• Anonym (SA)

GRAVIDGLOW?!

Jag är gravid i vecka 12 (11+4) och har nog aldrig känt mig såhär ful förut. Alla kilon jag har gått upp har lagt sig i ansiktet, håret är tunt och jag ser halvt skallig ut emellanåt, håret blir fett några timmar efter dusch och jag har oljig hy med stora, nya finnar som bryter ut dagligen. Såklart förstår jag att hormonerna förmodligen ligger till grund för detta, men hallå? Ska man inte få fint hår när man blir gravid? Kan absolut stå ut med lite acne och dålig hy ELLER tunt och fett hår, men BÅDE OCH? Känner mig så fruktansvärt oattraktiv och tycker synd om min sambo :( Tittat tillbaka på några bilder av mig från i somras och känner mig som ett jävla TROLL.

Vänder detta någon gång under grav? Eller kommer jag att se ut som Hej kom och hjälp mig i hela vägen fram till BF? Plus håravfall efter BF då så att jag blir ännu skalligare. Så trött på detta. Vet att man ska vara tacksam över graviditeten men just nu är jag i en sån dipp så vill bara kräkas när jag ser mig själv i spegeln. Vad ska jag göra?

Försöker lyssna på sambons ord såklart och han tycker jag är så fin osv, men har sååå svårt att ta åt mig. Och mina kompisar som var så fina när dom var gravida alltså :( Ena fick så vacker hy, andra fick fantastiska lockar i håret osv... Vänder det någon gång? Eller är jag bara en oturshöna som åkte på nitlott?

• Svar på tråden GRAVIDGLOW?!
  • Seven Costanza

Jag hade glow. Aldrig varit finare varken före eller efter. Alla tappar dock hår efter förlossningen, det är normalt och de flesta får klippa sig och sedan växer håret ut tjockt igen. Väntade en pojke och har hört att det påstås att det är bättre hormoner när man väntar pojkar - vanligare med dålig hy etc när man väntar flickor. Dock nu tre år senare ser jag rent för jävlig ut så för mig är det att jobba och ha barn som fått mig att åldras hundra år känns det som.

• MammAmma

Det där gravidglowet är något av en myt. Såg helt förjävlig ut under två av mina graviditeter. Alltså riktigt sunkig med URKASS hy och stripigt hår. Blev rentav deprimerad efter drygt halva graviditeterna när jag dessutom hela tiden fick frågan om jag inte skulle föda snart... Hade lika stor mage med de andra två, men håret växte som ogräs och blev lockigt och aknen försvann 2-3 månader in så var faktiskt riktigt snygg och jag mådde överlag mycket bättre när jag inte möttes av en padda varje gång jag såg mig i spegeln.

• HeidiHR

Går från en vecka till en annan! ?Wow vad min hy blivit fin!? Nästa vecka helt fruktansvärda porer, 20 finnar och ser ut som ett smörpaket i fejset. Fnastorr i pannan samtidigt. Sen helt plötsligt jättefin hy igen.

I min förra graviditet blev håret inte smutsigt, behövde inte tvätta det oftare än var 14e dag (och då mest för att det kändes äckligt pga svettigt, var ju en rätt varm sommar) denna graviditet är håret flottigt men hårbotten torr. Håret i luggen har gått av och är typ 3 cm långt.

Torra irriterade ögon, fått massa milier och mina första rynkor.

Svettas som en galning hela tiden, alla tjatar på mig att jag måste ha strumpor och inte kan gå med ballerinaskor men för i helvete det är ju hundra grader varmt och jag kokar bort! Får byta trosor och linne på dagen för att jag svettas så mkt.

Så nää, inte så jävla mkt gravidglow här heller....

