Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

    Islam

    AndreaBD skrev 2019-12-02 14:06:24 följande: #95

    Men mitt poäng egentligen är ju: Självklart ska vi säga ifrån när vissa invandrargrupper försöker införa liknande regler som in sina hemländer, om grupper av somalier (inte alla somalier, missförstå mig inte) står i Rinkeby centrum och hindrar kvinnor  (somaliska kvinnor, men oavsett) ifrån att komma in på centrum. Det finns fler exempel förstås, det är inte bara den gruppen. Och över huvudtaget ska man säga ifrån om vissa försöker förändra samhället i en riktning som inte är trevlig. 

    Men detta har inte direkt med islam att göra. Det har med deras kultur att göra (detta inte som ursäkt, de borde förstå att det råder en annan kultur här) och ibland också med att de missförstår kulturen här. Med det menar jag, en del tror att det är fritt fram när inte folk säger ifrån på skarpen. Och där ska vi inte vara för mesiga utan sätta stopp. Men inte skylla på religionen. De gör de redan ;) 


    Jag håller inte med.
    En somalisk kvinna:



    en.wikipedia.org/wiki/Ayaan_Hirsi_Ali


  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-02 18:12:03 följande: #108
    Det allra mesta av detta säger jag också.T.ex. att islam måste förnyas inifrån. Ingen icke-muslim kommer att göra det, varför skulle de? Och jag säger också, att man inte ska låta de göra något i västvärlden som går emot vår inställning av frihet. Vi ska inte behöva inskränka oss, eller backa i utvecklingen. Jo, jag säger också att vi har tagit för mycket hänsyn. 

    Jag har bara lite svårt för att bedöma en religion utifrån det som står i en jätte-tjock bok. Det säger sig egentligen självt - också med tanke på hur gammal koranen är - att man inte tar det det så bokstavligt. Så, för mig är alla som tar det bokstavligt helt enkelt korkade. 
    Jag har inget problem med det, jag nervärderar alla religioner. När jag var liten var bibeln lite av ett hatobjekt, så ologiskt och korkat men de flesta kristna tar ändå avstånd de sämre idéerna så jag har egentligen inget problem med de som är kristna.

    Islam är inte en fredlig religion, det finns ett gäng trevliga och fredliga idéer i koranen som senare i boken blir ersatta med raka motsatsen. Islam har fler korkade idéer i sin bok än andra religioner så jag har lite svårt att se dem som likvärdiga. Bibeln innehåller också ett gäng korkade idéer men vi har tränat i flera generationer på att ta avstånd från de flesta men trotts det så finns det många som använder bibeln som faktabok och vill att den ska ha tolkningsföreträde men då kallar vi det för religion, vi kallar marxism för marxism och vi kallar nazism för nazism även om det bara är ett verktyg de gömmer sig bakom men när islamska staten har hämtat idéer ur koranen och andra skrifter har det inget med islam att göra.
  • KlantSmurfen

    AndreaBD skrev 2019-12-02 17:13:36 följande: #104
    Visst. Där kan man dock tycka att det är upp till de som är muslimer att modernisera sin religion, om de är så "fasta" i det. Det angår ju egentligen inte oss andra - så länge det inte påverkar oss. Religionsfrihet är viktig, en demokratisk rättighet. 

    Och det skiljer sig förstås ganska mycket, beroende på vilket land de kommer ifrån. Det finns ju länder där det inte är så. T.ex. bland välutbildade familjer i Turkiet eller Syrien är det inte så. Inte heller i Bosnien, Albanien och liknande i södra Europa. I tidigare sovjetrepubliker är det väldigt ... instabilt - vissa blir extrema nu för att de inte fick tidigare. Fler afrikanska länder har muslimsk befolkning, t.ex. Gambia. Där är det ganska avslappnat ändå. Somalia däremot - det kan vara ganska illa där, de har ju t.o.m. sharia. 
    Jo religionsfrihet är viktigt men islam är en väldigt odemokratisk religion så det är inte upp muslimer att modernisera sin religion, de ska göra det om de ska bo här och dyrka sin religion. Att islam måste förnyas inifrån håller jag med om, det är inte ju jag som ska dyrka religionen men man kan lyfta upp de som jobbar på det.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 10:44:00 följande: #125
    KlantSmurfen skrev 2019-12-02 21:20:46 följande:
    Jag har inget problem med det, jag nervärderar alla religioner. När jag var liten var bibeln lite av ett hatobjekt, så ologiskt och korkat men de flesta kristna tar ändå avstånd de sämre idéerna så jag har egentligen inget problem med de som är kristna.

