• kaffe

    Är du för eller emot aktiv dödshjälp?

    [quote=80020133][quote-nick]uhsumkat skrev 2019-11-08 18:28:21 följande:[/quote-nick]Jag tycker att det är otroligt märkligt den här diskussionen. Att man hellre har ihjäl folk än att man vill se till att de får en god död genom palliativ vård.

    Märkligt, mycket märkligt. [/

    God död för vem?

  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 11:21:33 följande:

    Det här är en mycket romantiserad syn på det hela.

    Tittar man på de fåtaliga länder som tillåter assisterat självmord så tillåts inte det i hemmet. Risken är stor att kemikalierna hamnar i orätta händer som kan leda till mord. 

    Man kan göra som förlossningsavdelningar, försöka göra det hemtrevligt i viss mån, men sanningen är att miljön kommer att vara klinisk därför att "verksamheten" kräver det.

    Men det allvarliga i det här är att när man väl börjat döda sina medmänniskor suddas de etiska gränserna ut. Från början är alla länders regelverk riktigt strikt men gränserna har i samtliga fall suddats ut. Barn har beviljats, människor med full behandlingsbar psykisk ohälsa har beviljats. 

    Kontentan är, precis som nazisternas Aktion T4, att man börjar sortera människor i "närande" och "tärande" och de "tärande" blir man gärna av med.

    Så istället för att diskutera dödshjälp borde man diskutera vården. 

    Debatten om dödshjälp är föga förvånande något som SD driver hårt. De som är välkända för att sortera människor i kategorierna "närande" och "tärande". Ytterligare något de har gemensamt med deras hårt kritiserade bakgrund.


    Du drar det till sin spets. Det finns inget som säger att ett ja till aktiv dödshjälp per se måste innebära att oskyldiga människor dödas för att dom är till last för samhället.

    Det finns en annan sida av myntet också. Är det etiskt rätt att till varje pris hålla en människa vid liv med mediciner och teknisk utrustning bara för att man kan? Vem gagnar det ens?

    Det finns sjukdomar i dag som vi inte kan bota, där en diagnos innebär att du kommer att dö. Din bild som du målar upp där den döende är smärtlindrande och sederad och somnar in lugnt och fridfullt är många gånger så långt i från sanningen man kan komma. Möjligen är det så om man är 100 år redo att dö. Men det finns också många som trots att dom får ta del av den ?fina? vården i Sverige dör långsamt och smärtsamt och i stor ångest. Om man i det stadiet får lite extrahjälp är kanske mer etiskt rätt än tvinga någon kvar i livet så länge som möjligt.
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 12:04:30 följande:

    Lider den som är sövd?

    Inte mycket.

    Du rättfärdigar mord med omöjliga argument samtidigt som du förkastar de metoder som de facto tar bort lidandet.


    Hur länge enligt dej är det etiskt rätt att hålla någon nedsövd? Dagar? Veckor? År?
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 13:05:33 följande:

    De som har så svåra smärtor lever aldrig speciellt länge så det blir aldrig ett etiskt problem.


    Det var inte svar på frågan.

    För övrigt finns det många med svåra smärtor som lever länge. Ex ryggmärgskadade. 50% av får paradoxalt nog trots sin förlamning kvarstående svåra ryggsmärtor. Många skadas dessutom unga. Dom förväntas inte dö i förtid. (Källa ryggskadeenheten St-holms läns landsting).

    Om du inte kan se att det finns ett etiskt problem i att förlänga någons, med svåra svärtors liv, där utgången är döden. Likväl som det finns ett etiskt problem i att förkorta densammes liv har du en del att fundera över.
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 13:04:40 följande:

    Ja lika mycket som du gör. 

    Idag håller vi inte människor vid liv till varje pris. Vi gjorde det en gång i tiden men det ligger 50 år tillbaka i tiden. Idag ser det annorlunda ut. 

    Problemet med denna diskussion är att den har sin rot i SD's propaganda. De har en mycket smutsig agenda där grundvärderingarna stavas "närande" och "tärande".

