• mcs1988

Vad blir det för mat?

Vad äter ni till middag idag? :) 

(Vi ska äta stuvade makaroner, falukorv och morotsstavar.) 

• Svar på tråden Vad blir det för mat?
  • Mayjel

En enkel kantarellsoppa med smetana blev det idag. Ganska enkelt att tillreda faktiskt. Färsk svamp är gott i soppa och såser. 

Rika riddare med blåbär och vaniljkvarg till efterrätt. Passar bra med en lite tyngre dessert efter en lättare soppa till middag. 

• Givdul

Pizza,

Ge mig ideer för imorgon, jag är sugen på soppa till förät och kanske ravioli. Kom med tips

• Anonym (Yummie)
    Givdul skrev 2025-08-29 22:59:58 följande:

Pizza,

Ge mig ideer för imorgon, jag är sugen på soppa till förät och kanske ravioli. Kom med tips

Tappade namnet, haha fick fråga junior. Enchilladas med sallad till - inte soppa men väldigt mättande och funkar kalas till matlåda.
    Annars Gulasch-soppa på kött eller köttfärs.
    Gryta på fläskytter- filèt funkar också. Med champinjoner, vinbärs-gele, syltlök och bacon och sambal och ...... mmmmm, med ris eller nudlar.
    Eller långkok på köttfärssås , det finns sååå mycket att vinna på att koka längre.
    Tillsätt rejält med lök och vitlök och charlotten-lök fond.
    Låt bubbla ihop någon timme.
    Choritzo med grädd eller tomatsås. i med vad du tycker om - svamp, vitlök sambal, fond - koka pasta och rör ihop. Gött.
    Bråttom? Köp färdig potatisgratäng . pimpa den med vitlök/grädde och riven ost. 
    Stek kryddiga korvar eller kyckling till.
    Kassler är en underskattad råvara...
  • Givdul
    Anonym (Yummie) skrev 2025-08-29 23:26:52 följande:
    Tappade namnet, haha fick fråga junior. Enchilladas med sallad till - inte soppa men väldigt mättande och funkar kalas till matlåda.
    Annars Gulasch-soppa på kött eller köttfärs.
    Gryta på fläskytter- filèt funkar också. Med champinjoner, vinbärs-gele, syltlök och bacon och sambal och ...... mmmmm, med ris eller nudlar.
    Eller långkok på köttfärssås , det finns sååå mycket att vinna på att koka längre.
    Tillsätt rejält med lök och vitlök och charlotten-lök fond.
    Låt bubbla ihop någon timme.
    Choritzo med grädd eller tomatsås. i med vad du tycker om - svamp, vitlök sambal, fond - koka pasta och rör ihop. Gött.
    Bråttom? Köp färdig potatisgratäng . pimpa den med vitlök/grädde och riven ost. 
    Stek kryddiga korvar eller kyckling till.
    Kassler är en underskattad råvara...
    Gryta är gott, det börjar bli säsong för det nu. Kanske dags att dra igång tryckkokaren för säsongen. 
    Nä har oftast inte bråttom på lördagar så då får det gärna ta tid, är lite av det roliga med att laga mat på helgen. 
    Gryta blir det nog, tack för tipset
  • Anonym (Yummie)
    Givdul skrev 2025-08-29 23:33:04 följande:
    Gryta är gott, det börjar bli säsong för det nu. Kanske dags att dra igång tryckkokaren för säsongen. 
    Nä har oftast inte bråttom på lördagar så då får det gärna ta tid, är lite av det roliga med att laga mat på helgen. 
    Gryta blir det nog, tack för tipset
    Antar att Givdul är min junior baklänges...
    Lycka till med grytan , jag kör den med både fläsk och kyckling.
    Jag /vi har nog en förmåga att dra i en jävla massa smak.
     Min särbo gör en fantastisk Wok och en underbar gryta på fläsk.
    Hon är smaksäker  och inte rädd för att "fläska på".
    När man har tid - låt det koka ihop.
    Min junior har börjat köpa och laga matlådor, kul att han visar intresse.
  • Givdul
    Anonym (Yummie) skrev 2025-08-30 00:00:24 följande:
    Antar att Givdul är min junior baklänges...
    Lycka till med grytan , jag kör den med både fläsk och kyckling.
    Jag /vi har nog en förmåga att dra i en jävla massa smak.
     Min särbo gör en fantastisk Wok och en underbar gryta på fläsk.
    Hon är smaksäker  och inte rädd för att "fläska på".
    När man har tid - låt det koka ihop.
    Min junior har börjat köpa och laga matlådor, kul att han visar intresse.
    Det är endast i grytor som svamp är ok. Får se om det blir av högrev eller fläsk, men det e gott ändå. 
    Kan vara sa att flera juniorer heter så. Kul när de visar intresse och har egna tankar
Svar på tråden Vad blir det för mat?