• Sun 17 Nov 2019 11:49
    1461 visningar
    16 svar
    16
    1461

    Friska syskonet får inte gå ordinarie tid på fsk vid vab av sjukt syskon?!

    Tydligen får bara syskonet som är friskt vara på fsk tis-Tors 9-14 när man vabbar med ett sjukt syskon.

    Det skiljer 4 år på mina barn, vilket innebär att hon som är 5 1/2 älskar förskolan & är mer än gärna där ist för att sitta inne hemma med ett sjukt syskon som jag eller pappan måste ägna typ all tid åt. Plus att eftersom hon inte får gå sin ordinarie tid från kl 07 så kan inte den föräldern som ska jobba köra henne till förskolan innan jobbet, utan den som är hemma med det sjuka barnet ska släpa med ett sjukt syskon för att hon ska kunna bli lämnad på fsk dom timmarna hon får vara där, sen ska man hämta med ett sjukt barn med sig också.

    Beroende på hur sjuk lillasyster är så blir det oftast så att jag inte vill ut & åka med henne när hon mår dåligt, så det resulterar i att hon som är 5 år får vara hemma extremt mycket från förskolan då vår yngsta som är 18 månader har varit sjukt väldigt mycket sedan hon skolades in. Tycker det är väldigt tråkigt då hon missar alla aktiviteter & allt som hon vill vara med på.

    Vi betalar ändå närmare 2000 kr i månaden för deras platser. Jag kan inte riktigt förstå den här regeln faktiskt. Hennes plats som vi betalar för har väl ingenting med att hennes syster är sjuk att göra. Visst, en förälder är hemma, med det är ju pga VÅRD av det barnet som är sjukt. Vi är ju inte hemma & lyxar runt för skojs skull!

    Är det så här i alla kommuner?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-11-17 12:22
    (Vid magsjuka & andra väldigt smittsamma sjukdomar är självklart syskonet också hemma)

  • Svar på tråden Friska syskonet får inte gå ordinarie tid på fsk vid vab av sjukt syskon?!
  • Sun 17 Nov 2019 12:23
    #1

    Låter konstogt att hon måste vara hemma för alla sjukdomnmar på lillayster. Även vid hosta förkylning feber vattkoppor(om storasyster haft det) så ska hon få vara på förskolan. Däremot vid magsjuka ska båda vara hemma för att minska spridning. 

  • Sun 17 Nov 2019 12:24
    #2
    +1

    Tycker du ska maila chefen och kommunen ang detta för låter extremt och mer som om dom på förskolan vill ha så få barn där det bara går och hittar på konstiga regler för att det ska bli så.

  • Sun 17 Nov 2019 12:24
    #3

    Vem har givit er den här informationen?


    Korrekturläser som en kratta
  • Sun 17 Nov 2019 12:41
    #4
    Physalis skrev 2019-11-17 12:24:57 följande:

    Vem har givit er den här informationen?


    Först var det en av personalen på en annan avdelning. Så då ringde jag till hon som är chef över våran förskola & hon bekräftade det. Funderar på att skriva ett Mail till personen som är förskolechef över hela kommunen.
  • Sun 17 Nov 2019 12:43
    #5
    viseversa skrev 2019-11-17 12:24:09 följande:

    Tycker du ska maila chefen och kommunen ang detta för låter extremt och mer som om dom på förskolan vill ha så få barn där det bara går och hittar på konstiga regler för att det ska bli så.


    Jag tycker också att det låter som att dom vill få så få barn som möjligt där. Jag har pratat med hon som är chef över just våran förskola & hon bekräftade det som sagts. Men det går ju att kontakta hennes chef dvs förskolechefen.
  • Sun 17 Nov 2019 12:45
    #6
    Rutankajutan skrev 2019-11-17 12:43:38 följande:
    Jag tycker också att det låter som att dom vill få så få barn som möjligt där. Jag har pratat med hon som är chef över just våran förskola & hon bekräftade det som sagts. Men det går ju att kontakta hennes chef dvs förskolechefen.
    då tycker jag du ska göra det. Gå vidare högre upp för det är inte hållbart. Kanske även kommunen om det inte är en privat förskola.
  • Sun 17 Nov 2019 13:45
    #7
    +1

    Låter konstigt! Så länge ditt barn är friskt och är pigg så

    Ska hon väl inte straffas för att syskonet är sjukt.

    Förstår att hon måste bli understimulerad och uttråkad hemma med dig och sjukt syskon istället för förskolan. Låter som att fsk tycker det är jobbigt med för många barn.

  • Sun 17 Nov 2019 14:23
    #8

    Även om jag förstår att barnet gillar att vara på fsk och mår bra av det så kan jag tänka mig att de har rätt att begränsa tiden till den som gäller för allmän förskola (Dvs 15 h/v) när man inte arbetar. Även om våra förskolor inte varit särskilt petiga på den punkten.

  • Sun 17 Nov 2019 14:25
    #9
    +2
    Rutankajutan skrev 2019-11-17 12:41:48 följande:

    Först var det en av personalen på en annan avdelning. Så då ringde jag till hon som är chef över våran förskola & hon bekräftade det. Funderar på att skriva ett Mail till personen som är förskolechef över hela kommunen.


    Då ska du ringa till kommunen. Du kan också läsa på hos skolinspektionen och barnombudsmannen. Jag är 99 % säker att en förskola har inte rätt att neka friska barn att komma till förskolan vare sig de är privata eller kommunal.

