• Kjell2

Gemensam ekonomi

Anonym (My) skrev 2019-11-20 09:35:49 följande:

Jag tjänar ca 5 tusen mer än maken. Totalt tjänar vi ca 55 tusen. (Har 2 barn tillsammans, barnbidraget går till sparande på varit konto till barnen) Vi har gemensam ekonomi och haft från dag 1. För oss innebär det att vi båda behåller 2tusen kroner till eget pensionspar per månad. Resten går in på ett gemensamt konto där alla räkningar betalas. Vi har ett varit betalkort som går till samma konto. Jag köper det jag vill ha/behöver och sambon gör likadant. Vill vi köpa något dyrare till oss själva stämmer vi av med varandra att vi har råd denna månad, men brukar aldrig vara nå problem. De pengarna som blir över sätter vi över hälften till husrenovering sparkonto och andra halvan till nöjessparkonto. Brukar bli ca 25 tusen kvar till sparande.

Vi gör ungefär så också, våra inkomster har varierat en del under åren. Gifta så detta med vem som äger vad vid en bodelning blir mindre viktigt.

Under en period avsatte vi en viss summa varje månad som vi fick göra vad vi ville med. Idag stämmer vi av vid dyrare inköp och har gemensam koll på hur mycket pengar vi har .

Vi har oftast samma syn på ekonomi och vad som ska prioriteras vilket underlättar.

Svar på tråden Gemensam ekonomi