• Anonym (ena)

    Ledig från skolan för resa när man går på gymnasiet.

    Jag är ensamstående förälder som sällan har råd att göra något med barnen, men blev nu bjuden på en resa och barnen med. Det är en längre resa, på drygt 2 veckor. Det ena barnet har dock inte fått godkänt sin ledighetsansökan då vi blir borta ganska länge. Tanken är att han ska umgås med sin pappas del av familjen, som han inte gjort på 4 år.

    Det känns dock väldigt konstigt att han inte får ledigt då han har höga betyg i alla ämnen och vi har sagt att han gärna sköter skolan som vanligt under resan, det mesta kan de lämna in online, så han missar inte särskilt mycket egentligen. 

    Till saken är att sonen har frånvaro pga av sjukdom sedan tidigare, han har varit både infektionskänslig och deppig som vi upplevt det. De anser att frånvaron han haft är ett problem, vi anser väl att resan kanske hade varit något som gjorde att han i längden mår bättre. 

    Sonen är ledsen nu och vill stanna hemma pga skolans inställning, men det känns så tråkigt om vi måste göra så.

    Någon som lyckats få ledigt från skolan en längre period för att resa? 
    Hur fungerade det?

  • Svar på tråden Ledig från skolan för resa när man går på gymnasiet.
  • Anonym (lärare)

    Det är upp till rektor att besluta och olika skolor har olika policy kring ledigheter och 2 veckor är rätt länge. Går man på gymnasiet missar man massor så det kan säkert vara orsak till att inte godkänna. Däremot brukar de flesta skolor kunna godkänna om det är en skötsam elev som inte ligger efter. Du skriver själv att han haft en del frånvaro. Även om man har en giltig anledning så är ändå kontentan att det varit en hel del frånvaro och det är det skolan tänker på. Att han har höga betyg är ju sedan tidigare kurser. När en ledighetsansökan kommer in tittar man på "här och nu", dvs pågående kurser och det kan ju vara så att lärarna oroar sig, just pga att det varit en del frånvaro så att han missat en del saker. 

    Kan ni övertyga rektor om att resan kommer göra gott och att sonen därefter inte kommer ha lika mycket frånvaro? I så fall kan de säkert bevilja ledigheten, men hur ska ni egentligen kunna veta det?  Om ni kan förklara tydligare kring detta att han inte träffat sin pappa på flera år så är det nog många rektorer som skulle bevilja, ni kanske inte har framfört den saken  tillräckligt tydligt? 

    Gör bara inte som en del gör: åker ändå och "sjukanmäler"  (och sen kommer eleven tillbaka solbränd) - det är så genomskinligt och vi som jobbar inom skolan undrar ju om vissa föräldrar tror vi är intelligensbefriade. 

    Men tipsen både som förälder och som skolpersonal är helt enkelt att vädja till rektorn utifrån de sociala vinningar resan kan ha och att det gynnar relationen mellan pappa och son. 

  • Anonym (Angelika)

    Prata direkt med rektorn är mitt råd. Förklara omständigheterna kring resan och syftet med den, oftast är det just brist på information som gör att ledighet avslås.

  • ronjon

    Tänk på att vi alldeles för hög frånvaro så dras CNN in. Den situationen vill ni ju inte hamna i.

  • Anonym (.)
    ronjon skrev 2019-11-11 10:38:45 följande:
    Tänk på att vi alldeles för hög frånvaro så dras CNN in. Den situationen vill ni ju inte hamna i.
    OGILTIG frånvaro.

  • Elin P

    Men det är ju inte skolplikt på gymnasiet, så kan de ens neka? Det som kan hända är väl att det rapporteras som ogiltig frånvaro och att CSN dras in. Jag tycker också ni ska prata med rektorn, men antagligen finns det väl en tanke med att de nekat honom om han haft hög frånvaro tidigare.

  • ronjon
    Anonym (.) skrev 2019-11-11 10:41:33 följande:
    OGILTIG frånvaro.
    citat från csn.se

    Det är skolan som bedömer vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att du lämnar lektionen för tidigt. Det kan också vara en semesterresa som du inte fått godkänd av skolan.

  • Kjell2
    Elin P skrev 2019-11-11 10:45:53 följande:

    Men det är ju inte skolplikt på gymnasiet, så kan de ens neka? Det som kan hända är väl att det rapporteras som ogiltig frånvaro och att CSN dras in. Jag tycker också ni ska prata med rektorn, men antagligen finns det väl en tanke med att de nekat honom om han haft hög frånvaro tidigare.


