• Tue 26 Nov 2019 11:04
    374 visningar
    10 svar
    10
    374

    Hjälp mig reda ut i "bli med barn" djungeln

    Hejsan! Jag och min sambo planerar att bli gravida och har försökt i ungefär 2 månader. Jag har väldigt regelbunden mens och har loggat den m.h.a appar länge. Den är så punktlig att jag i princip kan säga vilket klockslag den kommer på. 

    Denna månaden använde jag mig av ÄL-tester. Jag testade varje dag som appen visade att jag var fertil och strecket blev starkare och starkare. Den dagen appen sa att min ÄL skulle vara var strecket helt borta. Från att ha varit nääära lika starkt, men ändå inte samma, till att helt försvinna! Vad innebär detta? Missade jag min ÄL eller är de en stegring? vad är ens en stegring? Jag är en sånn nybörjare på allt sånt här. Vi hade iallafall sex alla mina fertila dagar förutom dagen de inte kom ett streck alls. 

    Nu är jag BIM-6 och fick en blödning. Bara lite först en rosa flytning och senare lite bruna flytningar. Detta kombinerat med molvärk i magen men som liksom är koncentrerat till en sida av nedre magen och inte i hela. Är detta kanske en såkallad nnidblödning? Jag har nämligen haft cellförändringar och nu oroar jag mig över att jag istället fått cancer pågrund av mellanblödningar utan oregelbunden mens? Vad tror ni? och isåfall när kan man testa en graviditet? 


    Tacksam för hjälp! 

  • Svar på tråden Hjälp mig reda ut i "bli med barn" djungeln
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 26 Nov 2019 13:16
    #1

    Jag har precis satt mig in i allt det där med ÄL-tester och det är verkligen en djungel, och inte är de pålitliga heller! Jag kan rekommendera digitala tester, där kan man se extremt tydligt vad som är vad. ClearBlue har ett tiopack som visar de fyra mest fertila dagarna, kostar strax under 400:- men kan vara värt.

    Kör man stickor ska testlinjen vara minst lika stark som kontrollinjen, som i princip reagerar på normalmängden hormoner. Stickorna visar inte direkt ÄL som man lätt kan tro utan hormonstegringen som sker innan ÄL, så om det är positivt ska man ha sex inom 48 timmar.

    I övrigt: ägget lever ca 12 timmar men spermierna ca tre dagar så har man sex minst varannan dag borde man pricka in rätt, oavsett när man har ÄL eller använder tester. Om man sedan inte blir gravid ändå beror det på andra orsaker men åtminstone inte på att man skulle ha missat sin chans.

    Eftersom din kropp är så pålitlig skulle jag lyssna mycket på den. Det du upplever nu kan faktiskt vara ÄL! Man kan mycket väl få småblödningar just då, och lite magvärk.

    Lycka till!

  • Anonym (S.I)
    Tue 26 Nov 2019 14:55
    #2

    En app kan inte veta iförväg när du är fertil eller har ägglossning. Det får du reda på bland annat genom att kolla dina flytningar. Ägglossningstester är svåra att använda tycker jag, din lh-topp kan komma och försvinna fort och därav svårt att hinna bekräfta med ett test. Men du kan utgå från att din ägglossning kan ha skett mellan det starkaste strecket och blankt test.

    Men nu ha rju haft sex ofta och när strecken varit som starkast och de tkan absolut vara tillräckligt.

    Sen tycker jag att ägglossningstest är stressande och din ägglossning blir lätt påverkad av stress (kan förskjuts eller inte komma alls.)

    Lycka till!

  • Tue 26 Nov 2019 15:09
    #3

    Tack för svar! jag fattar att appen inte vet min fertilitet men tänker att den kanske är bra på att ge en något sådär indikation på ÄL. Ska inte använda ÄL-tester mer för jag blir bara stressad och förvirrad. Men nu är jag mest bara orolig för den här blödningen. Är så rädd att någonting är knasigt. Någon som fått liknande blödningar? ALDRIG fått någon mellanblödning tidigare. 

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 26 Nov 2019 15:11
    #4

    Jag fick en pytteblödning under min förra ÄL och blev väldigt förvirrad eftersom jag nog aldrig haft det innan. Läste online att det är helt normalt om det händer.

  • Anonym (Nid)
    Tue 26 Nov 2019 15:21
    #5
    hannapepe skrev 2019-11-26 15:09:18 följande:

    Tack för svar! jag fattar att appen inte vet min fertilitet men tänker att den kanske är bra på att ge en något sådär indikation på ÄL. Ska inte använda ÄL-tester mer för jag blir bara stressad och förvirrad. Men nu är jag mest bara orolig för den här blödningen. Är så rädd att någonting är knasigt. Någon som fått liknande blödningar? ALDRIG fått någon mellanblödning tidigare. 


    Det kan ju vara en nidblödning men också en mellanblödning. Svårt att säga på rak arm men köp hem ett pålitligt test, typ clearblue som visar tydligt och testa 1-2 dagar efter bim.

