• Lunne

    30+ och väntar första barnet 2020, följas åt? :)

    Hej!

    Jag tänkte höra om det finns några fler tjejer här som är födda på 80-talet och väntar första barnet, som vill följas åt under graviditeten?

    Jag och min man är några år över 30 och bor i Stockholm, och jag har BF i slutet av juli :)

  • Svar på tråden 30+ och väntar första barnet 2020, följas åt? :)
  • Lunne
    knivskrik skrev 2020-02-10 13:28:37 följande:

    Hej igen på er! Vår lilla pojke gjorde entré den 19/1, tio dagar innan BF! Han hade det lite kämpigt med andningen till en början så vi fick spendera lite tid på neo. Han återhämtade sig rätt så fort och nu har vi varit hemma i två veckor. Idag är första dagen ensamma utan pappa och det känns läskigt men har gått bra hittills.Förlossningen gick snabbt, vattnet gick vid 20:30, inne vid 21 och 23:26 är han född. Jag var 10 cm öppen när vi kom in så jag hann inte med någon smärtlindring. Personalen var helt fantastisk och fick mig att känns mig så trygg så hela upplevelsen får faktiskt 10/10.


    Grattis! Skönt att allt gick bra :)
  • pappersdocka
    knivskrik skrev 2020-02-10 13:28:37 följande:

    Hej igen på er! Vår lilla pojke gjorde entré den 19/1, tio dagar innan BF! Han hade det lite kämpigt med andningen till en början så vi fick spendera lite tid på neo. Han återhämtade sig rätt så fort och nu har vi varit hemma i två veckor. Idag är första dagen ensamma utan pappa och det känns läskigt men har gått bra hittills.

    Förlossningen gick snabbt, vattnet gick vid 20:30, inne vid 21 och 23:26 är han född. Jag var 10 cm öppen när vi kom in så jag hann inte med någon smärtlindring. Personalen var helt fantastisk och fick mig att känns mig så trygg så hela upplevelsen får faktiskt 10/10.


    Grattis! Skönt med en bra upplevelse! :)
  • knivskrik

    TACK! :D


    Mageric skrev 2020-02-10 14:10:33 följande:
    GRATTIS!!! Skönt att det gick så bra, och i rekordfart ;). Inga förvärkar eller så?
    I efterhand fattar jag att jag hade förvärkar till och från i några dagar innan, men det kändes mest som lite mensvärk så jag tänkte inte alls att något var på gång trots att slemproppen släppte samtidigt. Jag hade fått berättat för mig att när det blir riktiga värkar så bara vet man, men jag fattade knappt ens när vattnet gick och kraftiga krystvärkar direkt dök upp. Det är inte enkelt, haha!
    Jooosen skrev 2020-02-10 17:28:57 följande:
    Stort grattis! Skönt att allt gått bra :) hade ni kollat kön innan?
    Ja, det hade vi! Var alldeles för nyfikna för att låta bli :)

    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Katta2020

    Jag tänkte kolla hur ni tänker med förlossningen? Jag är lite rädd att föda vaginalt.. mest för skador som kan uppstå efteråt. Man har hört så många som fått problem och inte fått hjälp för de ser ju fint ut!

  • Jooosen
    Katta2020 skrev 2020-02-11 20:30:08 följande:

    Jag tänkte kolla hur ni tänker med förlossningen? Jag är lite rädd att föda vaginalt.. mest för skador som kan uppstå efteråt. Man har hört så många som fått problem och inte fått hjälp för de ser ju fint ut!


    Jag tänker exakt som du. Jag har med flit inte försökt tänka så mycket på förlossningen än. Jag är väldigt rädd för smärta. Men också otroligt rädd för hur allt blir efteråt.... men ska försöka börja läsa lite böcker och annat som gör så att man är så pass förberedd man kan bli...
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • pappersdocka
    Katta2020 skrev 2020-02-11 20:30:08 följande:

    Jag tänkte kolla hur ni tänker med förlossningen? Jag är lite rädd att föda vaginalt.. mest för skador som kan uppstå efteråt. Man har hört så många som fått problem och inte fått hjälp för de ser ju fint ut!


