• Anonym (Galna typer)

Att önska sig en dyr present

Det här är så stört att jag måste dela med mig. En vuxen, inte bara en vuxen utan en åldring som man tycker borde veta bättre om vett och etikett, i vår familj önskade sig en plånbok för 6000 kr i julklapp. Först hade det önskats en parfym för 1800 kr men helgen efter fick vi höra att nu ville hen minsann ha en plånbok istället för det låga priset av 6000 kr. Ja, du läser rätt sextusen kronor. Guld i mun

Oavsett om den man önskar sig saker av har det gott ställt eller inte så önskar man sig väl inte saker för 6000 kr så länge personen inte är biljonär möjligtvis?

Vi har inte ens frågat vad personen vill ha eftersom att det inte är en sjuåring vi pratar om men det hindrar inte tydligen att begära, nästan kräva faktiskt, dyra saker tydligen.

Vad hände med att bli glad för en tröja liksom?

• Svar på tråden Att önska sig en dyr present
  • Anonym (Julia)
    Anonym (Galna typer) skrev 2019-11-19 15:03:45 följande:

Vi har försökt prata men vi får bara höra att vi är snåla och ska leva lite och vad för skit som kommer ur munnen på hen. Men om hen ska få för 6000 kr så borde två personer till få för samma summa också i rättvisans namn och då ska vi plötsligt ge tre personer för 18 000 kr plus några till människor också. Hon hånade oss när vi hade gett 1000 kr till välgörenhet och tyckte att det var ingenting och att vi borde ha gett 10 000 kr så ni hör ju.

Jaha? Varför bryr ni er så mycket om vad hon tycker? Chansar på att det är svärmor? Hon bestämmer väl inte över er? Hånar hon är det väl bara att säga ?okej, så tycker du? och sen byta samtalsämne. Ni är väl vuxna människor?
  • Anonym (S)

Är det tvunget att ge varandra julklappar då? Känns ju som hela glädjen med att ge bort en present försvinner i ditt fall.

Vi i våran familj kör nu bara på att ge barn, syskonbarn (vi har 7 st totalt och fler kommer det bli) , vi partners kommer ge varandra (hemma i ensamheten) och så ska jag köpa/göra nått till min mamma. Resten kör juklappsleken, jag är inget stort fan av det men då slipper man lägga så mycket pengar på julklapparna till diverse släktingar. Och så får man vara tydlig att man inte kommer ge julklappar förutom till barn och man inte vill ha några heller.

När man "önskar sig"(kräver) så dyra grejer och även ge bort dyra saker kan man lika gärna köpa den saken själv tycker jag och strunta i att ge julklappar. Så säg till tycker jag för detta låter helt sanslöst att bete sig såhär.

• Anonym (Kvinna)

Hade då aldrig köpt något så dyrt till någon.

Eller jo mina barn men då hade de inte fått mer än den julklappen.

Har en kompis som gör liknande: inte fullt så dyrt men ändå att man reagerar på önskemålen.

Jag har aldrig köpt det hon önskar i princip.

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (hahaha) skrev 2019-11-19 15:15:42 följande:
    eller så säger ni bara: "ja ok, då är vi snåla! För oss är 6000 kr typ hela månadens matkostnad, så ursäkta oss om vi kanske prioriterar det istället för en plånbok till dig" 
    Vi brukar svara att vi väl är snåla då. "Problemet" är att hen vet att vi har råd och lätt skulle kunna köpa plånboken men det betyder ju inte att vi vill göra det eller tycker att man ska behöva lägga så mycket pengar på presenter till varann och när vi sen slår ihop det med dom andra som skulle behöva få för samma summor då. Det blir ganska löjligt att köpa julklappar för typ 30-40 000 kr till andra som själva har råd att köpa det dom vill ha. Hen kan ju köpa plånboken själv dessutom utan problem. Blir förbannad över fräckheten faktiskt att begära så dyra saker och tjura när man får något annat.

• Anonym (A)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-11-19 16:25:21 följande:

Har en kompis som gör liknande: inte fullt så dyrt men ändå att man reagerar på önskemålen.

Samma här.
  • Neqbeth

Köp en annan plånbok för 200 kr. Visa alla fina fack och fickor den har för att berätta hur bra den är! 

• Anonym (Gam)

Följande dök upp i mitt huvud:

Är ni förmögna så gamen tycker att 6000spänn är en piss i Mississippi för er del?

