• Brumma

    Visar ni er nånsin topless inför era barn?

    Bara läst TS än - sådana här trådar brukar av ngn anledning leda till intensiva debatter så vill svara innan jag börjar läsa :)

    Jag har två söner, äldsta i samma ålder som TS. Jag har även en numera vuxen bonusdotter. Vi har alltid varit "öppna" med nakenhet - går vi från duschen gör vi det utan kläder, går vi på toa på morgonen klär vi inte på oss innan. Vi vuxna sover nakna. Vi bastar ihop. Ibland kommer barnen in när vi sitter på toa osv.

    När jag var barn skylde sig ALLTID mina föräldrar. Det gjorde att jag i många år skämdes för min kropp, vågade inte visa mig naken osv - jag vill inte att mina barn skall växa upp och känna att de måste skyla sig för sina närmaste.

    Jag är förövrigt överviktig, med breda höfter o stora bröst, så nej, jag tror inte det har med kroppsformen att göra. Möjligen kroppsuppfattningen :)

  • Brumma
    Anonym (nej) skrev 2019-11-09 15:38:12 följande:

    Inte pryd, men ser ingen som helst anledning att gå runt naken. Ser knappt mig själv naken, är nog naken bara i duschen. Skäms inte, så visst kan allt synas vid ombyte, men det är ju inte ofta vi byter om alla tillsammans i samma rum.. är era stora barn ofta med när ni klär på er efter dusch? Småttingarna är ju en sak, men tonåringar som själva har fullt upp med att göra sig klara?

    Sover med pyjams (shorts och linne) och efter dusch har jag handduken om kroppen för att slippa frysa. 

    Tycker inte heller att grannarna ska behöva se någon trava runt naken och vi har fönster hos oss, inte med jätteinsyn men tillräckligt för att jag inte vill gå topless hemma. Att dra för alla gardiner är ju mycket jobbigare än att ha handduken om kroppen om jag nu måste gå genom bostaden efter duschen. 


    Ja, vi duschar även ofta ihop (vi bastar minst en gång i veckan tillsammans hela familjen) - då går man ut o duschar när man behöver svalka sig. Ibland blir det samtidigt :)

    Annars kan jag ta en snabbdusch och barnen samtidigt gå på toa, borsta tänderna osv.
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-09 22:49:28 följande:

    Så du bastar och duschar naken med din 10-åriga son? Det låter märkligt för mig. Har han aldrig visat på att det varit obekvämt med det?

    Min grabb såg mig i stort sett aldrig helt naken som liten, jag skulle tycka det vore väldigt obevkämt samtidigt såg jag ingen anledning till att vara det. Att visa att man döljer sin kropp tycker jag kan lära ut att ens egen kropp är till för en själv och för sin partner bara. Men var och en får uppfostra sina barn som man vill. 


    Vi bastar nakna hela familjen - i vårt grannland är det ngt som görs i de flesta familjer, över alla åldersspann ;)

    Nej, han har aldrig visat sig obekväm med det. För honom är det något fullkomligt naturligt. Vi har liksom gjort det sedan han var tre månader gammal..

    Visar han i framtiden att han är obekväm får han basta med bara sin pappa och bror istället. Min bonusdotter ville under ngt år (tidig tonår) tex inte basta med sin pappa, utan bara med mig. Då gjorde vi självklart så :)

    Man kan lära barn att ens kropp är ngt privat utan att man lär dem att man måste dölja den i sådana sammanhang. Vi pratar tex mycket om att ingen får röra vissa delar av ens kropp utan tillåtelse - det är oerhört viktigt för mig att mina barn har både integritet och respekt för sin egen och andras kroppar.

    Njae.. jag håller inte riktigt med om att det är en bra sak att lära ut. Det riskerar att lä8r barnen att den nakna kroppen enbart är sexuell istället för att den "bara är en kropp". När jag är naken med min man och vi älskar med varandra - DÅ är våra kroppar sexuella. Bastar vi hela familjen är vi bara "som vanligt fast utan kläder" :)

    Självklart får man uppfostra som man vill (inom gränseena att man inte gör illa barnen självklart) :)

    Undrar bara - var du aldrig på badhus med din son? Har ni aldrig badat badkar tillsammans? Undrar för att det varit så fina stunder med mina barn att jag aldrig skulle velat vara utan dem..

