• Anonym (ro)

    Ångest inför alla hjärtans dag - sårad och patetisk

    Mår lite kasst så skriver av mig i hopp om att någon har råd/fina ord/kloka tankar att komma med. Vill börja med att säga att vårt förhållande i övrigt är fantastiskt, även om vi haft många svackor. Vi älskar varandra, kan prata om typ allt och älskar att vara nära varandra.

    Alla hjärtans dag är en fin dag enligt mig. Uppvaktning i ett förhållande är även något som är viktigt enligt mig för att bibehålla romantiken och inte bli som kompisar/syskon tillsist. Något som jag känner börjar hända med min kille och mig. Jag börjar se honom mer som en kompis än romantisk partner pga brist på romantik från hans sida.

    Min kille och jag har varit tsm i snart 3 år. I början gjorde han några gulliga gester, 2-3 gånger kanske, men sen dog det ut. Jag fortsatte uppvakta då och då. Gulliga lappar, en liten genomtänk present en vanlig torsdag, köpa hem hans favoritgodis osv. Vår första alla hjärtans dag så bjöd han hem mig och vi såg en romantisk film. Inget storslaget eller planerat men det var supermysigt och perfekt. Sen dess har han skitit i denna dag totalt. Samma sak med uppvaktning och liknande över huvud taget. Likväl som att hitta på saker tillsammans. Vi umgås typ bara hemma hos honom i mjukiskläder och kollar på film om inte jag tar initiativ till att hitta på något annat, vilket jag börjat tröttna på att göra eftersom jag aldrig känner att han ger mig detsamma tillbaka/anstränger sig. Har gett och gett, dagdrömt om dejter och gör dessa till verklighet, tänker ofta på hur jag kan överraska och visa uppskattning. Men fick aldrig något liknande tillbaka. Detta har sårat mig och satt sig djupt i mig. I kombination med andra relationsproblem som jag inte behöver gå in på här så blev jag en lång period osäker på om han verkligen hade samma känslor för mig fortfarande. Jag delade dessa tankar med honom flertalet gånger, han sa alltid att han älskar mig och inget har förändrats. 

    Vår andra alla hjärtans dag bestämde jag mig sårat för att skita i, ihopp om att han skulle ta initiativ till något med tanke på att jag delat mina tankar om min osäkerhet flera gånger. Men nej, inget. Han ringer sent på kvällen. Han säger att det är alla hjärtans dag och att han känner sig tråkig som inte fixat något. Jag blir ledsen, gråter och säger att det hade räckt med att vilja träffa mig. Förtydligar att denna dag är viktig för mig, eller snarare att uppvaktning öht. är viktigt för mig. För han sa något i stil med att det känns fånigt att uppvakta då bara för att man ska/att det känns kommersiellt. Jag håller med delvis men svarade att det kanske är bra med en dag som påminner om man nu är totalt oförmögen till romantik/uppvaktning öht annars. Hörde att han blev sårad, för att han förstod hur han sårar mig.

    Ett år till går. Har tagit upp några gånger att jag behöver mer uppvaktning. Han uppvaktar mig några gånger, tex på vår årsdag då jag bett om att vi ska fira den. Något han inte heller brytt sig om innan. På alla hjärtans dag så handlar jag god mat, kött, hans favoritläsk, choklad m.m. och hämtar honom efter jobbet. Han tycker det är mysigt att jag fixat men har inte gjort något själv. Vi tar ett bad tillsammans på mitt initiativ. Men jag är mest ledsen och besviken på insidan även om jag inte säger något. 

    Förstå mig rätt här. Egentligen är inte alla hjärtans dag av SÅ stor vikt för mig. Men när man inte blir uppskattad/uppvaktad på romantiskt vis alls i vardagen så blir denna dag som ett hån och en påminnelse som gör extra ont. Vårt förhållande har haft några svackor nu senaste tiden, bland annat på grund av det här men även pga andra saker. Jag har varit tydlig flera gånger nu att jag tycker vi mer börjar kännas som kompisar och att jag behöver mer uppvaktning för att känna mig älskad. Han har blivit ledsen för att jag känner som jag gör för han älskar mig verkligen. Jag har sagt rakt ut att jag vill bli överraskad i vardagen ibland med blommor eller liknande och vill att vi uppvaktar varann på årsdagar, alla hjärtans dag m.m. Sen jag sa det köpte han blommor 2 ggr varav första gången veckan efter jag sa det, andra gången någon månad senare. Sen tystnad. Han köper alltid min favoritchoklad till helgen/när jag har pms och det gör mig superglad. Men annars ekar det på romantikfronten när det gäller uppvaktning på detta sätt. Vi älskar varan verkligen och jag tvivlar inte på att han älskar mig. Vi pussas, kramas och myser mycket.

    Jag sa i affekt någon gång gråtandes att jag vill fira alla hjärtans dag och att jag blir ledsen att han inte köper blommor eller uppmärksammar det på annat sätt. 

    Nu till saken: Bara tanken på alla hjärtans dag nu i februari ger mig ångest redan nu. Sårade känslor men även för att det känns så himla fel att behöva böna och be om uppvaktning. Det var samma sak när han köpte blommor för första gången, jag visade mig glad och blev glad men det kändes så konstigt eftersom jag hade bett om det. Han kunde ha gjort det smidigare och väntat några veckor istället för att köpa två dagar senare. Det känns som att det kommer bli stelt, och jag känner mest att jag bara vill gå under jorden denna dag. Jag känner mig sårad men jag vet inte hur det kommer kännas om han nu skulle köpa blommor då. Jag tror att jag kommer ha svårt att bli genuint glad och kommer nog känna mig ledsen. 