    Islam är inte en fredlig religion, det finns ett gäng trevliga och fredliga idéer i koranen som senare i boken blir ersatta med raka motsatsen. Islam har fler korkade idéer i sin bok än andra religioner så jag har lite svårt att se dem som likvärdiga. Bibeln innehåller också ett gäng korkade idéer men vi har tränat i flera generationer på att ta avstånd från de flesta men trotts det så finns det många som använder bibeln som faktabok och vill att den ska ha tolkningsföreträde men då kallar vi det för religion, vi kallar marxism för marxism och vi kallar nazism för nazism även om det bara är ett verktyg de gömmer sig bakom men när islamska staten har hämtat idéer ur koranen och andra skrifter har det inget med islam att göra.
    Där skiljer vi oss kanske lite. För mig var religion också hatobjekt. Jag gick nämligen på en katolsk skolan (dock bara årskurs 1 - 4) , där vi hade religionsundervisning varje dag. Fördelen med det var kanske att jag hade läst så pass mycket i (barn-)bibeln att jag redan som 10-åring visste var man hittar dem mest grundläggande delarna i bibeln. Och att det stod om att döda folk, det hade jag också läst om redan som barn. Och så var jag tvungen att gå till kyrkan varje söndag, plus speciella tillfällen, att inte äta kött fredagar. Fastetid hade vi också, dock inte så strikt som muslimerna. Jag var väldigt less och ville inte ha mer med religion att göra. Oavsett vilken religion.

    Men det gäller mig personligen. Det finns ju även folk som har varit med om motsatsen, t.ex i Östeuropa där all religion skulle försvinna. Där kan folk känna att man inte har låtit dem ha en religion. Och jag tycker att det är viktigt med dem grundläggande demokratiska rättigheterna. En viktig sak: Om vi går ifrån demokrati så går vi åt samma håll som dessa extremister - bort ifrån demokratin. Och det ska vi absolut undvika. 

    Om det står några tokiga saker i boken, eller några fler - jag tror inte det spelar så stor roll. Det viktiga är ju snarare att man inte kan ta det som bokstavligt. Och man måste t.o.m. kunna tänka sig att vissa delar är historiska och inte passar nuförtiden. Att muslimer ofta inte vill tolka lite mera generöst - jag kan se några orsaker för det. T.ex. mer auktoritära familjesystem, dvs. folk är inte vana vid att ifrågasätta "ledare". Och även sämre utbildning. 

    Och det är inte bara IS som inte har med islam att göra. Det finns fler såna exempel. Baader-Meinhof-terroristerna har inte med socialism att göra, säger jag. Och inte IRA heller. De har inte ens med katolicism att göra, trots att de kämpar för katolikerna. Korsriddarna har inte med kristendomen att göra - kan man också säga. Och det finns många fler. Jag skulle kunna räkna upp några fler som inte har med kristendomen att göra.....
    Religionsundervisning varje dag låter som tortyr.

    "Och det är inte bara IS som inte har med islam att göra."
    IS har en hel del med islam att göra. Gad Saad förklarar varför islam är islam:




    Jag håller med om att religionsfrihet hör till de grundläggande demokratiska rättigheterna men islam är väldigt odemokratisk så det kanske inte är så bra att låtsas som att dåliga idéer i islam inte är islam. Det brukar inte vara några problem att citera bibeln som motargument "kristendomen är inte bättre" och då är kristendom kristendom, dömer vi kristna efter bibeln eller efter de värderingar och idéer de har personligen?
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 14:58:31 följande: #137
    Tortyr.. nåja. Som lågstadiebarn kan man tycka det är lite som sagor. :)  Det var väl också åldersanpassad. 