    Även i bastun blir det en speciell stund, om vi bastar bara jag och ena barnet tex. Det blir en stund för stillsamma samtal om tankar, känslor osv. Inget som stör, ingen stress, inga andra måsten utan bara en fin stund jag är tacksam över att jag får med mina barn :)
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 00:19:26 följande:

    Det är ju fint att ni är bekväma med det och det fungerar. Samtidigt så tror jag det är skillnad på att vara naken med en förälder av motsatt kön än samma kön. Om något år kommer din son börja intressera sig för tjejer och framför allt bröst på allvar (vet hur det var med min son) och då tänker jag att det kan bli en krock där när han ser dina bröst och, ja vem vet hur han tänker och känner då?? Kanske han är så van att basta och vara naken med dig att det är naturligt för honom (o inte vet om han ska säga ifrån), men han har också pubertala känslor som kommer och vet inte hur han ska förhålla sig till sin mammas nakenhet som är så naturlig förhonom och det han hittar bla på nätet. Vet inte om du hänger med på hur jag tänker. :)

    Vet inte hur du ser ut men tror du han fått en sund uppfattning om hur vanliga kvinnors kroppar ser ut, och att det gör att han inte sexobjektivifierar kvinnors kroppar och bröst? Är det en förhoppning du har?

    Jo jag badade med min son tills han var runt 4 år, men sen tyckte jag det var lämpligt att låta honom bada själv eller med pappa sin. Badar du fortfarande med dina? På badhus har vi varit men han följde ju inte med mig in på damernas när han var över 6 år, utan gick med pappa då. Varför frågade du om det? 

    Ja en stund i bastun kan ju vara jättebra att prata om tankar o känslor, men man kan ju göra det med handduk om sig och baddräkt, behöver ju inte vara helt naken för att prata om känslor :)

     


    Jodå, om han skulle känna sig obekväm skulle han säga ifrån - som sagt så pratar vi om både integritet och respekt, och här kommer självklart även detta in. Att vi pratar om vad som känns ok. Tex har han börjat stänga dörren när han går på toaletten. Ibland iallafall :)

    Och som jag tydligt skrev så om/när den dagen kommer så får han helt enkelt basta med sin pappa istället. Eller själv om han hellre vill det. Men så länge han själv frågar om han får följa med när jag ska basta så är han välkommen att göra det.

    Min förhoppning är att han skall se kroppar för vad de är - kroppar. Att en naken kropp inte nödvändigtvis är sexuell, utan ngt som bara är.

    Jag badar inte med mina barn längre nej, vi får inte plats i badkaret :D men jag badade med dem upp i fem/sexårsåldern ungefär. Gällande badhus så går vi ofta och badar utan att ngn vuxen man är med. Fram till åtta års ålder har han följt med mig in på damernas, efter det klarade han sig själv, men i somras var vi tex på ett badhus som hade omklädningsrum för familjer. Då kände han sig bekvämare med det än att gå själv på herrarnas (vi var inte i sverige så resten av personerna i omklädningsrummet pratade inte svenska).

    Du skrev att din son "i stort sett aldrig sett dig naken som liten", därav frågan. I stort sett aldrig lät just inte direkt som om ni gick på badhus eller badade ihop :)

    Nej man måste såklart inte vara naken för att prata känslor men faktiskt för att basta (pratar inte om "fisljumna bastubad på badhus" ;) ) Basta med baddräkt är inte direkt hygieniskt (eller skönt..) ... och sitta i en bastu i 60-70 grader med handduk runt sig? Nej tack :)
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 01:51:57 följande:

    Ok det är ju bra! Nu vet jag ju inte så mycket om din familj, men jag tänker att det kan ju vara så att när sonen närmar sig puberteten och börjar få intresse för nakna kvinnor samtidigt som han ser sin mamma naken varje dag, att han inte bara ser sin mamma utan ser också en naken kvinnokropp (sånt han säkert söker efter på nätet) och att det då blir en krock i hur han ska känna. Att det kanske inte alltid är så lätt att separera det där. Antingen känner han att han inte vill se henne naken längre och säger ifrån, eller så är det helt naturligt som det varit förut., eller så att han får ett mer nyfiket intresse för hennes kropp just för att det är en naken kvinnokropp och jag vet att det är spännande i den åldern med nakna kvinnor. Så hur förhåller du dig till det om den konflikten skulle bli eller menar du att det aldrig kommer kunna inträffa? 

    Fast det kanske är annorlunda om din son alltid sett dig naken, att om man t ex börjar basta naken med sin son runt 6-7 år att det då kommer bli knepigt längre fram. Jag vet inte, bara funderar kring det.

    Omklädningsrum för familjer är jättebra när de har det på badhus. Sällsynt i Sverige dessvärre.

    Med i stort sett aldrig så menade jag inte när han var riktigt liten, ca under 6 år. Vid den åldern började han kommentera min kropp alltså mina mer privata delar och kände då att det var dags att skyla sig mer. 

    Ah det klart om det är väldigt varma bastus så går det ju inte att vara påklädd :) Men vi brukar allt ha fina mysiga pratstunder ändå, i soffan hemma t ex, MED kläder på :) men jag kan förstås förstå det sköna med att sitta i en bastu och prata också.


    Förlåt men menar du att min son skulle börja se på mig sexuellt bara för att han ser mig naken? Hmm, nej, det tror jag faktiskt inte kommer hända... Det känns inte helt sunt att tro en sådan sak faktiskt..så nej, det är inte heller ngt jag "förhåller mig till"..

    Såvida man inte lärt barnen att kroppen är ngt att skämmas för så nej, jag tror inte det skulle bli knepigare längre fram om man började basta med sina barn i sexårsåldern :) och har man lärt barnen att man måste skämmas och skyla sin kropp, att en naken kropp alltid är sexuell (det bör väl knappast barn ens vara medvetna om?!?) då är det andra saker än bastubadet som gör att det blir knepigt längre fram..

    Absolut, vi har fina mysiga pratstunder i soffan med, men faktiskt brukar barnen vara mer öppna i bastun. Bonusdottern var likadan. Kanske beror det på att det inte finns ngt annat som distraherar, att det inte finns ngn som hör, ingen stress osv. Hela situationen andas "lugn" :)

    I en bastu finns inget annat att göra, inget att tittapå, inga andra ljud som stör.

    Man sitter inte heller och tittar på varandra, utan bredvid varandra, vilket kan bidra till att man pratar mer öppet. Kanske är det en kombination av det också :)
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2019-11-10 07:47:01 följande:

    Min pappa gick i mässingen mellan dusch och sovrum.

    Jag avskydde det. Så det är inte alltid uppskattat av barnen


    Nej, det är ju ngt man som förälder behöver känna av, prata om osv..

    Lär man barnen om integritet och respekt för sin egen och andras kroppar tillhör ju även att man lär dem att man inte tvingar på ngn sin nakenhet.
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 11:07:41 följande:

    Men har du frågat din son om han tycker det känns ok med nakenhet? Ibland kan det ju va att barn bara följer det som föräldern gör oavsett hur man egentligen själv känner.


