• Anonym (X)

    Lyssnar era män??

    Vad gör jag för fel?

    Jag försöker vara tydlig, skriva upp eller visa min man vilka märken på mat, prylar och hygienartiklar som jag använder.

    Vi kan handla tillsammans och så köper vi tex fredagsmys. Innan fredagen kommer så har han ätit upp det som jag har valt till mig själv, men tyckt att han har varit duktig som ersatt det med någon annan likvärdig produkt så jag inte ska vara utan på fredagsmyset. Jag blir sur och irriterad. Det är stor skillnad på låt säga OLW:s sourcream jämfört med LIDL:s egna chips tex. Eller så handlar han nån annan ersättningsvara som är totalt oätlig. Eftersom jag blir irriterad över detta så tycker han att jag är tramsig och nere på dagisnivå. Men när man förklarat och visat för hundrade gången så blir man till sist förbannad. Hur svårt kan det vara?

    Jag känner mig som världens otacksammaste när det från början inte ens hade behövt hända. Och jag vill inte behöva gömma sakerna eller kontrollera efter jobb ifall det jag köpt är borta eller inte. Så roligt är det inte att gå till affären och handla nytt.

    Ofta köper han kattmat som han vet att katten inte ens tittar på, och så får det bara kastas till sist för ingen annan vill ha det.

    Fan!!!!

  • Svar på tråden Lyssnar era män??
  • Anonym (X)

    Senast idag så hade han önskemål om en speciell maträtt men vi hade ingen dijonsenap hemma. Han erbjöd sig att sticka till affären och jag sa exakt vilken sort. Inte märket bara att det skulle vara dijon. Vad kom han hem med? Jo vanlig jävla senap!!!!

    Jag blir ärligt talat tokig på allt som slängs. Han är själv extremt kräsen och äter inte upp om jag köper ?fel? till honom.

  • Anonym (X)
    Barbro45 skrev 2019-12-04 19:34:09 följande:

    Som kvinna med make, far och bröder så har jag insett att begreppen män och lyssna inte går att kombinera i samma mening. Vid frågor eller kritik blir det.

    Det har du aldrig sagt. Det är ju i stort sett samma. Ska det vara så noga ......


    Hur klarar du dig från att bli tokig?
  • Anonym (X)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-12-04 19:46:34 följande:

    Men du måste ju låta honom ta konsekvenserna av sitt handlande annars lär han sig ju aldrig. Vill du gå tillbaka till affären och köpa rätt dijonsenap eller vill du laga något annat till kvällsmat? Och om han inser skillnaden mellan rätt och fel varor till sig själv så får han lära sig att även du har dina preferenser. Eller har han något begåvningshandikapp?


    Jag började med maten medans han gick till affären. Det var bara senapen som skulle i såsen sen var det klart. Nu blev det skitäckligt istället, och helt smaklös sås.

    Visst hade jag kunnat skicka honom till affären igen men då hade maten blivit förstörd för det och vi hade fått äta hur sent som helst. Det är som sagt inte första gången. Jag har skickat iväg honom sena fredagkvällar när han precis satt sig i soffan för att ta det lugnt, men lik väl glömmer han till nästa gång. Jag tar gärna emot konkreta, fungerande råd!
  • Anonym (X)
    AndreaBD skrev 2019-12-04 19:51:40 följande:

    Det krävs inget sånt. Min man har en IQ på 135 och ändå hör han aldrig, eller glömmer bort, var jag redan har städat (och då har jag sagt det nån timma nnan). Så han städar där en gång till. Konstigt att han inte heller ser att det är rent. Men där drabbar det ju inte mig. 


    Hur gör du för att inte tappa tålamodet så resten av kvällen blir lidande då?
  • Anonym (X)
    Barbro45 skrev 2019-12-04 19:50:10 följande:

    Det man inte kan förändra får man acceptera. Sedan hittar man med åren strategier för att lösa de återkommande problemen.


