• Anonym (Kinkhypnos)

ASMR? Vad tycker ni?

Är det någon som testat denna fluga? Gränsar det till porr eller är det oskyldigt?

Tydligen bara 2 % som svarar på den typen av sensoriska effekter: Är ni en av dem?

• Svar på tråden ASMR? Vad tycker ni?
  • neverpreggo
    Anonym (E2) skrev 2019-11-16 16:55:06 följande:

Tycker att ASMR är fruktansvärt att lyssna på, blir äcklad och obekväm.

Vad för typ av ljud har du lyssnat på?
  • Panduro

Fattar inte grejen med mat och tuggande. Däremot är det ganska trevligt att lyssna på andra ljud, typ hårborstar som dras mot micken och knäppande ljud.

• Anonym (Nollkoll)

Och ja, jag är en av dem som får ?tingles?. Det börjar som en kittlande känsla i bakhuvudet (på själva huden) och det sprider sig sedan som ett lugn i kroppen och hjärnan, som när man ligger i ett varmt bad, fast 1000 ggr bättre.

• Anonym (Nollkoll)
    Anonym (Kinkhypnos) skrev 2019-11-16 16:25:59 följande:

Varför tror du porrassociationerna har uppstått?

Kan det möjligen ha något med att de nästan enbart är unga tonårstjejer i fetischkläder i var och varannan video, och att ljuden kan liknas vid dem som uppstår vid sex och den intagande blicken som bjuder in objektet tex och får dem att känna sig exklusiva och omhändertagna av favoritflickan?

Har spenderat mycket tid att läsa kommentarerna som ger mycket tankar!

Jag förstår vad du menar. Blir sjukt irriterad på dessa bekräftelsesökande brudar (typ pelagea) som drar ner ASMR i skiten med sina vidriga sexvideos. De är dock inte i majoritet utan de flesta som gör videos är helt vanliga människor som gör detta för att hjälpa andra för att de själv fått hjälp av andra. Jag fick mina första tingles som tonåring av en lärare som pratade och rörde sig väldigt långsamt. Hon utstrålade ett lugn och hela jag blev alldeles avslappnad av att lyssna på henne. Hängde inte med så bra på hennes lektioner. :D
  • Anonym (E2)
    neverpreggo skrev 2019-11-16 17:09:13 följande:

Vad för typ av ljud har du lyssnat på?

Folk som viskar, äter och typ drar naglarna mot saker. Jag får på riktigt ångestkänslor av det. Vad är det som får vissa att tycka om sånt? Förklara gärna för mig för jag förstår verkligen inte.
  • neverpreggo
    Anonym (E2) skrev 2019-11-16 23:39:23 följande:
    Folk som viskar, äter och typ drar naglarna mot saker. Jag får på riktigt ångestkänslor av det. Vad är det som får vissa att tycka om sånt? Förklara gärna för mig för jag förstår verkligen inte.
    Ja, varför skulle man lyssna på just dessa exempel? låter vidriga... men är inte direkt all ASMR.
  • Anonym (E2)
    neverpreggo skrev 2019-11-16 23:45:10 följande:

Ja, varför skulle man lyssna på just dessa exempel? låter vidriga... men är inte direkt all ASMR.

Det är det jag stött på och har inte direkt blivit sugen på att utforska genren vidare efter det. Vad finns det för andra, gärna trevligare, exempel på ASMR?
  • Anonym (E)
    Anonym (E2) skrev 2019-11-16 23:39:23 följande:

Att beskriva känslan av asmr är svårt men nästan som att bli kliad/kittlad på ryggen fast det känns inuti huvudet, i hjärnan, ut mot hårbotten och ner mot nacken och ryggen. Det är väldigt skönt och avslappnande. Kan dessutom bli helt tung i huvudet av trötthet och avslappning, utöver kittlingarna i huvudet/nacken.
  • Anonym (E)
    neverpreggo skrev 2019-11-16 23:45:10 följande:

För att det triggar asmr för vissa. Rätt uppenbart att det är därför man lyssnar på det, tycker du inte?
  • Anonym (E2)
    Anonym (E) skrev 2019-11-16 23:58:50 följande:

Att beskriva känslan av asmr är svårt men nästan som att bli kliad/kittlad på ryggen fast det känns inuti huvudet, i hjärnan, ut mot hårbotten och ner mot nacken och ryggen. Det är väldigt skönt och avslappnande. Kan dessutom bli helt tung i huvudet av trötthet och avslappning, utöver kittlingarna i huvudet/nacken.

Okej, intressant. Jag gillar i och för sig inte att bli kliad/kittlad/rörd överlag av andra personer så tänker att jag får en liknande reaktion av ASMR, det vill säga starka obehagskänslor. Som att ASMR påminner om att bli berörd fast med ljud.
  • Anonym (J)
    Anonym (Nollkoll) skrev 2019-11-16 17:21:20 följande:

Och ja, jag är en av dem som får ?tingles?. Det börjar som en kittlande känsla i bakhuvudet (på själva huden) och det sprider sig sedan som ett lugn i kroppen och hjärnan, som när man ligger i ett varmt bad, fast 1000 ggr bättre.

Jag med. Helt underbart, men för mig fungerar inte videosarna särskilt bra. Det kommer helt plötsligt, jag får det av att någon städar, ritar något, står över min axel och tittar när jag jobbar, en kassörska slår in ett fint paket av något jag köpt, en gång fick jag det när jag var lite slö och en kvinna skulle hjälpa mig ta fram någon data på telefon och hon hade så mjuk röst. Överlag när någon rycker in och gör jobbet åt mig brukar aktivera tingles och sköna känslan :). Har verkligen INGENTING med sex att göra. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Nollkoll) skrev 2019-11-16 18:33:42 följande:
    Jag förstår vad du menar. Blir sjukt irriterad på dessa bekräftelsesökande brudar (typ pelagea) som drar ner ASMR i skiten med sina vidriga sexvideos. De är dock inte i majoritet utan de flesta som gör videos är helt vanliga människor som gör detta för att hjälpa andra för att de själv fått hjälp av andra. Jag fick mina första tingles som tonåring av en lärare som pratade och rörde sig väldigt långsamt. Hon utstrålade ett lugn och hela jag blev alldeles avslappnad av att lyssna på henne. Hängde inte med så bra på hennes lektioner. :D
    Den 1:a gången jag minns var när jag var 6 år gammal och var på förskolan. En tjej hjälpte mig att rita min teckning, och den här känslan uppstod. Den har tyvärr avtagit med åren men aktiveras fortfarande lite då och då, senast häromdagen när en av våra hantverkare sopade golvet efter sig. Då stannar man bara upp och njuter av ögonblicket ;). 

Tror inte man vet vad det är som gör att det här aktiveras hos ett fåtal personer, och definitivt inte varför det triggas av städning, teckningar och ljud (bland annat). 
  • Aredhel

Jag älskar ASMR och det får mig verkligen lugn och använder det för att somna. 

Svar på tråden ASMR? Vad tycker ni?