• Anonym (Less)

    Då va snart julen här och dags för årets stora konflikt

    Nå jag behöver skriva av mig och höra mig för om det verkligen bara är jag som tycker detta är fel eller om svärmor har rätt.

    Det är samma diskussion varje år och har varit i ca 8 år.

    Jag har 2 barn sen innan på 10 och 11 år

    Har även 2 yngre barn på 3 och 4 år med sambon som jag levt med sen 8 år tillbaka.

    Jag har alltid mina äldsta barn på fm på julafton, när de va små så brukade vi flänga runt då mina föräldrar är skiljda och alla ville promt fira jul på olika ställen. Till slut bestämde jag mig för att det fick vara nog och att de som vill fira jul med oss (då det bara är jag i min familj som har barn) var välkomna hem till oss. Så de senast 5 åren har vi alltid firat jul hemma hos oss.

    Sambons familj har aldrig velat varit med oss (dom bor 300m från oss och ingen har barn) utan dem blir arga för att deras son och hans (våra) barn inte firar jul med dem. Vi har kompromissat så vi äter julfrukost hos sambons farmor ihop med hans familj för att försöka göra dem nöjda men det blir alltid tjafs varje år.

    Jag tycker väl innerst inne att dom kunde lägga manken till och titta in och säga god jul någon gång under dagen och ta en kaffe eller något, för mig är det trots allt barnen som julen handlar mest om. Men det är självklart upp till dem.

    De vill inte heller lämna barnens julklappar på frukosten för dem tycker det blir för stökigt så sambon brukar få åka ner och hämta en påse.

    Har svärmor rätt borde sambon lämna våran familj och då även ta våra barn på julafton för att fira med hans familj istället??

    Jag är så fruktansvärt less på tjafset som blir varenda år det har fått mig att i stort sätt hata julen :(

  • Svar på tråden Då va snart julen här och dags för årets stora konflikt
  • whitestar

    Är det så viktigt att dina barn är med på deras julfirande? Tänkte istället för stressa iväg på julfrukost så kan ni ju ta en promenad med era gemensamma barn dit på efter middan efter dina stora åkt o fortsätta fira där

  • GGN
    Anonym (Less) skrev 2019-11-21 10:39:10 följande:

    Ja men precis så vem skulle inte göra så...!!!

    Sist jag tog med mig mat så fick jag inte ens ställa fram den på bordet, för det fick bara ätas utav den maten som fanns, det slutade med att svärmor stog och skrek både det en och andra inför barnen och jag tog då mitt pick o pack och barnen och åkte. Jag tänker inte fira jul med bråk och barn


    Vilka dårar!

    Ignorera dem. Fira jul själva.
  • Anonym (Louise)
    Pope Joan II skrev 2019-11-21 11:05:51 följande:

    Då låter det ju som om du tog med mat som del i vad alla skulle äta snarare än att du tagit med dig mat till ditt barn som är laktos- och glutenintolerant. Den maten kunde du ju försett barnet med. Som i lagt upp på barnets fat. 

    Men visst, din svärmor förefaller förstås vara helt galen och är säkert det också. Ibland undrar jag dock om det är en slump att kvinnor med galna svärmödrar tycks ha sådana enorma svårigheter att bemöta, behandla, hantera situationerna på annat än i mitt tycke väldigt klumpiga sätt. Kanske söker sig männen, sönerna till galningarna, till något de känner igen och känner sig bekväma med och hemma i. 


    Och om det var så att TS tog med två skålar med glutenfri mat att ha på julbordet, vad gör det? Varför fick inte de stå på julbordet för svärmor? Det är väl bara för svärmor att undvika de två skålarna.

    Angående dominanta kvinnor så fostrar de ofta konflikträdda och undfallande söner. Att som svärdotter säga ifrån är svårt när mannen bara försvinner när det blir konflikt. Många män ställer sig även på mammas sida i konflikten: Hon menade inte så, du missförstod säkert. / Jamen mamma har sett fram emot barnbarn så länge, du måste förstå att hon vill vara här ofta och få känna sig delaktig kring barnet osv osv.

