• Gravid 2008

    Vad hat hänt med min sambos som (7år)

    Min sambo och jag träffades för över ett år sen, han har en påg på 7år varannan vecka och jag har en tös på 11år, heltid.

    När vi träffades så fungera allt bra. Min tös blev överlycklig att få någon att leka med och pågen tyckte det var kul. Han visa inte att han vantrivdes eller tyckte det var jobbigt att hans pappa hade hittat en tjej med barn.

    Ju längre det har gått i vårt förhållande så har det uppkommit problematik runt min sambos påg.

    Detta vet vi från skolan:

    Koncentrationssvårigheter i skolan (ej hemma)

    Svårt med läs och skiva (hade pappan oxå)

    Snabb att tillrättavisa sina kompisar i skolan. Inga skor där, du tappa pappret. Eller går vi i en affär så kan han påpeka att någon har tappat något och ska plocka upp efter folk.

    Innan min sambo träffa mig:

    Har sambon haft en hård uppfustran på pågen (han har haft de själv som barn)

    Gjort mycket för han som jag som ny inkommen i deras vardag tyckte att pågen skulle klara själv som då var 6år. Torka han på toaletten, kunde inte klä på sig ytterkläderna m.m (kanske lite överbeskyddande och ville att allt skulle bli bra)

    Det som händer nu och som har pågår upp och ner i 1år nu är, antingen trilskas/kivas pågen med oss eller så finns det något kognitivt. Han förstår ibland och vill inte förstå ibland, pratar inte med oss. Ibland tar han oss ordagrant på orden och ibland kan han förstå att han ska göra mer tex. Nu är det tid att gå och lägga sig. Han gör sig färdig och går och lägger sig. I denna mening innebär det att han även ska säga godnatt, men det gör han inte alltid, utan när han är klar blir det tyst, då hans pappa får gå in till han. Säger man inte godnatt. Du sa jag skulle lägga mig säger pågen. Innan har han kunna säga gonatt. Eller ett annat exempel. Han hade varit olydig, fick stå på sin matta i sovrummet. Han kissar ner den (då är han 7år), frågar varför han kissar på mattan. Du sa jag skulle stå här, ja men man kissar inte på mattan.

    Jag har jobbat med lss barn och är utbildad inom vården och barnomsorgen så jag kan lite tips och trix. Vi har kört schema med han. Ibland vill han inte förstå bilderna, ibland förstod han att en bild försvann och sakna den. Vi försökte ha samma schema hella tiden. Han kunde till slut schemat utantill. Nu kör vi inte schema längre. Kändes som det var för enkelt för han.

    Han fixar inte leka med min tös (Min tös är bra att anpassa sig till olika åldrar, tycker fortfarande det är kul att leka) vi har förstått att lekar eller spel som inte har regler, det förstår han inte. Han kan inte fantisera eller komma på själv.

    Vi har försöka låta han vara helt, inte alls pratat med han eller ge han direktiv. Då sitter han bara på rummet och leker. Tycker tydligen det är trevligt.

    Han leker bara med lego och traktorer. Inget annat.

    Har varit i kontakt med kuratorn i skolan, men får ingen hjälp då det inte är skolrelaterat. De vi upplever, finns inte i skolan.

    Vi har haft stora samtal med han. Trivs du, någon taskig till dig, är mamma snäll, vad vill du, vad tänker du på. Men vi får inga svar av han. Har förklarat för han att vi vill han bara väl. Vill du inte vara hos oss behöver du inte de du behöver inte leka eller prata med mig eller min tös om du inte vill. Men inga svar.

    Pratar med råd och stöd, men de var fullbokade.

    Han trilskas

    Stängt sig helt

    Vi är slut på resurser

    Min tös är frustrerad att ha Han i huset när de inte kan leka.

    Vår familj kretsar kring pågen hela tiden, och vi har inte många trevliga stunder tillsammans..

    Av hans beteende så har vi förstått att han är inte 7. Han är mer som en 5åring. Så vi sätter inga hårda krav på han.

    Han är som ett blankt papper.

    Kan äta frukost i sängen på helgerna och min tös pratar. Han är tyst tittar in i väggen.

    Han visar inga känslor.

