• mcs1988

Vad blir det för mat?

Vad äter ni till middag idag? :) 

(Vi ska äta stuvade makaroner, falukorv och morotsstavar.) 

• Svar på tråden Vad blir det för mat?
  • LFF
    klyban skrev 2025-12-02 12:20:48 följande:

Odlar chili, dock ont om plats.
    Den chili jag valt är Hungarian wax, som blir mycket god att lägga in.
    Men kanske testar någon gång senare, för är rätt nyfiken på den chili och hur den smakar.

Den Hungarian Hot Wax är även väldigt god att torka och göra pulver av. "Råkade" just beställa fröer till 10 olika sorters chili, kommer inte att kunna sitta på balkongen i år om jag ska få plats med en av varje 🤣

Brukar ha flera olika sorter som är torkvänliga och sen göra pulver av. Det är vansinnigt gott när man lagar mat sen. 
  • klyban
    LFF skrev 2025-12-02 12:39:36 följande:
    Den Hungarian Hot Wax är även väldigt god att torka och göra pulver av. "Råkade" just beställa fröer till 10 olika sorters chili, kommer inte att kunna sitta på balkongen i år om jag ska få plats med en av varje 🤣

Brukar ha flera olika sorter som är torkvänliga och sen göra pulver av. Det är vansinnigt gott när man lagar mat sen. 

Då ska jag även testa torka Hungarian waxen nästa år och skörd.

Vilken färg kör du på det torkade?
    Inläggningen kör jag när många frukter börjar gå över till gröngult, och någon kanske är orange.(Men inte röd i inläggningen.)
    Bra sort, då man får två skördar och är mycket produktiv i antal också.

Du testat även inläggning på den?

Gorria torkade jag, en fransk kulturarvs chili från 1500-talet, den var väldigt god som torkad.
    Hiskligt pris på fröna dock, 4 frön för 70:-, nu är det halva, men det är väl för att de vill göra sig av med de gamla fröna.
    Varför så dyr fattar jag inte, då den var mycket produktiv med frön.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • LFF
    klyban skrev 2025-12-02 13:32:09 följande:

Då ska jag även testa torka Hungarian waxen nästa år och skörd.

Vilken färg kör du på det torkade?
    Inläggningen kör jag när många frukter börjar gå över till gröngult, och någon kanske är orange.(Men inte röd i inläggningen.)
    Bra sort, då man får två skördar och är mycket produktiv i antal också.

Du testat även inläggning på den?

Gorria torkade jag, en fransk kulturarvs chili från 1500-talet, den var väldigt god som torkad.
    Hiskligt pris på fröna dock, 4 frön för 70:-, nu är det halva, men det är väl för att de vill göra sig av med de gamla fröna.
    Varför så dyr fattar jag inte, då den var mycket produktiv med frön.

Gula eller orange brukar de vara när jag torkar dem. Har en burk med flera olika sorter genom åren i med varierande starkhet. Blir otroligt aromatiskt pulver. 

Har inte testat att lägga in dem. Gör det bara med jalapeños och ger bort burkarna. Gillar dem inte själv men barnen, släkt och vänner gör. Nu köpte jag tre olika sorters jalapeño.

Fördelen med chilisar kontra släktingen paprika är att chilisarna inte är lika känsliga för torka. Paprikaplantor som fått för lite vatten blir det ju otroligt beska paprikor av. 

Haha, vi spårade ur helt i odling, men det är ju iaf saker man kan använda i matlagning. 
  • klyban
    LFF skrev 2025-12-02 16:13:37 följande:
    Gula eller orange brukar de vara när jag torkar dem. Har en burk med flera olika sorter genom åren i med varierande starkhet. Blir otroligt aromatiskt pulver. 

Har inte testat att lägga in dem. Gör det bara med jalapeños och ger bort burkarna. Gillar dem inte själv men barnen, släkt och vänner gör. Nu köpte jag tre olika sorters jalapeño.

Fördelen med chilisar kontra släktingen paprika är att chilisarna inte är lika känsliga för torka. Paprikaplantor som fått för lite vatten blir det ju otroligt beska paprikor av. 

Haha, vi spårade ur helt i odling, men det är ju iaf saker man kan använda i matlagning. 

Ska testa torka dom nästa år.

Gillar odla allt möjligt, enda tråkiga är man inte har plats längre, men jo, lite urspårning är det dock en trevlig en.

Får du chansen, så testa den mexikanska salsa verde och rätte chili verde.
    Riktigt god rätt och även salsan om man bara vill göra den som salsa till någon mexikansk rätt eller bara dippa i typ med chips.

Vet jag gav chips och salsa verde till ena barnet, tittade misstänkt samt på den och testade.
    Sen åkte chipsen och salsan in i en rasande hastighet i munnen Förvånad
    Sen var vi i gbg köpte en hel låda tomatillos i år på 3kg, blev dyrt, men ack så gott.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Yummie)
    Blond tjej skrev 2025-12-03 20:14:20 följande:

Korv med bröd och tillbehör 

Letade efter alternativ till korv och hittade ugnsstekt bacon som blir väldigt saftigt. Korvbröd 3-4 skivor bacon och tillbehör efter tycke och smak. Riktigt bra!
  • Blond tjej
    Anonym (Yummie) skrev 2025-12-03 20:19:19 följande:
    Letade efter alternativ till korv och hittade ugnsstekt bacon som blir väldigt saftigt. Korvbröd 3-4 skivor bacon och tillbehör efter tycke och smak. Riktigt bra!
    Man kanske skulle prova det nån gång
Svar på tråden Vad blir det för mat?