• Anonym (Föräldr)

    Skärmtid

    Fråga, jag har tre barn tvillingar på 4 och dotter på 6 vi har inte haft paddor sen två år tillbaka. Det funkar fint. Dom har Netflix om dom vill kolla nåt.. Tycker ni vi gör fel?? Missar dom nåt? Jag tycke rinte det.. Men folk lyfter på ögonbrynen... Tycker vi är konstiga haha!

  • Svar på tråden Skärmtid
  • Anonym (Dampdampdamp)

    Tycker inte det viktiga är om dom har paddor eller inte, utan vilken tid dom sitter per dag och att dom aktiverar sig annars.

    Hemma hos oss ser barnen på tv morgon och kväll, så länge det går på morgonen så man får suga i sig lite kaffe och en stund på kvällen inbäddad i sängen med oss som kvällsmys. Ibland eftermiddag före middagen om jag får som jag vill (oftast inte)

    Paddan vi har skiter dom fullständigt i, även där hade jag önskat dom kunde kolla liiite iallafall, all övrig tid är det full lek och bråk så jag tror barn är i bra skick bara man inte tillåter dom att sitta för mycket och så mycket dom vill.

    Finns tydliga kopplingar med barn som har alldeles för stor tillgång till mobiler och paddor, blir beroende i form av dopaminkickar som kommer av spel och dyl och har stor risk att drabbas av psykisk ohälsa tidigt i livet. Även att föräldrar som ständigt sitter i telefonen runt sina barn är att jämföras med att ha föräldrar som är deprimerade, ser inte sina barn ger inte dom deras uppmärksamhet så det spelar ut och gör "dumma saker" som dom sen får skäll för... osså har vi föräldrar skapat det beteendet :)

    Spårade ur lite haha, tycker diskussionen är sååå intressant

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (En mamma) skrev 2019-11-20 00:08:39 följande:
    Vad tror du själv?

    Finns allt möjligt skit på internet som inte är lämpligt för barn och oerhört lättillgängligt, samt att skärmar är beroendeframkallande, långsiktigt dåligt för synen och nacken. Listan kan göras lång.

    Det är fler än vad du tror som använder DVD.
    Men.. du låter väl inte ett litet barn springa runt på Internet utan tillsyn? Då kan jag ju lika gärna säga att det finns porr på DVD också. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Motvallsmorsan) skrev 2019-11-20 08:32:57 följande:
    På en streamingtjänst kan man hela tiden välja vad man ska se och det saknas naturligt slut. På vanlig linje-tv har man inte det valet och då får man stå ut med att det varken visas barnprogram eller det man önskar se. Då stängs det, i alla fall hos oss, ofta frivilligt av och ägnas tid åt annat istället. Detsamma gäller oss vuxna som får hålla tillgodo med det som visas på tv. Jag råkar för övrigt tycka att barnkanalen produktioner är ganska okej. Treåringen fick se barnprogram hos en kompis och jag efterkollade lite på youtube för att se vad det var. Det var extremt skrikigt, färgglatt och otroligt snabba bildbyten, som det inte riktigt är på barnkanalen.

    Jag har inget generellt mot streamingtjänster, men tycker att det är rätt onödiga pengar. Dessutom är jag fascinerad över att barn inte kan roa sig tio minuter på en stadsbuss utan barnprogram i en telefon. Jag bor i Stockholms innerstad och ser det flera gånger i veckan.
    Ja men det är ju bara för att streamingtjänster är bättre. Linjär TV har jag inte ens haft sedan 10 år tillbaka.

    Men visst, klarar man inte att sätta gränser själv kan det ju vara bekvämt att låta TVn bestämma när det är sluttittat (lol)
  • Anonym (Motvallsmorsan)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 11:08:41 följande:
    Ja men det är ju bara för att streamingtjänster är bättre. Linjär TV har jag inte ens haft sedan 10 år tillbaka.