    Gråter för de mesta för att få uppmärksamhet.

    Hur ska vi gå till väga? Har han någon bokstav?

    Det har hänt på intet år. Så länge håller väll inte trotsåldern på?

    Pratar hans mamma skit om hans pappa för att han och jag ska lämna varandra för att han kivar så mycket med oss .

    Hjälp!!!!!!

  • Svar på tråden Vad hat hänt med min sambos som (7år)
  • Anonym (Ella)
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 06:31:16 följande:
    Jag har inte straffat någon. Han får gå på toa om han vill. Det är fritt fram i denna familjen. Sen att han inte gör det, vad ska jag göra åt de. Det är bara att gå på toaletten eller att säga till att jag behöver gå. Men han gör inte de.

    Vi straffar ingen. Men har man börjat med en diciplinering måste man vara konsekvent. Annars är det ogjort jobb. Min tanke var inte att bli sötad i min egen tråd. Utan vi är frustrerade och vill ha råd tips.
    Sasu skrev 2019-12-06 17:40:00 följande:

    Blir mörkrädd av att läsa detta.

    Straffar stackars pojken till att stå på en matta tills han kissar ner sig, sätter schema på honom, får inte göra det han vill, får inte leka med det han tycker om att leka med.

    USCH säger jag bara. Kanske dags att låta pojken bo hos mamman på heltid, för det ni håller på med kan klassas som barnmisshandel.

    Låt honom vara ett barn. han känner sig antagligen tvungen till att göra vad ni säger att han ska göra, annars blir han bestraffad och få kissa på sig på mattan.

    NI kan börja med att gå på föräldrakurs.


    Vi gör inget illa mot pojken. Men har man börjat med en diciplinering får man vara uthållig annars är det ogjort jobb. Vi har inte låst toaletterna och inte sagt att han inte får gå på toaletten. Att han kissa på mattan kan jag inge svara på varför han gjorde. Vi pratar med han hella tiden för att vi vill förstå varför han gör som han gör eller för att få reda på vad han vill och känner. Men vi får inte fram något. Jag säger inte att mina metoder är bra. Men vi har testat allt. Vi är inte lea till honom. Vi vill han väl. Men vi vet inte hur vi ska nå ut till honom. Han förfår göra vad han vill. Men vi testar oss fram för att få ha att prata med oss. Gör vi inte detta så stänger han han in sig på rummet och familjen står stilla. Vi vill ju ha han med oss och att han är en bland oss. Inte kul att veta att han sitter på rummet och vi gör roliga saker vi andra. Vill han vara själv ska han ju vara de. Men då kan vi ju inte göra något. Köra någonstans eller gå någonstans..
    Men han är rätt stor. Varför kan han inte få välja att vara hemma? Köp en extra mobil som han kan nå er på om det är något? Tar ni hem kompisar till honom? Mina barn leker med någon varje vecka, och då är det ofta jag som messar föräldrarna och frågar om deras barn vill bli hämtat på fritids tillsammans med mitt barn, dagen efter till exempel. På helgen är de alltid på aktiviteter eller hos en kompis eller har en kompis. Dina barn låter så ensamma. De ska inte vara beroende av varandra, utan ha sina egna liv, som ni föräldrar hjälper dem med. 

    Går barnen på aktiviteter? Där kan man också få nya kompisar. 

    Disciplinering är inget vi använder oss av, så det där är helt främmande och konstigt för mig. Vad är det ni disciplinerar? Tystlåtenhet? Jag jobbar i skolan och vi disciplinerar aldrig barnen, varken på fritids eller på skoltid. Ett par av barnen har autism och talar inte om hur de vill ha det, eller varför de blir arga, så där får kompisarna och vi vuxna bara gissa oss fram och försöka förutsäga problemen. Det brukar fungera hyfsat de flesta dagar. Även barnen utan diagnos vägrar göra som vi säger ibland: vi disciplinerar inte det heller, utan då får de vara ifred och vi koncentrerar oss på de barn som arbetar och gör vad de ska, och nästa pass så brukar problemet vara som bortblåst. Barn vill vara duktiga. Om de inte är "duktiga" så beror det bara på att de inte kan vara det just då. Uppgiften är för svår och barnet behöver bättre instruktioner eller ett annat arbetssätt, eller orken har tagit slut.

