• Psykologi

    Hur hjälper vi barn med Autism, Adhd eller Add?

    Här kommer en föreläsning som förklarar Autism, Adhd och Add bland annat, på djupet. Så att föräldrar ska kunna få en chans till ackurat information.

    Men även en själv hjälp introduceras för vuxna som har någon av dessa diagnoser. 


    ">



  • Svar på tråden Hur hjälper vi barn med Autism, Adhd eller Add?
  • AndreaBD
    Psykologi skrev 2019-11-28 11:14:06 följande:

    Här kommer en föreläsning som förklarar Autism, Adhd och Add bland annat, på djupet. Så att föräldrar ska kunna få en chans till ackurat information.

    Men även en själv hjälp introduceras för vuxna som har någon av dessa diagnoser. 


    ">


    Allvarligt? Jag lyssnade med möda på 10 minuter. Inte bara att killen pratar så tråkigt och rörigt att man knappt orkar lyssna, men det han berättar är ju bara flummiga egna teorier som inte alls är belagda. Verkar inte vara värt att lyssna på. Och jag har befattat mig mycket med ämnet. 
  • Psykologi

    Du försöker bara få läsare att inte vilja få tillgång till ackurat information,genom att skriva som du gör, de förklaras också i föreläsningen varför många runt om internet gör så också. Ni har inget att vinna på de, tvärt om. 

  • Psykologi

    De som sägs i filmen är vetenskapligt bevisat på högsta nivå, om man läser källhänvisningen som finns i beskrivningen i filmen. I dagens samhälle är det otroligt viktigt att tänka längre och inte dra för snabba slutsatser. 

  • AndreaBD
    Psykologi skrev 2019-11-28 11:29:16 följande:

    Du försöker bara få läsare att inte vilja få tillgång till ackurat information,genom att skriva som du gör, de förklaras också i föreläsningen varför många runt om internet gör så också. Ni har inget att vinna på de, tvärt om. 


    Du, jag jobbar med ungdomar med autism och ADHD och jag har egna barn med NPF. Jag har all intresse i världen att det kommer ut bra information, så att folk blir insatta i ämnet. Men det kan ju vara en bra idé att göra det lite intressantare, det där är tråkigt att lyssna på.

    Har du gjort videon själv? Jag förstår att man kan ha svårt att med strukturen och med att tala lite mera varierat när man har ADHD och AS, men det är något man kan jobba med och bli bättre på. Och om du vill nå ut till folk, så är det bra att tänka på det - folk lyssnar om det är intressant. 

    Och du pratar om information. Men du kommer först igång med information efter ungefär 8 minuter. Tills dess är det bara tom-snack. Om du skulle komma igång med information direkt, så skulle det vara intressantare. 

    Och håll dig till ackurat information då. Jag hörde en eller två saker som inte var så säkra - autism skulle bero på ETT gen, som kan aktiveras? Man har redan hittat omkring ett tusental autism-gener, och man vet inte än om alla dessa skulle behöva aktiveras. 
  • KlantSmurfen
    Håller med Andrea­BD.
    www.youtube.com/watch&v=ARM3zRWWlls

    Autistiska upplever världen mer detaljerat förstått än vanliga människor. Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier. Man kan likna det med att autister upplever världen i 4k:s superdetaljrikedom & normala människor i 1080. Autister utvecklar ett mer detaljerat, definierat sätt att förstå all information ens sinnen & kognition upplever. De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer. Spektrumet spänner över hela mänskligheten, efter autismens högupplösta sinnen kommer sedan högkänsliga människor, det tonas sedan vidare ut i majoriteten/normala. Samhället är inte anpassat för autismens hyperkänsliga sinnen. Samhället är anpassat för att sälja så mycket som möjligt, betala så lite skatt som möjligt & dölja edgen. Autister har en hyper fungerande hjärna med hyper perception & hyper plasticitet. Autister med grövre problematik upplever världen ännu mer detaljerat & är i miljöer som är för otrygga & oförutsägbara för att utvecklas (för mycket sensorisk input). Det går då in i en bubbla (hyper fokusering) för att må bra. Här bör fokus vara på ömhet, kärleksfullt, lugnt bemötande med mjuk röst, fokus på individens specialintressen & styrkor, snarare än vad hen inte kan. Med gradvis ökad svårighetsgrad (gärna redan som 1 åring) i ett lugnt, förutsägbart hem , så kan individen komma ur sin bubbla. Förslagsvis med ena föräldern som personlig assistent i hemmet. Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället. Jobba med förutsägbarhet, lugnt & vänligt bemötande, extra fokus på individens styrkor i kreativt berikande hem. I skolan är det viktigt att få en autistisk förstående mentor som guidar & vid behov en fadder som stöttar på raster, någon av det populärare lite äldre barnen / bodyguard, ersättning i form av ex läxhjälp. Autister slussas in i en värld där övriga befolkningen inte tänker lika detaljerat förstått som autister, det resulterar i att autister gång på gång intalas & tillslut tror att vi inte förstår så bra, eftersom vi lever i ett dominerat icke autistiskt tankesätt, där vår syn/tanke sällan bekräftas i 1080 omgivningen. Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen. Autister måste bara våga tro på sig själva & tänka i sitt egna kreativa tankessätt, för att blomma ut & gradvis genom livet stretcha, den enorma potential till talang autister besitter.
    "Autistiska upplever världen mer detaljerat förstått än vanliga människor."

