Inlägg från: Anonym (hopplöshet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hopplöshet)

    Hur få gängkriminella att byta livsstil?

    Sverige liknas just nu vid en krigszon av Afghanistans mått. Media fokuserar som vanligt på alldeles fel saker i vår cancersvulst till tystnadskultur, likaså politikerna som bara talar om strängare straff och fler poliser. Ingen talar om de egentliga anledningarna; FATTIGDOM och segregation.

    Hur ska vi få de kriminella att byta bana när de kan tjäna ofantligt mycket mer på att sälja knark eller att skjuta någon rival?

    Tror de på allvar att förändrade regelverk i skolan och fler fritidsgårdar skulle ha någon inverkan på dessa personer?

    PENGAR, framtidsmål och erbjudande om alternativa livsstilar är vad som skulle förändra deras och deras familjers liv, men hur skapar vi sådana?

    De enorma klyftorna i samhället måste brytas, likaså utanförskapsområdena och förändrad/förbättrad invandrings och assimileringspolitik. 

    Vad tror ni skulle hjälpa dessa grupper på allvar? Vad behövs för att få till förändringar som ger effekt på lång sikt

  • Svar på tråden Hur få gängkriminella att byta livsstil?
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-12 12:11:51 följande:

    En kriminell person har ofta ADHD och/eller annan diagnosstörning. Löser du den ekvationen blir du rik.


    Nja du menar att en ADHD diagnos och lite Ritalin skulle stoppa människor från att sälja knark och döda? Något förenklad och naiv syn på brottslighet.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (Hej) skrev 2019-11-12 12:11:59 följande:

    Ja på lång sikt förändra klyftorna i samhället. För de som redan har hamnat i tung kriminalitet är det svårare.

    Bättre missbruksvård skulle göra stor skillnad på hyfsat kort tid eftersom många kriminella missbrukar och gör brott för att underhålla sitt missbruk.


    Fast varför börjar de missbruka är nog var man måste starta? Hopplös livssituation som man inta kan ta sig ur kan ju få den bäste att vilja droga sig och ta till verklighetsflykt. Kan du sen tjäna en stor summa pengar på ett par minuter så och hjälpa din familj att få mat och bättre liv och dessutom lite makt och status på det så är ju ett självklart val för många.

    Hur invandrare eller kriminell ska komma in i arbetslivet och bli attraktiva för arbetsgivare är en annan diskussion som aldrig tas?

    Att förändra skolan i all ära och bygga bort segregationen lär ju ta ett par decennier innan det ger resultat.


  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 12:44:06 följande:

    Herregud vilken rasistisk smörja, precis som allt annat som kommer från ultrahögern.
    Att jämföra Sverige med Afghanistan visar inte bara brist på omdöme, det visar även på stor okunnighet, nonchalans. Likheten är slående med nazismen vid 1900-talets början, via enorma överdrifter och skrämselpropaganda indoktrinerades folket att tro att judar är roten till allt ont.
    Nu handlar det om invandrare...

    Som någon var inne på: det handlar inte om etniskt ursprung utan om de stora klassklyftorna. Det handlar om ett utbildningsväsen som har havererat. De som blir kriminella har redan slagits ut långt innan det första brotten. I skolan. De kommer att vara utestängda från allt annat än kriminaliteten. 

    Så vill man komma tillrätta med kriminalitet, så börjar man med skolan samt klassklyftorna. 


    Det finns inte ett spår av rasism i denna tråd. Realism är nog vad du syftar på och förväxlat.  Vi har en tystnadskultur i Sverige tack var människor som du som vägrar se verkligheten för vad den är. Ingen här talar om invandrare per se. Vi diskuterar gängkriminalitet och segregation och hur vi kan förbättra för människor som bor i dessa områden, invandrare som ickeinvandrare. Hur vi kan få ner brottsligheten, stoppa missbruk, fattigdom osv.