    Att TS man jobbar varje jul är sannolikt inte pga att jobbet kräver det, utan en flykt från konflikten med sin mor .
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Less) skrev 2019-11-20 22:58:28 följande:

    Nå jag behöver skriva av mig och höra mig för om det verkligen bara är jag som tycker detta är fel eller om svärmor har rätt.

    Det är samma diskussion varje år och har varit i ca 8 år.

    Jag har 2 barn sen innan på 10 och 11 år

    Har även 2 yngre barn på 3 och 4 år med sambon som jag levt med sen 8 år tillbaka.

    Jag har alltid mina äldsta barn på fm på julafton, när de va små så brukade vi flänga runt då mina föräldrar är skiljda och alla ville promt fira jul på olika ställen. Till slut bestämde jag mig för att det fick vara nog och att de som vill fira jul med oss (då det bara är jag i min familj som har barn) var välkomna hem till oss. Så de senast 5 åren har vi alltid firat jul hemma hos oss.

    Sambons familj har aldrig velat varit med oss (dom bor 300m från oss och ingen har barn) utan dem blir arga för att deras son och hans (våra) barn inte firar jul med dem. Vi har kompromissat så vi äter julfrukost hos sambons farmor ihop med hans familj för att försöka göra dem nöjda men det blir alltid tjafs varje år.

    Jag tycker väl innerst inne att dom kunde lägga manken till och titta in och säga god jul någon gång under dagen och ta en kaffe eller något, för mig är det trots allt barnen som julen handlar mest om. Men det är självklart upp till dem.

    De vill inte heller lämna barnens julklappar på frukosten för dem tycker det blir för stökigt så sambon brukar få åka ner och hämta en påse.

    Har svärmor rätt borde sambon lämna våran familj och då även ta våra barn på julafton för att fira med hans familj istället??

    Jag är så fruktansvärt less på tjafset som blir varenda år det har fått mig att i stort sätt hata julen :(


    Har inte läst alla inlägg. Varför firar ni aldrig med dem? Vi är vartannat år med min släkt och vartannat år med mannens släkt och då är vi antingen hos svärföräldrarna, hos makens bror eller hos oss, beroende på vem som känner för att vara värd. Min familj bor drygt 100 mil från oss så dessa träffar jag ytterst sällan hos oss på julen vilket jag såklart tycker är trist.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Less) skrev 2019-11-21 07:01:39 följande:

    Jag kanske skulle tillagt lite mer i trådstarten.

    Sambon vill fira jul hemma i vårat hem med han har alltid jour på julafton och det brukar alltid vara något jobb.

    Ingen av oss vill egentligen ära julfrukost hos farmor heller då allt är så fruktansvärt omständligt och det känns som att de tycker att alla barnen ska bete sig som vuxna och kunna vara tysta osv.


    Fattar inte. De bor 300m bort. Varför ska ni äta julfrukost hos dem? Det kan ni väl göra hemma? Och han kan väl åka på jour från föräldrarna? Ni bor ju inte ens 1 km bort?
  • Pope Joan II
    Anonym (Louise) skrev 2019-11-21 11:14:38 följande:
    Och om det var så att TS tog med två skålar med glutenfri mat att ha på julbordet, vad gör det? Varför fick inte de stå på julbordet för svärmor? Det är väl bara för svärmor att undvika de två skålarna.

    Angående dominanta kvinnor så fostrar de ofta konflikträdda och undfallande söner. Att som svärdotter säga ifrån är svårt när mannen bara försvinner när det blir konflikt. Många män ställer sig även på mammas sida i konflikten: Hon menade inte så, du missförstod säkert. / Jamen mamma har sett fram emot barnbarn så länge, du måste förstå att hon vill vara här ofta och få känna sig delaktig kring barnet osv osv.

