• Anonym (Oroli­g för blodpr­overna­. Hjälp)
    Sun 24 Nov 2019 20:18
    1900 visningar
    9 svar
    9
    1900

    Lämnar blodprov för tidigare alkoholmissbruk. Letar dom efter annat?

    Jag lämnar blodprov för tidigare alkoholmissbruk. Lämnar även urin för tidigare drogmissbruk. Så blodet är för CDT, GT det 2 är obligatoriska men inte PEth,ASAT,ALAT och MCV. Och urin lämnar jag för narkotika och läkemedel. Jag har varit helt totalt ren sen 2 år tillbaka på både alkohol, narkotika och läkemedel. (Läkemedel som är narkotikaklassat) jag hade för 3 år sen problem med benzo. Mitt oroliga problem just nu är att jag tog 1,5 imovane 7,5 mg FÖR att jag lider av svår ångest och det har börjar påverkat min sömn. Jag har haft fruktansvärda sömn problem i ca 1 år nu, har ibland varit vaken i över 2 dygn. Ångesten har börjat smyga sig på när jag lägger mig för att sova och då blir det att jag ligger vaken natt efter natt. Har melanotin och attarax utskrivet men inget hjälper mig det minsta längre. Har talat om för mig läkare om att min sömn förstört min vardag och börjat påverka mitt arbete. (Jobbar som personlig assistent, vilket innebär att jag jobbar över 24h varannan dag varannan vecka och där blir det aldrig någon sömn pga patienten. Så jag har bett om hjälp en längre tid, flera gånger. Men efter att jag igår hade fruktansvärda ångest attacker och fick hallisar för att jag varit vaken för länge fick mig att ta EN och en HALV imovane 7,5 =8 mg. Min fråga är om de tab kommer ge utslag på mitt blodprov jag kommer lämna om ca 3 dagar om dom ENDAST tar blodprov för alkohol. Det står inte i mina pappren att dom vill att man ska leta efter narkotika i blod analys. Utan värden och alkohol konsumtion. Men i urin på analys är givetvis något som skulle synas. Vad tror ni? Kan jag vara lugn? Urinen är jag inte orolig över. Det är blodnprovet..ska tillägga att det är för att få mitt körkortstillstånd som jag lämnar dessa prover. Alla tidigare prover har varit kliniskt rena. Men det är nu det sista provet jag ska lämna som oroar mig ifall imovanen kommer synas på blodprovet (tas för alkoholk) som dom skickar på analys. Ja, jag vet. Det var fruktansvärt dumt av mig att ta imovanen, riktigt idiotiskt. Men jag är bara människa. Det finns en gräns för hur mycket en person klarar av.

  • Svar på tråden Lämnar blodprov för tidigare alkoholmissbruk. Letar dom efter annat?
  • Anonym (Alli)
    Sun 24 Nov 2019 20:29
    #1

    Först vill jag säga: vad bra jobbat av dig som varit drogfri 2år. Har du pratat med din läkare om att du har en ångestproblematik och att det ställer till det för dig? Går du och lämnar prov på Beroendeenheten? Be om att få medicin som lindrar och inte triggar igång ett återfall. Äter du några andra mediciner?

  • Anonym (Oroli­g för blodpr­overna­. Hjälp) Trådstartaren
    Sun 24 Nov 2019 20:53
    #2
    Anonym (Alli) skrev 2019-11-24 20:29:08 följande:

    Först vill jag säga: vad bra jobbat av dig som varit drogfri 2år. Har du pratat med din läkare om att du har en ångestproblematik och att det ställer till det för dig? Går du och lämnar prov på Beroendeenheten? Be om att få medicin som lindrar och inte triggar igång ett återfall. Äter du några andra mediciner?


    Tack så mycket!

    Ja, jag har sagt det. Dom vet mycket väl om att jag har problem med ångest och depression. Jag lämna blod och urin prov på psykiatrin som sen skickas på analys. Jag är lite emot anti depressiva mediciner För att jag hört att man kan må så dåligt i början. Jag äter medicin mot min adhd Ritalin. Annars äter jag inget annat alls.
  • Mon 25 Nov 2019 12:10
    #3
    Anonym (Orolig för blodproverna. Hjälp) skrev 2019-11-24 20:53:58 följande:
    Tack så mycket!
    Ja, jag har sagt det. Dom vet mycket väl om att jag har problem med ångest och depression. Jag lämna blod och urin prov på psykiatrin som sen skickas på analys. Jag är lite emot anti depressiva mediciner För att jag hört att man kan må så dåligt i början. Jag äter medicin mot min adhd Ritalin. Annars äter jag inget annat alls.

    Du måste ju se till och få medicinen via sjukvården då, och väl där så ska dom inte behöva säga nått.

    Och inför prov så är det dumt att ta nått som inte är med på ens läkemedelslista.