    Jag har blivit lätt gravid 3 gånger (1a försök) men efter 3e gången (tidigt missfall) så köpte jag det äl-test som anonym anonym nämner ovan, clearblue advanced. Jag hade aldrig använt det förr men ville se om min ägglossning kom igång ordentligt efter missfallet.

    Man får med 10 teststickor och den visar glad blinkande gubbe 2-4 dagar innan ägglossning (då blir det fast glad gubbe). Jag och min sambo hade sex alla dagar som den blinkade och när den glada gubben kom. Är nu i v.33 :)

    Har en regelbunden mens på 28 dagar och äl brukar vara mellan dag 13-15 och stickorna stämde rätt bra överens. Började blinka dag 11 och hade ägglossning dag 15.

    Om du inte vill köpa tester så börja ha sex strax efter mens och ha sex varannan dag ett tag framöver. Spermierna överlever ju några dagar i livmodern också :)
  • Tue 26 Nov 2019 20:37
    #6

    Testade nu med clearblue advanced och ingen ÄL, testade även med ett "testa tidigt test" och inget där heller. Räknade dock att jag bör vara äl+9 vilket kanske är för tidigt för ett sånt test också? 

    Har riktigt molande värk på vänster sida i nedre magen nu. Ingen blödning längre men liiiiiite bruna flytningar. Rosa var dom i förrgår. Men är ändå orolig får nog gå till GYN om det blir mens om ett par dagar och kolla varför jag har mellanblödningar. Borde man boka tid hos gyn eller bm? 

  • Anonym (!)
    Tue 26 Nov 2019 21:56
    #7

    Men släpp alla ÄL-tester och appar. Ha sex varannan dag. Det kan ta upp till ett år att bli gravid, så ta det lugnt. 

  • Anonym (Inga flytni­ngar)
    Wed 27 Nov 2019 07:22
    #8
    Anonym (S.I) skrev 2019-11-26 14:55:55 följande:

    En app kan inte veta iförväg när du är fertil eller har ägglossning. Det får du reda på bland annat genom att kolla dina flytningar. Ägglossningstester är svåra att använda tycker jag, din lh-topp kan komma och försvinna fort och därav svårt att hinna bekräfta med ett test. Men du kan utgå från att din ägglossning kan ha skett mellan det starkaste strecket och blankt test.

    Men nu ha rju haft sex ofta och när strecken varit som starkast och de tkan absolut vara tillräckligt.

    Sen tycker jag att ägglossningstest är stressande och din ägglossning blir lätt påverkad av stress (kan förskjuts eller inte komma alls.)

    Lycka till!


    Det där med flytningar kan också det vara svårt, och då kan man behöva andra ?hjälpmedel?. Ex jag hade inga ägglossningsflytningar överhuvudtaget och jag blev ändå gravid. Hade jag inte tagit test hade jag inte haft någon aning om att ägglossningen var på gång. :)
  • Anonym (B)
    Wed 27 Nov 2019 07:44
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-26 13:16:22 följande:

    Jag har precis satt mig in i allt det där med ÄL-tester och det är verkligen en djungel, och inte är de pålitliga heller! Jag kan rekommendera digitala tester, där kan man se extremt tydligt vad som är vad. ClearBlue har ett tiopack som visar de fyra mest fertila dagarna, kostar strax under 400:- men kan vara värt.

    Kör man stickor ska testlinjen vara minst lika stark som kontrollinjen, som i princip reagerar på normalmängden hormoner. Stickorna visar inte direkt ÄL som man lätt kan tro utan hormonstegringen som sker innan ÄL, så om det är positivt ska man ha sex inom 48 timmar.

    I övrigt: ägget lever ca 12 timmar men spermierna ca tre dagar så har man sex minst varannan dag borde man pricka in rätt, oavsett när man har ÄL eller använder tester. Om man sedan inte blir gravid ändå beror det på andra orsaker men åtminstone inte på att man skulle ha missat sin chans.

    Eftersom din kropp är så pålitlig skulle jag lyssna mycket på den. Det du upplever nu kan faktiskt vara ÄL! Man kan mycket väl få småblödningar just då, och lite magvärk.

    Lycka till!


    Spermierna lever längre än så.

    Ts. Varför håller du på med ägglossningstester om din mens kommer som en klocka och ni knappt börjat försöka bli gravida? Förstår verkligen inte.
  • Wed 27 Nov 2019 12:49
    #10

    Dels för att jag inte tror jag kommer vilja eller orka ligga varannan dag hela månaden och är inte säker på att ägglossningen kommer när den bör trots regelbunden mens. Har ganska kort cykel (25 dagar) och vill väl bara då kunna dubbelkolla att vi prickar rätt. 

    Men nu är de ju mest mellanblödningen som oroar mig inte om vi kan bli gravida eller inte! Men jag ska kämpa vidare! 

Svar på tråden Hjälp mig reda ut i "bli med barn" djungeln