• Anonym (TS)

    Min man vägrar kostförändring för barnen.

    Vet inte hur jag ska tänka längre. Kan hända jag skriver detta i affekt men samtidigt har det puttrat så länge inom mig så jag tycker jag tänker klart ändå. Jag har sedan två år ca försökt lägga om kosten för att må bättre, bli piggare och bli av med krämpor. Det är tufft i sig men helt omöjligt känns det med en man som inte är villig att ge det en chans. Jag har hållit tillbaka och accepterat att familjen ätit ?dåligt? eftersom det är vad vi är vana vid och jag har inte klarat att dra hela lasset själv.

    Nu har min son fått eksem över hela kroppen, det blir bara värre och värre, det är rött och blöder på fler och fler ställen. Hudläkaren tror att det kan bero på ett slags virus (EBV). Jag har läst mycket om detta tidigare och har sett och läst om väldigt många som blivit hjälpta med just eksem av att utesluta eller bara dra ner på gluten och mjölk.

    Så jag tänker att det är ett bra tillfälle att ge det en chans för vår sons skull. När man ser hur han lider så tänker jag att man borde vara villig att testa det man kan. (Själv försvinner både min acne och svanpinfektioner av att dra ner på gluten och mjölk så jag vet ju själv att det kan ge förbättringar)

    Så nu när jag tog upp det så tvärvägrar mannen. Han blir så otroligt barnsligt envis. Han kan inte heller förklara riktigt varför han inte vill testa. Kommer med lite lama anledningar: ?bröd innehåller ju fibrer som vi verkligen behöver? eller ?jag tänker inte stå där och säga nej om han vill ha en smörgås? eller ?det kanske inte alls blir bättre? eller ?om det blir bättre vad ska vi tänka då, vi kan ju inte veta om det är pga kosten eller inte?

    Jag har väldigt svårt att förstå varför man inte är villig att testa en sådan kostomläggning som att minska på gluten och mjölk för en kortare period när det handlar om ens eget barns lidande. Hur kan uppoffringen vara så stor? Jag har svalt så mycket under de senaste två åren men nu känner jag att ilskan bubblar upp. Känns som man lever med ett barn som inte har förmåga att reflektera över sig själv eller andra.

    Någon i liknande sits som har något tips? Det känns som ju längre tiden går, desto mer definierar jag honom som bakåtsträvande och barnslig, det är ingen kul tanke.

  • Svar på tråden Min man vägrar kostförändring för barnen.
  • Anonym (TS)

    [quote=80080802][quote-nick]Anonym (Anonym 666) skrev 2019-12-05 21:37:50 följande:[/quote-nick]Jag skiter högaktningsfullt i vad du eller mannen "tycker", vad säger läkaren? För övrigt har mannen faktiskt rätt, det finns ingen anledning att skära ner på ett växande barns viktiga kost för något man läst eller tyckt funkat för en själv. Er son behöver äta näringsriktig kost och att undanhålla det är faktiskt barnmisshandel.[/

    Det är lite lustigt att du tycker att man ska skita i hel och hållet vad ens intuition och hjärta säger. Och bara lyssna blint på en läkare. En läkare har inte alla svar.

    Läkaren säger att han kan ge mildrande behandling men kan inte behandla själva orsaken. Medicinvärlden har inte kommit så långt i forskningen.

  • Anonym (TS)
    Anonym (En lek) skrev 2019-12-05 21:37:11 följande:

    Spontant tänker jag att du och ditt barn kan göra det till en kul utmaning och lek. Leta reda på recept och baka bröd tillsammans. Man måste testa sig fram, se det som att spendera extra tid tillsammans. Ta fram recept och laga maten tillsammans och be ditt barn skriva dagbok på hur han upplever eksemen.

    Din make kan göra sin egna mat om han tvärvägrar att testa något nytt. En del har väldigt svårt med nya vanor.

    Lycka till


    Tack! Ja, jag försöker liknande så gott jag kan. Såklart ger det en förmodligen lite effekt även om min man ger dem skräpmat. Men det är otroligt frustrerande att se på när det finns relativt enkla medel att testa sig fram med att försöka läka. Just nu känns det så akut och därför blir jag extra frustrerad.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Gluten) skrev 2019-12-05 21:43:22 följande:

    Har läkaren sagt att ni ska testa utan gluten? Isf är det väl bara att köpa glutenfritt bröd på affären och så kan pappan göra barnet en smörgås om han är så orolig för att ungen inte ska få en macka.


