam om vissa saker faktiskt var mer frivilligt än tvingande. Tex att själv avgöra vilka foton hon är okej med att ställa upp på, vilken roll hon vill ha i vissa firanden osv. Låta henne själv få komma på idéer och låta hennes idéer få bli hennes och inte en inkluderad påtvingad familjestund etc. Hon kanske helst vill äta pizza ifred med sin pappa på fars dag i ensamhet. Låt henne få göra det då.

  • Fjäril kär
    Anonym (Utsliten) skrev 2019-10-30 20:48:28 följande:

    Så om jag och min sambo och våran son älskar att fira såna här dagar.. så ska vi lägga firandet åt sidan för att försöka göra bonusdottern nöjd?


    Nej. Hon kan få fira som hon önskar utan att det måste vara en regisserad familjehögtid. Alla kan fira men på eget sätt. Ni kan fira som familj men utan tvånget att det är enda firandet.

    Att hon kanske vill fira pappa med pizza på stan utesluter inte att ni alla firar pappa med tårta på kvällen. Men att hon också får känna sig exklusiv och utvald. Att hon får själv välja present, köpa för egna pengar och slå in själv utan att det blir nån kollektiv familjehälsning.

    Att bli inkluderad handlar ju också om att få vara en egen individ och få vara utvald.

    Jag är uppvuxen i kärnfamilj och hos oss var det viktigt att både ha familjetid men också få vara exklusiv med en förälder vissa dagar som tex just fars/mors dag. Att gå på stan med mamma och shoppa på mors dag var fantastiskt, att få chansen att få vara förtrolig och ensam, få egen tid. Det gjorde mig nöjd och jag kunde känna att middagen hemma på kvällen var mer avslappnad och inte var så himla mycket fokus på högtid och massa måsten. Det blev inga konflikter av att jag drog mig in på rummet efter middagen då vi ändå haft vår tid ihop och brorsan kunde få mamma för sig själv.
  • Fjäril kär
    Anonym (Utsliten) skrev 2019-10-30 22:19:56 följande:

    Jo de har en fin kontakt kan jag tycka.. hon har i perioder bott på heltid med honom/oss när hennes mamma har haft en del personliga problem.. men jag är hemma mycket på dagarna pga skiftarbete och då drar hon sig gärna undan.. Men han är en engagerad pappa som i alla år har Flätat hår och hjälpt välja kläder och dragit igång aktiviteter osv. Att han inte är fullt orolig för bonusdottern så som jag är tror jag beror på förnekelse.. att inte vilja inse att de han älskar mest inte kommer överens..

    Just kring firanden har det väl blivit så att jag hamnar lite som projektledare. Tror inte det är helt ovanligt för mammor att det blir så.. och specifikt firanden av sambon ska ju i regel bli en överraskning för honom.. så i planeringen där är han aldrig involverad..


    Här tror jag att du har en tankevurpa. Att inkludera dottern i firande är alltid hans ansvar. Han måste själv kunna komma med önskemål om firande, vad han vill göra och naturligt inkludera dottern i sin egen dag. Hans egna dagar av firande måste han själv kunna styra över.

    Här tror jag hon känner sig extra utanför, pappan får inget veta, hon kan därför inte fråga honom om något, och hon får inte en chans att glädjas då du regisserar hela dagen utifrån dina egna önskemål.

    Överraskning och sånt tycker jag mer hör hemma på en romantisk barnfri helg eller möjligtvis Alla hjärtans dag. Inte på en familjehögtid.
Svar på tråden Fars dag blir jobbigt (inkludera bonusdottern)