    De kan såklart önska, och försöka komma överens med föräldrarna om att samarbeta kring sånt för att undvika smittspridning. Men aldrig vägra ta emot barn eller påstå att de kan bestämma något sådant.
    Korrekturläser som en kratta
  • Sun 17 Nov 2019 14:32
    #10

    så har det aldrig varit hos oss.

    Säg till förskolan att ni jobbar hemifrån i den mån det går med lillasyster. Sen kan ju den tiden bli noll :)

    Finns ju massor av sätt att faktiskt jobba när det ena barnet är sjukt. Hemifrån, barnvakt till den sjuke o s v så bara för att ett barn är borta betyder ju inte det att syskonet inte har behov/rätt till förskola och jag undrar om kommunen verkligen har möjlighet att kolla det.

  • Sun 17 Nov 2019 16:22
    #11

    Då går väl jag mot strömmen här märker jag.. men jag tycker att det är en välbehövlig paus för det stora syskonet att få vara hemma och vi kan få en mysig dag hemma när man vabbar lilla syskonet. Blir annars långa dagar på fsk och Min stora uppskattar dessa dagar hemma. Men det är ju såklart olika det där.

    Men visst låter det som att de vill göra det svårt och jobbigt för föräldrarna genom att sätta dessa regler.

  • Sun 17 Nov 2019 16:23
    #12

    Då går väl jag mot strömmen här märker jag.. men jag tycker att det är en välbehövlig paus för det stora syskonet att få vara hemma och vi kan få en mysig dag hemma när man vabbar lilla syskonet. Blir annars långa dagar på fsk och Min stora uppskattar dessa dagar hemma. Men det är ju såklart olika det där.

    Men visst låter det som att de vill göra det svårt och jobbigt för föräldrarna genom att sätta dessa regler.

  • Sun 17 Nov 2019 17:36
    #13
    Lustablong skrev 2019-11-17 16:22:53 följande:

    Då går väl jag mot strömmen här märker jag.. men jag tycker att det är en välbehövlig paus för det stora syskonet att få vara hemma och vi kan få en mysig dag hemma när man vabbar lilla syskonet. Blir annars långa dagar på fsk och Min stora uppskattar dessa dagar hemma. Men det är ju såklart olika det där.

    Men visst låter det som att de vill göra det svårt och jobbigt för föräldrarna genom att sätta dessa regler.


    Ja jag förstår att det kan kännas som en välbehövlig paus för vissa men som vår dotter som har varit hemma med mig & lillasyster i nästan 1,5 år & varit på fsk knappt 15 timmar i vecka. & dessutom hemma 10 veckor över sommaren & alla skollov så har inte hon behovet av någon paus. Hon blir riktigt ledsen & känner att det är pest & pina att vara hemma med oss så mycket. Hon har dessutom en väldigt krävande lillasyster så nej för oss känns det inte som en välbehövlig paus men jag förstår som sagt dom som tycker det också!
  • Sun 17 Nov 2019 17:36
    #14
    Lustablong skrev 2019-11-17 16:22:53 följande:

    Då går väl jag mot strömmen här märker jag.. men jag tycker att det är en välbehövlig paus för det stora syskonet att få vara hemma och vi kan få en mysig dag hemma när man vabbar lilla syskonet. Blir annars långa dagar på fsk och Min stora uppskattar dessa dagar hemma. Men det är ju såklart olika det där.

    Men visst låter det som att de vill göra det svårt och jobbigt för föräldrarna genom att sätta dessa regler.


    Ja jag förstår att det kan kännas som en välbehövlig paus för vissa men som vår dotter som har varit hemma med mig & lillasyster i nästan 1,5 år & varit på fsk knappt 15 timmar i vecka. & dessutom hemma 10 veckor över sommaren & alla skollov så har inte hon behovet av någon paus. Hon blir riktigt ledsen & känner att det är pest & pina att vara hemma med oss så mycket. Hon har dessutom en väldigt krävande lillasyster så nej för oss känns det inte som en välbehövlig paus men jag förstår som sagt dom som tycker det också!
  • Sun 17 Nov 2019 21:19
    #15
    Lustablong skrev 2019-11-17 16:22:53 följande:

    Då går väl jag mot strömmen här märker jag.. men jag tycker att det är en välbehövlig paus för det stora syskonet att få vara hemma och vi kan få en mysig dag hemma när man vabbar lilla syskonet. Blir annars långa dagar på fsk och Min stora uppskattar dessa dagar hemma. Men det är ju såklart olika det där.

    Men visst låter det som att de vill göra det svårt och jobbigt för föräldrarna genom att sätta dessa regler.


    Beror nog mycket på ålder på syskonen och ord vistelsetid på förskolan. Mina gick aldrig längre än 8-15 på förskolan och varje gång syskonen var nya så var de dessutom ledig en dag i veckan första terminen. Så när den yngsta blev sjuk tycke de som var 3 och 5 ganska ofta att de gärna kunde gå ändå speciellt om de precis haft en dag ledig. Brukade låta dem välja själva.

    Däremot om någon av de äldre var sjuka fick den yngsta vara hemma om inte den äldsta var så risig så hen kunde få avnjuta full service.
  • Mon 18 Nov 2019 00:35
    #16

    Det senaste jag läste var att man har rätt till ordinarie tid för friskt syskon (undantag magsjuka enligt vår förskolas policy). Så det är iaf inte mindre i alla kommuner.

    Jag har haft stora barnet ev hemma nån dag, sen kortare dagar men han har gått.

Svar på tråden Friska syskonet får inte gå ordinarie tid på fsk vid vab av sjukt syskon?!