    Ja, det var lite slarvigt uttryckt nu, det är klart att IS har nån koppling till islam. Precis som de andra som jag nämnde också på något sätt härstammar ifrån dessa ideologier/religioner. Men gemensamt där är ändå att de har kommit så långt ifrån grundbudskapet att de egentligen har vänt det till raka motsatsen. 

    Video får jag kolla när jag kommer hem. 

    Är inte alla religioner odemokratiska? Men om man tar ifrån människan möjligheten att ha en religion - det blir inte bra heller. 

    Jo, det är klart att vi dömer folk efter sina personliga värderingar, eller vi BÖR göra det. Jag tycker nämligen mest synd om de verkligen harmlösa, snälla muslimerna som man direkt drar över samma kam som extremisterna. Om vi kränker dem, trots att de inte gör något fel, så är det större risk att de ändå har mer gemensamt med dem radikala än med oss icke-muslimer. Bättre vi får alla moderata muslimer på vår sida och kämpar enade mot extremister. Då har vi verkligen mycket bättre chanser att rensa ut dessa. 
    "Bättre vi får alla moderata muslimer på vår sida och kämpar enade mot extremister"
    Hur gör vi det om det ska vara fult att kritisera islam?
    De som försöker reformera islam är riktiga hejare på att kritisera islam en av de som jobbar på det är Ayaan Hirsi Ali som naturligtvis har blivit stämplad som islamofob.

    En annan är Maajid Nawaz och det går lite sisådär
    After years of smearing good people with false charges of bigotry, the Southern Poverty Law Center (SPLC) has finally been held to account. A former Islamic radical named Maajid Nawaz sued the center for including him in its bogus "Field Guide to Anti-Muslim Extremists," and this week the SPLC agreed to pay him a $3.375 million settlement and issued a public apology.

    www.washingtonpost.com/opinions/the-southern-poverty-law-center-has-lost-all-credibility/2018/06/21/22ab7d60-756d-11e8-9780-b1dd6a09b549_story.html
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 14:58:31 följande: #137
    Tortyr.. nåja. Som lågstadiebarn kan man tycka det är lite som sagor. :)  Det var väl också åldersanpassad. 

    Ja, det var lite slarvigt uttryckt nu, det är klart att IS har nån koppling till islam. Precis som de andra som jag nämnde också på något sätt härstammar ifrån dessa ideologier/religioner. Men gemensamt där är ändå att de har kommit så långt ifrån grundbudskapet att de egentligen har vänt det till raka motsatsen. 

    Video får jag kolla när jag kommer hem. 

    Är inte alla religioner odemokratiska? Men om man tar ifrån människan möjligheten att ha en religion - det blir inte bra heller. 

    Jo, det är klart att vi dömer folk efter sina personliga värderingar, eller vi BÖR göra det. Jag tycker nämligen mest synd om de verkligen harmlösa, snälla muslimerna som man direkt drar över samma kam som extremisterna. Om vi kränker dem, trots att de inte gör något fel, så är det större risk att de ändå har mer gemensamt med dem radikala än med oss icke-muslimer. Bättre vi får alla moderata muslimer på vår sida och kämpar enade mot extremister. Då har vi verkligen mycket bättre chanser att rensa ut dessa. 
    "Men gemensamt där är ändå att de har kommit så långt ifrån grundbudskapet att de egentligen har vänt det till raka motsatsen."
    de lyckades ju göra det redan när de skrev koranen.

    "Är inte alla religioner odemokratiska? Men om man tar ifrån människan möjligheten att ha en religion - det blir inte bra heller. "
    jo, men vi har ju inget större problem med djupreligiösa kristna så att gnälla på bibeln har ganska låg prioritet.