    Och med sömnen kanske du ska lära dig militärmetoden att somna snabbt.
    Det går ut på lite övningar och avslappning, för kunna sova när man är trött och i fält, fast det skjuts och annat kring en.
    Löser nog knappast alla dina problem, men kanske ett om du har tur.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Alli)
    Mon 25 Nov 2019 12:52
    #4
    Anonym (Orolig för blodproverna. Hjälp) skrev 2019-11-24 20:53:58 följande:
    Tack så mycket! Ja, jag har sagt det. Dom vet mycket väl om att jag har problem med ångest och depression. Jag lämna blod och urin prov på psykiatrin som sen skickas på analys. Jag är lite emot anti depressiva mediciner För att jag hört att man kan må så dåligt i början. Jag äter medicin mot min adhd Ritalin. Annars äter jag inget annat alls.

    Jo de första veckorna kan vara jobbiga men även då kan läkaren skriva ut något ångestdämpande. Du ska inte behöva må så här när du tagit dig ur ett missbruk. Bara det är jobbigt och du har gjort ett bra jobb!. Ritalin kan trigga igång ångest men det brukar gå bättre med Elvanse. Ge inte upp utan på läkaren igen så du får hjälp.
  • Anonym (Alli)
    Mon 25 Nov 2019 12:55
    #5

    Har du problem att sova så hör om att få Quetiapin/Ketipinor. Det är en antipsykosmedicin men kan även tas vid sömnproblem.

  • Anonym (Kansk­e vänta lite)
    Tue 26 Nov 2019 12:00
    #6

    Jag tänker så här att kanske ska du vänta lite med att ta det där körkortet tills du fått ännu bättre ordning på ditt liv.

    Jag skulle inte gärna vilja möta någon på vägarna som tagit medicin, som kan påverka körförmågan, som inte skrivits ut av en läkare.

    Jag skulle inte gärna vilja möta någon som får hallucinationer på grund av att man är så totalt uttröttad eftersom man inte kunnat sova.

    Hur tänker du själv kring det? Jag är säker på att du varken vill skada dig själv eller någon annan i trafiken. Tänk om ett litet barn springer ut framför din bil just den där dan du tagit den där medicinen som försämrar din reaktionsförmåga och att du kör på det där barnet. Skulle du kunna leva med det?

  • Anonym (Kansk­e vänta lite)
    Tue 26 Nov 2019 12:06
    #7

    Du bör inte köra bil eller använda maskiner förrän din behandling med Imovane är avslutad, eller till dess man har fastställt att din förmåga inte är nedsatt. Effekten kan även kvarstå till dagen därpå.


    Biverkningar av Imovane som kan påverka din förmåga att köra bil är:


    Trötthet och dåsighet efterföljande dag (residual somnolens)



    Yrsel



    Minnesluckor (anterograd amnesi)



    Nedsatt koncentrationsförmåga



    Risken för att du drabbas av ovanstående biverkningar är större om du druckit alkohol och om du inte fått tillräckligt med sömn.


  • Anonym (Missb­rukare­n)
    Tue 26 Nov 2019 12:17
    #8

    Vad tragiskt att du får en massa tips på nya läkemedel, när du kämpat så länge för att bli kvitt ett beroende.

    Jag har själv missbrukat i många år. Det går inte att ta en tablett eller prova sig fram med en massa när grunden till problemet finns kvar. Man måste lära sig att tänka om. Du har säkert redan blivit erbjuden flera olika sorters terapi och behandlingar. Vilket har funkat bäst tycker du?

    2år är ofta gränsen där det är lätt att tappa hoppet och börja med något annat destruktivt. Läs forum så ser du att Mpnga får återfall just efter 2år. Då tror man att man kan ta något litet och ändå inte falla tillbaka. Det är nolltolerans som gäller. För evigt!

    Inga nya destruktiva saker eller substanser kan ersätta grunden till varför du inte kan sova. Ångest är dina egna undantryckta känslor. Lyssna inåt.

    För att svara på din fråga så kommer blodproverna du tar inte att visa att du tagit en Imovane.

  • Anonym (Missb­rukare­n)
    Tue 26 Nov 2019 12:22
    #9
    Anonym (Kanske vänta lite) skrev 2019-11-26 12:06:00 följande:

    Du bör inte köra bil eller använda maskiner förrän din behandling med Imovane är avslutad, eller till dess man har fastställt att din förmåga inte är nedsatt. Effekten kan även kvarstå till dagen därpå.


    Biverkningar av Imovane som kan påverka din förmåga att köra bil är:

    Trötthet och dåsighet efterföljande dag (residual somnolens)

    Yrsel

    Minnesluckor (anterograd amnesi)

    Nedsatt koncentrationsförmåga

    Risken för att du drabbas av ovanstående biverkningar är större om du druckit alkohol och om du inte fått tillräckligt med sömn.
    Har man missbrukat benzo så har en Imovane ingen kvarvarande effekt. Är man missbrukare så har man förstört receptorerna i kroppen så man kräver väldigt höga doser för att få effekt.

    Det är värre med atarax och melatonin som har betydligt längre halveringstid. Sömnbristen motsvarar rattfylla. Så visst att man kan tänka på det innan man sätter sig bakom ratten. Men Ts väntar in sitt tillstånd för att få övningsköra, hon kör inte än. Innan allt är klart så finns det inga spår kvar av Imovane
Svar på tråden Lämnar blodprov för tidigare alkoholmissbruk. Letar dom efter annat?