• Anonym (bm)

    Planerat snitt

    Anonym (Meme) skrev 2019-11-21 18:48:41 följande:
    Ja om jag nu vågar bli gravid igen så har jag tänkt att jag ska ta upp det direkt. Har funderat mycket kring vilket mvc jag ska välja om det kan betyda någon skillnad. Har tänkt på vilket sjukhus man ska satsa på att föda vid. Det verkar ju vara stora skillnader på hur många planerade snitt som görs mellan olika sjukhus och mellan olika landsting. Men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera om man söker sig utanför sitt eget landsting.

    Har också tänkt det du föreslår, om att ta kontakt redan nu i förväg. Tror du man kan göra det? Det hade ju kanske känts lite lättare om man redan innan kan få prata med läkare och barnmorska om de här sakerna.

    Men tyvärr har jag noll förtroende för sjukhuset och personalen där jag födde sist. Tveksamt att de vill ta emot en.
    Val av MVC spelar ingen roll, eftersom det inte är MVC som i slutändan fattar beslutet. Beslutet fattas av en läkare som arbetar på ditt valda förlossningssjukhus. Min erfarenhet är att kvinnor med svår förlossningsskada inte nekas ett selektivt snitt. 

    Däremot kan du få vänta på beslut, eftersom remisser från MVC hanteras först när mamman passerat ca v 25. Jag skulle verkligen inte vara orolig. 
  • Anonym (bm)
    Anonym (Meme) skrev 2019-11-21 18:48:41 följande:
    Ja om jag nu vågar bli gravid igen så har jag tänkt att jag ska ta upp det direkt. Har funderat mycket kring vilket mvc jag ska välja om det kan betyda någon skillnad. Har tänkt på vilket sjukhus man ska satsa på att föda vid. Det verkar ju vara stora skillnader på hur många planerade snitt som görs mellan olika sjukhus och mellan olika landsting. Men jag vet inte riktigt hur det skulle fungera om man söker sig utanför sitt eget landsting.

    Har också tänkt det du föreslår, om att ta kontakt redan nu i förväg. Tror du man kan göra det? Det hade ju kanske känts lite lättare om man redan innan kan få prata med läkare och barnmorska om de här sakerna.

    Men tyvärr har jag noll förtroende för sjukhuset och personalen där jag födde sist. Tveksamt att de vill ta emot en.
    Hårddrar man det så spelar heller inte sjukhuset någon roll, utan det är den läkare du får träffa på samtalet. Den läkaren väljs ofta ut slumpmässigt, man får besök till en läkare som just då har mottagningsvecka. Det är sällan den läkare som på op-dagen opererar. 
Svar på tråden Planerat snitt