    Bor du själv i en gated community? Läser du inte tidningar och tar till dig nyheter och forskning? Har du missat medias jämförelser med Afghanistan sista veckorna.

    www.msn.com/sv-se/noje/kandisnyheter/sverige-j%C3%A4mf%C3%B6rs-med-afghanistan-vad-g%C3%A4ller-spr%C3%A4ngd%C3%A5d/vp-AAJQFLI

    Så hur motverkar vi klassklyftor tycker du?
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 13:17:55 följande:
    Att du tillhör ultrahögern är ställd utom all tvivel eftersom du, precis som dina gelikar, förnekar den rasism som är mycket påtaglig.

    Ytterligare en sak du har gemensamt med nazisterna vid 1900-talets början är att du försöker definiera om ord. Det här är inte realism utan ren och skär rasism. 

    Börja läsa riktiga tidningar som DN och Svd istället för skräp som msn.com...
    Du kunde inte haft mer fel. Kunde inte varit längre från SD eller högerextremism. Den länken jag skickade var ett inslag från tv 4 och har
    även varit liknande artiklar i DN mfl.

    www.dn.se/nyheter/sverige/kriminolog-sprangdaden-i-sverige-unika-for-europa/

    Jag lyssnar själv allra helst på alternativ samhällskritisk media utan tystnadskultur där fler personer kommer till tals, där problemen angrips från grunden. För nuvarande är podden "Hur kan vi" något av det bättre som finns i Sverige. Skulle rekommendera dig detsamma.

    Anser inte att DN och Svd är "riktiga tidningar" eftersom de är väldugt snäva i sin nyhetsrapportering. Jag försöker bredda mina perspektiv och föredrar Dagens Arena och ETC och mycket utländsk media, Youtubepoddar o dyl.

    Nazister??? Lilla du....var det slut på argumenten nu?


  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 13:42:11 följande:
    Nej och det är många som varnar för just det här.7
    Att argumentationen som du har är exakt samma som nazisterna hade på 1920-talet. 
    In i minsta detalj.
    Jag förstår inte vart du får allt ifrån? Har nog inte nämnt invandrare eller ickesvenskar nånstans. Det är du som läser in saker som inte finns. Jag brukar försvara att gängvåldet inte har med invandrare att göra och bli kallad naiv.

    Uppenbarligen kommer vi aldrig att förstå varandra och det är väl ett symptom på hur samhället i stort ser ut och skapar helt meningslösa debatter.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (zzz) skrev 2019-11-12 14:11:12 följande:
    Vad exakt i TS tråd är rasistiskt? Hur jag än letar kan jag inte finna minsta lilla rasism. Det är nog detta som TS avser med tystnadskultur, att så fort man nämner något om problem i Sverige så får man rasism slängt i ansiktet.

    Det är den stora anledningen till att så få problem har lösts i Sverige. Folk som ständigt förminskar problem och skriker rasism, varför inte komma med något konstruktivt istället?
    TACK!!!  Började nästan bli paranoid här...

    Detta är ett så pass stort problem i Sverige idag att vi inte kan diskutera någonting utan att invandringen kommer upp. Oavsett vad som orsakat den ökade kriminaliteten i vårt land måste vi ju få ha ett öppet samtalsklimat och angripa problemen ur alla tänkbara och nödvändiga vinklar. Är det invandringen det beror på eller den dåliga integreringen/assimileringen så måste vi ju vara öppna med det och bekämpa utifrån de grunderna.

    Tystnadskulturen dvs PK Sverige är nog ett av de stora hoten som segregerar människor mest. Och att bli så gravt missuppfattad att man får nazist slängt i huvudet när man är raka motsatsen är ju befängt och ointelligent.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 14:45:49 följande:
    Så hur ska man komma tillrätta med rasismen i samhället?
    Ja du börja med dina egna värderingar. Pröva dem ur olika vinklar?

    Skulle jag anställa en invandrare, I så fall vilken och varför?
    Vill jag umgås med någon, dela min bostad, mitt bostadsområde?

