• mariaterese

    Läsvanor med dina barn

    Hej alla föräldrar!
    Jag har hört att det är viktigt att läsa med sina barn för att de ska få intresse för att läsa och bättre ordförråd. 
    Hur gör ni med era barn? Läser ni ihop? Hur hittar ni tid till det?

    //Stressad


    läsa
  • Svar på tråden Läsvanor med dina barn
  • Anonym (Anonym)

    Tyvärr läser vi inte sagor för vårt barn men han har pekböcker av olika slag som alltid finns framme och som han vill använda flera dagar i veckan. Jag skulle gärna läsa för honom men han vill bläddra själv och det finns stor risk att han river sönder dem istället.

    Mitt tips är godnattsagor, då får ni en fin stund tillsammans på kvällen och en mjuk avrundning innan det är dags att sova :)

  • Anonym (Anonym)

    Just det, han är 2,5 år förresten. I takt med att han blir äldre kommer vi att ha godnattsagor och kanske även en lässtund under dagen.

  • syntharen

    Jag har 3 barn, pojke 9 år, pojke 3 år och flicka 10 mån. Vi läser en del tillsammans. Just nu är jag föräldraledig så det finns mer tid över. Men vi har alltid läst godnattsaga även när vi föräldrar båda jobbade. Det finns det väl alltid tid till? Jag tycker att 10 min borde finnas över för alla föräldrar att läsa för sina barn. Det är jätteviktigt.

    Böcker med tjocka sidor är ett tips till barn som vill bläddra själv men som är lite oförsiktiga. Även om det är bilderböcker utan text så kan man prata om bilderna eller hitta på egna sagor.

  • Elin P

    Läser dagligen minst någon barnbok, ofta flera, för 2-åringen. Läser också för 8-åringen några gånger per vecka tex Sune-böckerna, något kapitel per gång.

    Att läsa någon barnbok tar ju väldigt kort tid, tex Totte och Emma som 2-åringen gillar. Den tar 5 minuter per bok att läsa. Är ju inte frågan om att man inte hinner. Vi har en korg med böcker vid soffan så det blir att man läser lite då vi sätter oss där. Gällande 8-åringen försöker jag ta mig den tiden i samband med läggning. Tycker att läsning är väldigt viktigt och prioriterat för oss.

  • annabellelee

    Vi läser ofta, dels under dagen för att varva ner och ta en lugn stund, dels vid insomning.

    Vi är ofta på biblioteket och hittar olika böcker. Hur gamla är barnen (om du vill ha tips)?

  • Barbro45

    Nu har jag vuxna barn men vi högläste gör dem från det att de var ungefär två år, det var lite olika när de började klara av att sitta en liten stund och lyssna. Det var kanske lättare förr när det inte var någon konkurrens från mobiler och iPad. Vi läste för dem upp till dess de var tio år ungefär. De tyckte att det var trevligt att vi läste för dem, en lugn stund tillsammans. Båda två läste rätt mycket själva allteftersom de blev äldre och de läser nu också för sina barn.

    Jag läste om undersökning vad det var som gjorde att barn började läsa på egen hand och fortsatte med det under hela skoltiden, det var att de såg att föräldrarna läste. För pojkarna var det speciellt viktigt att de fick se sin pappa sitta och läsa. Viktigt med förebilder, barn gör inte som vi säger utan de hör som vi gör.

  • LaFontaine

    Vi läser dagligen för treåringen och har gjort så sen hon var bebis. Nu är hon inne i en period när sagorna ska vara lite längre och gärna lite läskiga och har snöat in på bröderna Grimm och speciellt på Hans och Greta. Alfons är en annan favorit, liksom Lasse Berghagens böcker om barnbarnet Filippa som är lätta att känna igen sig i och väldigt mysiga och för vuxna läsare.

    Av oklar anledning vägrar hon numera att man läser i sängen, men vi läser i samband med nattning i soffan och gärna nån gång till under dagen. När vi ska vila på helgerna har vi börjat med att lyssna på ljudbok som också blivit en stor hit här hemma. Det finns massa bra ljudböcker på Spotify!

  • Mrs Moneybags

    Läser varje kväll innan det är dags att sova för min 8-åring och har så gjort sedan dag 1 (mer eller mindre...).

    Vi går till bibblan och lånar olika kapitelböcker som han gillar. 

    Det blir väl 20 minuters läsning dagligen. Sedan läser han själv också numera. Båda varianterna är bra, tror jag. Det främjar anknytning och utvecklar språket. Vi pratar om ord och deras betydelse och det stimulerar fantasin. 

  • Annita

    Jag har läst för mina barn sedan de var bebisar - eller från början var det rim, ramsor och sånger i böckerna. Vi gick på babysång också, så det var mycket sång och rytm i början.

    När de blev lite större blev det korta pekböcker, sen bilderböcker som blev längre och längre och så kapitelböcker så småningom. Vi lånade på biblioteket, var med i en bokklubb, de fick böcker i present och jag hade böcker kvar från när jag var liten. I bilderboksåldern gick det åt mycket böcker, vi lånade kassvis på bibblan, kanske 10-15 böcker per lån.

    När de var runt 3-6 år läste vi nog som mest, minst en timme varje kväll. Det tog lite väl mycket tid, men jag hade svårt att begränsa och barnen protesterade när jag sa att vi skulle sluta läsa: "en bok till!", "ett kapitel till!"

    Nu är de i yngre tonåren och de läser tyvärr väldigt lite för närvarande. De har väl alldeles säkert fått bättre ordförråd och fantasi av att vi läste så många böcker, men framförallt hade vi väldigt mysigt och roligt!

    Förresten läser även jag väldigt lite för närvarande. Jag ska inte påstå att jag inte har tid, däremot saknar jag rätt sinnesstämning. Så är det väl för många barn och ungdomar också skulle jag tro.

Svar på tråden Läsvanor med dina barn