    "Om vi kränker dem, trots att de inte gör något fel, så är det större risk att de ändå har mer gemensamt med dem radikala än med oss icke-muslimer"

    #MuslimerÄrLättkränkta kan ju också upplevas som kränkande.

    "Jag tycker nämligen mest synd om de verkligen harmlösa, snälla muslimerna som man direkt drar över samma kam som extremisterna"
    svarar på det med ett citat.
    Nobody is tackling this properly, she feels: the far Right acknowledges the issue but doesn't want solutions, it wants to divide. The Left wants "to give the impression all non-white people are victims of something and all perfect. That's not true and very patronising."

    www.standard.co.uk/lifestyle/london-life/deeyah-khan-what-is-do-is-like-grooming-they-prey-on-guilt-loneliness-and-anger-a3121011.html
    ett klipp



    Deeyah Khan - What We Don't Know About Europe's Muslim Kids and Why We Should Care

    Aged 17, Deeyah fled from Norway confused, lost and torn between cultures. Unlike some young Muslims she picked up a camera instead of a gun. She now uses her camera (and her superpower) to shed light on the clash of cultures between Muslim parents who prioritise honour and their children's desire for freedom. She argues that we need to understand what is happening to fight the pull to extremism.
    och ett par artiklar.

    Hedersrelaterat våld och förtryck - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet
    nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/hedersrelaterat-vald-och-fortryck/
    Nästan var sjätte niondeklassare i Sveriges största städer lider av hedersförtryck
    www.hbl.fi/artikel/nastan-var-sjatte-niondeklassare-i-sveriges-storsta-stader-lider-av-hedersfortryck/
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:46:12 följande: #148
    Väldigt bra länkar. Det här var intressant:

    "?It?s the kind of men who feel emasculated ? small, pathetic, weak,? she tells me. ?It allows them a hyper-masculinity because masculinity and violence are so closely linked in our societies. They can put on this persona: ?I?m a holy warrior. You don?t respect me but you?re afraid of me.?"

    Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende. 

    Den där kvinnan är bra, hon gör ett viktigt jobb. Ingen icke-muslim kan göra sånt. Det är bara muslimer som kan. 

    Jo, jag vet att det just nu inte är några större problem med kristna extremister, men det är bara just nu. Det har ju funnits och i USA har de just nu ganska löjliga problem med såna. Inte bara att man inte får ha abort, utan nu har de krävt också att man vid utomkveds-graviditeter ska flytta på fostret och få in det i livmodern istället. Annars skulle det ju nästan vara abort. Allvarligt? Det är tveksamt om det ens är möjligt. Och det har hänt en del på Irland också ganska nyligen, alltså kristna vansinnes-dåd, men jag ska nu inte gå i detalj om ingen vill veta. ;) 

    När det gäller hedersdåden - den här kvinnan har gått igenom hemska saker ifrån hennes landsmän. Men det är också väldigt olika från land till land. I mellanösten har även icke-muslimska familjer en sån hederskultur. Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam.
    "Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende"

    Nja, kanske några av dem. Islam har väldigt mycket med identitet och könsroller att göra, vad händer när de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen?
    Och kanske som Deeyah skriver "lost and torn between cultures".

    "Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam."
    Det är ju människor som hittat på de dåliga idéerna så det hade ju varit konstigt om man inte kan hitta likheter med andra kulturer men om man har skrivit ner de dåliga idéerna i en bok som folk i en viss kultur dyrkar så finns  det inte heller något som talar emot att det har något med boken att göra.