    Kan resultera i  F på kurser.

    Många skolor har en rätt hård policy kring detta för annars har det en tendens att spåra ut. För att slippa jobbig diskussioner kring prejudikat  så görs väldigt begränsat med undantag.


  • Anonym (.)
    ronjon skrev 2019-11-11 10:48:36 följande:
    citat från csn.se

    Det är skolan som bedömer vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att du lämnar lektionen för tidigt. Det kan också vara en semesterresa som du inte fått godkänd av skolan.


    Ja?
    Men är man sjuk så förutsätter jag att man har intyg. 

    Det  handlar alltså om OGILTIG frånvaro och inte frånvaron i sig. Det står tom i det du citerat.
  • Anonym (:()

    Ytterligare en aspekt att lägga till är att det finns en miniminivå på närvaro som krävs för att en lärare ska kunna sätta betyg. Håll koll på det om han utöver resan dessutom är sjuk ofta.

    Blev lite av en chock för mig att bli underkänd (utöver det förväntade att CSN drogs in) trots bra betyg på alla prov och inlämningar.

    Jag hade hög frånvaro p.g.a. psykisk ohälsa som jag inte fick hjälp för (ensam 16-åring som varken soc. eller skolan ville ta ansvar för). Slutade med att jag inte fick slutbetyg, trots goda kunskaper, och var tvungen att läsa/skriva prövningar på Komvux. Flera år senare fick jag reda på att de lätt kunde fört över mig till IV-programmet (där man kan göra särskilda anpassningar till elever) men man hade gjort bedömningen att jag var såpass smart att jag bara var nonchalant som skolkade.

  • Anonym (ena)
    Anonym (lärare) skrev 2019-11-11 09:48:19 följande:

    Det är upp till rektor att besluta och olika skolor har olika policy kring ledigheter och 2 veckor är rätt länge. Går man på gymnasiet missar man massor så det kan säkert vara orsak till att inte godkänna. Däremot brukar de flesta skolor kunna godkänna om det är en skötsam elev som inte ligger efter. Du skriver själv att han haft en del frånvaro. Även om man har en giltig anledning så är ändå kontentan att det varit en hel del frånvaro och det är det skolan tänker på. Att han har höga betyg är ju sedan tidigare kurser. När en ledighetsansökan kommer in tittar man på "här och nu", dvs pågående kurser och det kan ju vara så att lärarna oroar sig, just pga att det varit en del frånvaro så att han missat en del saker. 

    Kan ni övertyga rektor om att resan kommer göra gott och att sonen därefter inte kommer ha lika mycket frånvaro? I så fall kan de säkert bevilja ledigheten, men hur ska ni egentligen kunna veta det?  Om ni kan förklara tydligare kring detta att han inte träffat sin pappa på flera år så är det nog många rektorer som skulle bevilja, ni kanske inte har framfört den saken  tillräckligt tydligt? 

    Gör bara inte som en del gör: åker ändå och "sjukanmäler"  (och sen kommer eleven tillbaka solbränd) - det är så genomskinligt och vi som jobbar inom skolan undrar ju om vissa föräldrar tror vi är intelligensbefriade. 

    Men tipsen både som förälder och som skolpersonal är helt enkelt att vädja till rektorn utifrån de sociala vinningar resan kan ha och att det gynnar relationen mellan pappa och son. 


    Nej, han läser första terminen, och betygen är i stort sett redan satta, han har fått omdöme också redan.

    Jag skulle kunna vara tydligare med hans pappa, dock är situationen väldigt känslig, och alla detaljer runt det hela hade vi helst sluppit berätta. 

    Sonen har mer närvaro nu än tidigare, men det kan ju inte rektor veta förstås. Han har haft problem med tillväxt och behövt hormonbehandlingar osv, samt matallergier som gjort att han blivit sjuk på andra sätt mycket lättare än andra barn/ungdomar. Det här har varit väldigt svårt att få skolan att förstå, då läkare aldrig är särskilt ingående i sina intyg.

    Nu tycker vi dessutom han är deprimerad, något vi sökt hjälp för också, men väntetiderna för vård är ju två månader här...
Svar på tråden Ledig från skolan för resa när man går på gymnasiet.