• Koncentration

Hur gör man ''såsen'' egentligen?

Hej!

När man tillexempel skall göra en kycklingcurry, räcker det i princip att bara hälla grädde för att det skall bli det där goda ''såsen''. Jag vill börja laga mer avancerad mat och älskar när man häller sådana där ''sås'' till ris och pasta. Men jag vet inte hur man gör en sådan där krämigsås. Häller man bara grädde i princip?

Nu pratar jag inte enbart om kycklingcurry recept utan all sort som har sådan där ''sås'' att göra. Jag pratar inte heller om en vattnig sås.

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?
  • Koncentration
    myskmalva skrev 2019-12-01 17:31:02 följande:

Vad stekte du för något?

Köttfärs och ville att det skulle bli sås. Tänkte att det kunde bli smarrigt.

Var det, det som vart knas över det hela?

Räcker matgrädde för att det skall bli en sås?

• klyban
    Koncentration skrev 2019-12-01 17:32:39 följande:

Smakade du på såsen?
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • kalmarpiraten

När jag gör kycklingcurrysås (eller kycklingsås rent allmänt) så, förutsatt att jag gör på en hel färsk kyckling, så plockar jag bort allt ätbart kött och sedan tar jag hela "skelettet" som blir över och lägger det i en gryta med vatten och kokar det ca 15 minuter. Silar sedan skyn och låter den koka ner och använder den som bas till den kommande såsen tillsammans med grädde. När sedan såsen är klar så lägger jag ner det bortplockade ätbara köttet i den heta såsen.

Blir supergott!  Hjärta

• myskmalva
    Köttfärs och ville att det skulle bli sås. Tänkte att det kunde bli smarrigt. Var det, det som vart knas över det hela?   Räcker matgrädde för att det skall bli en sås?

Ja, om det är tillräckligt mycket grädde. Som sagt så kan den koka bort av värmen i stekpannan. Man får hålla koll och fylla på med lite vatten ifall det är på väg att bli för torrt.
  • Koncentration

Jag gjorde sås igår och det kändes bra. Jag önska dock att den var lite mer tjockare. Hur kan jag få den att bli mer tjockare? :)

• Aniiee
    Koncentration skrev 2019-12-03 09:34:11 följande:

Jag gjorde sås igår och det kändes bra. Jag önska dock att den var lite mer tjockare. Hur kan jag få den att bli mer tjockare? :)

Låt den puttra längre.
    I have a growing lack of disgust for you
  • klyban
    Koncentration skrev 2019-12-03 09:34:11 följande:

Alternativt någon redning tillsatt.
    Vanliga såser föredrar jag mjöl och smör blandat.

Rena gräddsåser, de är bara puttra en stund.
    Som man säger, en bra sås reder sig själv.  Flört

• Linda5

Använder du matgrädde så är det svårt att få det tjockt genom att bara koka ner det.
    Äkta vispgrädde funkar att koka ihop lite såsigt.
    Vill man ha en tjockare sås så brukar en redning vara bäst.
    Kokar man vispgrädde för länge är risken stor att det skär sig.
    Läs Klybans inlägg det låter avanserat när han skriver men han har helt rätt och bara du vågar prova ett par gånger så kommer du få bra resultat om du följer hans tips.
    Lycka till

• klyban
    Linda5 skrev 2019-12-09 13:21:32 följande:
    Använder du matgrädde så är det svårt att få det tjockt genom att bara koka ner det.
    Äkta vispgrädde funkar att koka ihop lite såsigt.
    Vill man ha en tjockare sås så brukar en redning vara bäst.
    Kokar man vispgrädde för länge är risken stor att det skär sig.
    Läs Klybans inlägg det låter avanserat när han skriver men han har helt rätt och bara du vågar prova ett par gånger så kommer du få bra resultat om du följer hans tips.
    Lycka till

Ska tillägga jag svara gärna på frågor för reda ut det som inte är så begripligt.
    Ser det som ett första steg till en bra sås,, ingen komplett guide.
    Därav fråga bara, så får man se om jag har någon erfarenhet av frågan.