    Men visst, klarar man inte att sätta gränser själv kan det ju vara bekvämt att låta TVn bestämma när det är sluttittat (lol)
    Vad intressant att du blir så provocerad att vårt val. Hur kommer det sig? Är du osäker på huruvida du gör rätt i ditt föräldraskap?
  • Rödtjärnens Anna

    Här hemma finns det varken plattor, streamingtjänster typ Netflix eller mobiler som är med oss överallt i hemmet. Under sommarhalvåret ser i över huvudtaget inte på tv, på vintern blir det några timmars tv per kväll. Vi försöker istället vara ute så mycket som möjligt eller leka inne om vädret inte tillåter eller det är mörkt.

    Vi vuxna har noll intresse av det mesta på tv och tycker att det är underbart att vara ute utan att ständigt vara anträfffbara. Den känslan vill vi att vårt/-a barn ska ha när de är små. Vi vill vara föräldrar med 100% närvaro och vi vill att barn ska vara 100% närvarande med oss, då passar inte paddor och timmar framför Tv:n in i vår livsstil.

  • louisa83

    Ni som har yngre barn med paddor; vad brukar de göra på paddan? Är det mest barnprogram de tittar på eller spelar de spel? Isåfall vilka spel?

    Är ni inte lite oroliga för deras ögon eftersom de sitter så nära skärmen hela tiden? Det är ju inte som med teven direkt.

    Kan de lätt komma åt och trycka på andra videos och spel själva? Är det mer att ni låter dom göra och fokusera på en specifik grej varje gång, eller ger ni dom friheten att bestämma själva och gör vad dom vill?

    Vad kan ni se att de lär sig av eventuella spel, som de inte lär sig lika bra någon annanstans?

  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 11:07:11 följande:

    Men.. du låter väl inte ett litet barn springa runt på Internet utan tillsyn? Då kan jag ju lika gärna säga att det finns porr på DVD också. 


    Många barn har en egen mobiltelefon nu för tiden dvs fri tillgång till internet som föräldrarna till dessa barn inte kan ha tillsyn över.

    Genom att använda DVD istället för Internet/ipad kan man ha tillsyn och kontrollera vad sitt barn kollar på.
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (En mamma) skrev 2019-11-20 12:10:20 följande:
    Många barn har en egen mobiltelefon nu för tiden dvs fri tillgång till internet som föräldrarna till dessa barn inte kan ha tillsyn över.

    Genom att använda DVD istället för Internet/ipad kan man ha tillsyn och kontrollera vad sitt barn kollar på.
    Bara för att de har egen telefon/dator/ipad behöver de inte ha tillgång till hela Internet. Du kan blockera och övervaka all trafik om du vill. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (Motvallsmorsan) skrev 2019-11-20 11:15:40 följande:
    Vad intressant att du blir så provocerad att vårt val. Hur kommer det sig? Är du osäker på huruvida du gör rätt i ditt föräldraskap?
    Jag är inte provocerad, jag försöker få ett vettigt svar från er. Men det verkar inte riktigt finnas nån bra anledning? Bara det gamla vanliga "men usch det kan inte vara bra eftersom jag inte hade det som barn" och "mikrovågsugn, då blir det strålning i maten väl" och klassikern "hårdrock är satans musik"
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 23:36:14 följande:

    Bara för att de har egen telefon/dator/ipad behöver de inte ha tillgång till hela Internet. Du kan blockera och övervaka all trafik om du vill. 


    Så enkelt är det inte. Det går inte blockera och övervaka all trafik, det är bullshit.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 23:39:21 följande:

    Jag är inte provocerad, jag försöker få ett vettigt svar från er. Men det verkar inte riktigt finnas nån bra anledning? Bara det gamla vanliga "men usch det kan inte vara bra eftersom jag inte hade det som barn" och "mikrovågsugn, då blir det strålning i maten väl" och klassikern "hårdrock är satans musik"


    Du är väldigt provocerad över detta.

    Vi behöver inte ge dig något mer svar än de svaren du redan fått.

    Det är bara att acceptera att vi har olika åsikter, man behöver inte ha samma åsikter heller.
  • Anonym (Rationell)
    louisa83 skrev 2019-11-20 11:52:28 följande:

    Ni som har yngre barn med paddor; vad brukar de göra på paddan? Är det mest barnprogram de tittar på eller spelar de spel? Isåfall vilka spel?