    Jag tycker inte att ni ska sluta med schema för att det är för enkelt. Jag förstår inte vad du menar med enkelt. Schemat är ju bara till för att barnen ska känna sig trygga med hur dagen ser ut. Även våra barn utan diagnos gillar sitt tydliga schema. Hemma har jag inte behövt använda det, men ibland hade jag som vuxen behövt ha ett för att hålla koll på allt som ska packas, alla aktiviteter, alla läxor och arbetsuppgifter som ska fixas hemma. 

    Måste ni prata med honom hela tiden? Jag tror han blir utmattad. Skolan kan såklart inte hjälpa er med era problem, det kan ni inte förvänta er. Skolan fokuserar på skoldagen och kunskaperna där, inte era hemmaproblem. Det där får du ta upp med sjukvården, BUP, något sådant. Kanske en privat utredning för att reda i om det är någon diagnos? Jag har en förälder som utreder sitt barn privat, för att kön på skolan är flera år lång. 

    Sluta med de där konstiga "stå på mattan om du är olydig"-metoderna. Vi gör inte ens så med vår hund. 
  • Gravid 2008
    Anonym (Mammatill8) skrev 2019-12-19 06:43:22 följande:

    Att ignorera ett barn är aldrig en metod att prova. Då visar ni ju att det är okej att ignorera och på så sätt gör ju han lika dant. Kan rekommendera boken "Fem gånger mer kärlek" den har hjälpt mig och många jag känner att hitta olika fungerade vägar


    Vi ignorerar inte honom längre. De var något vi bara testa, för att veta om det var rätt eller fel. Vi ger han mycket kärlek och uppmärksamhet. Men inte alltid som det är de han vill. Pratar inte med oss ändå.
  • Gravid 2008
    Anonym (E) skrev 2019-12-19 06:28:14 följande:

    Vänd er till habiliteringen, han låter som en "helt vanlig" autistisk 7-åring.


    Jag har funderat på att där kan ligga något annat bakom. Jag har sagt det till mig och min sambo att detta vi gör känns inte rätt i fall han har en diagnos. Men hur ska vi veta. Detta har hållt på i snart ettt år. Vi har bara testat olika metoder för att få en respons i från han. Men inget svar får vi.
  • Sasu

    Ge honom uppmuntran istället. Om du känner att ni måste iväg på veckorna som ni har honom så får väl du och dottern åka iväg då?

    Du kan ju börja med att engagera dig i hans intressen. Sitt och lek lego med honom på hans villkor, om han inte vill leka med dig längre så får du gå ifrån.Respektera hans intressen så kommer han nog öppna upp sig.

    Det är en bra text som min BVC sköterska har på väggen i hennes kontor som går såhär:


    ETT BARN


    Ett barn som kritiseras - lär sig att fördöma.


    Ett barn som får stryk - lär sig att slåss.


    Ett barn som hånas - lär sig blyghet.


    Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete.


    Men ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende.


    Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod.


    Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta.


    Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa.


    Ett barn som får känna vänskap - lär sig vänlighet.


    Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro.


    Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig att känna kärlek i världen.


     
  • Gravid 2008
    Anonym (Ella) skrev 2019-12-19 06:57:06 följande:

    Men han är rätt stor. Varför kan han inte få välja att vara hemma? Köp en extra mobil som han kan nå er på om det är något? Tar ni hem kompisar till honom? Mina barn leker med någon varje vecka, och då är det ofta jag som messar föräldrarna och frågar om deras barn vill bli hämtat på fritids tillsammans med mitt barn, dagen efter till exempel. På helgen är de alltid på aktiviteter eller hos en kompis eller har en kompis. Dina barn låter så ensamma. De ska inte vara beroende av varandra, utan ha sina egna liv, som ni föräldrar hjälper dem med. 

    Går barnen på aktiviteter? Där kan man också få nya kompisar. 