    Ja, vi pratar som sagt mycket om respekt, att ta hänsyn osv. Även detta pratar vi om ;)
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 11:05:46 följande:
    Nej jag menade inte riktigt så, jag menade inte att han skulle börja se just dig som sexuell (det låter inte helt sunt), utan för att när pojkar  börjar få intresse för kvinnokroppen så kan det mycket väl vara att han blir väldigt nyfiken på just vilka bröst som helst o kanske inte tänker på vilkas bröst det är. Men alla pojkar är ju olika så jag utgår hur det var med min och han började bli väldigt fascinerad av kvinnobröst runt 11-årsåldern och jag kom på honom ibland att han var väldigt nyfiken på mina, att han tittade på dem (men jag har ju rätt stor byst så vet inte om det var därför o att han sett storbystade kvinnor på nätet) under ett tag men det klingade av. Vet inte om du är med på hur jag menar?
    Men bara för man skyler sin kropp behöver det väl inte lära ut att den skulle vara sexuell?? Jag skyler den för att visa att kroppen tillhör mig och min partner, men klart man heller inte ska överdriva, om man råkar se ens föäldrer naken så är ju inte det hela världen. 
    Det låter i allafall som ni har en fin tradition med att basta och jag kan förstå att det är en bra plats att prata ut som du beskrev det. :) 
    Nej, kroppen behöver inte vara sexuell för att man skyler den. Men med tanke på att du skrev "om man döljer sin kropp kan man lära barnen att kroppen tillhör en själv och ens partner" så lät det som om du syftade på den sexuella biten..

    Klart barn är nyfikna på skillnader i kroppar - min yngsta funderade rätt mkt på om min snopp satt inuti istället för utanpå :D Fick förklara en del där haha ;)

    Ja, det är supermysigt och sålänge det känns bra att basta tillsammans gör vi det - sen får jag väl nöja mig med att basta med min man, eller själv :)
  • Brumma
    Anonym (En mamma som undrar) skrev 2019-11-10 12:50:49 följande:

    Det låter jätteskönt att ni har en sån  öppenhet kring nakenhet inom famljen. Jag tror säkert det kommer gynna dina barn positivt med att de får en sund uppfattning om kroppen och inte sexualiserar den. Det är egentligen ganska märkligt att nakenhet blivit så kopplat till sex. Är det för att vi för det mesta alltid har kläder på oss och nakenhet då blir nåt spännande och förbjudet, samt att man förstås är naken när man har sex?

    Starkt av dig att kunna gå emot hur du blivit upplärd om att skyla sig och skämmas över din kropp.

    Ja kroppsuppfattningen definnitivt avgör hur känsligt man tycker det är, men tror ändå det finns en koppling till att ha stora bröst eftersom de sexualiseras mer. Fast det gäller ju förstås mestadels såna perfekta fasta bröst, alltså inte bröst som naturligt tappat sin form efter amning eller som naturligt pekar nedåt.


    Ja, jag skämdes mkt för min kropp under tonåren, insåg att jag inte vill att mina barn skall behöva känna så..

    Ja det är lite märkligt kan jag tycka. Tror att det är så mkt "sex, sex, sex" överallt så det blivit så..
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 13:24:57 följande:

    Ja jag tycker det är lite märkligt att som mamma duscha naken med sin 10-åriga son. Men om det funkar för dem så är det väl inga problem. 


    Alltså, vi har bara en dusch utanför bastun :) Sitter man i 60/70 graders värme är det inte ett alternativ att "sitta o vänta tio minuter till" medans familjemedlemmen duschar färdigt. Man går ur bastun mär man är klar, oavsett vem som är i bastun.

    Vill man inte hamna i den situationen får man antingen låta bli att basta, eller basta själv (eller med bara ngn utvald). Alternativ finns ;)
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 18:18:25 följande:

    Nej kära nån det förstår jag! Aha så det är bara efter bastun som ni har samdusch alltså. Blir det inte trångt om ni är fem i duschen samtidigt då?

    Ursäkta om jag låtit dömande, men det är så olikt min egen familj o därför låter det märkligt i mina öron, men det är faktiskt intressant att höra hur det fungerar för andra. Jag menar funkar det och ingen mår dåligt av det så är det ju egentligen inga problem. :) Jag antar att din son hojtar till om det känns obekvämt med nakenheten, o ofta brukar de väl komma till en ålder vid puberteten där det vill vara mer privata av sig. Bra att han än så länge inte bryr sig om det i alla fall.:)


    Oftast efter/under bastun ja :)

    Sällan vi kommer ut hela familjen samtidigt till duschen dock, vi försöker planera lite. Vår yngsta bastar tex mer som mig, lite "mjukt" medans min man och de äldsta bastar hårdare. Så de sitter gärna kvar en stund längre. Men om bara jag och en av sönerna bastar så blir det ofta att vi även går ut o duschar samtidigt, och fortsätter de samtal man haft.

