Millnear skrev 2019-11-07 09:46:56 följande:
Är fastanställd. Dvs chefen kan inte be mig att dra åt fanders för att "Anna" ska ha det jobbet.
Utan jag har fast schema där jag vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år, ska jobba efter ett schema...Och händer något med brukaren så är det min chefs ansvar att försöka hitta en annan brukare åt mig. Trots detta kallas jag för timanställd, dvs jag får betalat per timme och får min semesterersättning varje månad.
Men ja..fördelen med att vara sk, Timanställd är att chefen inte kan tvinga på mig extra pass för att ingen annan kan ta de xD men ja...Det suger att jag måste själv spara semesterersättningen för att kunna ta ledig några veckor tex nästa sommar, nackdelen att vara sk, Timanställd
Då är du inte det som heter visstidsanställd och alltså gäller helt andra regler. Du är garanterad en viss volym varje månad och det finns oftast regler kring hur schema och pass ska läggas. Att sen lönen beräknas på hur många timmar du jobbar en månad är en annan sak.
Själv tycker jag begrepp timanställd är lite olycklig då det lätt skapar förvirring om man är visstidsanställ eller har timlön.
Sen finns det en del specialavtal som säkert kan var lite både och men det har jag inte koll på.
Tjänstepension regleras i kollektivavtal och eget avtal. Kolla med fack och ag.