    Sen är det ju det; hur mycket ska man acceptera?

    Läser man relationstrådarna här så verkar folk inte acceptera minsta snedsteg ens. Man ska lämna direkt. Se bara här. Min man har redan fått frågeställningen om han är begåvningshandikappad..
  • Anonym (X)
    Rebecca1987 skrev 2019-12-04 19:52:11 följande:

    Min man handlar det jag skriver på en lista. Hittar han inte eller om det är slut så ringer han hem och pratar om det. Han äter aldrig upp mitt egna godis. Vill han smaka något så frågar han. Han vet vad jag gillar i godis väg. Och han tycker att det är jobbigt om han inte handlar rätt.


    Har det alltid varit så eller har du jobbat fram det på nått sätt?
  • Anonym (X)
    Anonym (Louise) skrev 2019-12-04 20:07:04 följande:

    Äter han upp ditt fredagsmys så får han vackert gå och köpa exakt det som han åt upp. Det är ju självklart. Är det någon som är tramsig så är det han som sitter och äter upp ditt godis/dina snacks för att sedan klaga på dig för att du blir upprörd!? Eehh...

    Han gör såhär för att han kan. För att han kommer undan med det.

    Annars får du börja göra likadant mot honom, då blir det annat ljud i skällan det kan jag lova.

    Låt säga att han älskar saltlakrits, då köper du sötlakrits som ersättning och suckar ljudligt när han säger att det inte är samma. Han älskar chokladglass, då köper du vaniljglass med krossad choklad i. Du "råkar" slänga hans portionssnus. Köp lössnus i ersättning, ryck på axlarna och säg bara Vaddå det är väl samma!?


    Att ge tillbaka med samma medicin har jag testat. Det funkade inte. Bara ännu mer som fick slängas..

    I början av vår relation så var han aldrig specifik när jag frågade vad jag skulle handla till honom. Han kunde säga köp nått gott. Så jag köpte det som jag tyckte var gott eller som jag trodde att han skulle gilla, men då petade han lite i det sen låg det bara där tills det blev gammalt.

    Men han är rätt obrydd liksom. Han tackar och blir glad och tacksam även om han tycker att det är skit.

    Det blir svårare eftersom han menar väl när han köper fel till mig. Ska testa den där appen som nämndes här!
  • Anonym (X)
    Disa35 skrev 2019-12-04 20:09:52 följande:

    Är han dålig på att lyssna generellt, eller gäller det bara handlande?


    Det är nog bara detta om jag ska vara ärlig. Visst finns det annat också men inget som är frekvent. Han sitter mycket med mobilen och då är det svårt att få respons. Men jag är likadan... så det kan jag inte klandra honom för. Vi är nog alla så mer eller mindre.
  • Anonym (X)
    Anonym (App) skrev 2019-12-04 20:12:13 följande:

    Hahaha har haft samma problem här appen wunderlist har räddat vårt äktenskap

    Jag skriver utförlig lista med förslag på godtagbara ersättningsvaror och lägger till att finns inget av det så ska han inte köpa nåt

    Funkar lysande


    BRA tips!! Tack. Ska kolla den. Mobilen har han alltid med sig och även om jag inte är nåbar så kan han se i appen.
  • Anonym (X)
    Anonym (App) skrev 2019-12-04 20:52:04 följande:

    Ja och det är så bra för man kopplar liksom ihop sig så jag kan se när han bockar av grej för grej och kommer jag på nåt mer så lägger jag bara till det så ser han direkt


    Jag har haft en liknande app som jag tyckte var rörig, men det var smidigt. Kan man döpa till egna namn i denna?

    Den jag hade var på engelska och han fattade inte alltid vad jag menade i den så det blev fel ändå.
  • Anonym (X)
    Anonym (App) skrev 2019-12-05 02:55:26 följande:

    Ja den är på svenska och du kan döpa listorna själv


    Riktigt trevlig app!

