• Anonym (Lavendel)

Hörselskada barn?

Hej! Finns det någon som har erfarenheter av att vara förälder till ett eller flera barn med hörselskada? Vår dotter är döv på ett öra. Vi fick reda på detta för ett par månader sedan och jag vill gärna komma i kontakt med personer som har erfarenheter av hörselskador då vi inte har någon erfarenhet alls. Föräldrar, syskon, bekanta vilka erfarenheter som helst egentligen. Vår dotter har full hörsel på höger öra och jag ber till alla gudar som finns inom alla världens religioner att det ska få förbli så. Jag är så ledsen, sorgsen, orolig och rädd över vad detta kommer att innebära för vår älskade glada lilla unge. Har dåliga vibbar av de läkare vi mött då jag inte får gehör eller svar på mina frågor. Senast idag skarattade läkaren åt mig när jag undrade hur man gör för att få ett andra utlåtande.. Jag tycker de tar för lätt på detta då de bara gjort en enda undersökning på henne. De verkar inte vara intresserade över att ta redapå varför. Läkaren säger att det är medfött men ingen, varken vi föräldrar, familj, vänner eller förskola har någonsin märkt något på 4 år. Inte tillstymmelse till att hon inte skulle höra. Mycket tidig i tal dessutom.

Blir så glad om någon vill svara i denna tråd,

Vänligen en mycket orolig och sorgsen mamma

• Svar på tråden Hörselskada barn?
  • Anonym (Hej)

Hej! Du får jätte gärna lägga upp en kopia på hennes hörselprov och övriga test hon gjort. Har ni genomgått ABR?

Jag är audionom och mitt barn hörde dåligt. Han var sen i talet och det berodde på vätska bakom trumhinnan. Efter en operation har det blivit mkt bättre! :)

Jag förstår att du som är förälder är orolig, det var jag också. Men att ditt barn har ett normalt språk är väldigt positivt.

Om du kan bifoga hennes audiogram så kan jag säkert förklara lite bättre :)

• Anonym (Hej)

Försök att inte vara ledsen eller orolig. Ge din dotter verktygen att utvecklas. Vi använder tecken som stöd här hemma :)

• Kerubmamman

Jag har två stycken i min närhet (kusin och bekants dotter). Så vitt jag vet har de inte haft några större besvär, de har problem att avgöra vilket håll ljudet kommer. De är nu 35-50-årsåldern.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Lavendel)

Anonym (hej) : tack för ditt svar! Jag har inte fått ut några papper eller testresultat från tester. Hon har bara gjort tastet med lurar där hon inte hör på vänster. Mätningen i örat är dock ok därför gjorde dom ett BRA på henne som visar noll aktivitet på hörselnerven. Audionomen säger fel på hörselnerven, läkaren säger fel på snäckan som skickar. Jag fattar ingenting och känner mig helt utlämnad till oron. Jag kan inte tro att han kan se på BRA att hon har fel på snäckan, hur ser man det?? Tack igen..

• Anonym (Lavendel)
    Anonym (Hej) skrev 2019-10-31 20:22:08 följande:

Försök att inte vara ledsen eller orolig. Ge din dotter verktygen att utvecklas. Vi använder tecken som stöd här hemma :)

Hej, förlåt, lite ny på familjeliv. Skrev ett svar på dina inlägg, hoppas du kan se dom?
  • Anonym (Lavendel)
    Kerubmamman skrev 2019-10-31 20:26:03 följande:

Jag har två stycken i min närhet (kusin och bekants dotter). Så vitt jag vet har de inte haft några större besvär, de har problem att avgöra vilket håll ljudet kommer. De är nu 35-50-årsåldern.

Tack snälla för ditt svar och för att du tog dig tid!!! Jag ber att det blir så för min dotter också!
  • Anonym (X)

Har inga barn med hörselnedsättning men är själv till 90% döv på vänster öra. Då jag var ett "öronbarn" så upptäcktes det tidigt. Det viktiga för omgivningen är att tänka på vilket öra man pratar mot. I skolan fick jag sitta med dövörat in mot väggen och det friska mot klassrummet så jag kunde höra så mycket som möjligt av vad läraren sa.

Sen lär man sig knep själv. Jag kan ha problem att höra vad personer jag inte ser säger men så fort jag kan tolka på läppar funkar det strålande

• Mor till två döttrar

Hej!

Min dotter har en permanent hörselskadade på höger öra, inget hon är född med utan ett men hon fick av en infektion i hörselgången. Har ni blivit kallade till en hörselmottagning ännu? Vi blev det efter några månader och de är helt fantastiska. Dottern har fått hörapparat som hon använder i skolan och när hon tycker det behövs. Vi har även träffat hörselpedagoger och de besöker skolan varje termin. Jag förmodar att det fungerar på liknande sätt oavsett vart man bor!?

• Anonym (Lavendel)
    Mor till två döttrar skrev 2019-10-31 20:40:55 följande:

Hej!

Min dotter har en permanent hörselskadade på höger öra, inget hon är född med utan ett men hon fick av en infektion i hörselgången. Har ni blivit kallade till en hörselmottagning ännu? Vi blev det efter några månader och de är helt fantastiska. Dottern har fått hörapparat som hon använder i skolan och när hon tycker det behövs. Vi har även träffat hörselpedagoger och de besöker skolan varje termin. Jag förmodar att det fungerar på liknande sätt oavsett vart man bor!?

Hej och tack för ditt svar,

Enligt läkaren är det inte aktuellt med någon hörapparat då hon är helt döv det finns liksom ingen hörsel att höja volymen på.. Försöker förbrilt få fram om hon kan få CL om det skulle hända något med andra örat men han vill inte prata om det! Hörselmottagning, är det det som också kallas för hörselpedagoger? Han skulle skicka remiss dit men hade inte gjort det än när jag ringde för tredje gången idag. Usch, fan att man skulle hamna hos ett stolpskott till läkare när det gäller ens barn..
  • Anonym (Lavendel)
    Anonym (X) skrev 2019-10-31 20:33:57 följande:

Har inga barn med hörselnedsättning men är själv till 90% döv på vänster öra. Då jag var ett "öronbarn" så upptäcktes det tidigt. Det viktiga för omgivningen är att tänka på vilket öra man pratar mot. I skolan fick jag sitta med dövörat in mot väggen och det friska mot klassrummet så jag kunde höra så mycket som möjligt av vad läraren sa.

Sen lär man sig knep själv. Jag kan ha problem att höra vad personer jag inte ser säger men så fort jag kan tolka på läppar funkar det strålande

Tack snälla för ditt svar, jag hoppas och försöker tro att detta kommer gå bra. Just nu tar dock sorgen över detta stor plats. Har du gått i "vanlig skola"? Funkade det ok eller var det jobbigt för dig? Vår dotter går fortfarande på förskolan och de märker ingenting av hennes hörselskada vilket ju känns bra så långt. Inser dock att det kan bli svårt med inlärningen för henne om det är stimmigt i skolan sedan. Tack igen för ditt svar!
Svar på tråden Hörselskada barn?