• Adewah2019

    Behöver gå ner i vikt

    Hej!

    Jag behöver hjälp.

    15kg övervikt har blivit 20kg övervikt, trots att jag tränar

    på crosstrainer 30 varannan dag samt promenerar när

    min 5månaders bebis tillåter (hon gillar inte vagn).

    Gör även lite övningar på golvet efter crossen tex sit ups,

    armhävningar, utfall osv. Att det inte blir varje dag är för att det inte alltid hinns med då jag måste parera lillans sovtider och om natten varit tuff prioriterar jag att vila när hon sover. Men ca varannan dag blir träningen av.

    Jag ammar fortfarande fullt, har börjat med smakisar men inte bytt ut något ännu.

    Så ja, det är min kost som ställer till det. Jag måste ändå säga att den inte är helt galen, jag vet ju vad jag bör undvika men ibland (läs oftast) bara går det inte. Jag orkar inte och har ingen disciplin. Blir jag hungrig, vilket jag är ofta så äter jag. ????

    Jag skulle funka med en strikt diet... Ex nutrilett alt herbalife tills jag vant mig av vid ett mindre intag. För att det innebär ingen mat, dvs inget att slarva med. Men törs man det samtidigt som man ammar? Eller sinar mjölken? Blir den sämre?

    Snälla ge mig tips. Jag står inte ut med denna övervikt men lyckas ändå inte motivera mig själv. Tiden att laga mat är väldigt knapp så det ska gå snabbt. Och nej, jag har ingen hjälp med detta. Vore tacksam om ni kunde bomba mig med tips. Hur lyckas man banta, amma och orka samtidigt?

    Tacksam för råd/tips

  • Svar på tråden Behöver gå ner i vikt
  • Anonym (-22 med LCHF)

    Jag fick nog och gav mig in på LCHF. Man fick äta sig mätt och fick jämnare blodsocker. De två första veckorna var jobbiga men sen var jag inte hungrig på samma sätt.

  • dream on

    Banta när man ammar, eller banta överhuvudtaget låter inget vidare. Ungen får nog i sig sitt men vad blir över för dig? Jag rasade i vikt av amning och var konstant hungrig men tänker att jag kanske ändå har lite tips. Amningen gör dig ju hungrig. Vad äter du när du inte kan stå emot? Bra grejer eller skräp?

    Om du är själv med bebis förstår jag att det är svårt att motivera sig att orka -och stressigt! Man sover dåligt, äter på oregelbundna tider och jäktar ( typ allt som är dåligt om man inte vill gå upp i vikt).

    Men om du matpreppar, förbereder vissa saker och lagar mycket av nyttig mat när du kan som du ställer som matlådor i kylen går det ju fort att fixa maten när det väl är dags. Var noga med att lägga upp en lagom portion i lådan också så reglerar du mängden om du tycker att du behöver det. Vår familj kör mycket så, inte för att gå ner i vikt utan för att hinna med att få bra mat under den pressade veckan men tror det kan hjälpa dig ändå. Man får bra koll på sin mat.

    Mitt bästa mellanmål var äppelklyftor med jordnötssmör, ris/majskakor med jordnötssmör och jordgubbe, Eller t.ex. avocado eller en näve nötter/russin. Jag tror nyttigt fett/protein behövs för den där mättnadskänslan.


    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • IceKitten

    Jag tror inte att bantning kommer fungera så bra under amningen, jag upplevde att min hunger var mer akut och värre än någonsin innan eller efter just då. Antagligen just för att kroppen vet om att den behöver föda ett annat liv med.

    Mitt råd är att se till att det du äter på är nyttigt istället. Köp inte chips, choklad osv utan köp istället hem snacksmorötter osv. Lika enkelt att slänga i sig.

  • Mascaraklumpar

    När man ammar behöver man få i sig näringsriktig mat, och vitaminerna och mineralerna i denna kan inte ersättas med kosttillskott och dylikt. Att ligga på ett energiunderskott, upp till 1 kg i veckan, går bra, men eftersom matintaget då blir mindre är det extra viktigt att äta näringstät kost.

    Jag undrar vad det är du syftar på som du bör undvika men saknar diciplin att inte äta? Går det att byta ut det mot annat som är enkelt att handla hem och göra iordning? Ett mellanmål bestående av en frukt, en skiva grovt bröd med något pålägg, en rå morot och kanske någon sked keso tar under 5 minuter att fixa, men är bättre än att äta godis, bullar och liknande.

  • Duppedu

    Ställ dig var fjärde dag och gör 8 matlådor. Ät dem i fyra dagar. Gör något annan maträtt, upprepa. Det viktiga är att du får i dig bra mat i bra portioner och inte behöver sätta dig med ett paket chokladbollar för att döva hungern.

  • Anonym (bönan)

    Tänk på att när du ammar så gör du av med ca 500 kalorier på att bara producera bröstmjölk. Håll kvar vid det ett tag längre (begränsa vällingen tex - många länder klarar sig utmärkt utan den) så kan det göra stor skillnad för dina extra kilon.

    Jag hade inte gett mig in på någon hårdare bantningsdiet under amningen. Din kropp har just gått igenom en påfrestande graviditet och behöver fortfarande föda en baby. Däremot så kan du försöka införa goda vanor och mer av nyttigt/mindre av onyttigt. 

    Alla mina barn gallskrek i vagnen men tyckte om bärsele och sjal. Tänk på det som promenader med extra vikter. Och har ni några mamma-baby fitnessklasser i din närhet? Jag gick på salsa och pilates med mina bebisar. Salsan var jättekul och pilatesen effektiv, men mer för mammor som hade bebisar som tyckte att det var ok att ligga på filt och titta på (alltså inte mina). Sedan gjorde jag korta HIIT träningar hemma när pappan var hemma på morgonen eller kvällen.

  • Gaskarl

    Börja med det svåraste, ta bort skräpet, chips, godis, läsk, vin. Tänk så här, stoppa inte i dig mer än du gör av med... Svårt som fan.

  • Mollymus1992

    Hej!

    Är i samma sits som du, ammar och vill gå ner i vikt. Har även en crosstrainer och går promenader. Så ja det är väl kosten som gör mest.

    Tipset jag kan ge är att inte ha onyttigt hemma. Ha nyttiga snacks hemma. Baka fröknäcke, ha frukt å yogurt hemma osv. Bättre att småäta på det.

    En sak jag brukar göra är att tillaga lunch för hela veckan på måndagar. Nyttig mat så att det är enkelt att äta rätt på dagarna när man är hemma och inte har tid att laga mat. Brukar göra antingen kyckling eller fisk med grönsaker och sallad.

    En stadig frukost gör mig även mindre hungrig på dagen. Jag brukar äta havregrynsgröt med kanel honung och ibland banan.

    Och drick mycket vatten såklart :)

    Men nej det är inte lätt. Viktnedgången står still för mig trots att jag anstränger mig som gör det lätt att ge upp. Men försök tänk på hjärta och kärl etc att de förmodligen mår bra iallafall. Haha liten tröst. Jag tror att så småningom kommer kilona gå ner!

    Heja dig!!

Svar på tråden Behöver gå ner i vikt