    Disciplinering är inget vi använder oss av, så det där är helt främmande och konstigt för mig. Vad är det ni disciplinerar? Tystlåtenhet? Jag jobbar i skolan och vi disciplinerar aldrig barnen, varken på fritids eller på skoltid. Ett par av barnen har autism och talar inte om hur de vill ha det, eller varför de blir arga, så där får kompisarna och vi vuxna bara gissa oss fram och försöka förutsäga problemen. Det brukar fungera hyfsat de flesta dagar. Även barnen utan diagnos vägrar göra som vi säger ibland: vi disciplinerar inte det heller, utan då får de vara ifred och vi koncentrerar oss på de barn som arbetar och gör vad de ska, och nästa pass så brukar problemet vara som bortblåst. Barn vill vara duktiga. Om de inte är "duktiga" så beror det bara på att de inte kan vara det just då. Uppgiften är för svår och barnet behöver bättre instruktioner eller ett annat arbetssätt, eller orken har tagit slut.

    Jag tycker inte att ni ska sluta med schema för att det är för enkelt. Jag förstår inte vad du menar med enkelt. Schemat är ju bara till för att barnen ska känna sig trygga med hur dagen ser ut. Även våra barn utan diagnos gillar sitt tydliga schema. Hemma har jag inte behövt använda det, men ibland hade jag som vuxen behövt ha ett för att hålla koll på allt som ska packas, alla aktiviteter, alla läxor och arbetsuppgifter som ska fixas hemma. 

    Måste ni prata med honom hela tiden? Jag tror han blir utmattad. Skolan kan såklart inte hjälpa er med era problem, det kan ni inte förvänta er. Skolan fokuserar på skoldagen och kunskaperna där, inte era hemmaproblem. Det där får du ta upp med sjukvården, BUP, något sådant. Kanske en privat utredning för att reda i om det är någon diagnos? Jag har en förälder som utreder sitt barn privat, för att kön på skolan är flera år lång. 

    Sluta med de där konstiga "stå på mattan om du är olydig"-metoderna. Vi gör inte ens så med vår hund. 


    Han får inte vara själv hemma och klara inte de. Han har inga kompisar privat och leker inte med någon. Han leker med alla i skolan. Men vi vet inte vem vi ska ringa och bestämma att leka med då han inte själv vet.

    Min tös är inte ensam. Hon har simning, kör, gitarr, gym och kompisar i skolan. Men hon vill leka hemma oxå. Ska hon inte få de om hon vill och om de vill leka med varandra. Bättre att leka in att sitta med sin mobil och iPad övrig tid tycker jag

    Sambons son har bara simning. Vi kan inte bistå med något mer då hans mor inte vill hjälpa till och ta jan på aktiviteter när vi inte har honom. Han har dessvärre långa dagar mitt i veckan pga min sambos jobbtider, så han är mest trött när han kommer hem och så här han läxor.

    Vi kör inte den metoden med mattan. Det var en engångsföreteelse. Jag förstår nu när jag läser alla kommentarer att det låter som att vi disciplinerat han för att han är tur, det har vi kanske gjort. Men I så fall av frustration. Men vi måste disciplinera han för vissa saker han gör är upp åt väggarna fel.

    Vi kan vist fortsätta med schema och vi ser på han att han behöver struktur. Jag tyckte mig bara se att han kunde schemat utantill och att han hade svårt med att vi ändra bilder. Ibland ville han bara inte förstå bilderna och ibland såg ju att han trilskas. Där av slutade vi.
  • Gravid 2008
    Limajo skrev 2019-12-19 06:50:04 följande:

    Jag kan inte se någonting i det du skrivit där han gör fel eller som verkar avvikande. Däremot är det mycket som ni gör fel med kränkande uppfostran och hårda krav. Sjuårsåldern är ofta svår för barn, de växer upp mycket och behöver bearbeta nya kunskaper och insikter. Att han inte är pratglad och helst leker för sig själv är inte fel och inte konstigt alls. Snarare fullt förståeligt när ni ständigt påminner honom om att han inte duger med alla frågor och tillrättavisningar. Att ni byter metoder varje vecka han kommer måste ju göra honom alldeles förvirrad. Hur ska han känna trygghet när han kommer hem till en pappa med nya förhållningssätt gång på gång, förutom den kränkande time-out:en för den måste ni tydligen hålla fast vid.

    Nej, det låter som om ni utsätter barnet för kränkande psykologiska experiment när allt han behöver är stabilitet, trygghet och att få känna att han duger.


