• Anonym (Vad tusan)

Normalt att träna VARJE dag?

Jag har träffat en karl som är väldigt muskulös, kraftig, vältränad, stark och stor som ett hus. MEN han tränar alltså VARENDA dag. 1,5h-2h varenda dag. Han tränade betydligt mindre när barnen var små, men de är nästan vuxna så han har tid nu tycker han. Över 50 år är han dessutom. efter jobbet på vardagarna, morgnarna på helgerna.

"Vi kan ses efter jag har tränat" är det ofta. Även "Vill du följa med och träna?"

På helgerna kan han gå upp, antagligen äta sina 5ägg med rostbiff och havregrynsgröt (något vidrig kombination) och säga. Nu går jag och tränar, men ligg du kvar och sov så länge så syns vi sedan. Det finns rostbiff, ägg och havregrynsgröt du kan ta. Puss".

Jag gillar honom jättemycket, men det här tränandet är nästan maniskt som jag ser det. Varenda dag!  och som han äter....det är helt absurt. Var annan eller var tredje timme MÅSTE han äta, och det är inte en banan eller något snabbt. Utan det är lövbiff med potatis, såna grejer. En hel middag varje mål. 

Normalt beteende för en 50 årig man som tränar?

• Svar på tråden Normalt att träna VARJE dag?
  • tjolahoppsi

Vad som är normalt är väl egentligen helt oväsentligt. Hur långt är ett snöre.

Mängden träning är absolut hög men inte på något sätt skadligt, har man hållit på länge och kan variera mellan styrka, kondition, intervaller och långa pass tål kroppen utan problem belastningen. Att äta mycket kommer på köpet, hade varit betydligt mer oroväckande om han ätit lite eller nojjat över vad som är nyttigt eller onyttigt. Det borde väl ändå inte påverka dig särskilt mycket?

Om partnern hade suttit framför tv´n/ipad/tv-spel/dataspel 1-2h per dag inklusive helgmorgnar, hade det då varit lika påträngande i en relation?

• tjolahoppsi

Vad som är normalt är väl egentligen helt oväsentligt. Hur långt är ett snöre.

Mängden träning är absolut hög men inte på något sätt skadligt, har man hållit på länge och kan variera mellan styrka, kondition, intervaller och långa pass tål kroppen utan problem belastningen. Att äta mycket kommer på köpet, hade varit betydligt mer oroväckande om han ätit lite eller nojjat över vad som är nyttigt eller onyttigt. Det borde väl ändå inte påverka dig särskilt mycket?

Om partnern hade suttit framför tv´n/ipad/tv-spel/dataspel 1-2h per dag inklusive helgmorgnar, hade det då varit lika påträngande i en relation?

• Anonym (Ann)

Med tanke på hur många timmar en genomsnittssvensk lägger på mobilen/datorn varje dag, så finns det faktiskt ganska mycket tid att lägga på träning istället. Allt handlar om prioritering.

• Bits1975

Jag tränar I gryningen varje dag och har gjort det i flera år, men jag känner inte så många andra som gör det. Jag går inte på gym, utan tränar ute eller hemma, jag älskar att inleda dagen på det sättet.

• PappaGöteborg2

Normalt är nog att vara lätt överviktig och hänga framför TVn. Det viktiga är nog hur du trivs med honom och förhållandet och inte vad som är det mest normala. För mig ger träningen mer tid och energi tillbaka jämfört med vad den kräver. Jag orkar vara betydligt mer aktiv och behöver mindre sömn. Jag skulle inte ge upp min träning och jag gissar att han inte heller lär göra det. Testa och häng med honom, du kanske gillar det?

• Bananböjaren

Var och har sin hobby. Jag kan inte tänka mig att du ska få ut nått meningsfullt intellektuellt utbyte av en fetioåring som tränar flera timmar om dagen på gym dock.

• Skogshuggaren
    Bananböjaren skrev 2019-12-02 21:40:05 följande:
    Var och har sin hobby. Jag kan inte tänka mig att du ska få ut nått meningsfullt intellektuellt utbyte av en fetioåring som tränar flera timmar om dagen på gym dock.
    He he, inga fördomar här inte? En kompis till mig har bakgrund som elitidrottare, och har alltid haft träning som ett stort intresse. Nu är han i 50-årsåldern och tränar varje dag, varav det mesta på gym. Han är professor vid ett av våra större universitet. Jag skulle tro att hans fru (docent vid universitetet) tycker att de kan ha ett "meningsfullt intellektuellt utbyte".
  • AnnaSthlm

Han älskar att träna, vissa lägger minst lika mycket tid per dag på att scrolla.

Är du redo att vara ihop med honom om han fortsätter som han gör?