    Den andra är att lekmän applicerar sin egen erfarenhet av smärta (migrän, frakturer etc) och applicerar den smärtproblematiken på helt andra typer av smärta. Det går inte att göra så.

    Det tredje är medias vinkling, där man inte håller sig till hela sanningen utan alltid är mycket vinklat. Därifrån kommer övertygelsen om att "människor plågas ihjäl i enorma smärtor".

    Idag ska ingen dö under stor smärta och svår ångest på det sätt du beskriver. Då fungerar inte vården därför att behandling finns. Men många tycker att det är bättre att vi er dem en dödlig injektion än att rusta upp vården.

    Fö. De länder som tillåter assisterat självmord tillåter aldrig att personal ger patienter en dödlig injektion, något som många förespråkar i den här tråden. Det är alltid och kommer alltid att vara mord.


    Inte till varje pris, men kanske förlänge sett ur patientens perspektiv.

    Frågan om dödshjälpens vara eller inte vara har diskuterats långt innan SD ens fanns.

    Nej, ingen ska behöva dö under stor smärta och ångest. Ändå förekommer det. Det går inte alltid att smärtlindrande fullt ut eller ge tillräckligt med lugnande av den enkla anledningen att den dos som skulle krävas är dödlig.
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 15:09:23 följande:

    Jo det var ett svar på frågan men inte det du ville ha.

    Det som diskuteras i tråden är inte "svåra smärtor" utan smärtor som innebär ett "oändligt lidande". 

    Smärtor är jobbigt men det går att lindra och det går att leva med - med rätt vård.

    Att du tar upp ryggmärgsskadade i en tråd om aktiv dödshjälp belyser bara den moraliska och etiska nedåtgående spiral jag har tagit upp i ett flertal inlägg. 

    Från början handlar det om "oändligt lidande" och nu, i ditt inlägg, så är det skadade med svåra smärtor. 

    När man väl har accepterat det så kommer gränsen att sjunka ytterligare...


    Nej det var inget svar på frågan.

    Smärtor ryggmärgsskadade får (inte alla) var ett exempel på att personer med svåra smärtor visst kan leva länge, vilket du påstod att dom inte gör. Jag vet inte varför du insinuerar att den här gruppen skulle vara aktuell för aktiv dödshjälp. Du tror väl ändå inte på allvar att någon tycker det?
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 14:53:17 följande:

    Frågan om dödshjälp har funnits i alla tider. SD har dragit upp det på agendan igen, Nazisterna praktiserade det. 

    Det förekommer.

    Det intressanta är att man hellre mördar patienter än att diskutera varför vården inte fungerat och hur vi kan se till att det fungerar. DET är det intressanta i sammanhanget, att man vill ha enkla, ekonomist lönsamma metoder framför humanitet.


    Nazisterna praktiserade utrotning/mord av hela folkslag. Aktiv dödshjälp handlar om att hjälpa någon företrädelsevis i livets slutskede att få dö. Någon som vill dö. Jag förstår inte ens hur du kan likställa dom två sakerna.

    Det intressanta är snarare att diskutera vad som är god vård. Är det att förlänga livet på en som är i terminslstadiet genom att droga ner personen? Eller är det att hjälpa en person som uttryckligen bett om att få slippa den sista tiden att få avsluta sitt liv.
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 16:34:48 följande:

    Jo det var det. 

    Det är ditt problem att du inte vill ha det svaret och att du vägrar acceptera det, men ett svar var det.

    Nej, jag sa aldrig att ryggmärgsskadade inte lever länge. Du får gå tillbaka och läsa. 

    Som jag sa så innebär aktiv dödshjälp att man bryter tabun, och det leder till ett mindre humant samhälle. (Vi har exempel på det i historien).

    Du belyser just denna nedåtgående spiral med att DU (inte jag) diskuterar ryggmärgsskadade och "svåra smärtor". Något som man normalt inte avser när aktiv dödshjälp diskuteras. 