    Är ni inte lite oroliga för deras ögon eftersom de sitter så nära skärmen hela tiden? Det är ju inte som med teven direkt.

    Kan de lätt komma åt och trycka på andra videos och spel själva? Är det mer att ni låter dom göra och fokusera på en specifik grej varje gång, eller ger ni dom friheten att bestämma själva och gör vad dom vill?

    Vad kan ni se att de lär sig av eventuella spel, som de inte lär sig lika bra någon annanstans?


    Vad jag vet finns det inget som tyder på att titta på en skärm ger permanenta skador på ögon? Det kan leda till tillfälligt tunnelseende, utmattning eller suddig syn vid extremt användande, men det är allt vad jag vet. 

    Det där "det är ju inte som med teven direkt" - varför är det inte det? Jag har dessutom läst flera läkare och experter som sagt att de föredrar interaktiv skärmtid framför passiv skärmtid. Det ska alltså vara mindre hämmande enligt dem.

    Om jag jämför så gör mina barn mycket vettigare grejer efter skolan än vad jag gjorde. De spelar pedagogiska spel som lär dem läsa, räkna och lösa problem, medans jag spelade Super Mario och kollade på Ika i rutan dansa med ett skelett.

  • Anonym (Rationell)
    Anonym (En mamma) skrev 2019-11-20 23:42:31 följande:
    Så enkelt är det inte. Det går inte blockera och övervaka all trafik, det är bullshit.
    Uhm, nej det är det inte. Att ha en ipad är inte samma sak som att ha fri tillgång till Internet. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (En mamma) skrev 2019-11-20 23:46:15 följande:
    Du är väldigt provocerad över detta.

    Vi behöver inte ge dig något mer svar än de svaren du redan fått.

    Det är bara att acceptera att vi har olika åsikter, man behöver inte ha samma åsikter heller.
    Du verkar provocerad. Du har inte gett mig några bra argument som stämmer. Kan du koka ner ditt resonemang och sakligt berätta varför du tycker att en gammal DVD är bättre än pedagogiska interaktivas appar för en ipad? 
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 23:56:22 följande:

    Du verkar provocerad. Du har inte gett mig några bra argument som stämmer. Kan du koka ner ditt resonemang och sakligt berätta varför du tycker att en gammal DVD är bättre än pedagogiska interaktivas appar för en ipad? 


    Jag behöver som sagt inte skriva något mer resonemang och argument för att försöka övertyga någon och göra tråden till någon slags politiskt debatt, känns bara larvigt.

    Alla har rätt till sin åsikt och mitt syfte med kommentarerna var inte att övertyga och argumentera utan ett ärligt svar om min åsikt.
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 23:54:24 följande:

    Uhm, nej det är det inte. Att ha en ipad är inte samma sak som att ha fri tillgång till Internet. 


    Vi avslutar denna diskussionen nu tycker jag.
  • Anonym (Rationell)

    Som jag trodde. Fanns inte mycket fakta bakom dina instinktiva rädslor för allt som är nytt. 

  • Anonym (En mamma)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-21 01:34:44 följande:

    Som jag trodde. Fanns inte mycket fakta bakom dina instinktiva rädslor för allt som är nytt. 


    Om du läser så har jag tidigare i tråden länkat till flera källor och förklarat varför jag är emot det. Tänker inte skriva det en gång till, vill du ha svar på den frågan så får du läsa tråden.
  • Anonym (Rationell)

    Du länkar till en debattartikel(!) och en artikel om en studie som visar att nedsatt social förmåga kan vara en följd av för mycket skärmtid. 

  • Anonym (Motvallsmorsan)
    Anonym (Rationell) skrev 2019-11-20 23:39:21 följande:

    Jag är inte provocerad, jag försöker få ett vettigt svar från er. Men det verkar inte riktigt finnas nån bra anledning? Bara det gamla vanliga "men usch det kan inte vara bra eftersom jag inte hade det som barn" och "mikrovågsugn, då blir det strålning i maten väl" och klassikern "hårdrock är satans musik"


    Jag har alldeles utmärkta anledningar. Jag tycker att det är helt onödigt. Det räcker fint för mig (och oss här hemma).
Svar på tråden Skärmtid