• Anonym (?)

    Mitt ex håller vårt barn borta från mig

    Anonym (-) skrev 2019-11-10 21:49:26 följande:

    Det finns mycket som är negativt för han i en eventuell vårdnadstvist men vad socialtjänsten och domstol tittar på är ju har han är som pappa. Han är en bra pappa, jag kommer inte ljuga om att han vore något annat. Socialtjänsten har dock sagt att dom tycker att han verkar vara en psykopat. Jag tror att en domstol skulle döma till gemensam vårdnad, men jag är lite rädd då han är så bra att få andra med sig, att få andra att tro han. Han har totalt brutit ner mig. Jag kommer kontakta en advokat imorn ändå och familjerätt och socialtjänst. Jag måste göra allt jag kan.


    Jag är nyfiken på hur du resonerar, inte nedlåtande men verkligen nyfiken då jag inte alls förstår. En man som är så pass våldsam att han upprepade gånger slagit dig och tillräckligt empatistörd för att upprepa detta såpass att skyddat boende var nödvändigt, flera gånger.

    Hur gör du bedömningen att han är en bra förälder? Han kanske inte har fysiskt behandlat barnet illa(än) men hanhar absolut behandlat det psykiskt illa, dels genom att inför barnet misshandla dess mor men även genom.att genom dig utsätta barnet för detta. Han är ju knappast att räkna som en stabil, empatisk och trygg människa. Vad händer när han skaffar en ny flickvän och börjar banka på henne framför barnet? Eller om barnet plötsligt råkar komma åt någon av hans triggers? Antingen om ilska är hans problem eller psykopati som soc tror. Jag vet att barn har en rätt till sitt ursprung och sina föräldrar men varannan vecka??

    Menar inget ont om dig TS eller din specifika situation, du verkar som en modig och stark kvinna, jag bara kräks lite på systemet, framförallt de gånger jag läser här på forumet om umgänge som ska trappas upp igen efter att mannen blivit frigiven där han misshandlat barnen!! Gråta eller kräkas vet jag inte men får i alla fall ont i magen.
  • Anonym (?)
    Anonym (-) skrev 2019-11-10 22:53:37 följande:

    Jag har inte fått något stöd eller någon bra hjälp. Jag nekade länge till vad han gjorde mot mig för jag var rädd. Jag skulle tyvärr aldrig råda någon att anmäla. Jag tror inte jag kan förlora vårdnaden men om man går in i en vårdnadstvist är det en risk man tar. Jag kan inte riskera att ha noll insyn i vårt barns liv.

    Jag vill inte att han ska ha vårt barn varannan vecka men vågar just nu inte sätta något emot det då jag inte vill förlora vårt barn. Han är väldigt manipulativ. Jag tycker att jag borde fått mer hjälp, jag är väldigt besviken på systemet. Det här är mitt sätt att skydda mitt barn, att ha insyn och att veta vad som händer i vårt barn liv när h*n inte är hos mig.


    Jag dömmer inte alls ditt handlande, det är en bottenlös avgrund att ta sig ur och om man ens lyckas ta sig därifrån förtjänar man en massa cred. Så jag förstår (tyvärr) absolut varför du inte vill strida när du vet att provokationer kan göra allt värre. Men det jag inte förstod var att du uttryckte att han var en bra pappa. För jag kan verkligen inte se att man är en bra pappa om man upprepade gånger misshandlar och under lång tid bryter ned barnets mamma. Om man är en bra förälder innefattar för mig även hurdan människa man är, hur man behandlar andra människor och kanske framförallt sina närstående. Den här losskopplingen som verkar vara någon sorts standard att en individs föräldraskap är endast beroende på hur du agerar mot barnet skrämmer mig. Att folk som fått sådana våldsdomar på sig att deras belastningsregister gör att de inte får ta anställning(ens i yrkesroll) på en förskola endå anses vara så lämpliga att det är i barnets bästa intresse att de ska bo halva tiden med denna person. Riktlinjen om vikten av förälderns betydelse tycker jag sätts på ett vridet sätt
Svar på tråden Mitt ex håller vårt barn borta från mig