• Anonym (Bortglömd)

    Bortglömd 30åring.

    I Januari 2019 fyllde jag 30 år. Jag fick ingenting på min dag, grattis på födelsedag och hälsningar på Facebook. De enda som ringde var mina föräldrar.

    Fick inga presenter, ingen som kom och fikade eller grattade mig.

    Jag tänkte att "äh de har väl planerat något längre fram" eftersom det är ju så pass nära jul. Men nej, inget hände, och ingen av familj släkt och vänner firade mig.

    Det är nu december och jag har under året varit med o fixa både en 30 årsfest och en överraskningsfest för en 40 åring. Plus firat övriga släkt och vänner som fyllt år men inte jämnt.

    Men det här ligger kvar och gnager i mig, jag känner mig bortglömd, bortvald, inte prioriterad, överflödig, besviken, inte viktig, osv osv.

    Jag kräver absolut ingenting av släkt eller vänner men när jag alltid är med och fixar o donar inför deras födelsedagar och jag inte fick någonting tillbaka, inte ens ett grattis över telefonen känns förjäkligt i hjärtat. Jag blev otroligt sårad =(

    Någon som varit med om samma? Kände jag var tvungen att skriva Av mig då jag idag såg bilder på en gammal klasskompis 30-årsfest som hennes släkt i vänner fixat åt henne, o då kom min, besvikelse tillbaka. Det sved i hjärtat rejält.

  • Svar på tråden Bortglömd 30åring.
  • Anonym (Jag)

    Vet hur det käns dock var min mamma den enda som kom ihåg och min make för vi bor ihppp men jag fick ingenting, nada! Jag kände mig ledsen för att jag engagerat mig i andras stora fester och födelsedagar under året. Jag hade känt att en fika hade gjort det perfekt, behövde inte ens vara presenter... men jag har valt allt släppa det nu. Dock väljer jag vem jag umgås med lite annorlunda nu! Tyvärr men jag vill också känna mig behövd och speciell om jag ger så mkt av mig själv! Och du, grattis i efterskott

  • Anonym (U)

    Grattis i efterskott! Tråkig läsning, fick mig dock att inse att jag måste bli bättre på att komma i håg och gratta folk.

  • Colourfulrainbow

    Förstår att du blev besviken. Jag måste ändå säga att jag har fått en överraskningsfest och jag har aldrig heller varit på någon. Jag firar min födelsedag varje år med minst två fester, och jag ordnar båda själv. Jag ser till att bjuda folk i god tid, och jag brukar även föreslå två datum och se vilket datum som passar de flesta. Allt som ska fixas till festen ordnar jag, dvs köper mat eller hittar en restaurang, bokar bowlingbana, biobiljetter etc.

    När jag går på födelsedagsfester har jag heller aldrig behövt göra något som att tex boka bord på en restaurang eller något.

    Om någon inte skulle bjuda in till fest på sin födelsedag så skulle jag faktiskt anta att hen inte vill fira sin födelsedag. Jag skulle givetvis gratta hen via sms och en present i efterskott, men jag skulle inte ställt till med något surprise party.

    Bjud in lite folk nu till din födelsedag i januari nästa år. Försök hitta lite nya vänner. Lycka till!

  • Anonym (Säg ifrån)

    Allvarligt jag förstår att du är ledsen. Hade jag också varit. Men jag hade sagt det också. Varför ska jag fixa kalas till "Karin" när ingen brydde sig om mig när jag fyllde 30 för snart ett år sen?.

  • TriC

    Skriv ett inlägg på Facebook: "Jag vill tacka alla som gratulerade mig på 30-årsdag i xxx (månad). Att fylla 30 är speciellt, och det var intressant att se vilka som är mina verkliga vänner. Återigen, tack!" 

  • Krabbapan
    Anonym (Bortglömd) skrev 2019-12-03 22:22:50 följande:

    I Januari 2019 fyllde jag 30 år. Jag fick ingenting på min dag, grattis på födelsedag och hälsningar på Facebook. De enda som ringde var mina föräldrar.

    Fick inga presenter, ingen som kom och fikade eller grattade mig.

    Jag tänkte att "äh de har väl planerat något längre fram" eftersom det är ju så pass nära jul. Men nej, inget hände, och ingen av familj släkt och vänner firade mig.

    Det är nu december och jag har under året varit med o fixa både en 30 årsfest och en överraskningsfest för en 40 åring. Plus firat övriga släkt och vänner som fyllt år men inte jämnt.