• Anonym (foglossning)

Jag förändrades inte till utseendet mer än att jag i slutet av graviditet gick upp i vikt, men herregud vilken foglossning jag hade. Från v.24 tills 6 månader efter att jag fött kunde jag knappt gå någonting utan smärta. Klarade inte av att jobba eller göra något i hushållet. Nu när mitt barn är 8 månader klarar jag att gå en promenad på cirka 45 minuter om dagen, om jag går mer har jag konstant smärta i flera dagar. Skulle GÄRNA byta ut det mot finnar o fett hår. Håller tummarna för att du slipper samma fysiska problem som mig TS!

• Sasu
    Anonym (foglossning) skrev 2019-11-20 23:15:26 följande:

Jag förändrades inte till utseendet mer än att jag i slutet av graviditet gick upp i vikt, men herregud vilken foglossning jag hade. Från v.24 tills 6 månader efter att jag fött kunde jag knappt gå någonting utan smärta. Klarade inte av att jobba eller göra något i hushållet. Nu när mitt barn är 8 månader klarar jag att gå en promenad på cirka 45 minuter om dagen, om jag går mer har jag konstant smärta i flera dagar. Skulle GÄRNA byta ut det mot finnar o fett hår. Håller tummarna för att du slipper samma fysiska problem som mig TS!

Usch, jag hade också extrem foglossning, men fick det redan i v.14. min försvann 3 veckor efter förlossningen dock, så fick inte lida efteråt iallafall!
  • nernu

Nja. Jag var ett vrak hela tiden. Men de som får sånt där glow får väl ofta det i mitten. Första trimestern är pest för de allra flesta.

• Anonym (SA)

Känns fint ändå att jag inte är ensam om att känna såhär. Det förstod jag ju såklart men det är ändå en tröst att höra er andra. Är så sällan man får höra från den andra sidan, vi med "gravidglåm" som Miss Skywalker nämnde det som ;)

Jag hoppas ju såklart på att det ska vända och hoppas också mer än något att jag slipper foglossning! Men det får jag nästan räkna med då jag redan nu har nedsatt styrka i bäcken och sätesmuskler pga inflammation sedan tidigare.. puh.

Bara för skojs skull då, ni som fått gravidglow under era grav, väntade ni en pojke eller flicka? Och ni med gravidglåm, pojke eller flicka? Man hör ju att de som drabbas värst av trollsyndromet väntar flickor, sen hur mycket sanning som ligger i det kan man spekulera i ;)

• Sasu
    Anonym (SA) skrev 2019-11-21 22:33:38 följande:

Känns fint ändå att jag inte är ensam om att känna såhär. Det förstod jag ju såklart men det är ändå en tröst att höra er andra. Är så sällan man får höra från den andra sidan, vi med "gravidglåm" som Miss Skywalker nämnde det som ;)

Jag hoppas ju såklart på att det ska vända och hoppas också mer än något att jag slipper foglossning! Men det får jag nästan räkna med då jag redan nu har nedsatt styrka i bäcken och sätesmuskler pga inflammation sedan tidigare.. puh.

Bara för skojs skull då, ni som fått gravidglow under era grav, väntade ni en pojke eller flicka? Och ni med gravidglåm, pojke eller flicka? Man hör ju att de som drabbas värst av trollsyndromet väntar flickor, sen hur mycket sanning som ligger i det kan man spekulera i ;)

Jag fick en flicka, så kanske ligger något it det :) menn min syster hade gravidglow oavsett vad hon väntade (2 döttrar och en son)
  • Duckan

Flicka för min del.
    Jag såg väl inte ut som troll hela graviditeten. Nånstans på mitten var jag helt ok men inget speciellt.

• isolande

Du är inte ensam. Kan inte minnas nåt glow utan bara äckel. Flytningar, blodådror som syntes överallt, halsbränna, foglossning, blödande tandkött, kronisk bihåleinflammation i månader osv osv.

Nä, jag var ingen gnistrande blivande mamma direkt. Inte med något av barnen Skrattande

Svar på tråden GRAVIDGLOW?!