• Anonym (Skattebetalare)

    Är det inte dags att börja dra tillbaka medborgarskap?

    I och med den extrema skandalen med den irakiska ministern som har dubbelt medborgarskap och blåst Sverige på skattepengar i flera år... När kommer lagen som drar tillbaka medborgarskapet för såna som han och hans familj? Har inte hört ett ljud om några såna krav. Är så less på att politikerna kan strössla med svenska skattepengar hur oansvarigt som helst.

  • Svar på tråden Är det inte dags att börja dra tillbaka medborgarskap?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 12:11:17 följande:
    Läsa och förstå är en svår konst men du kan börja med att läsa trådstarten och fundera på vad detta betyder "som drar tillbaka medborgarskapet för såna som han och hans familj"

    Om det inte är att straffa en hel familj för en persons brott vad är det då?
    Frågan är om varför någon av dem fick medborgarskap eller ens uppehållstillstånd, oavsett brott. De lever ju fint i Irak, så något asylskäl verkar ju inte ha funnits.
  • Anonym (.)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-11-26 22:44:15 följande:
    Frågan är om varför någon av dem fick medborgarskap eller ens uppehållstillstånd, oavsett brott. De lever ju fint i Irak, så något asylskäl verkar ju inte ha funnits.
    Kan du svara på frågan nu?
  • MaryEllen

    För att undvika missförstånd vill jag börja med att klargöra att jag tycker att det är horribelt att en person har fått bidrag i Sverige samtidigt som han uppenbarligen har varit minister i ett annat land.

    Men jag undrar vad alla som säger att det svenska medborgarskapet ska dras tillbaka tänker att det ska göra.

    Rätten till sjukpenning, pension, barnbidrag och i princip de flesta bidrag är inte avhängig av medborgarskap utan av var du är socialförsäkrad. De allra flesta är socialförsäkrade i det land där de bor eller arbetar, oavsett vilket medborgarskap de har. Merparten av alla människor bor och arbetar i samma land, så för de allra flesta är det ganska enkelt att avgöra vilket lands socialförsäkring de ska tillhöra. Bor du i Sverige har du rätt till t.ex. föräldrapenning på grundnivå, arbetar du här har du rätt till sjukpenning/föräldrapenning på sgi-nivå - alltså ersättningen är beroende av vad du har för inkomst. Pension är en liten specialare eftersom den oftast tjänas in i arbetslandet, vilket gör att man sen har rätt till pension från det landet även om man har flyttat därifrån för många år sedan.

    För att ha rätt till ?gratis? sjukvård i Sverige ska du vara bosatt här. En utländsk medborgare som bor i Sverige har alltså rätt till gratis sjukvård, medan en svensk medborgare som är utvandrad sedan 40 år får betala för sjukvård i Sverige om hen kommer hit på besök. (Flyttar personen däremot tillbaka och bosätter sig här på nytt har hen rätt till gratis sjukvård igen från och med bosättningen.)

    Nej - jag tycker inte att det är rätt att man utnyttjar set svenska välfärdssystemet. Men väldigt få av de problem som fallet med den irakiske ministern sätter ljuset på, och även de som har lyfts i tiden, blir inte lösta av att man drar in folks medborgarskap. Möjligheten till bidrag hänger väldigt sällan på medborgarskapet. (Jag kan spontant inte komma på ett enda bidrag som är förbehållet svenska medborgare.)

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 23:09:29 följande:
    Kan du svara på frågan nu?
    Ge mig exakta frågan en gång till, så svarar jag. (Eller vilket nummer med frågan har.)
  • Anonym (.)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-11-27 09:31:01 följande:
    Ge mig exakta frågan en gång till, så svarar jag. (Eller vilket nummer med frågan har.)
    Om det inte är att straffa en hel familj för en persons brott vad är det då?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 09:44:18 följande:
    Om det inte är att straffa en hel familj för en persons brott vad är det då?
    Varför skulle man dra tillbaka uppehållstillståndet för hela familjen?
    Och om de är beroende av hans uppehållstillstånd så borde väl han tänkt på det innan han agerade som han gjorde? Hans familj är ju HANS inte statens och det är ju jävligt fel om folk ska slippa ta konsekvenser för sitt agerande bara för att andra är beroende av honom?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 09:44:18 följande:
    Om det inte är att straffa en hel familj för en persons brott vad är det då?
    Jag svarar då att eftersom hela familjen tydligen kan bo i sitt hemland utan problem, så saknas skäl till uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap.

    Detta oberoende av diverse brott.

    Det är inget straff. Det är korrekt hantering av asylärenden.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Torka tårarna) skrev 2019-11-26 21:53:43 följande:
    De flesta av dem röstade för detta. Noll konsekvenstänkande.  De har inte insett att det inte går att ta hit hundratusentals människor som vi andra ska försörja utan att det får konsekvenser.
    Nja, nu ska vi inte blanda ihop girighet och nyliberalism med invandring. ALLA problem i Sverige beror inte enbart på invandring, vi har gott om helsvenska Svin med. Flera av dem har sedan flyttat utomlands för att njuta av pengarna de roffat åt sig på samhällets bekostnad.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Torka tårarna) skrev 2019-11-26 21:53:43 följande:
    De flesta av dem röstade för detta. Noll konsekvenstänkande.  De har inte insett att det inte går att ta hit hundratusentals människor som vi andra ska försörja utan att det får konsekvenser.
    Jag skulle snarare vilja påstå att de som röstade FÖR en utförsäljning av allmännyttan får skylla sig själva när de bli sparkade. Vad hade de förväntat sig?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (sådär) skrev 2019-11-27 12:32:45 följande:

    Jag skulle snarare vilja påstå att de som röstade FÖR en utförsäljning av allmännyttan får skylla sig själva när de bli sparkade. Vad hade de förväntat sig?


    En utförsäljning av allmännyttan har gjort varken till eller från för antalet bostäder. Det har helt enkelt byggts för få bostäder de senaste decennierna.
Svar på tråden Är det inte dags att börja dra tillbaka medborgarskap?