• Kjell2

Timanställd

Anonym (Varför) skrev 2019-11-06 22:54:19 följande:

Varför är det så många arbetsgivare som enbart skriver s.ka anställningsavtal med formen ?timanställd?. Är det för att man är osäker på arbetstagaren eller är det generellt så att man använder sig av denna formen?

Tänker inom branscher som vården/restaurang/handels.

Kanske någon arbetsgivare som vill svara? Varför inte bara ge provanställning åtminstone? Är bara 2 veckors uppsägningstid då ändå.

För att det långsiktiga personalansvaret är väldigt lite. Minskar behovet av arbetskraft går det snabbt att minska kostnaden. Nackdelen är att man kan bli utan personal plötsligt. Men är kraven låg och det är lätt att rekrytera så blir det frestande med denna typ av anställning.

• Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 00:35:06 följande:
    * Timanställd för mig är någon som bara hoppar in några pass hit och dit när någon är sjuk...skumt att jag räknas som timanställd när jag har fast schema och ej är vikarie för någon...
    Om vi antar att du är visstidsanställd, det som vanligtvis kallas timanställning, har du ingen skyldighet att acceptera förfråga om jobb och schema, det har du först när du tackar ja till schema och pass.

Arbetsgivaren har heller ingen skyldighet att ge dig jobb och pass heller.

• Kjell2
    Anonym (Varför) skrev 2019-11-07 09:00:49 följande:
    Det som är så dåligt. Så i princip är man arbetslös fast man arbetar ????
    Nja, men nästan. Slutar arbetsgivaren schemalägga dig eller ge dig jobb blir det inte mycket pengar in. Å andra sidan finns det inget som tvingar dig att ta ett pass eller acceptera ett schema.

Nu antar jag att du inte har ett garanterat timantal eller likande i ditt avtal. Då är det en annan anställningsform.

Om du inte trivs med upplägget bör du nog titta dig efter bättre alternativ. Är du värdefull för arbetsgivaren kan du ta en diskussion om att få en annan anställningsform med garanterade timmar per månad.

Ditt fack kan hjälpa dig

• Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:
    Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.

Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.

Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd
    Då är du inte det som heter visstidsanställd och alltså gäller helt andra regler. Du är garanterad  en viss volym varje månad och det finns oftast regler kring hur schema och pass ska läggas. Att sen lönen beräknas på hur många timmar du jobbar en månad är en annan sak. 

Själv tycker jag begrepp timanställd är lite olycklig då det lätt skapar förvirring om man är visstidsanställ eller har timlön.

Sen finns det en del specialavtal som säkert kan var lite både och men det har jag inte koll på.

Tjänstepension regleras i kollektivavtal och eget avtal. Kolla med fack och ag.

• Kjell2
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 12:47:59 följande:
    Jo, men timanställda ingår inte i kollektivtalets pensionsdel
    Vilket kollektivavtal?

• Kjell2
    Giftskåneman skrev 2019-11-07 13:00:39 följande:
    Mellan fack och arbetsgivare
    Jo, självklart. Men då det finns många kollektivavtal med väldigt varierande innehåll så behöver det som gäller i ett kollektivavtal inte gälla i ett annat.

• Kjell2
    Millnear skrev 2019-11-07 14:30:38 följande:
    På mitt jobbkontrakt står det att jag är Timanställd..Så då ska chefen inte kunna tvinga på mig pass som ingen annan vill ha.

I med det står att jag var timanställd så var jag tvungen där i början av jobbet, fråga chefen om tjänsten verkligen är min så länge brukaren är nöjd med mig och jag med den xD var så nojig över att kunna bli utslängd närsomhelst i med det stod timanställd och inte enbart "fast".

Men chefen sade att jag får jobba där så länge jag vill och att den tjänsten är min..dvs jag är ordinarie personal....

Så ja...Som någon spekulerar så kan titeln "timanställd" vara ett sätt för chefen att kunna sparka mig närsomhelst när denne har tröttnat på mig....både chefen och min kollega påstod att det företaget inte anställer månadsanställda längre utan skriver i jobbkontraktet att man är en sk timanställd..skumt...

Så samtidigt som jag är fast, så står det i kontraktet att jag är Timanställd....Så borde inte kunna bli intvingadpå pass jag ej vill ha :P
    Tror du bör kolla detta med ditt fack. Just inom LSS, hemtjänst odyl finns det en del mystiska avtal. Tyvärr är det lite arbetsgivarens marknad.

Har du ett kollektivavtal och i så fall vilket?
Svar på tråden Timanställd