    Vi vill han bara väl. Hur ska vi göra då. Vi vill ju att familjen ska fungera. Som det är nu sitter han på rummet oxh vi andra gör rokiga saker. Jag är k Te så mycket med han för jag vill inte tränga mig på k fall han inte vill vara med mig. Jag tycker att han måste själv välja om han vill umgås eller prata med mig. Men jag svarar och är med honom när han kommer till mig. Mycket ligger just nu på hans pappa. Han gör mycket med honom men inte alltid som han vill de i heller.
  • Limajo
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 07:21:00 följande:

    Han får inte vara själv hemma och klara inte de. Han har inga kompisar privat och leker inte med någon. Han leker med alla i skolan. Men vi vet inte vem vi ska ringa och bestämma att leka med då han inte själv vet.

    Min tös är inte ensam. Hon har simning, kör, gitarr, gym och kompisar i skolan. Men hon vill leka hemma oxå. Ska hon inte få de om hon vill och om de vill leka med varandra. Bättre att leka in att sitta med sin mobil och iPad övrig tid tycker jag

    Sambons son har bara simning. Vi kan inte bistå med något mer då hans mor inte vill hjälpa till och ta jan på aktiviteter när vi inte har honom. Han har dessvärre långa dagar mitt i veckan pga min sambos jobbtider, så han är mest trött när han kommer hem och så här han läxor.

    Vi kör inte den metoden med mattan. Det var en engångsföreteelse. Jag förstår nu när jag läser alla kommentarer att det låter som att vi disciplinerat han för att han är tur, det har vi kanske gjort. Men I så fall av frustration. Men vi måste disciplinera han för vissa saker han gör är upp åt väggarna fel.

    Vi kan vist fortsätta med schema och vi ser på han att han behöver struktur. Jag tyckte mig bara se att han kunde schemat utantill och att han hade svårt med att vi ändra bilder. Ibland ville han bara inte förstå bilderna och ibland såg ju att han trilskas. Där av slutade vi.


    Ni kan inte förvänta er att era barn ska leka. Pojken gör inget fel när han inte vill vara med din dotter. Ni måste respektera hans rätt att välja bort henne.

    Sen undrar jag vad det är han gör som är uppåt väggarna fel. Ingenting av det du tagit upp hittills är något han ska behöva bli disciplinerad för. Som jämförelse kan jag säga att jag har två barn och endast en gång har en av dem gjort något där jag kände att det inte räckte med att prata utan att jag behövde markera med ett straff. En gång på elva år.
  • Anonym (Ella)

    Det är klart att han inte vet vem han ska ringa om han aldrig har fått ta hem någon kompis förut. NI får ju bara messa någon av kompisarnas föräldrar och bjuda med er hem och prova. Ni kommer att märka vilka barn som fungerar bra att ta hem och vilka som sonen inte klickar med i hemmiljö. Men ge varje nytt barn minst tre chanser, det tar tid att hitta varandra ensamma i hemmiljö. Man kan ju inte bara strunta i kompisar för att man inte vet vem man ska börja med, det är väl ett angenämt problem att han leker med alla i skolan. 


     


    Om han inte klarar att vara själv så får pappan vara hemma med honom ibland. Om han är ett barn som är beroende av scheman så uppskattar han inte spontana utflykter. 


     


    Bättre att leka än att sitta med iPad, skriver du. Men han sitter ju inte med iPad? Han leker med lego och bilar och är nöjd. Det är inte hans bekymmer att din dotter inte kan leka själv utan är beroende av en iPad i så fall. Pojken finns inte till för dotterns skull, utan finns bara till för sin egen skull och han är nöjd. Pappan får fokusera på sonen ett tag och du på dottern, så att hon har något att göra. 


     


    Om han har svårt med att ni ändrar bilderna så tyder det på att han verkligen behöver sitt schema. Han har uppenbarligen svårt med förändringar och blir upprörd när ni ändrar något. Men det är därför som schemat är bra, får då får han tid att bearbeta att den här onsdagen kommer inte att se ut exakt som förra onsdagen och då kan det hända att han ibland kan acceptera förändringen, när han fått smälta det. Men helst vill han ju att alla onsdagar ser likadana ut och det är en trygghet för honom att se att det är så på schemat. 