    Hur mår du i miljöer där det bara är ickesvenskar, där ditt språk inte är majoritet?
    Påverkas din trygghet, din trivsel? Varför, varför inte?

    Hur har Sverige förändrats sista 10 åren. Vad är skillnad? Bättre sämre osv?

    Genom att öppna dig själv för olika tankesätt blir du en fri och ickedömande människa. En ickerasist mest troligt!

    Problemet är att såna frågor aldrig ställs eller får svaras på och alla som avviker i sitt tänkande eller vågar fråga lite obekväma frågor fryses ut och blir stämplad som rasist och människoföraktare.

    Har du tänkt på varför du försvarar dina värderingar med näbbar och klor? Vad ligger bakom? Kan vara värt att begrunda.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 15:02:55 följande:
    Nu svarade du inte på frågan utan kom bara med en massa gnöl om att ingen lyssnar på din åsikt.

    Så hur ska vi komma tillrätta med den utbredda rasismen?
    Jag tycker att det är viktigare att lösa brottsligheten och de ekonomiska klyftorna, så att alla människor ska kunna känna sig trygga och inkluderade i samhället. Kunna ha likvärdiga livsvillkor och förutsättningar oavsett etnicitet.

    Men en bra sak att starta med är assimileringen och att värna om våra demokratiska värderingar och rättigheter, så att invandrare vet vad som gäller och förväntas av dem, och snabbare kan komma in i vårt samhälle och bli en del av oss och vår kultur. På så sätt kommer rasismen att minska.

    Vi måste också hitta gemensamma saker att värna om, något som för oss samman som stoppar polariseringen. Rasismen är ju ett symptom av socialt utanförskap och social status snarare än etniska olikheter som jag ser det.

    Jag anser att vi har social rasism i detta land bland både svenskar och invandrade. Klassklyftorna är ett större problem än rasismen som ofta bara är rädsla för det okända. Så fort Ahmed och Mustafa med familj flyttar in på fina gatan och visar sig vara trevliga så försvinner rasismen. Svenskar är kappvändare och ganska öppna egentligen. Därför behöver vi integreras med varann på ett naturligt sätt.
  • Anonym (hopplöshet)
    Kramklubba skrev 2019-11-12 15:37:57 följande:

    Du skriver PENGAR, men PENGAR är inget som kommer från himmlen. Det antigen skapas genom att man gör något för någon annan som har ett värde, eller att det stjäls från vissa i samhället och ges till någon annan.


    Pengar är ett kapitalistiskt system som bara fungerar för att vi lägger ett visst värde i dem. Vi kan skapa nya sådana och omfördela resurser och tillgångar.
    Jag tror på generösare socialförsäkringar (bidrag) och löner som människor kan leva på men samtidigt på ett större samhällsansvar och delaktighet av den gemensamma välfärden. En omfördelning mellan fattiga och rika, omvärdering av löner och yrkeskategorier, skatter mm. Som tex startbidrag som kan få igång människor i egna verksamheter och företag generellt, ökade incitament för självförsörjning osv.

    Alltså ett totalomstrukturering och ett nytt sätt att tänka.


  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-11-12 15:35:23 följande:
    Ja, det metoderna skulle jag också vilja veta.
    Rasism är inte ett jättestort problem i Sverige inte den som grundar sig på etnicitet. Men om vi talar om rasism som ett begrepp för ogillande och mindre värde, kan vi ju ta åldersrasism som ett exempel, även statusrasism, utseenderasism, kultur och religionsrasism som är mycket större problem.
    Vi har klass och religionsrasism i detta land och i stora delar av västvärlden. Det är minst lika stor rasism mellan arbetarklassen och medelklassen i vårt land som den mellan religioner.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 15:32:16 följande:
    Rasismen försvinner inte på fina gatan. Vad får dig att påstå något så totalt osant?

