• Anonym (Viktminskning)

    Gått ner mer i vikt än ursprungsvikten av amning?

    Undrar hur det ser ut för er som ammat, har ni gått ner under er ursprungsvikt ni hade innan graviditeten pga amning? Dvs blev ni smalare än innan graviditeten?

  • Svar på tråden Gått ner mer i vikt än ursprungsvikten av amning?
  • Anonym (Ktn)

    Tyvärr inte. Blev grymt hungrig av amning så gick inte ner ett gram.

  • Anonym (Ja)

    Ja, jag var några kilo under min ursprungsvikt när min son blev 6 månader. Han vägrade prova mat och jag fick amma honom konstant, han var också extremt stor för sin ålder så åt massor. Plus att han vägrade sova om jag inte var ute och gick med honom i vagn, så jag gick cirka 1 mil om dagen.

    Det var helt klart all amning plus promenaderna som orsakade det.

  • syntharen

    Nä gick nog ner mer och snabbare med första barnet som inte blev ammat än med dom två yngre som helammades i 6 mån och sedan delammade till strax innan 1 år (med andra barnet, tredje barnet är 10 mån och delammas fortfarande). Jag blir, som ovan skriver, mycket hungrig av att amma.

  • Anonym (gick ner mer)

    Jag gick upp 23 kilo och gick ner 25 totalt. Så ja, och jag var slank redan innan graviditeten. Ammade i 6 månader.

  • Anonym (Noll)

    Inte ett gram. Gick ner 14 kg på lika många dagar efter jag fött båda barnen och sen ingenting. Eftersom jag gått upp av fertilitetsbehandlingarna innan väger jag nu 10 kg mer än jag vill... Rynkar på näsan

  • Anonym (Viktminskning)

    Så intressant att höra om era erfarenheter - TACK för att ni delar med er. Verkar vara ytterst individuellt helt enkelt. Frågan grundar sig ur just upplevelsen att många säger olika om just detta.

  • Anonym (Noll)
    Anonym (Viktminskning) skrev 2019-11-18 15:19:17 följande:
    Så intressant att höra om era erfarenheter - TACK för att ni delar med er. Verkar vara ytterst individuellt helt enkelt. Frågan grundar sig ur just upplevelsen att många säger olika om just detta.
    Det är en ganska seglivad myt att alla rasar i vikt av amning. Jag gjorde inte det som sagt. En kompis till mig nästan försvann pga amningen och blev jättesmal, nästan mager. det finns alla varianter och man vet aldrig vilken sort man själv tillhör innan man fått barn och ammat.
  • Anonym (Q)

    Ja kanske fem kilo under min ursprungsvikt och blev på tok för mager (47 kg till 170 cm). Som en anekdotisk observation så såg jag faktiskt det bland nästan alla av dem i min mammagrupp som ammade sina barn över året.

  • Anonym (Bey)
    Anonym (Viktminskning) skrev 2019-11-18 13:55:43 följande:

    Undrar hur det ser ut för er som ammat, har ni gått ner under er ursprungsvikt ni hade innan graviditeten pga amning? Dvs blev ni smalare än innan graviditeten?


    Nej jag gick inte ner något i vikt när jag ammade förutom det som försvann av själva förlossningen. Det var först efter att jag slutade amma som jag kunde gå ner i vikt.

    I min mammagrupp så var det kanske två personer som rasade i vikt och blev normalviktiga på några månader efter förlossningen. Övriga var ungefär som jag, att det tog mycket längre tid än amningstiden att bli normalviktig igen.
  • annabellelee

    Nej, jag ligger fortfarande ca +5kg jämfört med innan graviditeten, trots att jag ammat i över ett år (nu äter barnet förstås också, och ammar bara till natten) .

  • Mascaraklumpar

    Ja, de första 6 månaderna gick jag inte ned så mycket men därefter blev det ca 1 kg i månaden under ett års tid. När jag en dag gjorde en gest med handen och mina förlovnings- och vigselringar flög tvärs genom rummet så bestämde jag mig för att det var dags att sluta. 

Svar på tråden Gått ner mer i vikt än ursprungsvikten av amning?