• Anonym (TS)

    Hjälp en sjuk mamma att vara sitt bästa jag, snälla!

    Jag lider av depression och ångest. Uppe på det dagliga svåra smärtor i rygg och nyligen 2 brutna revben.

    Jag kan inte i närheten vara lika rolig som deras pappa. Och jag är väldigt tacksam att han finns och kan busa och skoja med våra barn. Men samtidigt blir jag en jävligt tråkig mamma. Jag kan inte vara på golvet, jag kan inte busa, min ork är låg och jag känner mig ofta ledsen. Jag har precis börjat få hjälp för detta så såna tips behövs inte :)

    Jag har två barn, ett på 1,5 år och ett på 4,5 år.

    Jag vill ha tips på saker vi kan göra så de får känna sig viktiga och speciella även för mamma. Just nu vänder sig båda till pappa, vilket jag förstår men det gör ont. Jag vill att de ska förstå hur viktiga de är för mig och att jag också vill ha kul med dem fast det är svårt för mig.

    Med stora pysslar vi en del då jag kan sitta ok vid ett köksbord. Jag är ändå inte i närheten lika kul som pappa.

    Med yngsta är det svårare då hon vill vara på golvet, krypa omkring och busa och jag saknar helt möjlighet till det.

    Försökt mysa och läsa bok i soffan men det håller max 1 min sen vill hon klättra omkring och busa. Fullt normalt i hennes ålder. Men jag vill kunna visa båda att jag finns här och att de är de viktigaste jag har.

    Min hälsa kommer inte förbättras på lång tid och min ork är väldigt liten.

    Men kanske har någon nåt tips på saker jag skulle klara av att göra med barnen? Det känns så otroligt viktigt för mig.

    Alla tips är välkomna <3

  • Svar på tråden Hjälp en sjuk mamma att vara sitt bästa jag, snälla!
  • Anonym (Lisa)

    För det första, du är inte en sämre mamma för att du inte kan leka med dina barn pga din smärta. Och de älskar dig och gillar dig, du är deras mamma och kommer alltid vara deras bästa mamma.

    Det jag kommer på är sådant som läsa och pyssla. Och jag tänker att pappa kan hjälpa till, han kan kanske ta det lilla barnet så kan du läsa och pyssla med det stora barnet, som har mer tålamod att sitta stilla. Pappa kan också sitta med så att ni alla gör något tillsammans.

    Sedan kan du ju vara med utan att vara aktiv i lekarna. Titta på och kommentera/uppmuntra. Samma sak om ni är ute, pappa leker med dom och du uppmuntrar dom när de leker. Så ser barnen att du finns där och intresserar dig, och blir de trötta kan de gå till dig och mysa lite.

  • Anonym (Em)

    Jag växte upp med en sjuk mamma som inte hade ork att leka eller kunde vara på golvet. Det gjorde inget för hon var världens bästa mamma ändå. Hon var alltid med på samma sätt som Lisa skrev. Min mamma låg i soffan och pratade, kommenterade och uppmuntrade medan jag och mina syskon lekte och busade. Vi hade tyvärr ingen pappa att busa med heller så det blev mycket syskonkärlek istället, Dina barn verkar ha en bra pappa. Prata med honom om att inkludera dig i buset på ett sätt du orkar även om det bara är att du ligger på soffan och halvsover medan de busar.

    Alla våra dagar slutade med att mamma läste saga i sin säng. Det var bästa stunden på dagen.

  • PennyLane

    Hej ts, du är inte en dålig mamma för att du är sjuk, tvärtom så tycker jag i ditt inlägg att du verkar vara mycket omtänksam och kärleksfull.

    Förutom att pyssla och läsa, som du redan gör så kanske nåt av detta även fungerar för dig / er:

    Barnen kan leka frisör med dig, dom grejar med ditt hår och kanske sminkar dig lite medan du sitter i en skön fåtölj.

    Sällskapsspel / pussel/ kortspel

    Baka / laga mat ihop. Tänker saker som inte kräver att man står upp och knådar deg och dylikt, utan typ göra fruktsallad, chokladbollar, pepparkakor med mera...

    Göra fina naglar på varandra. Dina barn är ju små fortfarande, men tänker typ nagellack - olika färger på naglarna osv

    Modellera

    Lekar som affär och restaurang kan faktiskt också funka om man ligger i en soffa, tex, du är restauranggäst som blir serverad eller affär och barnen handlar av dig.

    Om ni har nån konsoll hemma så funkar ju också sånt som singstar

    Ta hand om dig och hoppas nåt av mina tips kan hjälpa dig. Kram och krya på dig.

  • cosinus

    Med den äldre kan du ju vara väldigt involverad i roll-lekar utan att röra sig ur fläcken. Läsa mycket, ni kan lyssna på ljudböcker tillsammans och du kan vara väldigt delaktig, intresserad och närvarande ändå.

    Med den yngre är det ju såklart svårare med stilla lekar men där tror jag mycket närhet är nyckeln. Mys så mycket du kan när barnet är trött och stillsamt, ge vällingen om barnet dricker det. Kanske kan ni ha sångstund tillsammans med barnsånger barnet tycker om.

  • Anonym (TS)

    Ska svara mer imorgon men ni är ju så fantastiska att ni fick tårarna att rinna här.

    Jag känner mig VÄRDELÖS och med era svar så väcktes ett litet hopp i mig. Nej, jag kan omöjligt vara kul på samma sätt som pappa. Men jag kan bidra med annat.

    Tack snälla fina ni!!!

  • Anonym (Kroniskt sjuk)

    Du är absolut inte en dålig mamma för att du inte kan busa och leka på golvet! Är själv kroniskt sjuk och har tidvis haft samma tankar som dig. Barnens pappa (vi är separerade men har en fin kontakt och är goda vänner) peppar mig ofta och framhåller de saker jag klarar av och som han uppskattar att jag gör. Spelar ofta spel med barnen. Vi har både biljardbord och airhockey som jag spelar med dem. Hjälper dem med läxor, vi bakar tillsammans, har filmkvällar med godis etc. Då jag inte har möjlighet att vara fysiskt närvarande ser jag istället till att vara mentalt närvarande. Vi pratar mycket och jag frågar ofta hur barnen mår och hur deras dag varit. Vi gör regelbundet trolldeg och lagar "mat" och figurer med leklera, kladdar med slime och dylikt som man kan göra sittande.

    Med tanke på mina sjukdomar är jag ofta väldigt trött och utmattad. Har problem med sömnen också så är noggrann med kost och tar flera vitamintillskott för att boosta energin. Tar mina vitaminer och värkmediciner en halvtimme innan barnen kommer hem från skolan så jag har maxeffekt av båda under eftermiddagen. Lagar ofta mat när barnen är i skolan så jag inte behöver lägga tid på det när de är hemma. Är sjukskriven på heltid och har därmed möjlighet att både vila och sköta hem och matlagning när barnen är borta. Det är tufft att vara både sjuk och ensamstående men med rätt inställning och tro på sig själv kommer man långt.

    Se inte ner på dig själv för att du är sjuk, gör istället det bästa av det. Barnen har en pappa att busa med, men en ständigt närvarande och ickebusande mamma är minst lika bra. Gör ditt bästa och undvik att jämföra dig med en frisk människa då ni inte har samma förutsättningar. Njut av dina barn och ta vara på den tid ni har ihop. Sänder dig all omtanke och en varm kram!

Svar på tråden Hjälp en sjuk mamma att vara sitt bästa jag, snälla!