    Assimilering - det ingår i diktaturer. Alla andra civilisationer klarar av att leva med varandra trots olikheter. 

    Så ditt svar på att minska rasismen är alltså att utplåna olikheterna?
    Vilka metoder har du tänkt dig då?
    Assimilering är att anamma ett lands kultur och i vårt fall demokratiska värdegrund. Också religionsfriheten vi har och vill bevara i detta land.

    Ta ett exempel att du flyttar till Saudiarabien, visserligen ett extremt exempel. Du kommer att behöva bära slöja på flera offentliga platser, kan inte gå omkring i bikini hur som helst (skulle nog inte ens komma på tanken) inte köpa svensk mat i butiker generellt. Du kommer inte ha tillgång till tolkar i speciellt många sammanhang om ens några, utan det kommer krävas att du lär dig arabiska, anammar de regelverk och seder som finns i landet. Visst kan du leva som du vill i ditt eget hem och ha vilka vänner du vill, lyssna på vilken musik osv men du måste assimilera dig för att ha framgång i det landet och kunna komma in i deras kultur och gemenskap.
    Inte konstigt alls.  Samma gäller om du flyttar till Frankrike, Grekland osv. Det är ju en självklarhet som jag ser det. Inte skulle du börja ifrågasätta deras kultur och vilja bygga upp ett helsvenskt community. Förmodligen hade du gladeligen anammat deras kultur och känt dig tacksam för att få vara del av den?!

    Vi ska inte utlåna olikheterna bara ta sederna dit man kommer och välkomna varandra i varandras kulturer men lämna religioner utanför det gemensamma rummet.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 16:16:59 följande:
    Nu var det inte svar på frågan vilka metoder du har tänkt ta till för att assimilera människor.
    Går det bra att svara nu?
    Finns många sätt. Nummer 1 att lära ut våra värdegrunder, lagar och regler, sexualundervisning, jämställdhetsprinciper, språket osv.  Sedan våra traditioner (självklart frivilliga) politiska system, kultur, historia, osv. Sen skapa naturliga mötesplatser och aktiviteter där grupper kan mötas, fördela eleverna jämnare i skolor, mixa bostadsområden, bygga bort segregation och annat nödvändigt. Dessa är nog de primära bitarna att börja med.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (R) skrev 2019-11-12 15:34:47 följande:
    Och hur ordnar man bostäder för dem som bor där?
    Egeninflytande i designen och att skapa mysiga miljöer med träd och buskar, odlingslotter och träffpunkter i områdena. Så att det skapas incitament till egenansvar och möjlighet att påverka sin miljö. Ett levande centrum med verksamheter, caféer, bibliotek, affärer mm. Ökad trygghet och patrullerande poliser.

    Miljonprogrammens utseenden behöver förändras i grunden och nytt byggas så att det blir bland boendemiljö.
  • Anonym (hopplöshet)
    Anonym (.) skrev 2019-11-12 18:55:51 följande:
    Så du vägrar alltså bevisa gängkriminellas stora inkomster.

    Nej, det är bara ytterligare ett falskt påstående med syfte att förtala en grupp i samhället.

    Förtal blir det om man framställer någon som klandervärd. Med bevis blir det fakta vilket är en helt annan sak.

    Men då blir trådens hela syfte rätt självklar, eller hur. 
    Hur förklarar man saker för en oallmänbildad och oupplyst människa som endast vill provocera och inte tänka själv? Förklarar det för mig?

    Det skulle ta flera år av studier för att få upp dig på en nivå där vi kan börja föra en produktiv diskussion eftersom du inte ens förstår processer bakom gängkriminalitet och incitamenten för att sälja knark, tvätta pengar, delta i trafficking eller skjuta ihjäl människor. Det säger väl sig själv att pengar och makt är deras drivkraft!!

    Kan tänka mig att du kommer att skylla deras beteende på rasism så klart och dålig integrering?!
Svar på tråden Hur få gängkriminella att byta livsstil?