    Vad vill du diskutera härnäst i samband med aktiv dödshjälp, personer med Downs syndrom?


    Du hävdade att ingen med svåra smärtor lever länge. För att motbevisa att du har fel gav jag ryggmärgsskadade som exempel på en grupp som vanligen har svåra smärtor OCH som lever länge.

    Inget annat.
  • kaffe
    Don3 skrev 2019-11-09 19:33:42 följande:
    Jobbar man inom något annat än assisterat självmord är det inget någon måste kunna utföra. Sen är det ju inget speciellt med att ge en spruta det ingår redan i utbildningarna.
    Det finns ju egentligen inget som säger att sjukvårdspersonal måste tvingas hjälpa till att ta livet av patienter som önskar avsluta sitt liv. 

    Teoretiskt skulle en person som är svårt sjuk där man vet att sjukdomen till 100%  leder till döden kunna få ansöka om att få ett recept på  en dödlig dos av något slag. Om sen medicinen hämtas ut eller används läggs på patienten. Ex på en sån sjukdom är ALS där slutet är att man långsamt kvävs till döds. Om jag haft en liknande sjukdom  tror jag att i alla fall jag hade känt en trygghet i att själv ha valet att avgöra när sjukdomen blir för svår att uthärda. 

    Dödshjälp behöver inte vara detsamma som avrättningar utförda av läkare. Det finns varianter som kanske ändå är rätt humana. 
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 21:01:58 följande:
    Nej det gör jag inte. 
    Du kommer med halmdockor som är omöjliga att bemöta.

    Läs det jag skriver och inte det du vill läsa.
    Diskutera därefter sakligt utan halmdockor.

    Tack på förhand.
    Tack detsamma. På tal om halmdockor....
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 21:00:35 följande:
    Nazisterna gjorde mycket mer än begick folkmord på miljontals människor.
    '
    De började med "Aktion T4" (som jag nämnt i några inlägg tidigare. Deras motivering var exakt samma som vi kan läsa om i tråden.

    Nazisterna drog sedan "Aktion T4" till att bli industriell skala.
    Men att jämföra "Akton T4" med aktiv dödshjälp i livets slutskede där en person faktiskt vill ha hjälp med att dö, där personens enda alternativ är när den ska dö inte om är rätt sjukt som jämförelse. Du verkar inte alls förstå skillnaden.

    Jag har inte sagt att jag är för aktiv dödshjälp. Inte heller att jag är emot . För mej handlar den här tråden om att diskutera fördelar för och emot. Du verkar endast se aktiv dödshjälp som ett sätt att återgå till det nazismen stod för. Jag ser det ur ett lite större perspektiv. Jag ser att det finns både för och nackdelar med aktiv dödshjälp. Vad som är rätt eller fel har jag inte tagit ställning till än. Prova att bortse från Mr Hitler och se om du kan tänka utanför boxen. 

    Så utan att blanda in dina halmdockor. Vilka för och nackdelar ser du med aktiv dödshjälp?
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 22:18:45 följande:
    Jag har förklarat, flera gånger hur det hänger ihop.
    . MeJag förslår att du läser det jag skrivit. 
    Att nazism uppstod berodde på en mängd olika saker, det är dessa mekanismer jag diskuterar och inte nazismen i sig. 

    Jag ser att du diskuterar ryggmärgsskadade och "svår värk"  i samband med aktiv dödshjälp. Det ger signaler om ideal som rätt bra motsvarade tyskland runt 1900-talet. (Observera att jag inte nämner nazism).
    Jag vet inte om du spelar dum eller om du har svårt att förstå på riktigt. Men jag tar det igen. Ryggmärgsskadade var/är  ett exempel på en grupp människor av personer som lever med svår intermittent  smärta (Vasskala 8 -10). Detta tog jag upp som ett exempel på ditt påstående att människor med svår smärta sällan lever länge. Dessa personer lever i högsta grad lika länge som de som inte är ryggmärgsskadade. Tar det igen så du kanske förstår. Ryggmärgsskadade är inte en grupp som är aktuell för aktiv dödshjälp enligt mej. Jag är själv aktiv bland dom och känner ingen som är sugen på att avsluta sitt liv i förtid pga av sin ryggmärgsskada eller på grund av sin smärtproblematik. Du försöker göra det till att jag tycker dessa ska få aktiv dödshjälp. NEJ DET TYCKER JAG INTE. Förstår du eller ska vi dra det ett varv till? Inte heller andra personer med diverse handikapp. Och sluta blanda in nazismen. 
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-09 22:18:45 följande:

    Jag har förklarat, flera gånger hur det hänger ihop.