    Ja
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-05 21:53:35 följande:

    Hur ser era rutiner ut för handlande och matlagning? Rent spontant känns det ju som att du kan handla glutenfria och mjölkfria produkter när du handlar? Jag och en väninna testade att vara veganer i tre veckor för ett tag sedan bara för att vi tyckte det var intressant att prova. Här hemma är det jag som handlar och lagar mat till 90%. Därav handlade och lagade jag de veckorna endast vegansk mat, bara glada miner hos både barn och sambo faktiskt. Efter mina veckor som vegan fastnade vi För några veganska produkter som vi fortfarande handlar istället för de klassiska, tex imat-grädde och sojafärs. Vi tycker det är godare och bättre för miljön. Om det handlar om att minska ner för din son så hjälper det kanske att du handlar andra alternativ? Jag förstår din mans reaktion om han tror att er son aldrig ska få äta ?vanlig? mat, men här finns ju produkter som är precis lika goda om inte ännu godare. Kanske han bara måste få testa? Glutenfritt bröd och i stort sett alla mjölkprodukter har goda alternativ i form av soja, havre, ris osv. Det finns ju en uppsjö produkter. Hoppas det löser sig för er!


    Tack!

    Även om jag lagar bättre mat så kommer han hem med onyttigt hela tiden. Men som sagt bättre med lite sund mat, än ingen. Undrar om hoppet är helt kört med att han ska kunna tänka sig att bli lite mer öppensinnad och testa. Det är ju inte farligt så det blir så svårt för mig att förstå hans vägran.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-05 21:57:56 följande:

    JaTack!

    Även om jag lagar bättre mat så kommer han hem med onyttigt hela tiden. Men som sagt bättre med lite sund mat, än ingen. Undrar om hoppet är helt kört med att han ska kunna tänka sig att bli lite mer öppensinnad och testa. Det är ju inte farligt så det blir så svårt för mig att förstå hans vägran.


    Oj det blev fel, det ska inte stå ja på att läkaren sagt att vi ska testa utan gluten.

    Kost tillhör för övrigt inte hans område utan han är utbildad på medicin, som de flesta läkare.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-12-05 21:59:28 följande:

    Hahaha ojojoj tack för den där, jag behövde skratta gott :D Självklart ska man lyssna på läkare, de har tusentals fler svar än vad du o din man har iaf. Eller någon av er kanske har studerat den mänskliga kroppens alla mysterier i en massa år? Nej? Kanske inte det nä.


    Drar själv på smilbanden åt din text. Jag tror de flesta människor skulle må bättre och förstå mer av oss själva och omvärlden av att lära sig att lyssna inåt. Våra kroppar är otroligt intelligenta och kapabla. Och läkarvården har inte alla svar, det är viktigt att förstå. Självklart har man kommit långt, men det är relativt eftersom vi inte vet hur stora mörkertalen eftersom vi hela tiden får nya sjukdomar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nina) skrev 2019-12-05 22:08:41 följande:

    Nja, klart man ska lita på läkare, men har du testat få en andra åsikt? Säger flera läkare att gluten- och laktosfritt inte kommer hjälpa barnets besvär kan det ju vara så.

    I vilket fall förstår jag inte varför din sambo måste med på tåget? Han kan väl få äta hur mycket gluten och laktos han vill så undviker du och barnet det? Problem solved.


    Eftersom min man också ger barnen mat, frukost, mellanmål osv så blir ju min insats försvinnande liten om han ska äta som vanligt på förskola och hälften av måltiderna hemma. Om vi ska ha någon chans att se någon förändring av ändrad kost i det här skedet så är det extra viktigt att vi som föräldrar samarbetar. Jag har blundat länge för vad min man stoppar i sig, men när han förvägrar sonen att testa så blir det svårt för mig att vara oberörd.
  • Anonym (TS)
    LoveRain skrev 2019-12-05 22:13:39 följande:

    Vad är det för onyttigt din man köper hem?

    Han får väl kompromissa och förvara sin onyttiga mat separat och äta när barnen sover eller sätta sig i bilen och äta den eller på nåt ställe där de inte ser.


    Men han vill ge barnen den. Han verkar inte klara av att ge barnen en smörgås med glutenfritt bröd eftersom han själv inte tycker det är gott.
  • Anonym (TS)
    Annita skrev 2019-12-05 22:54:22 följande:

    Först trodde jag att din man köper hem pizza och läsk osv. Men är det bröd och mjölk du kallar "skräp"?


    I det här sammanhanget pratar vi om att jag vill försöka dra ner på gluten och mjölk för att se om eksemet blir bättre. Så därför poängterar jag när han vägrar glutenfria alternativ. Men i övrigt när jag säger dålig mat så ja då är det pizza, kakor, bullar, saft, oboy och sånt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-12-05 22:29:06 följande:

    Ja jisses... Det låter knappast som ni behöver konsultera varken läkare eller andra kunniga eftersom ni själva är så bra på att lyssna inåt :) Vilken otur för alla utbildade människor som faktiskt vet vad de pratar om, snacka om att ha slösat bort ungefär ett decennium på att bli legitimerad läkare om man bara kan sitta och fundera ut själv vad som är bäst! Såg att du också pratade om att läkare tydligen inte kan det här med kosthållning (ja, det är så man skakar på huvudet igen tyvärr) men kost är faktiskt en stor del av många sjukdomar och om läkaren hade trott det vara möjligt att bli bättre på något sätt så hade de redan rekommenderat att minska gluten och mjölk. Du verkar blanda ihop skilda fakta, bara för att folk inte vet exakt varenda millimeter av kroppens alla vinklar och vrår betyder inte att den kunskap som finns är värdelös. Det är som att säga att man avvaktar det där med om jorden är platt eller inte, för vi har ju inte utforskat hela universum än så nästan vad som helst kan vara sant.