Men det finns annars två bra såsböcker av Atlantis och såsboken och Nya såsboken.
    Har aldrig använt några recept i dessa, men väl gett mig mycket idéer om sås.

• Linda5
    klyban skrev 2019-12-09 13:45:09 följande:

Ska tillägga jag svara gärna på frågor för reda ut det som inte är så begripligt.
    Ser det som ett första steg till en bra sås,, ingen komplett guide.
    Därav fråga bara, så får man se om jag har någon erfarenhet av frågan.

Men det finns annars två bra såsböcker av Atlantis och såsboken och Nya såsboken.
    Har aldrig använt några recept i dessa, men väl gett mig mycket idéer om sås.

Ja dom är bra och tydliga.
    Har bägge själv. 
    Lärde mig dock grunderna i ett kompendie för alla grunder i matlagningen när jag gick restaurangskolan. 
    Använder mest mina kokböcker ca700st för att få inspiration :)))
  • klyban
    Linda5 skrev 2019-12-09 14:17:57 följande:
    Ja dom är bra och tydliga.
    Har bägge själv. 
    Lärde mig dock grunderna i ett kompendie för alla grunder i matlagningen när jag gick restaurangskolan. 
    Använder mest mina kokböcker ca700st för att få inspiration :)))

Hehe, jag slängde alla mina kokböcker nästan.
    Men sparade par pärlor, och det är dessa såsböcker helt klart.

Det mesta har jag i huvudet, helt utan recept.
    Därför har jag ofta problem att återge recept i detalj, då när man smakar sig fram så blir det en del justeringar.
    Den som justeras en hel del, är rödvinssås, speciellt om man inte använder samma vin och årgång varje gång.

700st det var ett par :D
    Men det är rätt skoj titta på bilder och smaka av dom i huvudet, för jag har många idéer ifrån dom och sen eget.

Det roligaste i maten dock, det är när man träffar på recept man har svårt och förstå hur det smakar.
    Och sen när man tillagat det och äter, så smakar det extremt jävla bra.
    Collard greens är en sådan rätt och med rökt kalkonben, förstod det var gott, men inte så gott.

• MsM84

Ts, först så får du bestämma dig för vad du vill göra. Ska du göra en gryta så har du i vätska (t ex grädde eller krossade tomater) tillsammans med kött/fisk och ev grönsaker. Vill du ha en sås får du bestämma dig för vad för sås du ska göra, ska den vara gjord på grädde behöver du grädde och någon smaksättning. Enklaste såsen jag vet: en burk creme fraiche värms i en kastrull med en halv tärning grönsaksbuljong och lite salt och peppar. Klar när den har värmts ordentligt och buljongen har smält ordentligt ( tänk på att röra runt ofta). Vill du göra currysås får du ha t ex grädde, curry och andra kryddor i.
  • Koncentration

TACK FÖR ALLA TIPSEN!!!

Jag kan nu inte låta bli att hälla i matlagningsgrädde till maten. Nu känns det verkligen som om jag gör riktig mat. Istället för att ständigt köpa frysta köttbullar och burgare. Nu blir min mat mycket roligare och någonting som blir ännu mer trevligare att bjuda på kompisar till middag.

STORT TACK!!! Skrattande

• klyban

Här har du en enkel och god och inga mejerier.

Fräs lök och vitlök i olja i 10min utan ta färg.
    Tillsätt en burk bra krossade tomater, Mutti är en bra sort.(Eller vilka hela kons. tomater som helst)
    rör om och sänk tempen, och när det sjuder lätt, så ska man sjuda i MINST 20min till.(men par timmar är bättre, dock inte måste.)

Sen tillsätter man ca 1 sockerbit per burk tomater(det gör man för balansera upp syran lite)
    Sen smakar man av med salt och peppar och avslutar med att mixa allt med mixer.
    Denna tomatröra blandas in i spagetti som man redan har gett en del parmesan och blandat.
    Avsluta med mer parmesan och svartpeppar på tallriken.

Och är en rätt som ska ätas samma sekund den är klar, då den smakar allra bäst då.

Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?