• Koncentration

Hur gör man ''såsen'' egentligen?

Hej!

När man tillexempel skall göra en kycklingcurry, räcker det i princip att bara hälla grädde för att det skall bli det där goda ''såsen''. Jag vill börja laga mer avancerad mat och älskar när man häller sådana där ''sås'' till ris och pasta. Men jag vet inte hur man gör en sådan där krämigsås. Häller man bara grädde i princip?

Nu pratar jag inte enbart om kycklingcurry recept utan all sort som har sådan där ''sås'' att göra. Jag pratar inte heller om en vattnig sås.

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?
  • klyban
    klyban skrev 2019-11-28 17:33:14 följande:

Har du en fråga om detta som du vill ha reda nått om?

I currygrytor, så har en del vatten, och reder av med maizena är brukligt på den typen.
    Och hur stor andel grädde och vatten, det beror på vilken typ man vill ha, mycket grädde förhållande till vatten, kan göra den lite sliskig i mitt tycke.
    Och sak man ha mycket grädde, så bör man även komma med citron/syra i rätten.
    För det hjälper att få bort känslan av att det är mäktigt pga all grädde.

Champinjoner valnötter och jalapeño älskar vara kompis med kyckling och citron i currygrytor.
    Man kan ha rostade valnötter eller andar nötter som tillbehör, och rostade kokosflingor flyter ofta currygrytor.

Inte sliskigt, det var inget bra ordval, mäktigt och tungt är mer beskrivande.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Aniiee
    klyban skrev 2019-11-28 17:13:28 följande:
    Har du en fråga som har med mat och göra?
    Nej.

Men det var väldigt upplysande =)
    I have a growing lack of disgust for you
  • klyban
    Aniiee skrev 2019-11-28 17:45:33 följande:
    Nej.

Men det var väldigt upplysande =)
    Tack, jag svarar gärna på matfrågor.
    Och förstår man inte, så fråga bara, jag svara gärna.
  • Koncentration

Jag försökte göra en sås häromdagen. Medan jag stekte maten så la jag i grädde. Det blev ingen sås.

Vad kan jag lägga i? Jag trodde matgrädde skulle göra så att det skulle bli en sås...

• Koncentration

Jag hade tänkt göra kycklingcurry senare under dagen eller kvällen. Men jag vet inte alls om jag vågar börja om jag inte vet hur man gör såsen. Jag vill ha den i den där goda grytan/såsen :)

• myskmalva
    Koncentration skrev 2019-12-01 15:40:56 följande:
    Jag försökte göra en sås häromdagen. Medan jag stekte maten så la jag i grädde. Det blev ingen sås. Vad kan jag lägga i? Jag trodde matgrädde skulle göra så att det skulle bli en sås...

Hällde du grädden i stekpannan medan du stekte? Grädden består ju till större delen av vatten, och värmer man vatten för mycket så kokar det bort. Jag skulle tro att det var det som hände. Tillsätt grädden det sista du gör, och späd eventuellt med en skvätt vatten också!
  • klyban
    Koncentration skrev 2019-12-01 15:40:56 följande:
    Jag försökte göra en sås häromdagen. Medan jag stekte maten så la jag i grädde. Det blev ingen sås.

Vad kan jag lägga i? Jag trodde matgrädde skulle göra så att det skulle bli en sås...
    Och vad blev det?
  • Koncentration
    klyban skrev 2019-12-01 16:01:45 följande:
    Och vad blev det?
    Jag använde bara matgrädde. Det blev ingenting, hände ingenting. Blev i princip bara färgbyte i princip.Ingen sås i alla fall.
  • klyban
    Koncentration skrev 2019-12-01 17:19:43 följande:
    Jag använde bara matgrädde. Det blev ingenting, hände ingenting. Blev i princip bara färgbyte i princip.Ingen sås i alla fall.

Ja, låter som första steget, deglacering, dvs tar smak ur pannan som sitter fast.

Sen får man tillsätta lite mer.
    Smakade du på "såsen"?
  • myskmalva
    Koncentration skrev 2019-12-01 17:19:43 följande:

Vad stekte du för något?
Svar på tråden Hur gör man ''såsen'' egentligen?