    Förstår att det låter helt sjukt att tänka på det redan nu, men tror som sagt inte det är alla hjärtans dag per se: utan sårade känslor pga brist på romantisk uppvaktning, och skam över att ha bett om det flera gånger nu. Det känns som att det inte kommer kunna gå att han uppvaktar mig öht nu utan att jag kommer tänka att det kanske är ogenuint, känna mig bitter och sårad osv. 

    Tankar, snälla? Hur ska jag tänka? Han har varit gullig när vi pratat om det, sagt att han vill ge mig allt och göra mig till världens lyckligaste. Så jag vet att han vill anstränga sig för att göra mig glad, men jag kan inte skaka av mig känslan av att det känns fejk eftersom jag bett om det. Vårt förhållande mår bra nu i övrigt, hade en kris nyligen och hittade tillbaka och är lite nyförälskade båda två. 

    Räknar med massa hat. Som sagt så vet jag att han älskar mig och jag förstår att det låter fånigt för vissa, men det är något som betyder mycket för mig. Trött på att vara den enda som bidrar till romantik och nytändning i förhållandet. Trött på att vara den enda som tar initiativ till att hitta på andra saker än att ha sex och kolla på film...

  • Svar på tråden Ångest inför alla hjärtans dag - sårad och patetisk
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag förstår dig och jag tror inte din kille förstår att symbolen med er årsdag och alla hjärtans är så viktig för dig. Det är nog inte det för honom och han tycker kanske att andra saker är romantiska. För han verkar ju tycka om dig på det du beskriver...

    Prova göra "kärlekens 7 språk"-testet på internet. Jag gjorde det med mitt ex och det kom fram att vi såg helt olika på vad som var romantiskt. Jag tyckte det var det att få höra gulliga saker och att han spontant hjälper mig med saker. Så jag hade gett honom komplimanger och hämtat kaffe etc. Han däremot tyckte det viktigaste var att ge kvalitetstid och fysisk kontakt. Så han hade lagt bort mobilen när vi sågs och velat ha mkt sex. Men jag hade suttit med mobilen i soffan och inte velat ha sex pga att jag var sårad och han hade inte gett mig några komplimanger eller förstått att det betydde något speciellt om han gör något för mig.

    Med min nya gjorde vi testet efter bara typ 2 mån ihop och det visade att han värdesatte gåvor mycket men att få tjänster hamnade sist. Så nu ger jag honom gåvor ibland och han hämtar kaffe till mig och vi är båda nöjda.

    Vore spännande att höra vad din kille skulle få. Oftast gör man för den andra det man helst vill ha själv och så blir det skevt om man gillar olika. Då kan tester verkligen vara en ögonöppnare för att se vad ens partner vill ha. Han kanske också suktar efter något du inte ger?

    Googla på testet, tror det finns på lite olika sidor men det ska vara gratis på den riktiga sidan.

  • Physalis

    Han tycker nog helt enkelt inte att sånt där är viktigt. Det faller därför i glömska och han fattar inte varför du blir så upprörd. Jag tror aldrig du kommer få det du önskar av din partner. Åtminstone inte utan att det blir konstlat där han bara gör det för att du blir ledsen om han inte gör det.

    Du får reflektera över er relation och känna efter om den har andra värdefulla aspekteter som gör att du kan acceptera denna brist.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (A)
    Physalis skrev 2019-11-30 01:15:42 följande:
    Han tycker nog helt enkelt inte att sånt där är viktigt. Det faller därför i glömska och han fattar inte varför du blir så upprörd. Jag tror aldrig du kommer få det du önskar av din partner. Åtminstone inte utan att det blir konstlat där han bara gör det för att du blir ledsen om han inte gör det.

    Du får reflektera över er relation och känna efter om den har andra värdefulla aspekteter som gör att du kan acceptera denna brist.
    Håller med
  • Mimosa86

    Men, kan ni inte i julklapp ge varandra en hotellnatt eller dylikt som ni kan åka på på alla hjärtans dag? Då har du kontroll att något blir av och ni gör något tillsammans

  • Anonym (ro)

    Tack för alla fina svar. Jobbigt bara att vi är så olika på denna punkt. Bokstavligt skriker efter romantik just nu. Samtidigt som jag känner mig sårad och tror jag skulle ha svårt att ta emot den från honom utan att känna att det är fejk/att jag tjatat mig till det. Det får mig att känna mig som en dålig person att jag bett om det/vill att han försöker uppfylla behovet. Vilket kanske är knäppt eftersom jag vet att han vill mitt bästa. 

    Inte är det lätt inte...

  • Anonym (E)

    Han bryr sig inte om sådant och kommer aldrig ändra sig. Det är nu upp till dig att avgöra om du kan/vill ha ett förhållande utan uppvaktning. Vill och kan du det så stannar du och accepterar läget, slutar tjata och slutar hoppas och bli bedviken. Kan eller vill du inte det så lämnar du honom.

  • LoveRain

    Tror du måste ändra ditt tankesätt lite grann om det ska funka. Han har uppenbarligen inte behov av den typ av uppvaktning som du önskar. Den kan därför aldrig bli genuin på det sätt som du önskar. Du får välja att se att det är romantiskt när han anstränger sig för din skull, kanske ännu mer romantiskt eftersom han enbart gör det för din skull. Det blir en större ansträngning för honom att göra något som inte ligger för honom än om han skulle älska den typen av uppvaktning själv.

Svar på tråden Ångest inför alla hjärtans dag - sårad och patetisk