    Jag förslår att du läser det jag skrivit. 

    Att nazism uppstod berodde på en mängd olika saker, det är dessa mekanismer jag diskuterar och inte nazismen i sig. 

    Jag ser att du diskuterar ryggmärgsskadade och "svår värk"  i samband med aktiv dödshjälp. Det ger signaler om ideal som rätt bra motsvarade tyskland runt 1900-talet. (Observera att jag inte nämner nazism).


    Nej, återigen jag diskuterar inte ryggmärgsskadade. Jag nämnde dom som en passus/ett bevis/ när du hävdade att de som lever med svår smärta oftast inte lever länge. Inget annat. Att påtala att du har fel i ett påstående och använda sej av en grupp människor som motbevisar det du påstår är inte att diskutera denna grupp i samband med dödshjälp.
  • kaffe
    uhsumkat skrev 2019-11-10 03:30:00 följande:
    Halmdocka.
    Det var inget jag hävdade utan ditt eget påhitt. Halmdocka.
    Det makabra i det här är att du anser att ryggmärgsskadade är att likställa med olidliga plågor. Annars skulle du inte ha projicerat det på mig.
    Om du läser inlägg 110 så skrev jag att 50 % får till följd av sin skada svåra smärtor. Hur du kan få det att jag likställer alla ryggmärgsskadade med olidliga plågor är rätt roande. Missade du helt matten i skolan? Procent läser man redan i grundskolan. 

    Tror du behöver uppdatera dej lite vad ordet projicera betyder också. Föreslår att du googlar. 


  • kaffe
    Anonym (ABC) skrev 2019-11-10 15:23:42 följande:
    Nej så klart inte ?Jag tycker du ska dö?.

    Men det kommer ju fram gång på gång, man har sett någon vanvårdas och tycker att döden hade varit att föredra. Eller att man själv är rädd för att bli liggande ensam med smutsiga blöjor, och därför är man för eutanasi. Med andra ord: Man har accepterat att bättre vård än så här går det inte att ge / vill vi inte / har vi inte råd att ge. Om man i det läget inför eutanasi, så behöver man ju inte ens försöka göra vården bättre.

    Säg att jag råkar ut för en olycka och blir totalförlamad. ?Vill du dö?? frågar vårdpersonalen. Nej tack, men ni får gärna skaffa mig en personlig assistent och en dator som jag kan styra med ögonrörelser. Vad säger eutanasi-förespråkarna om en sådan begäran?
    Vänd lite på det. Säg att du får diagnosen ALS. Du vet att du kommer att dö och du vet att din sista tid kommer bli mycket plågsam.  Hade du då velat ha möjligheten att efterfråga och få en medicin utskriven som du kan ta när du kommit till det stadiet i sjukdomen där du passerat gränsen för vad som är uthärdligt? En medicin som gör att du själv har valet att somna in lugnt och stilla eller fortsätta utan till slutet?
  • kaffe
    Anonym (ABC) skrev 2019-11-10 16:13:36 följande:
    Jag kan välja att bli nersövd. Det är inte en irreversibel åtgärd, så som eutanasi är. För mig spelar det ingen roll vilketdera som görs, jag är omedveten om omvärlden i vilket fall som helst.
    Det kan du ju iofs välja, men om du gör det i livets slutskede skulle jag vilja påstå att en nedsövning är tämligen irreversibel.
Svar på tråden Är du för eller emot aktiv dödshjälp?