    Jag är också rädd, men vill ändå föda vaginalt. Har opererat magen tidigare och det var inte så kul efteråt så slipper helst ks.  
    Är mest rädd för hur jag ska hantera smärtan och om det skulle uppstå någon komplikation.
    Ska läsa boken föda utan rädsla samt går på gravidyoga för att lära mig slappna av och hoppas även få gå på Aurorasamtal.
  • knivskrik
    Katta2020 skrev 2020-02-11 20:30:08 följande:

    Jag tänkte kolla hur ni tänker med förlossningen? Jag är lite rädd att föda vaginalt.. mest för skador som kan uppstå efteråt. Man har hört så många som fått problem och inte fått hjälp för de ser ju fint ut!


    Jooosen skrev 2020-02-11 22:24:44 följande:
    Jag tänker exakt som du. Jag har med flit inte försökt tänka så mycket på förlossningen än. Jag är väldigt rädd för smärta. Men också otroligt rädd för hur allt blir efteråt.... men ska försöka börja läsa lite böcker och annat som gör så att man är så pass förberedd man kan bli...
    pappersdocka skrev 2020-02-12 09:17:45 följande:
    Jag är också rädd, men vill ändå föda vaginalt. Har opererat magen tidigare och det var inte så kul efteråt så slipper helst ks.  
    Är mest rädd för hur jag ska hantera smärtan och om det skulle uppstå någon komplikation.
    Ska läsa boken föda utan rädsla samt går på gravidyoga för att lära mig slappna av och hoppas även få gå på Aurorasamtal.

    Jag kan verkligen rekommendera Föda utan rädsla! Upplevde visserligen författaren som lite väl självförhärligande ibland, men det finns mycket bra att ta med sig från boken.

    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • villis

    Hej, jag hänger gärna på här med

    Är 31 år, och väntar mitt första barn i oktober, så är så himla lost haha, är bara i v.5 men redan orolig för att allt ska se bra ut. Har inskrivning 5/3, tror allt kommer kännas lite mer "på riktigt" då, just nu känns det mer som att jag bara fantiserar eller hittar på haha

  • Scel
    villis skrev 2020-02-12 12:51:17 följande:

    Hej, jag hänger gärna på här med

    Är 31 år, och väntar mitt första barn i oktober, så är så himla lost haha, är bara i v.5 men redan orolig för att allt ska se bra ut. Har inskrivning 5/3, tror allt kommer kännas lite mer "på riktigt" då, just nu känns det mer som att jag bara fantiserar eller hittar på haha


    Hej!

    Vi verkar vara i samma situation. Jag fyllde precis 31 och gravid med första barnet, plussade igår.
    Känner precis samma sak, det känns så overkligt att det inte känns som det är sant. Tror jag kommer förstå det när man får göra första ultraljudet. Måste kolla på graviditetstestet hela tiden för att förstå att jag ens har plussat, haha!
    Jag är så lost att jag inte ens vet vilken vecka jag kan vara i, sista mensens första dag var den 18 januari så om man räknar så så borde jag vara i vecka 3-4?!
  • Lunne
    villis skrev 2020-02-12 12:51:17 följande:

    Hej, jag hänger gärna på här med

    Är 31 år, och väntar mitt första barn i oktober, så är så himla lost haha, är bara i v.5 men redan orolig för att allt ska se bra ut. Har inskrivning 5/3, tror allt kommer kännas lite mer "på riktigt" då, just nu känns det mer som att jag bara fantiserar eller hittar på haha


    Jag tycker fortfarande det känns overkligt trots att vi hunnit med flera ultraljud, så börjar undra om det ens kommer gå över innan förlossningen :') Vi har RUL 5/3 och BF prel. 28/7.
  • vill2017
    Jooosen skrev 2020-01-16 19:26:31 följande:

    Haha ja men precis! Det kan vara bra. Lite morgonillamående fortfarande och uppblåst! Hungrig som fan och har redan gått upp minst 2 kg. Går in i v 11 imorn. Hur mår du??


