• Sat 23 Nov 2019 09:06
    1194 visningar
    11 svar
    11
    1194

    Köpa sperma på nätet

    Hej!

    Som många säkert identifierar sig med så är det dryga månader i väntan på nästa insemination/IVF-försök.

    Den landstingsfinansierade kliniken vi går till i Sverige har julstängt just när vi kan göra nästa försök, och det blir det tredje uppehållet som hamnar mitt i våra försök (så är det väl för alla som håller på länge, men sååå drygt). I vilket fall så blir det vårt sista skattefinansierade försök, och sen blir det Danmark för vår del.

    MEN för att då inte slösa bort en fin cykel tänkte vi att det kanske gick att beställa sperma på nätet för att göra en heminsemination, liksom bara för att åtminstone göra något den månaden, men det verkar lite snårigt.

    Jag tolkar det som att det nog kanske är olagligt, men har läst andra tolkningar om att det ändå är lagligt om det är för privat bruk.

    Oavsett - det behövs ju att sjukvårdspersonal skriver på, vid köpet av sperman. Innebär det då att den personen riskerar sin legitimation om den skriver på?

    Och följdfråga, om någon vet, jag är transperson. Kan jag få någots lagliga rätter om det görs på det här viset? (Jag får ju det om det görs på klinik, men vet inte om det är någon skillnad).

    Tacksam för era erfarenheter!

  • Svar på tråden Köpa sperma på nätet
  • Sat 23 Nov 2019 09:51
    #1

    Köpa sperma på nätet? Som i att den kommer med posten?? Spermier lever inte särskilt länge utanför kroppen och är temperaturkänslig, så det tror jag inte funkar!
    Tänker att med en anonym men privat donator så har du ju ingen aning om vad du får och t.ex. vilka sjukdomar m.m. som donatorn har?

  • Sat 23 Nov 2019 10:04
    #2

    Alltså om det är du som föder barnet blir du ju mor oavsett hur sperman införskaffats med alla de skyldighter och rättigheter som det innebär.

  • Sat 23 Nov 2019 10:07
    #3

    Kanske var otydlig där.

    Jag är alltså mannen i förhållandet, det är min fru som skulle vara gravid och föda så att hon blir mor är ju ingen tveksamhet, frågan gällde mina rättigheter i och med att det är uppenbart att jag inte haft något biologiskt finger med i spelet.

    Min huvudfråga gäller lagligheten kring att köpa sperman (för att förtydliga det gäller det sperma köpt från spermabanker och levererade i frystankar), och sökte i andra hand mest erfarenheter från andra regnbågsfamiljer hur det gått till med faderskapet om de gjort på detta sätt.

  • Sat 23 Nov 2019 10:17
    #4
    Barnlängtande skrev 2019-11-23 10:07:39 följande:

    Kanske var otydlig där.

    Jag är alltså mannen i förhållandet, det är min fru som skulle vara gravid och föda så att hon blir mor är ju ingen tveksamhet, frågan gällde mina rättigheter i och med att det är uppenbart att jag inte haft något biologiskt finger med i spelet.

    Min huvudfråga gäller lagligheten kring att köpa sperman (för att förtydliga det gäller det sperma köpt från spermabanker och levererade i frystankar), och sökte i andra hand mest erfarenheter från andra regnbågsfamiljer hur det gått till med faderskapet om de gjort på detta sätt.


    Om inte graviditeten blir till via assisterad befruktning på godkänd klinik utan sker på eget bevåg sas så behöver du adoptera barnet för att bli förälder/far juridiskt om jag förstått saken rätt. Det är tämligen snårigt.
  • Anonym (...)
    Sat 23 Nov 2019 10:51
    #5
    Drottningen1970 skrev 2019-11-23 10:17:51 följande:
    Om inte graviditeten blir till via assisterad befruktning på godkänd klinik utan sker på eget bevåg sas så behöver du adoptera barnet för att bli förälder/far juridiskt om jag förstått saken rätt. Det är tämligen snårigt.
    Men om de är gifta så får man ju automatiskt föräldraskapet fastställt, då borde han bli registrerad som far automatisk?

