• Anonym (Vad tusan)

Normalt att träna VARJE dag?

Jag har träffat en karl som är väldigt muskulös, kraftig, vältränad, stark och stor som ett hus. MEN han tränar alltså VARENDA dag. 1,5h-2h varenda dag. Han tränade betydligt mindre när barnen var små, men de är nästan vuxna så han har tid nu tycker han. Över 50 år är han dessutom. efter jobbet på vardagarna, morgnarna på helgerna.

"Vi kan ses efter jag har tränat" är det ofta. Även "Vill du följa med och träna?"

På helgerna kan han gå upp, antagligen äta sina 5ägg med rostbiff och havregrynsgröt (något vidrig kombination) och säga. Nu går jag och tränar, men ligg du kvar och sov så länge så syns vi sedan. Det finns rostbiff, ägg och havregrynsgröt du kan ta. Puss".

Jag gillar honom jättemycket, men det här tränandet är nästan maniskt som jag ser det. Varenda dag!  och som han äter....det är helt absurt. Var annan eller var tredje timme MÅSTE han äta, och det är inte en banan eller något snabbt. Utan det är lövbiff med potatis, såna grejer. En hel middag varje mål. 

Normalt beteende för en 50 årig man som tränar?

• Svar på tråden Normalt att träna VARJE dag?
  • Anonym (Mian)

Jag tränar 1-2 timmar 5 dagar i veckan för att må bra. De flesta dagar tränar jag en timme mellan 5 och 6 på morgonen så att det inte påverkar resten av dagen och sedan ca 3 gånger i veckan efter jobb. På dagarna jag inte tränar blir det gärna en långpromenad eller något lugnare yogapass. Äter mycket, nyttigt och gott, men bara lagat 2 gånger om dagen. Är kvinna och fyller snart 40 och har alltid haft ett stort behov av att röra på mig.

• Anonym (K)

Varför inte? Ärligt talat tycker jag synd om dem som tränar så mycket, det skriker om att man inte har något mer meningsfull i sitt liv. Även om jag inte hade familj skulle jag inte träna mer än 2 gr/veckan, precis som jag gör nu. Man kan läsa, träffa vänner, jag har flera hobbies, håller på att skriva en bok, livet är så spännande! Kasta bort så mycket tid för att svettas inomhus??? Man måste ha en jäkligt tråkigt liv då - eller?

Men, att träna är en jättebra hobby faktiskt. Man ska uppskatta att hans intresse inte är att sitta framför TVn med en öl, spela videospel eller bara surfa, netflixa bort 3-4 timmar per dag. Inget fel med de aktiviteterna då och då, bara inte varje dag. Och jämfört med de är träningen mycket bättre.

• Liberté

Han skulle troligtvis inte vara vältränad och stor som ett hus ifall han inte tränade och åt. Uppenbart fungerar det bra för honom.

Själv arbetat jag mycket så blir inte lika mycket träning som jag skulle vilja men 5 dagar i veckan plus löpning vid sidan.

Du lär ha förstått någonstans att hans hobby och livsstil är träning vilket leder till ett val att acceptera eller gå vidare.

• Anonym (Vad tusan)
    Liberté skrev 2019-12-01 23:07:39 följande:

Han skulle troligtvis inte vara vältränad och stor som ett hus ifall han inte tränade och åt. Uppenbart fungerar det bra för honom.

Själv arbetat jag mycket så blir inte lika mycket träning som jag skulle vilja men 5 dagar i veckan plus löpning vid sidan.

Du lär ha förstått någonstans att hans hobby och livsstil är träning vilket leder till ett val att acceptera eller gå vidare.

Jo alltså det går ju inte att undgå att se att han är enormt muskulös. Men jag tänkte kanske mer det var "rester" från en tidigare idrott och att han tränade en del men inte varenda dag som 50åring. Att han idag tränar mer än när han var både 30 och 40, lika mycket som när han var 20. Faktiskt starkare idag än då säger han att han är.

• Anonym (Jag)

Ja, jag tycker detta låter som en normal och bra karl. Håll hårt i honom så ingen annan kommer och snor honom från dig. Han verkar värdesätta hälsa, samtidigt som han låter mån om att du får göra som du vill. Att träna är väldigt bra både, fysiskt såväl som psykiskt.

• Anonym (Gladiator)

Normala träningsnarkomaner vet att man tränar även när man vilar och att återhämtning är viktigt. Att köra 4-6 pass i veckan är normalt för eliten. En och annan vilodag gör mycket för den muskulära återhämtningen.
    Allt annat är sjukdom.

• Anonym (Josefin)
    Anonym (K) skrev 2019-12-01 23:05:58 följande:

Varför inte? Ärligt talat tycker jag synd om dem som tränar så mycket, det skriker om att man inte har något mer meningsfull i sitt liv. Även om jag inte hade familj skulle jag inte träna mer än 2 gr/veckan, precis som jag gör nu. Man kan läsa, träffa vänner, jag har flera hobbies, håller på att skriva en bok, livet är så spännande! Kasta bort så mycket tid för att svettas inomhus??? Man måste ha en jäkligt tråkigt liv då - eller?

Men, att träna är en jättebra hobby faktiskt. Man ska uppskatta att hans intresse inte är att sitta framför TVn med en öl, spela videospel eller bara surfa, netflixa bort 3-4 timmar per dag. Inget fel med de aktiviteterna då och då, bara inte varje dag. Och jämfört med de är träningen mycket bättre.

Är det du som ska bestämma vad som är meningsfullt i andras liv? Nu ska jag droppa något som du inte verkar ha förstått. Vad som är meningsfullt för dig är sannolikt inte meningsfullt för många andra och olika människor har olika intressen.

Personligen tycker jag synd om dig som kastar bort din tid på att sitta och skriva på en bok men det skulle jag inte säga till någon eftersom jag begriper att det är ditt intresse. Precis som träningen är mannen det skrivs om i trådstartens intresse.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gladiator) skrev 2019-12-02 09:09:02 följande:

Normala träningsnarkomaner vet att man tränar även när man vilar och att återhämtning är viktigt. Att köra 4-6 pass i veckan är normalt för eliten. En och annan vilodag gör mycket för den muskulära återhämtningen.

Allt annat är sjukdom.

Fast du vet inte hur hans träningsupplägg ser ut. Kanske kör han olika muskelgrupper på olika dagar samt varierar sin träningsform med olika aktiviteter. På så vis får vissa muskler vila medan andra jobbar. Jag skulle säga att de flesta gör så. 4-6 pass i veckan oavsett om det är styrketräning, löpning, skitåkning eller vad som helst är inget.

Att du skriver att allt annat är en sjukdom visar på din okunskap. Gissar på att du själv är en chipsätande soffkommentator med ölmage.
  • Anonym (Jag)

Inte skitåkning utan SKIDåkning givetvis

Svar på tråden Normalt att träna VARJE dag?