    Helt sjukt så fort tiden går! Att du redan är i vecka 11!! Så häftigt!! Ska ni ta reda på kön? Vilken mvc har du valt?

    Vår lilla kille kom den 23/1 men var då 12 dagar sen och vi valde att sätta igång det. Det tog lite längre tid men själva igångsättningen var inte så jobbig som alla säger, det var mest lite långtråkigt. Vi valde BB Stockholm och kan varmt rekommendera det. Eftersom vi låg inne så länge pga igångsättning träffade vi väldigt många i personalen och ALLA var så sjukt snälla och gulliga! Tog epidural som smärtlindring och det var guld!! Gjorde inte ont att lägga bedövning och det tog bort ALL värksmärta och så får man påfyllning varje timme när man får ont igen. Sen ska jag inte ljuga om när själva utdrivningen börjar, den gör ont men är över på typ 5 minuter och det kommer du klara galant!
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2020-02-18 16:58:48 följande:

    Helt sjukt så fort tiden går! Att du redan är i vecka 11!! Så häftigt!! Ska ni ta reda på kön? Vilken mvc har du valt?

    Vår lilla kille kom den 23/1 men var då 12 dagar sen och vi valde att sätta igång det. Det tog lite längre tid men själva igångsättningen var inte så jobbig som alla säger, det var mest lite långtråkigt. Vi valde BB Stockholm och kan varmt rekommendera det. Eftersom vi låg inne så länge pga igångsättning träffade vi väldigt många i personalen och ALLA var så sjukt snälla och gulliga! Tog epidural som smärtlindring och det var guld!! Gjorde inte ont att lägga bedövning och det tog bort ALL värksmärta och så får man påfyllning varje timme när man får ont igen. Sen ska jag inte ljuga om när själva utdrivningen börjar, den gör ont men är över på typ 5 minuter och det kommer du klara galant!


    Men grattis! Vad skönt att allt har gått bra! Är BB Stockholm bredvid Danderyd? Har ingen koll haha. Har ni något namn än? Hur går amningen? Shit tiden har gått fort på din sida med haha!! Jag går in i v 16 på fredag. Helt sjukt. Ja vi kommer kika på kön. Är så nyfikna :D
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • vill2017
    Jooosen skrev 2020-02-18 17:39:16 följande:

    Men grattis! Vad skönt att allt har gått bra! Är BB Stockholm bredvid Danderyd? Har ingen koll haha. Har ni något namn än? Hur går amningen? Shit tiden har gått fort på din sida med haha!! Jag går in i v 16 på fredag. Helt sjukt. Ja vi kommer kika på kön. Är så nyfikna :D


    Men åh vad skönt då har ni ju KUB och grejer avklarat också! Ja, det är det som ligger bredvid Danderyds och de var verkligen himla bra! Vad har ju fått för datum?

    Ja han heter Henry :) allt gick bra men det var lite knepig förlossning. Han ville inte tränga ner så till slut var de tvungna att använda sugklocka och så låg han lite fel så han bröt nyckelbenet på väg ut, men det är tydligen rätt vanligt och han verkar knappt ha känt av det själv. Sen hade han lite problem med andningen så de tog honom direkt tillsammans med min man till barnbordet och sen ner till neo. Jag kunde ju inte följa med eftersom jag väntade på att sys så det var lite jobbigt men jag fick hela tiden uppdatering om att allt såg bra ut.