    Att TS man jobbar varje jul är sannolikt inte pga att jobbet kräver det, utan en flykt från konflikten med sin mor .
    Mig gör det inget, men jag är vare sig ts svärmor eller galen. Det är nu emellertid ts svärmor av ts beskrivning av henne att döma och då är det väl liten eller ingen idé att göra knytkalas av den galna svärmoderns fixa idé om att själv stå för hela julfirandet? Att göra så illustrerar ju precis vad jag skrev om frontalkrocksbemötande av galen människa. 

    Ja, och de männen hamnar förstås lätt tillsammans med kvinnor som likt deras mammor är dominanta och/eller galna. Ibland är det dock bara frun som är galen och ibland bara mamma - men det är sällsynt. 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-11-21 11:40:37 följande:

    Fattar inte. De bor 300m bort. Varför ska ni äta julfrukost hos dem? Det kan ni väl göra hemma? Och han kan väl åka på jour från föräldrarna? Ni bor ju inte ens 1 km bort?


    Om vi inte hade ätit julfrukost hos farmorn då hade hans familj garanterar sagt upp kontakten med oss för alltid.. Nu är väl inte jouren det största problemet till att vi inte vill fira jul där utan att han faktiskt vill vara hemma när han har jouren då det blir minst krångligast så.
  • Anonym (Läs)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-11-21 11:37:03 följande:

    Har inte läst alla inlägg. Varför firar ni aldrig med dem? Vi är vartannat år med min släkt och vartannat år med mannens släkt och då är vi antingen hos svärföräldrarna, hos makens bror eller hos oss, beroende på vem som känner för att vara värd. Min familj bor drygt 100 mil från oss så dessa träffar jag ytterst sällan hos oss på julen vilket jag såklart tycker är trist.


    Läs alla TS inlägg så fattar du nog varför hon inte vill...
  • Anonym (Louise)
    Pope Joan II skrev 2019-11-21 11:47:59 följande:

    Mig gör det inget, men jag är vare sig ts svärmor eller galen. Det är nu emellertid ts svärmor av ts beskrivning av henne att döma och då är det väl liten eller ingen idé att göra knytkalas av den galna svärmoderns fixa idé om att själv stå för hela julfirandet? Att göra så illustrerar ju precis vad jag skrev om frontalkrocksbemötande av galen människa. 

    Ja, och de männen hamnar förstås lätt tillsammans med kvinnor som likt deras mammor är dominanta och/eller galna. Ibland är det dock bara frun som är galen och ibland bara mamma - men det är sällsynt. 


    Nja... av alla trådar jag läst om dominanta svärmödrar här på FL samt de jag känner i riktiga livet som har en svärmor som gärna detaljstyr sina vuxna barns liv så är kvinnan ofta mjuk och flexibel. För flexibel. Hon lider i det tysta. Försöker prata med sin man, som låtsas varken se eller förstå. Har hört flera män säga: Det där är mellan dig och mamma, blanda inte in mig.

    Kvinnan försöker efter mycket om och men att prata med svärmor. Svärmor blir arg och upprörd! Eller kanske ledsen, hon som bara ville så väl när hon kom förbi var och varannan dag för att ge goda råd. Så hon ringer och storgråter till sin son, som i sin tur skäller på frun att hon gjort lilla mamma ledsen.... Och kvinnan fortsätter lida i tysthet.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Less) skrev 2019-11-21 11:51:48 följande:
    Om vi inte hade ätit julfrukost hos farmorn då hade hans familj garanterar sagt upp kontakten med oss för alltid.. Nu är väl inte jouren det största problemet till att vi inte vill fira jul där utan att han faktiskt vill vara hemma när han har jouren då det blir minst krångligast så.
    Aha. Jag trodde att du menade att julfrukosten ingick i det julfirande ni nu avstår ifrån. Jag kan tycka att om man bor så nära och inte vill vira julafton ihop så kan ju en enkel grötfrukost vara ett alternativ, men ni vill inte umgås med dem alls? Och barnen vill inte träffa farmor och farfar heller?

    Jag har aldrig haft problem med mina svärföräldrar så jag har svårt att sätta mig in i att man kan ogilla folk så till den grad.
Svar på tråden Då va snart julen här och dags för årets stora konflikt