  • Anonym (Ella)
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 07:21:00 följande:
    Han får inte vara själv hemma och klara inte de. Han har inga kompisar privat och leker inte med någon. Han leker med alla i skolan. Men vi vet inte vem vi ska ringa och bestämma att leka med då han inte själv vet.

    Min tös är inte ensam. Hon har simning, kör, gitarr, gym och kompisar i skolan. Men hon vill leka hemma oxå. Ska hon inte få de om hon vill och om de vill leka med varandra. Bättre att leka in att sitta med sin mobil och iPad övrig tid tycker jag

    Sambons son har bara simning. Vi kan inte bistå med något mer då hans mor inte vill hjälpa till och ta jan på aktiviteter när vi inte har honom. Han har dessvärre långa dagar mitt i veckan pga min sambos jobbtider, så han är mest trött när han kommer hem och så här han läxor.

    Vi kör inte den metoden med mattan. Det var en engångsföreteelse. Jag förstår nu när jag läser alla kommentarer att det låter som att vi disciplinerat han för att han är tur, det har vi kanske gjort. Men I så fall av frustration. Men vi måste disciplinera han för vissa saker han gör är upp åt väggarna fel.

    Vi kan vist fortsätta med schema och vi ser på han att han behöver struktur. Jag tyckte mig bara se att han kunde schemat utantill och att han hade svårt med att vi ändra bilder. Ibland ville han bara inte förstå bilderna och ibland såg ju att han trilskas. Där av slutade vi.
    Och om han har långa dagar på fritids så behöver han nog sitta ensam och leka med lego och bilar för att ta igen sig från alla intryck. Och han behöver nog inga fler aktiviteter. 
  • Anonym (Mammatill8)
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 07:02:26 följande:

    Vi ignorerar inte honom längre. De var något vi bara testa, för att veta om det var rätt eller fel. Vi ger han mycket kärlek och uppmärksamhet. Men inte alltid som det är de han vill. Pratar inte med oss ändå.


    Ibland räcker det att sätta sig i samma rum på golvet och börja leka samma lek för att få en respons. Om pappan dessutom haft ganska strikt i uppväxten så kan du kanske nå fram bättre och vara den som bara sitter och leker utan att prata
  • Monkii
    Gravid 2008 skrev 2019-12-19 07:21:00 följande:

    Han får inte vara själv hemma och klara inte de. Han har inga kompisar privat och leker inte med någon. Han leker med alla i skolan. Men vi vet inte vem vi ska ringa och bestämma att leka med då han inte själv vet.

    Min tös är inte ensam. Hon har simning, kör, gitarr, gym och kompisar i skolan. Men hon vill leka hemma oxå. Ska hon inte få de om hon vill och om de vill leka med varandra. Bättre att leka in att sitta med sin mobil och iPad övrig tid tycker jag

    Sambons son har bara simning. Vi kan inte bistå med något mer då hans mor inte vill hjälpa till och ta jan på aktiviteter när vi inte har honom. Han har dessvärre långa dagar mitt i veckan pga min sambos jobbtider, så han är mest trött när han kommer hem och så här han läxor.

    Vi kör inte den metoden med mattan. Det var en engångsföreteelse. Jag förstår nu när jag läser alla kommentarer att det låter som att vi disciplinerat han för att han är tur, det har vi kanske gjort. Men I så fall av frustration. Men vi måste disciplinera han för vissa saker han gör är upp åt väggarna fel.

    Vi kan vist fortsätta med schema och vi ser på han att han behöver struktur. Jag tyckte mig bara se att han kunde schemat utantill och att han hade svårt med att vi ändra bilder. Ibland ville han bara inte förstå bilderna och ibland såg ju att han trilskas. Där av slutade vi.


    Det är väl givet att om din flicka vill leka men pojken inte vill leka, då får hon inte leka med honom?
  • Anonym (Jff)

    Ni vill vara en familj, men pojken vill INTE det. Att gå på som galningar och tjata och bestraffa hjälper INTE eran relation. Herregud. Det bästa vore om ni flyttade isär och blev särbos. Stackars pojke.

Svar på tråden Vad hat hänt med min sambos som (7år)