• EllieJo

    Tripp trapp eller Antilop

    Hej!

    Funderar på era erfarenheter när det kommer till matstolar för bebis! Min baby är 3,5månader nu så börjar snart bli dags för en.

    Då kommer frågan är Tripp trapp stolen absolut bäst, eller fungerar de lika bra med en antilop för att senare byta till en annan variant? Eller någon helt annan stol?

    Skiljer ju otroligt mycket i pris & man är ju inte trollrik som föräldraledig!

    Ge mig alla era synpunkter & erfarenheter :) tack!

  • Svar på tråden Tripp trapp eller Antilop
  • Ruter

    Vi hade antilop till båda barnen tills de var runt 1.5 år. Tycker de sätt bättre i den när de var små. När de var runt 1.5 år bött vi till en trip trap utan båge. De fick då klättra upp själv och sätta sig på den. Vid ca 3 års ålder har de själva sagt att de vill sitta på en vanlig stol och har så fått göra det.

  • Alexi

    Man har båda, men inte samtidigt. Barn över 1-2 år vill inte sitta i en antilop, de vill kunna gå och upp ner själva. Men antilop är oslagbar första året då den är så lätt att rengöra. Tripp trapp är värdelös att rengöra.

  • MinaBernt

    Jag körde Tripp Trapp från början och köpte till ett baby seat som jag använde tills lillen var 15 månader ca. Jag tycker att det har fungerat jättebra.

    Jag har även fått en Antilop som jag brukar ha i bilen. Fördelen med Antilopen är att den är smidig att ta med sig.

  • EllieJo
    Ruter skrev 2019-11-10 11:43:42 följande:

    Vi hade antilop till båda barnen tills de var runt 1.5 år. Tycker de sätt bättre i den när de var små. När de var runt 1.5 år bött vi till en trip trap utan båge. De fick då klättra upp själv och sätta sig på den. Vid ca 3 års ålder har de själva sagt att de vill sitta på en vanlig stol och har så fått göra det.


    Låter mycket rimligt :) tack!
  • EllieJo
    Alexi skrev 2019-11-10 12:01:14 följande:

    Man har båda, men inte samtidigt. Barn över 1-2 år vill inte sitta i en antilop, de vill kunna gå och upp ner själva. Men antilop är oslagbar första året då den är så lätt att rengöra. Tripp trapp är värdelös att rengöra.


    Ja jag tänker också att antilopen är väldigt smidig att rengöra.

    Tänker mest om det fungerar bättre med en antilop än bågen till tripp trapp!
  • EllieJo
    LoveRain skrev 2019-11-10 12:04:55 följande:

    Brukar gå att hitta begagnade tripp trapp, har själv köpt en för 300:-, helt ok skick.


    Kikar lite på blocket men vissa ligger ju riktigt högt i pris trotts Beg. 300:- lät som ett kap :D
  • EllieJo
    MinaBernt skrev 2019-11-10 12:19:58 följande:

    Jag körde Tripp Trapp från början och köpte till ett baby seat som jag använde tills lillen var 15 månader ca. Jag tycker att det har fungerat jättebra.

    Jag har även fått en Antilop som jag brukar ha i bilen. Fördelen med Antilopen är att den är smidig att ta med sig.


    Både och vore ju en dröm :)!!
  • Mascaraklumpar

    Vi har tripp trapp och hade inte velat vara utan den. Dottern som snart är 4 sitter fortfarande mycket bättre på den än på en vanlig stol. Håller dock med om att antilop är bättre den första tiden.

    Vill också passa på att varna för att tripp-trapp-stolen (och säkert många andra stolar) kan tippa bakåt om barnet tar spjärn med fötterna mot bordet. Vår var på väg att tippa flera gånger när dottern var omkring året, men hindrades av att vi hade den fastsatt i köksbordet. Det är viktigt att sätta fast den ordentligt, med andra ord.

  • Hawk

    Antilop till bebisar absolut säger jag. De sitter så mkt bättre i den plus lätt att rengöra osv. Och riskerar inte att välta så som någon över beskrev, mitt barn gjorde just så med tripp trappen. Senare vill man gå över till en tripp trapp dock.

Svar på tråden Tripp trapp eller Antilop