    Nejdå, det är ingen fara - jag har inte uppfattat dig som dömande :) Bara att vi har olika erfarenheter och tankar runt detta, vilket ju är helt ok ;)

    Jag tror min son säger till - han älskar tex att duscha lääääänge och jag frågar med jämna mellanrum om han vill basta/duscha själv istället. Så kan jag duscha på morgonen innan jobbet. Oftast vill han inte det, utan han vill att vi bastar ihop än sålänge. Men jag är övertygad om att det kommer en period då det blir mer att han duschar själv (eller bastar med pappan/brorsan), fullt naturligt. Men än sålänge så är han inte där ;)
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-10 18:23:32 följande:

    Ok, jag menade att det i sin tur kan göra att man respkterar andra kvinnors kroppar mer om man lär sig att den inte är till för andras beskådning. 

    Ja det är förstås en skillnad på att vara nyfiken och sexuellt intresserad. Jag menade främst att han kunde bli mer nyfiken på din kropp vid en viss ålder, då pojkar generellt sett brukar få upp intresset för nakna tjejer, och att det är väl bra att vara medveten om ifall han visar den nyfikenheten. Men du vet ju det bäst själv. :)


    Fast det är det som är grejen - att visa sig naken innebär ju inte att man skall bli "beskådad". Det är ju hela grejen med att lära barnen respekt, integritet, att ens kropp är ens egen. Man lär barnen BÅDE att deras kropp är deras, men även att andra äger sina egna kroppar. Precis som man lär barnen att männinskor kommer i olika färger, kan se olika ut, att vissa sitter i rullstol osv lär man barnen att vi har olika kroppar. Och precis som man lär barnen att inte stirra på människor för att de saknar en arm så lär man barnen att inte stirra på en persons privata kroppsdelar.

    Att skyla sig för den orsaken istället för att lära barnet vad som är ok eller inte när/om situationen uppstår lär ju barnet isåfall istället att det ÄR ok att stirra om en kvinna visar bröst/rumpa osv.

    Där har vi ju grundproblemet till hur vissa män beter sig, hur våldtäktsoffer blir bemötta - är man avklädd är man lovligt byte.

    Barn - människor - behöver lära sig att respektera andra människors kroppar och integritet OAVSETT om de skyler sig eller inte.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2019-11-11 09:23:09 följande:

    Och därför ska man inte heller ifrågasätta varför folk väljer att inte vara naken inför andra.

    Jag väljer att vara det, för min kropp är privat. Det är oerhört frustrerande med andras åsikter om detta.

    Nej, jag gillar inte att bada bastu. Pga värmen


    Jag ifrågasätter inte varför folk väljer att inte vara nakna inför andra..

    Det är hekt upp till dig hur du gör - har aldrig påstått annat. Däremot kan jag ifrågasätta när folk som VÄLJER att vara nakna i sitt hem blir i det närmast påhoppade (inte i denna tråden dock).

    Många gillar inte att bada bastu - jag har inte haft ngn åsikt om det heller...
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-11 10:19:28 följande:

    Ok det handlar ju förstås i båda fallen vad o hur man lär barnen om deras kroppar och andras kroppar. Man kan gå naken och lära fel tänker jag och man kan gå påklädd o lära fel också. 

    Att människor har oiika kroppar kan man ju lära ut utan att gå naken inför varandra, genom att helt enkelt berätta om det. 

    Varför menar du att man lär barnen att det är ok att stirra om man skyler sig? Det förstår jag inte riktigt. Man får ju lära dem att inte stirra på samma gång menar jag. Sen så är det ju ganska sällan man ser andra människor nakna om man inte är sexuell med en person, och där är det ju lite meningen att man ska få titta på varandra. 

    Det med våldtäkt tror jag sker utan hänsyn till om de är avklädda eller ej. Det är sjuka onda män som gör sånt oavsett.


