Inlägg från: ankan6 |Visa alla inlägg
  • ankan6

    Gravid med IBS

    Någon här inne som lider av IBS och som är gravid?


    Jag har haft problem med magen i flera år och inte fått särskilt bra hjälp inom vården, men har tyckt att jag själv fått rätt bra koll på magen den senaste tiden. När jag blev gravid (nu v16) nämnde min BM att många ofta känner sig mycket bättre under graviditet, men min mage är tvärt om värre än på väldigt länge och alla symptom är helt upp och ner...Det som brukar hjälpa funkar inte alls, och jag reagerar på saker jag inte brukar reagera på samtidigt som jag plötsligt kan äta sådant jag absolut inte kunnat få i mig en smula av innan.


    Hur mår du? Är det bättre eller sämre, eller samma? Hur behandlar du dig just nu?

  • Svar på tråden Gravid med IBS
  • ankan6
    m94 skrev 2019-11-19 13:36:38 följande:

    Jag är i vecka 14 och mår bättre. Äter bara inolaxol och lacti mage just nu under graviditeten. Började äta järntabletter men fick brutala kramper så var bara att sluta direkt med det. Men så länge jag håller mig borta från järntabletter så mår jag rätt okej faktiskt.

    På vilket sätt har det blivit sämre för dig?


    Funderar på att börja med Inolaxol igen, det har hjälpt i perioder förut. Kan inte heller ta järntabletter, då får jag superont i magen!


    Främst är det att symptomen är värre än innan. Jag har ändå tyckt att det varit kontrollerbart och som att jag har kunnat hantera problemen bara jag har haft koll på vad jag ätit framförallt. Men nu hjälper ingenting, och jag har haft konstant orolig mage ända sedan jag blivit gravid. Vet ju att man ofta blir uppblåst av själva graviditeten men detta känns lite väl mycket...

    Hoppas det fortsätter vara bra för dig, så skönt att det är stabiltGlad

  • ankan6
    Belliboll skrev 2019-11-19 13:45:44 följande:

    Är gravid i v 25 nu. Jag har haft IBS i många år och innan jag blev gravid hade jag en riktigt dålig period. Men, när jag är gravid är enda gången jag känner att min mage mår bra, jag blir så mycket bättre under graviditeten.

    Är bara att passa på att njuta för jag vet ju hur det blir sen.

    Det enda som hjälpt mig när jag varit riktigt dålig är silicea mag o tarm gel. Den har funkat hur bra som helst, rekommenderar att köra stor dos i början om du vill testa (ofarligt under graviditeten) för att sedan köra rekommenderad dos under ett par veckor.


    Gud så skönt, passa på att njut som sagt!! Skrattande 


    Har inte märkt av någon förbättring med silicea innan, men eftersom symptomen är upp och ner ändå nu kanske det är lika bra att testa igen med förhoppning om att det kanske hjälper nu...

  • ankan6
    Belliboll skrev 2019-11-19 13:45:44 följande:

    Är gravid i v 25 nu. Jag har haft IBS i många år och innan jag blev gravid hade jag en riktigt dålig period. Men, när jag är gravid är enda gången jag känner att min mage mår bra, jag blir så mycket bättre under graviditeten.

    Är bara att passa på att njuta för jag vet ju hur det blir sen.

    Det enda som hjälpt mig när jag varit riktigt dålig är silicea mag o tarm gel. Den har funkat hur bra som helst, rekommenderar att köra stor dos i början om du vill testa (ofarligt under graviditeten) för att sedan köra rekommenderad dos under ett par veckor.


    Gud så skönt, passa på att njut som sagt!! Skrattande 


    Har inte märkt av någon förbättring med silicea innan, men eftersom symptomen är upp och ner ändå nu kanske det är lika bra att testa igen med förhoppning om att det kanske hjälper nu...

  • ankan6
    Anonym (Symptomfri) skrev 2019-11-19 14:35:20 följande:

    Jag var helt symptom fri under båda mina graviditet och vid amning. Såååå skönt. Men nu är den tillbaka som ett brev på posten. Har typ glömt hur det är att ha besvär med magen varje dag :(


    Men fy vad jobbigt...Kommer det tillbaka direkt när du fött? Så konstigt att det är så hormonrelaterat!
  • ankan6
    Anonym (Chorus) skrev 2019-11-19 15:20:59 följande:

    Äter Dimetikon och det fungerar bra.


    Skönt att det hjälper! Får ingen effekt alls av det själv..
  • ankan6
    Lustablong skrev 2019-11-19 18:29:57 följande:

    Jag är helt besvärsfri från min IBS. Har varit besvärsfri under mina andra två graviditeter också. Så fort bebis är ute så är min IBS tillbaka som ett brev på posten.


    Att det kan vara sån skillnad! Förvånad Skönt att du ändå för uppleva lite bra mage under perioder iafll Flört
  • ankan6
    Malva20 skrev 2019-11-20 12:42:30 följande:

    Jag är i vecka 30 nu och min IBS blev tyvärr inte bättre under graviditeten, bara annorlunda när allting klämts ihop i magen på en... :D

    Vill bara tipsa om de enda järntabletterna som funkat för mig - SiderAL:

    www.apoteket.se/produkt/sideral-forte-30-kapslar-310553/

    Alla andra jag testat knäckte min mage totalt, låg vaken på nätterna med såna magsmärtor! Men den här verkar varken göra till eller från för magen, de är tyvärr inte billiga, men klart värt det om man är tvungen att få i sig mer järn under graviditeten.


    Tack snälla för tips, skall kolla in dom
Svar på tråden Gravid med IBS