• AndreaBD

Min dotter kan inte koncentrera sig

Jag har två barn med ADHD, varav också en tjej och det är lite speciellt med tjejerna. Jo, visst låter det som ADHD. Och hon har ju redan svårt samlingar, osv. 

Det jag har sett med mina barn var att det var en stor skillnad mellan förskola och skola. Det är i skolan som man verkligen märker problem. Min dotter hade resurs några timmar i veckan i 6-års-verksamhet, men efter det så gick det bra i skolan. Hon hade aldrig någon hjälp, fick inte diagnos heller (de gjorde en utredning). Sedan när hon var tonåring, 15 år, så var det ett helvete. Hon fick en riktig kris, ätstörning, depression. Och DÅ tyckte behandlande läkare att hon har ADHD och att det är därför hon hade fått ätstörningen.

Så visst är det bra att utreda i tid. Jo, hon klarade skolan, gick dock om ett år, eftersom hon var borta mycket då. Hon är ganska ambitiös och har alltid stressat sig själv. Hon har läst på högskolan också och är nu snart klar med utbildningen. 

Med sonen var det en helt annan sak, men han hade också riktigt svår ADHD och annat (Tourette). Han gick aldrig gymnasiet, men har jobb och lever ett ganska vanligt liv. 

• AndreaBD

Det där med att inte höra vad andra säger är också jättevanligt vid ADHD och överhuvudtaget känner jag igen så gott som allt. 

Varför är du så himla orolig för just den diagnosen? Har du kanske några felaktiga uppfattningar om den? 

• AndreaBD
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-21 19:25:32 följande:

Jag är inte så orolig över om hon har diagnosen, hon är ju fortfarande min fina tös. Mer hur omgivningen kommer vara och hur jag ska hjälpa henne i livet. Har hört så många hemska historier om funktionsnedsättning, dåligt mående och utanförskap.

Vet inte var jag vänder mig för en utredning heller eftersom förskolan vill vänta. Kommer BVC ta det på allvar eller säga vänta de med? Bör man vänta? Eller bör man få reda på det så tidigt som möjligt?

Precis, hon är samma tjej och kan ha ett helt vanligt liv också. Man kan vända sig till BUP. Fast det variera lite, i vissa kommuner kan det finnas speciella team som utreder och då kan t.ex. också barnläkaren remittera. 

Jag tycker det ger bäst resultat att utreda strax före skolstarten. Dvs. diagnoskriterierna är anpassade till 7-års-åldern och om barnet är mycket yngre så får man kanske inte lika tydliga resultat. Och barn utvecklas ju mycket som små. Och de vet nog ändå hur de kan jobba med henne.

Kolla dock hur långa väntetiderna är! Det är klart en fördel om man gör det innan de börjar skolan. För båda mina blev det kaos när de började skolan och de klagade i skolan att inte förskolan förberett, pratat med skolan osv. 
Svar på tråden Min dotter kan inte koncentrera sig