    Jag tycker att Sam Harris förklarar det bra
    My criticism of faith-based religion has always focused on what I consider to be bad ideas, held for bad reasons, leading to bad behavior. Because I'm concerned about the logical and behavioral consequences of specific beliefs, I do not treat all religions the same. Not all religious doctrines are mistaken to the same degree, intellectually or ethically, and it is dishonest and ultimately dangerous to pretend otherwise. People in every tradition can be seen making the same errors, of course-e.g. relying on faith instead of evidence in matters of great personal and public concern-but the doctrines and authorities in which they place their faith run the gamut from the quaint to the psychopathic. For instance, a dogmatic commitment to nonviolence lies at the very core of Jainism, whereas an equally dogmatic commitment to using violence to defend one's faith, both from within and without, is similarly central to the doctrine of Islam. These beliefs, though held for identical reasons (faith) and in varying degrees by individual practitioners of these religions, could not be more different. And this difference has consequences in the real world. (Let that be the first barrier to entry into this conversation: If you will not concede this point, you will not understand anything I say about Islam. Unfortunately, many of my most energetic critics cannot clear this bar-and no amount of quotation from the Qur'an, the hadith, the ravings of modern Islamists, or from the plaints of their victims, makes a bit of difference.)

    Facts of this kind demand that we make distinctions among faiths that many people will interpret as a sign of bigotry. For instance, I have said on more than one occasion that Mormonism is objectively less credible than Christianity, because Mormons are committed to believing nearly all the implausible things that Christians believe plus many additional implausible things. It is mathematically true to say that whatever probability one assigns to Jesus' returning to earth to judge the living and the dead, one must assign a lesser probability to his doing so from Jackson County, Missouri. The glare of history is likewise unkind to Mormonism, for we simply know much more about Joseph Smith than we do about the twelve Apostles, and we have very good reasons to believe that he was a gifted con man. It is not a sign of bigotry against Mormons as people to honestly discuss these things. And I believe that atheists, secularists, and humanists do the world no favors by insisting that all religions be criticized in precisely the same terms and to the same degree.

    samharris.org/response-to-controversy/
  • KlantSmurfen
    Storogrå skrev 2019-12-03 21:25:57 följande: #153
    AndreaBD skrev 2019-12-03 19:49:21 följande: #149
    Hä? Det är inte som om det något nytt. Jag har varit väldigt medveten om det i minst 10 år och har aldrig ändrat åsikt. Men poängen är: Du kan inte avskaffa en religion som har 1, 8 miljarder medlemmar. Du måste samarbeta med alla som är vettiga. 

    Nu vet jag inte vart du har fått det ifrån. Men tro på du. Jag vill inte ha en odemokratisk religion i närheten bara. För att den är fruktansvärd. Hur du än vrider och vänder på det, så gynnar den religionen ingen. Varför skulle man vilja göra sin lilla frihet ännu mindre? Det är sorgligt att du missar helheten i hur världen fungerar. Men tro på du, det är du bra på.


    Det har du redan och det är omöjligt att avskaffa den, förutom att det är odemokratiskt så kommer de som utövar den utöva den i alla fall.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-03 23:11:39 följande: #161
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 21:34:55 följande:
    "Som jag också sa: Dessa killar är samma typ som killarna som gör school-shootings - losers med dåligt självförtroende"

    Nja, kanske några av dem. Islam har väldigt mycket med identitet och könsroller att göra, vad händer när de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen?
    Och kanske som Deeyah skriver "lost and torn between cultures".

    "Och det talar ju mot att det skulle bara hänga ihop med islam."
    Det är ju människor som hittat på de dåliga idéerna så det hade ju varit konstigt om man inte kan hitta likheter med andra kulturer men om man har skrivit ner de dåliga idéerna i en bok som folk i en viss kultur dyrkar så finns  det inte heller något som talar emot att det har något med boken att göra.

