• Anonym (Ts)

    försäkring, förmånstagare, fick inte allt?

    Jag är lite fundersam. En anhörig har gått bort och jag är en av förmånstagare, fick veta en summa vi skulle få och fick idag ungefär hälften av det. Dras det av något eller så? Annars verkar det jättekonstigt. Kan det vara några andra pengar? Alltså tänker om man får från fler försäkringar eller något? Eller om det delas upp? De har dock sagt det skulle vara en klumpsumma.

  • Svar på tråden försäkring, förmånstagare, fick inte allt?
  • Anonym (Ts)
    Madame M skrev 2019-11-16 01:13:32 följande:

    Skatt?


    Hm dras det på pengar från försäkring alltså? Det var som sagt mindre än hälften än vad dom sa
  • Anonym (Ts)
    Madame M skrev 2019-11-16 01:31:02 följande:

    Tja jag vet faktskt inte jag gissade hejvilt.

    Men det skulle inte förvåna mig om man får betala skatt på det hela, och arvsskatten finns väl också?

    Men mer än hälften låter mycket, om du inte tjänar väldigt mycket för då kanske du redan skattar över 50% på sista kronan?


    Tyvärr inte. Jag studerat så tjänar inget alls. men ja låter ju mycket om mer än hälften gick till skatt, dock ingen koll på sånt..
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Skulder) skrev 2019-11-16 08:04:00 följande:

    Kan det vara så att det har upptäckts att dödsboet hade skulder som man inte visste om tidigare, eller en arvtagare som man inte känt till, ett barn kanske. Tag kontakt med Skatteverket och be att få en kopia av bouppteckningen. Där står alla tillgångar och alla skulder samt vilka som är arvtagare.


    Nej inget av det är möjligt, det är jag säker på.
    Teresiat skrev 2019-11-16 08:16:37 följande:

    Sannolikt pensionsförsäkring, då betalar man skatt. Skatt på pension är högre än vanlig i bruttolön dessutom.


    Okej, så kan det kanske vara då. Jag skulle få ca 100 (avrundat nedåt) sa dem, men fick 47.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-16 08:36:36 följande:

    Nej inget av det är möjligt, det är jag säker på.Okej, så kan det kanske vara då. Jag skulle få ca 100 (avrundat nedåt) sa dem, men fick 47.


    står ?Swedbank försäkring? men kanske bara beror på vilken bank det var
  • Anonym (Ts)
    Anonym (My) skrev 2019-11-16 10:04:48 följande:

    Kan det varit totalsumman som fanns som de uppgav och att denna summan sen delades på flera förmånstagare så alla fick samma summa var av totalbeloppet?


    Nej, fick veta hela summan också.
  • Anonym (Ts)

    Jag fick ett brev idag där det stod att det var en ?fondförsäkring? är det den man har eller kan det vara en annan? Alltså jag har noll koll men funderar på om det här kan vara en helt annan, och den med andra summan kommer senare. om det kan finnas fler försäkringar. eftersom summan inte alls stämmer med vad dem sa.

  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 14:11:43 följande:

    Du måste kolla upp detaljerna, hur skulle beloppet fördelas, blev det skatt vid försäljning av värdepapper, drogs det någon form av skatt vid utbetalningen till dig.

    Ring och prata med bolaget som hade försäkringen


    Jag vet hur det skulle fördelas. står att det är fritt från inkomstskatt.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 14:13:34 följande:

    Vem har meddelat dig beloppet?


    En person som var med på ett möte där dom sa hur mycket det var och hur det skulle fördelas.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 14:19:40 följande:

    Varför var inte du med på mötet?

    Du får väl fråga personen som var med på mötet och försäkringsbolaget/banken.


    Alltså. Jag tror inget har blivit fel. Tycker bara att det är konstigt och tänkte om det kan ha varit någon annan försäkring. Har skrivit på två olika papper, så vet inte om det kan ha varit något annat.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2019-11-18 14:31:17 följande:

    Men hur ska någon här kunna veta?

    Om t ex det inte gick värdepapper i tillgångarna så ska det betalas skatt om de säljs med vinst.

    Du kan inte sitta hemma och spekulera utan du måste ta ett eget ansvar, det rör sig om en hel del pengar. Du måste själv prata direkt med de som ansvarar för fördelningen, banken, försäkringsbolaget mm. Be att få underlag och papper skickade osv.

     


    Såklart ingen kan veta, tänkte mer om någon vet om det kan finnas fler än 1 försäkring man kan få pengar ifrån, då jag misstänker det då summan inte stämmer eftersom skatt inte drogs. Min fråga från början var egentligen om det drogs för skatt men det har det inte gjort vet jag nu
Svar på tråden försäkring, förmånstagare, fick inte allt?