• Duppedu

Ja, men min man då. Han går iväg 7.30 på morgonen och lyfter tungt hela dagen, sen kommer han hem 16.30 och äter som en häst! Är DeT NoRmAlT?

• Wench85
    Anonym (Vad tusan) skrev 2019-12-01 22:49:47 följande:

Jag har träffat en karl som är väldigt muskulös, kraftig, vältränad, stark och stor som ett hus. MEN han tränar alltså VARENDA dag. 1,5h-2h varenda dag. Han tränade betydligt mindre när barnen var små, men de är nästan vuxna så han har tid nu tycker han. Över 50 år är han dessutom. efter jobbet på vardagarna, morgnarna på helgerna.

"Vi kan ses efter jag har tränat" är det ofta. Även "Vill du följa med och träna?"

På helgerna kan han gå upp, antagligen äta sina 5ägg med rostbiff och havregrynsgröt (något vidrig kombination) och säga. Nu går jag och tränar, men ligg du kvar och sov så länge så syns vi sedan. Det finns rostbiff, ägg och havregrynsgröt du kan ta. Puss".

Jag gillar honom jättemycket, men det här tränandet är nästan maniskt som jag ser det. Varenda dag!  och som han äter....det är helt absurt. Var annan eller var tredje timme MÅSTE han äta, och det är inte en banan eller något snabbt. Utan det är lövbiff med potatis, såna grejer. En hel middag varje mål. 

Normalt beteende för en 50 årig man som tränar?

Det är väl ett ovanligt intresse att träna så mycket, men inte onormalt. Inget för dig att lägga dig i.
  • annabellelee

Många tittar på tv 1-2 timmar varje dag, då är det väl bättre att använda tiden till att träna? Jag tränade så mycket innan barnen och hoppas kunna göra det igen när barnen blivit större. Nu blir det ca 5h i veckan.

• nonameleft
    Bananböjaren skrev 2019-12-02 21:40:05 följande:

Att älska träning har noll att göra med den intellektuella kapaciteten.

Skulle vilja hävda att det faktiskt är smart att styrketräna ofta när man är femtio eftersom det hjälper till att hålla kroppen ung och stark längre och bibehålla muskelmassan som annars bryts ned med åren, Jag rätt säker på att TS kille kommer vara i form även som 80- och 90-åring. 

Min 75-åriga mamma har tack vare styrketräningen bromsat förloppet av en nervsjukdom som förr eller senare gör den som är drabbad rullstolsbunden.

Själv styrketränar (och konditionstränar) jag så ofta jag kan för att orka med en bebis, en 3-åring, en 11-åring, heltidsjobb, sköta hemmet och en man som jobbar borta flera dagar i veckan. Utan träning hade jag aldrig klarat av det här tempot i min ålder (44 år).
  • Anonym (myself)

Han är en bodybuilder helt enkelt. Fråga om han förebereder sig inför Lucia Pokalen
    Om det är normalt eller inte - det är väl definitionsfråga, alla är olika. Är det normalt för dig? Du ska utgå utifrån det.

• Glinda från Oz

Min syster tränar lika mycket, vi ses ofta på gymmet eller simhallen och det är trevligt att träna tillsammans, det är som vilken aktivitet som helst. 

Det kan vara svårt att vara tillsammans med någon som har ett stort intresse man inte delar oavsett om det är träning, TV spel eller frimärkssamling. Man kan också se det som att man får egentid att utöva sina intressen eftersom det inte finns barn att ta hänsyn till så har man större möjlighet att satsa på sig själv. 

• Anonym (A)
    annabellelee skrev 2019-12-03 16:32:04 följande:
    Många tittar på tv 1-2 timmar varje dag, då är det väl bättre att använda tiden till att träna? Jag tränade så mycket innan barnen och hoppas kunna göra det igen när barnen blivit större. Nu blir det ca 5h i veckan.
    Håller med
  • Anonym (Madde)

Jag är 50+ och tränar varje dag och mår så bra av det... har en stark kropp och , för mig, ger träningen energi.

Jag förstår att det kan vara svårt att förstå att man vill träna varje dag för jag har själv svårt att förstå hur man kan sitta i soffan varje kväll och titta på tv...

Numera använder jag inte ordet tränar utan säger att jag motionerar ... det verkar inte provocera människor på samma sätt.

Din partner verkar dessutom ta sitt välbefinnande på stort allvar eftersom han äter vanlig mat regelbundet. Han verkar också vara ett riktigt kap som accepterar att du vill ha en sovmorgon eller ibland följa med och träna.

Jag lever själv med en man som aldrig lyft en vikt eller tagit ett löpsteg men han gör ju saker som han gillar och mår bra av.

Vi är alla olika och det är ju det som berikar !

Svar på tråden Normalt att träna VARJE dag?