    Jag ska använda den på jobb också.
  • Anonym (X)
    Andreaaaa skrev 2019-12-05 10:53:33 följande:

    Jag fattar att du blir irriterad för du upplever det som att han inte bryr sig om dig när han har en så slapp attityd. Men jag tänker att det KAN vara så att han bara inte är så detaljorienterad och på riktigt glömmer/missar vad du tex vill ha för märke. Och när du blir arg så går han i försvarsläge och slår ifrån sig allt, skäms kanske lite. I så fall hjälper det kanske med "hjälpmedel" som Wunderlist eller dylikt.

    Det är en jättesvår situation det där, när man hela tiden hamnar i diskussioner kring vad som är en skitsak och vad som är ett tecken på brist av respekt/omsorg. Och det känns lite typiskt att män har lättare att rycka på axlarna och inte se att vi upplever deras beteende som en del av ett mönster. 

    Jag tänker att man får mötas halvvägs. Du får typ säga att "tyck att jag är knäpp då, men när det gäller de här 5 sakerna så är det viktigt för mig att det bli helt rätt", och så får han se till att lära sig dem, och när det gäller övrigt får du lära dig att acceptera att det kommer bli fel ibland, men att det med största sannolikhet har ganska lite att göra med din mans känslor eller engagemang. Förhoppningsvis är han bra på att visa engagemang och omtanke på andra sätt (?)


    Bra resonerat och tänkvärt. Nu ska vi testa appen. Möjligtvis att han ser det som löjligt och besvärligt men jag ska tillägga att det är viktigt för mig att det blir rätt från början. Jag blir nog mer upprörd att han ersatt med fel varor än att de är slut. För då är det onödiga utgifter. Om han handlar fel tandkräm så fräter det sönder kinderna på mig. Jag är känslig för starka tandkrämer och måste ha en särskild sort. Jag brukar handla det själv oftast men är han redan i affären så är det onödigt att gå en gång extra.

    Tack!
  • Anonym (X)
    Mandel skrev 2019-12-05 11:53:10 följande:

    Det där sista är något jag verkligen hatar. Att man ska känna tacksamhet alternativt skam för att man inte blir nöjd när någon annan gjort något efter eget huvud utan att stämma av så det blir rätt!

    Nu för tiden med mobiltelefoner är det bara att skriva upp saker/ta kort och göra rätt. Män älskar ju teknik så vad är problemet?

    Det tog x-maken 20 år att fatta att han skulle skriva upp vad jag önskade mig i present och sedan köpa det istället för att köpa sådant han ville ha själv eller som han trodde att jag ville ha. Det tog 20 år för honom att inse att jag inte var 18 år hela tiden...


    Haha, förlåt men jag blev så full i skratt när jag läste det sista. Exakt så gör min man med!!

    Han var eld och lågor för att han köpt en julklapp till mig redan i november. Han kunde såklart inte hålla sig om vad det var. Sen kom han på att det var något jag absolut ändå inte kunde använda av särskilda medicinska skäl. Så behöll han den själv. Nu får vi se om han köper något annat eller ?glömmer?.

    Just paket har jag lagt ner hoppet om. Jag tycker hellre att vi spenderar pengarna på någon upplevelse gemensamt efter julhelgen. Men det är min åsikt, inget vi bestämt ännu.
  • Anonym (X)

    Jag vet att vi har olika personligheter och jag har stor förståelse för att han inte tycker att vissa saker är viktigare än andra. Det är helt okej! Jag är inte mycket för några av hans intresse och kan lyssna halvhjärtat när han går igång. Skillnaden är att det blir inga konsekvenser för att jag missat vissa detaljer om hans tugg, men det blir dyra och onödiga konsekvenser när han struntar i detaljerna.

    Vi har testat appen nu. Jag måste påminna honom att kolla men det har funkat! Fredagsmyset med tillhörande matkasse blev helt rätt! Han köpte t.o.m. en liten present med sig!

Svar på tråden Lyssnar era män??