Bjuder gamen på en hejdundrande fest som kostar gamen skjortan, och därför vill ha igen summan i presenten?

Annars hade jag gett bort nått skit rent ut sagt. En blomma eller en trisslott. Plötsligt händer det..

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (Gam) skrev 2019-11-19 16:49:46 följande:
    Följande dök upp i mitt huvud:
    Är ni förmögna så gamen tycker att 6000spänn är en piss i Mississippi för er del?
    Bjuder gamen på en hejdundrande fest som kostar gamen skjortan, och därför vill ha igen summan i presenten?

Annars hade jag gett bort nått skit rent ut sagt. En blomma eller en trisslott. Plötsligt händer det..
    Gamen tycker säkerligen att vi är förmögna men gamen själv har det också gott ställt och kan köpa sin egen plånbok. Gamen bjuder på mat på julen men inget hejdundrande julbord utan mer som en fin middag. Jättesnällt och trevligt så jag klagar inte på det men en dyr fest är det inte.
    Men kanske vi borde markera i år med att köpa något skit som du föreslår för det här blir bara värre och värre vid varje presenttillfälle.

Tycker också att det är vansinnigt med så dyra presenter förutom makar emellan eller till barn ibland förstås. Kanske till föräldrar också om man har råd vid speciella högtider som en större födelsedag men då ska det vara för att man vill ge det inte för att man är tvungen för att föräldern kräver det.

Menar du att en kompis önskar dyra saker av sina kompisar?

• Anonym (Galna typer)
    Anonym (S) skrev 2019-11-19 15:33:50 följande:
    Är det tvunget att ge varandra julklappar då? Känns ju som hela glädjen med att ge bort en present försvinner i ditt fall.

Vi i våran familj kör nu bara på att ge barn, syskonbarn (vi har 7 st totalt och fler kommer det bli) , vi partners kommer ge varandra (hemma i ensamheten) och så ska jag köpa/göra nått till min mamma. Resten kör juklappsleken, jag är inget stort fan av det men då slipper man lägga så mycket pengar på julklapparna till diverse släktingar. Och så får man vara tydlig att man inte kommer ge julklappar förutom till barn och man inte vill ha några heller.

När man "önskar sig"(kräver) så dyra grejer och även ge bort dyra saker kan man lika gärna köpa den saken själv tycker jag och strunta i att ge julklappar. Så säg till tycker jag för detta låter helt sanslöst att bete sig såhär.
    Precis så känns det- att glädjen försvinner! För nu kommer inte ens den dyra parfymen att duga med tanke på att gamen önskade att få plånboken efter att hen sagt parfym. Så nu kommer vi att anses snåla och få skit för att vi bara ger parfymen istället. Tycker också att det är sanslöst. Vill och behöver säga till igen men det går ju inte in i skallen på gamen och vi får skit kastat på oss då som att vi är snåla etc. Men kom på nu av det du skrev att vi kanske ska säga att vi ställer in julklappsbytet i år? Men vi vet att gamen redan har köpt presenter så det kan ju bli konstigt förstås. Svårt det här!
    Neqbeth skrev 2019-11-19 16:47:43 följande:
    Köp en annan plånbok för 200 kr. Visa alla fina fack och fickor den har för att berätta hur bra den är! 
    Hahahha. Klockrent! Men gamen skulle uppföra sig som om vi hade gett bort hundskit om vi gjorde så men jag är bra sugen på det alltså.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Galna typer) skrev 2019-11-19 16:59:25 följande:
    Gamen tycker säkerligen att vi är förmögna men gamen själv har det också gott ställt och kan köpa sin egen plånbok. Gamen bjuder på mat på julen men inget hejdundrande julbord utan mer som en fin middag. Jättesnällt och trevligt så jag klagar inte på det men en dyr fest är det inte.
    Men kanske vi borde markera i år med att köpa något skit som du föreslår för det här blir bara värre och värre vid varje presenttillfälle.

Tycker också att det är vansinnigt med så dyra presenter förutom makar emellan eller till barn ibland förstås. Kanske till föräldrar också om man har råd vid speciella högtider som en större födelsedag men då ska det vara för att man vill ge det inte för att man är tvungen för att föräldern kräver det.

Menar du att en kompis önskar dyra saker av sina kompisar?

Ja till barn, partners och föräldrar kan jag köpa dyrare.

Ja exakt så...önskelistorna från henne får mig att baxna ibland.
    Inget jag önskat mig av vänner.
Svar på tråden Att önska sig en dyr present