    Jag syftar på att du flera gånger skrivit att man lär barnen att inte titta genom att skyla sig. Att du, när din son började kommentera delar av din kropp kände du att det var dags att skyla dig det lät som att det var ditt sätt att lösa det, att anledningen till att du valde att skyla dig inte var för att du ville det egentligen, eller för att din son car obwkväm - utan för att han inte skulle titta.

    Absolut kan man lära barn att folk har olika kropoar utan att gå naken, men du har som sagt inte skrivit att ni pratat om det, utan att du skylt dig FÖR ATT visa att man inte tittar.

    Självklart sker våldtäkter ändå, men den som blivit våldtagen vet att man döms efter hur man gått klädd. Frågan kommer otaliga gånger från både polis, människor runt dig samt i rätten - hur gick lvinnan klädd? Istället för att fokusera på våldtäktsmannen fokuserar man på offret.
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-11 10:33:04 följande:

    Men att samtala i duschen låter inte så mysigt med allt ljud från vatten. :) Varken jag eller min son gillar faktiskt att duscha länge, men man är ju olika. 

    Ok det var bra att höra att du inte uppfattade mig som dömande o det är kul med nån som har så olika erfarenhet som en själv. Jag har förresten asperger så ibland känner jag inte av gränser, även om jag alltid vill gott, så därför jag frågade :) 

    Jag tror säkert din son säger till om han inte vill, eller du märker nog det också låter det som. Det var väl så med din bonusdotter skrev du, hon ville inte under ett tag men nu är hon med alla och bastar/duschar igen? 


    Jodå, det går utmärkt att samtala i duschen :)

    Ja, när bonusdottern fortfarande bodde hemma så kom bastandet igång igen, även med hennes bröder och pappa. Men under ngt år valde hon att basta med bara mig. Under denna tid var det även känsligt med nakenhet i övrigt, och både jag och min man tog då på morgonrock när vi klev upp på morgonen (när jon var hos oss) istället för att ta på oss på toaletten som vanligt.
  • Brumma
    Anonym (nja) skrev 2019-11-11 13:24:24 följande:

    Ok ja det beror väl förstås på vad för typ av dusch man har. Har ni en stor dusch kanske? Vår när vattnet är på låter väldigt mycket, och samtidigt så är jag väldigt känslig för olika ljud, speciellt vattenljud från dusch. Lite som gaffel som gnisslar på en tallrik och framkallar rysningar, om du vet, fast inte lika otäckt :)

    Men vad var det som fick henne att börja basta igen? Kom hon över sin känslighet med att vara naken inför sin familj helt enkelt?


    Haha, ja med den duschen flratår jag att det ibte är rogicabde att föra ett samtal :D

    Ja vi har en stor dusch - den är öppen kan man väl säga, väggar åt tre håll bara.

    En dag sa hon bara att hon ville följa med att basta bara, så ja, jag antar att hon kom över det :)
    Anonym (nja) skrev 2019-11-11 13:31:17 följande:

    Ja jag kände att han började bli medveten om min kropp och det kändes obekvämt för mig (men jag är också uppväxt med att man inte visar nakna kroppen för varandra) och jag tyckte det var bäst att skyla sig mer då, för att visa att det är min kropp och att den är privat tills du träffar någon du vill leva med. Men sen har vi samtalat kring privata kroppsdelar utan att jag visat honom. Men hur har du gjort då när han frågat om dina kroppsdelar, om varför vi är olika, för det måste han väl ha gjort vid något tillfälle? 


    Jag tror säkert att ditt sätt att lära sonen är precis lika bra som mitt - huvudsaken är ju att manhar en öpoen dialog och pratar om det - inte hur man kommer in på ämnet :)

    Tja, att vi är olika skapta fysiskt har vi ju oratat om sedan han liten. Med graviditet blir det extra tydligt och många frågor att samtala runt :) När frågorna uppstått har jag svarat helt enkelt :)
Svar på tråden Visar ni er nånsin topless inför era barn?