    Som gifta så utreds man ju inte alls gällande faderskap, utan det är ju bara om man är ogift.
  • Anonym (...)
    Sat 23 Nov 2019 10:51
    #6
    Drottningen1970 skrev 2019-11-23 10:17:51 följande:
    Om inte graviditeten blir till via assisterad befruktning på godkänd klinik utan sker på eget bevåg sas så behöver du adoptera barnet för att bli förälder/far juridiskt om jag förstått saken rätt. Det är tämligen snårigt.
    Men om de är gifta så får man ju automatiskt föräldraskapet fastställt, då borde han bli registrerad som far automatisk?

    Som gifta så utreds man ju inte alls gällande faderskap, utan det är ju bara om man är ogift.
  • Anonym (ändra­t)
    Sat 23 Nov 2019 12:14
    #7
    Anonym (...) skrev 2019-11-23 10:51:49 följande:

    Men om de är gifta så får man ju automatiskt föräldraskapet fastställt, då borde han bli registrerad som far automatisk?

    Som gifta så utreds man ju inte alls gällande faderskap, utan det är ju bara om man är ogift.


    Så har det varit, men lagen har ändrats så att faderskapspresumption numera bara gäller när båda makarna är cis.
  • Sat 23 Nov 2019 12:15
    #8
    Anonym (...) skrev 2019-11-23 10:51:49 följande:

    Men om de är gifta så får man ju automatiskt föräldraskapet fastställt, då borde han bli registrerad som far automatisk?

    Som gifta så utreds man ju inte alls gällande faderskap, utan det är ju bara om man är ogift.


    Tror inte det gäller om någon bytt kön.
  • Sat 23 Nov 2019 16:55
    #9

    Ah, så lagändringen kanske sätter käppar i hjulen?

    Någon där ute med egen erfarenhet?

    Och framförallt, någon som vet om detta faktiskt är lagligt/hur lång tid/svårt det är att få tillstånd från socialstyrelsen om det nu är det som behövs?

  • Anonym (Ägg)
    Sun 24 Nov 2019 06:48
    #10

    Vill du va på säkra sidan så hon inte kan sticka med barnet så borde ni använda dina ägg å sätta i henne då är de bådas barn

  • Wed 27 Nov 2019 20:31
    #11

    Vad jag vet så är det som du skrev i början olagligt att som privatperson köpa nedfrusen sperma utomlands och ta in till sverige (för att bli gravid med).

    Det är endast lagligt för företag som utför assisterad hjälp till ensamma kvinnor/par att göra detta.

    Får du någon på en klinik att skriva på detta för att kringå lagen är det högst troligt att någon begår ett brott för detta.

    Oavsett om du inhandlar sperman utifrån eller tar hjälp av en privat donator här i Sverige så brukar det vara bäst att göra en närstående adoption för att den icke födande skall få bli juridisk förälder.

    Detta gäller inte om det är ett hetrosexuellt par som är gifta, där räknas fadern automatiskt som pappan.

    Om jag förstått det rätt är du TS nu en man men föddes som kvinna varvid det omöjligt (idag) att vara den andra genetiska halvan till ett barn.

    Hur det funkar enligt lagtexten då blir lite snårig. Juridiskt sett är du en man nu och är ni gifta så är lagen lika för alla, du skulle automatiskt bli fader. Men med tanke på ditt födelsekön så är det omöjligt....

    Hmmm, undra hur de tolkar det.

    Kan bara hoppas någon annan svarar som kanske har kunskap om detta.

    På svar om vad man får via en privat donator är ju att kräva att den har testat sig osv. Ibland kanske den donatorn är någon man känner eller någon man lärt känna i det syftet. Har själv hjälpt till som donator.

Svar på tråden Köpa sperma på nätet