    Jag vet inte varför du gärna vill missuppfatta mig, det verkar onekligen som jag trampar på en öm tå. Har aldrig sagt att vi inte ska konsultera läkare, har aldrig sagt att den information som finns är värdelös. Sjukvården är full av kompetenta goda människor som vill göra skillnad till det bättre. Men de är inte helgon för det. Eller sitter på alla facit. Pröva att vara lite ödmjuk inför det vi ännu inte känner till, så kanske du slipper bli upprörd av att någon vill testa sig fram med havre istället för mjöl, och mandelmölk istället för komjölk för att hjälpa sin son.
  • Anonym (TS)
    Bjoer skrev 2019-12-05 22:29:27 följande:

    Nej, men den har kommit längre än en blogg eller altmedicinsida på internet. Nu tror jag inte det är några problem för er att testa att köra mjölk- eller glutenfritt men det finns otroligt mycket desinformation där ute om just gluten och mjölk.


    Fast för den enskilda individen som ätit sig frisk från sjukdomar. (Finns massvis och jag känner flera på nära håll) och inte fått den avgörande hjälpen från sjukvården så har denne kommit enormt långt. Därför det blir lite fel att jämföra den enskilde individen med den medicinska vetenskapen. Ja information finns det gott om, och för att navigera sig igenom det tror jag att man behöver lyssna inåt för att förstå och lägga alla pusselbitar.
  • Anonym (TS)
    Siden skrev 2019-12-06 18:25:08 följande:

    Jag förstår precis problemet, har själv uteslutit gluten och socker och mår sååå mycket bättre! Försöker att minska på detta även för barnen men min man protesterar. Lösningen kanske är en kompromiss? Tex så försöker jag fokusera på vad mitt barn kan äta istället för tvärtom. Gröt och ägg till frukost. Alternativ som råris, glasnudlar, quinoa, bovete hemma. Istället för pasta och vitt ris. Laktosfri yogurt och mjölk. Mycket frukt och grönt. Nötter istället för mackor till mellanmål. Rekommenderar Food pharmacys böcker om hur man kan maximera näringen i barnens mat! Strunta i vad din man tycker och kör din egen grej.


    Skönt med någon i samma sits! Han har sänkt garden lite nu och ser att han inte har ?hållbara? argument till att inte testa. Det är så lustigt att vissa ser det som potentiellt ?farligt? att dra ner på mjöl och mjölk. Hans motstånd beror bla på annat bagage i våra liv, och våra olikheter att se på matvanor. Precis som du säger så är det nog en kompromiss som måste till. Jag kan inte räkna med att få igenom alla mina idéer och han kan inte barnsligt vägra allt utan rimlig anledning. Jag ska som du säger (och har gjort tidigare men kan behövs ännu mer) fokusera lite extra mycket på lite nytt som ska in som ersättare till mjöl och mjölk-produkter. Har massor av intressanta recept på allt möjligt gott som jag ska testa nu. I morse blev det bananpannkakor med kokosmjöl, tapiokamjöl, bananer och havremjölk i en smet. Stekt med kokosolja och på med frysta blåbär och lönnsirap. Det gillades!
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2019-12-06 14:33:50 följande:

    Barn ska äta blandad, vällagad kost, med både fett, proteiner och kolhydrater (bra kolhydrater). Det går alldeles utmärkt utan vare sig mjölk eller bröd.


    Precis! Tack, det vore ju konstigt annars. Det är inte direkt syre vi pratar om.
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2019-12-06 17:44:38 följande:

    Det finns ingenting som säger att barn MÅSTE äta mjölk och bröd.

    Det finns INGET livsmedel som är livsnödvändigt, så länge man får i sig tillräckligt med kolhydrater, fetter, proteiner, vitaminer, mineraler och kostfibrer. 

    Men det finns inte heller någon vettig anledning att utesluta just bröd och mjölk, om man inte är allergisk. Tvärt om, att utesluta några av våra vanligaste livsmedelsgrupper utan läkares rekommendation är ju bara att krångla till det för barnet rejält i sociala sammanhang.


    Men man kan ju inte veta vad man får för effekt om man inte ens har testat. Hur kan uppoffringen vara så stor att dra ner på det under låt säga två veckor för att se hur kroppen reagerar. Att inte testa en åtgärd som har funkar på många andra i samma sits, bara för att det inte finns vetenskapliga belägg (än) låter både fegt och lamt om det är av anledningen att man inte orkar krångla till det som du säger. Framförallt om barnet lider.
Svar på tråden Min man vägrar kostförändring för barnen.