    Autism and Visual Thought | Temple Grandin
    www.grandin.com/inc/visual.thinking.html



    en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin

    ASD är en funktionsnedsättning bla p.g.a ojämnbegåvningsprofil så några av dessa begåvningar har mycket lägre upplösning, 4k:s superdetaljrikedom när det gäller vissa saker men lägre upplösning när det gäller andra.

    för mycket sensorisk input... vad jag vet så är ASD överkänsliga och har svårt att hantera samma mängd input som övriga klarar utan problem medan HSP är högkänsliga och tar in mer input. Jag brukar se det som att ASD har svårare att processa intryck som ljud medan HSP har bättre hörsel.
    Jag tycker det verkar som du blandat ihop ASD och HSP.

    Vid 6:40 beskriver du 'autistic meltdown' men beror det verkligen på "för mycket sensorisk input"? jag tycker snarare att de inte klarar av att processa informationen/känslor och/eller inte har en "av knapp" och får ett "stress utbrott"/kortslutning.

    (PDF) Sensory processing disorders in children with autism
    www.researchgate.net/publication/230794406_Sensory_processing_disorders_in_children_with_autism

    "Autistiska barn ska därför inte integrera med förskolor innan 6 års ålder (kritisk skyddande fas), utan ska vara hemma i stället"
    Finns det någon forskning på det?
    Det barn med ASD har svårast med är socialt samspel så de behöver träna extra mycket på det, gör man dem inte en björntjänst om de istället ska sitta hemma och träna på "unika förmågor"?

    Det är inte så konstigt om någon som har nedsatt begåvning på vissa saker och som kompensation lägger ner mycket mer tid på andra saker de är bra på också utvecklar en vissa talang för det. Ett av de saker barn med ASD brukar avstå ifrån är att vara social men det beror inte på att de inte vill vara sociala, det beror på att de har svårt att få det att fungera.

    "Som många gånger leder till signifikant sämre självkänsla, utanförskap, ångest & att inte individen utvecklas till sin fulla potential när hen går runt & känner att det är något fel på hen"

    För att de har svårt att förstå andra människor och svårt att förstå socialt samspel & 'mind reading' (nedsatt kognitiv empati)



    Kamouflagekonstnären | Forskning & Framsteg
    fof.se/tidning/2018/9/artikel/kamouflagekonstnaren

    "Autismens perception har genomsnitt cirka 50% mer neuroner aktiverade, bevisat i kvantitativa studier"

    In autism, too many brain connections may be at root of condition: Learning, social issues may reflect neuronal miscommunication - ScienceDaily
    www.sciencedaily.com/releases/2017/11/171102131330.htm

    "De autister med svårast autism, är dom som har potential att utveckla störst begåvning, om dom får leva i rätt miljöer."
    Savantsyndrom är ett neuropsykiatriskt syndrom som innebär en kombination av speciella färdigheter och kognitiva brister. Det är ett samlingsnamn på en grupp symptom, där den diagnostiserade - som inte alltför sällan även har en utvecklingsstörning - utvecklar färdigheter som är minst sagt extraordinära. Dessa extraordinära talanger är nästan alltid kombinerade med en otrolig minneskapacitet där det anmärkningsvärda är förmågan att minnas detalje

    sv.wikipedia.org/wiki/Savantsyndrom
  • KlantSmurfen
    Psykologi skrev 2019-11-28 11:29:16 följande: #2

    Du försöker bara få läsare att inte vilja få tillgång till ackurat information,genom att skriva som du gör, de förklaras också i föreläsningen varför många runt om internet gör så också. Ni har inget att vinna på de, tvärt om. 


    Jag håller med Andrea­BD, det verkar som att du blandat ihop en del forskning och en del egna teorier.

    Geni spektrumet/geni potential låter väldigt oseriöst eftersom det inte stämmer.

    "Du försöker bara få läsare att inte vilja få tillgång till ackurat information"
    Det finns redan massvis med information om ASD från forskare, även på YouTube, vad är det som är unikt med din?
  • AndreaBD

    Jag ska inte heller säga att allt är fel, jag har ju inte lyssnat på hela. Kanske lyssnar jag på resten när jag har tid och ork. Jag har även tittat på några av länkarna och några var intressanta och jag kollar nog närmare på första och andra.

    Men jag är kritisk mot dessa mat-teorier. Jag kan inte tänka mig att det skulle bota autism att utesluta gluten och kaesin ur kosten. Jag har själv tittat på liknande teorier för 25 år sedan. Då om ADHD. Och inte någon av dessa har visat resultat. Det brukar vara någon studie, eller även flera, som visar förbättringar, men till slut är det ändå nog bara vanliga placebo-effekten. 

  • Psykologi

    Vi autistiska upplever världen mer detaljerat förstått men en del tappar sin delar av sin potential, men i filmen så får man en introduktion till hur man kan låsa upp sitt geni, mer och mer.

  • AndreaBD
    Psykologi skrev 2019-11-28 18:36:51 följande:

    Vi autistiska upplever världen mer detaljerat förstått men en del tappar sin delar av sin potential, men i filmen så får man en introduktion till hur man kan låsa upp sitt geni, mer och mer.


    Låter inte övertygande. 
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2019-11-28 14:12:04 följande:

    Jag håller med Andrea­BD, det verkar som att du blandat ihop en del forskning och en del egna teorier.


    .. och blanda själv inte in det icke vedertagna "HSP" i TS röra...
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Hur hjälper vi barn med Autism, Adhd eller Add?