    Jag tycker att Sam Harris förklarar det bra
    My criticism of faith-based religion has always focused on what I consider to be bad ideas, held for bad reasons, leading to bad behavior. Because I'm concerned about the logical and behavioral consequences of specific beliefs, I do not treat all religions the same. Not all religious doctrines are mistaken to the same degree, intellectually or ethically, and it is dishonest and ultimately dangerous to pretend otherwise. People in every tradition can be seen making the same errors, of course-e.g. relying on faith instead of evidence in matters of great personal and public concern-but the doctrines and authorities in which they place their faith run the gamut from the quaint to the psychopathic. For instance, a dogmatic commitment to nonviolence lies at the very core of Jainism, whereas an equally dogmatic commitment to using violence to defend one's faith, both from within and without, is similarly central to the doctrine of Islam. These beliefs, though held for identical reasons (faith) and in varying degrees by individual practitioners of these religions, could not be more different. And this difference has consequences in the real world. (Let that be the first barrier to entry into this conversation: If you will not concede this point, you will not understand anything I say about Islam. Unfortunately, many of my most energetic critics cannot clear this bar-and no amount of quotation from the Qur'an, the hadith, the ravings of modern Islamists, or from the plaints of their victims, makes a bit of difference.)

    Facts of this kind demand that we make distinctions among faiths that many people will interpret as a sign of bigotry. For instance, I have said on more than one occasion that Mormonism is objectively less credible than Christianity, because Mormons are committed to believing nearly all the implausible things that Christians believe plus many additional implausible things. It is mathematically true to say that whatever probability one assigns to Jesus' returning to earth to judge the living and the dead, one must assign a lesser probability to his doing so from Jackson County, Missouri. The glare of history is likewise unkind to Mormonism, for we simply know much more about Joseph Smith than we do about the twelve Apostles, and we have very good reasons to believe that he was a gifted con man. It is not a sign of bigotry against Mormons as people to honestly discuss these things. And I believe that atheists, secularists, and humanists do the world no favors by insisting that all religions be criticized in precisely the same terms and to the same degree.

    samharris.org/response-to-controversy/
    Du tänker religion där, jag tänker land/kultur. Jag bodde ett tag i ett område dit många nyanlända invandrare flyttade. Och då kunde  man se lite grann hur lätt/svårt de verkade anpassa sig till livet i Sverige. Då kom det familjer från Bosnien (muslimer) som anpassade sig lätt. De var lite paranoida pga dåliga erfarenheter i hemlandet, men de hade inte svårt att anpassa sig och kvinnorna verkade ganska jämställda. En granne var gift med en turk, en annan med en marockan. Och jag kände båda kvinnor ganska väl (båda svenska). Det verkade funka bra.

    Sedan kom det Somalier och där var det en massa problem. Och romer ifrån Finland - där var det allra mest problem. 

    Om du säger, islam har mycket med identitet och könsroller att göra - det handlade om att de känner sig mer maskulina och mycket bättre efter att ha gått med i IS - jag skulle tolka det annorlunda. Jag tänker på att de ju råka vara i den åldern där man är mest upptagen med identitet och könsroller - 18 - 20 år är väl ganska många. Kanske är de lättast att rekrutera i den åldern? 

    Dåliga idéer? Nja, det är ju inte en ny-upphittad religion, utan det har ju utvecklats under så många år. Religionen och kulturen. Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur. Så måste det nog vara. 
    Om en kultur bygger mycket på religion tänker jag i första hand religion även om det också är kulturellt eftersom religionen bromsar kulturens utveckling.

    När de flyttar till ett land där kvinnan har rättigheter, kan vara självständig, får skilja sig och blir skyddad av lagen så förlorar ju de en del av vad de anser vara manligt 'emasculated'. Jag ser inte parallellen med skolskjutningar eftersom de flesta av dem av olika anledningar inte kan eller har självförtroendet att bygga upp ett vanligt svenssonliv  medan is rekryterade ungdomar inte vill ha det.

    Ju äldre man blir ju mindre mottaglig blir man av religion och ideologier men det blir också svårare att lära om.

    "Och det låter ju också rimligt - dvs. ju längre man har folk av olika religioner bo i samma område, desto mer anpassar dem sig till varandra och få samma kultur"
    om man har samma grundvärderingar och kan förstå varandra så det inte blir "vi och dom", det kan också bli "vi och dom" bland invandrare och det är det Deeyah pratar om. De som vurmar för mångkultur verkar inte ha tänkt så långt att det behövs något som förenar oss och dem.
Svar på tråden Islam