    Men det här ligger kvar och gnager i mig, jag känner mig bortglömd, bortvald, inte prioriterad, överflödig, besviken, inte viktig, osv osv.

    Jag kräver absolut ingenting av släkt eller vänner men när jag alltid är med och fixar o donar inför deras födelsedagar och jag inte fick någonting tillbaka, inte ens ett grattis över telefonen känns förjäkligt i hjärtat. Jag blev otroligt sårad =(

    Någon som varit med om samma? Kände jag var tvungen att skriva Av mig då jag idag såg bilder på en gammal klasskompis 30-årsfest som hennes släkt i vänner fixat åt henne, o då kom min, besvikelse tillbaka. Det sved i hjärtat rejält.


    Jag förstår din känsla. Mina kollegor, som ändå kände mig ganska väl, sket fullständigt i att jag fyllde 30. Det tog hårt, men de människor jag känner privat kompenserade för det kollegorna missade. I ditt fall hade jag å andra sidan varit både arg, ledsen och besviken.

    Du verkar uppenbarligen ha ett fint kontaktnät eftersom du själv är med och arrangerar fester och överraskningar. Så umgänget finns ju. Utan att känna dina vänner så måste jag utifrån det du beskriver därför säga att de agerat som riktiga rövhattar.

    Tyvärr brukar den som alltid ställer upp och arrangerar också vara den som glöms bort...så det kanske inte handlar om någonting personligt utan det kanske helt enkelt är som så att dina vänner suger på att arrangera något utan dig?
  • Anonym (Anonym)

    Du är 30 år och tror att folk ska fixa fester ÅT dig? Du har ju uppenbarligen stökat omkring och donat men förvänta dig inte att folk ska göra samma tillbaka.

    Den som fyller år är den som anordnar fest. Om du inte bjudit någon så kommer ju ingen att gratulera dig heller.

    Du vet, alla har faktiskt inte uppskrivet i kalendern att just DU fyller år, och så får du väl kolla dina inställningar på Fb. Du kanske inte ens har din födelsedag synlig där av någon anledning, eller bara för vissa.

  • Erla

    Det är samma här. Jag är ofta med och planerar och arrangerar fester åt andra, men ingen gör det för mig. Jag har planerat tre babyshowers detta året åt vänner och familj, trots att ingen gjorde en för min skull när jag väntade första för ett par år sedan. Av min mamma fick bebisen ett litet paket någon månad innan bf, med orden "eftersom du inte får någon babyshower så...". Jag vet att hon personligen kommer att ordna en babyshower för min brors flickvän när de ska ha en liten. När jag fyllde 29 var det tre personer som gratulerade mig (min sambo, min mamma och min svärmor). När jag fyllde 30 var det något fler, men bara för att jag gjorde ett inlägg om det på sociala medier. Mina syskon minns inte när jag fyller år och då är den yngsta 25. Mina vänner minns inte heller när jag fyller år, men andra vänner till dem minns de. Kan tillägga att ingen av mina "vänner" gratulerade på min 30-årsdag. Någon bad om ursäkt för att hen glömt, och gratulerade ett par dagar efter. Jag är nog en såndär som folk glömmer bort helt enkelt och jag har slutat älta det nu. Har insett att om jag vill att någon ska fira mig får jag ha hand om det själv. Jag kommer ALDRIG att vara så betydelsefull för någon att någon aktivt planerar en fest eller ordnar med fika för min skull.

  • Anonym (Louise)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-04 10:06:47 följande:

    Du är 30 år och tror att folk ska fixa fester ÅT dig? Du har ju uppenbarligen stökat omkring och donat men förvänta dig inte att folk ska göra samma tillbaka.

    Den som fyller år är den som anordnar fest. Om du inte bjudit någon så kommer ju ingen att gratulera dig heller.

    Du vet, alla har faktiskt inte uppskrivet i kalendern att just DU fyller år, och så får du väl kolla dina inställningar på Fb. Du kanske inte ens har din födelsedag synlig där av någon anledning, eller bara för vissa.


    Oj, vad ledsamt att du inte känner till att det är ganska vanligt att man har överraskningsfest när någon fyller 30 eller 40. Babyshowers är relativt vanliga nuförtiden och även de ska vara en överraskning för den blivande modern. Sen finns ju möhippan och svensexan, även de planeras som överraskningar för bruden och brudgummen.
Svar på tråden Bortglömd 30åring.