    Amningen har varit lite knepig och det kan göra så jävla ont ibland men jag har köpt Medelas amningsnapp och det avlastar bröstvårtorna lite. Nackdelen är att det tagit lite längre tid för honom att acceptera bröstvårtorna då men nu har vi koll på det också :)

    Hur går det för dig och din sambo nu?
  • Jooosen
    vill2017 skrev 2020-02-18 17:55:40 följande:

    Men åh vad skönt då har ni ju KUB och grejer avklarat också! Ja, det är det som ligger bredvid Danderyds och de var verkligen himla bra! Vad har ju fått för datum?

    Ja han heter Henry :) allt gick bra men det var lite knepig förlossning. Han ville inte tränga ner så till slut var de tvungna att använda sugklocka och så låg han lite fel så han bröt nyckelbenet på väg ut, men det är tydligen rätt vanligt och han verkar knappt ha känt av det själv. Sen hade han lite problem med andningen så de tog honom direkt tillsammans med min man till barnbordet och sen ner till neo. Jag kunde ju inte följa med eftersom jag väntade på att sys så det var lite jobbigt men jag fick hela tiden uppdatering om att allt såg bra ut.

    Amningen har varit lite knepig och det kan göra så jävla ont ibland men jag har köpt Medelas amningsnapp och det avlastar bröstvårtorna lite. Nackdelen är att det tagit lite längre tid för honom att acceptera bröstvårtorna då men nu har vi koll på det också :)

    Hur går det för dig och din sambo nu?


    Juste då är jag med! Vi bor ganska nära Danderyd så vi kanske kör på samma då! Ja kub är avklarat! Så sjukt o se den lilla. Jag är beräknad 13/8. Så ska bli skönt med semester o sen inte behöva komma tillbaka :). Henry var ett väldigt fint namn måste jag säga. Skönt att allt slutade fint iallafall. Var du nervös innan? Hur förberedda du dig? Någon kurs? Hittills har ja typ förträngt förlossningen :p..

    Vi kommer att bo kvar i den här lilla 2an på 41

    Kvadrat ett tag och Sedan leta större. Så lär bli en riktig prövning alltså. Men allt löser sig!
    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • vill2017
    Jooosen skrev 2020-02-18 18:51:23 följande:

    Juste då är jag med! Vi bor ganska nära Danderyd så vi kanske kör på samma då! Ja kub är avklarat! Så sjukt o se den lilla. Jag är beräknad 13/8. Så ska bli skönt med semester o sen inte behöva komma tillbaka :). Henry var ett väldigt fint namn måste jag säga. Skönt att allt slutade fint iallafall. Var du nervös innan? Hur förberedda du dig? Någon kurs? Hittills har ja typ förträngt förlossningen :p..

    Vi kommer att bo kvar i den här lilla 2an på 41

    Kvadrat ett tag och Sedan leta större. Så lär bli en riktig prövning alltså. Men allt löser sig!


    Ja men 41 klarar ni er på ett tag tills ni hittat något nytt!

    Nej jag var konstigt nog ganska lugn inför förlossningen. Jag brukar vara ett kontrollfreak annars men jag har inte alls läst på eller tagit kurser om profylax eller så. Jag lyssnade på föda utan rädsla på storytel men vet inte om den hjälpte så mycket. Det som är viktigt är att lära sig att slappna av och be om hjälp när man har ont. Den enda smärtlindringen jag tog var epidural för jag var så rädd för att må illa av lustgasen. Jag kräktes iofs rätt mycket i alla fall när han skulle passera de där spinaetaggarna men det var inte så farligt.

    Jag kan tipsa om att titta på Kenzas förlossningsvideo! Hon var iofs sjukt mycket bättre än jag på att krysta fram bebisen. Jag var betydligt mer högljudd haha! Man blir väldigt djurisk när man ligger där. Men åh vilken häftig känsla det är! Du har verkligen något att se fram emot. All fokus ligger på dig och du kommer känna dig som världens starkaste kvinna!
Svar på tråden 30+ och väntar första barnet 2020, följas åt? :)